Hallo,
Een half jaar geleden ging mijn digitale schuifmaat na iets van 25 jaar trouwe dienst kapot, met knopjes die al langere tijd haperden en een display dat onregelmatig wegviel.
Nieuwe schuifmaat gekocht bij de bouwmarkt (Gamma), batterij (LR44) erin, en na gebruik uitgezet en weggelegd. Twee maand later wil ik 'm weer gebruiken: batterij leeg. OK, zal wel de bijgeleverde batterij zijn geweest die niet lekker meer was. Nieuwe batterij erin, gebruikt, uitgezet en opgeborgen.
Moest ik gisteren weer eens wat opmeten: batterij weer leeg, en dit keer geen nieuwe op voorraad, dus eerst weer op pad voor nieuwe batterijen.
Toch maar eens de multimeter erbij gepakt, en wat blijkt: het ding gebruikt altijd 28 µA, ongeacht of hij aan of uit staat! Het enige wat de aan/uitknop doet is het display aan resp. uit zetten, maar voor de rest blijft de elektronica gewoon de volle stroom trekken. En dat betekent bij ruwweg 100 mAh capaciteit van een LR44 dat de batterij na 4 maanden altijd gegarandeerd leeg is, ook als je het ding netjes uitzet.
Voor de zekerheid nog een ander merk en type schuifmaat getest bij een andere bouwmarkt, helaas met ongeveer hetzelfde resultaat (16 µA continu verbruik, ook als 'ie uit staat) -- daar zit dus kennelijk dezelfde elektronica in(*).
Ik heb weliswaar netjes mijn geld teruggekregen, maar kan iemand hier een type aanraden dat niet meerdere batterijen per jaar vreet? Ik heb geen zin om iedere paar maanden de batterij te moeten vervangen -- en dat is ook nergens voor nodig; mijn oude schuifmaat deed jaren met één batterij.
*: Het valt op dat deze nieuwe 'foute' stroomvreters ook automatisch het display inschakelen zodra het ding de miniemste beweging detecteert, iets wat mijn oude schuifmaat niet deed. Misschien dat ze hier dus aan te herkennen zijn.
Mitutoyo en die niet uit China komt . Wordt dagelijks gebruikt . Batterij gaat jaren mee ondanks dat het nooit wordt afgezet .
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Op donderdag 22 mei 2025 12:06:51 schreef Richard Rasker:
Nieuwe batterij erin, gebruikt, uitgezet en opgeborgen.
Moest ik gisteren weer eens wat opmeten: batterij weer leeg, en dit keer geen nieuwe op voorraad, dus eerst weer op pad voor nieuwe batterijen.Toch maar eens de multimeter erbij gepakt, en wat blijkt: het ding gebruikt altijd 28 µA, ongeacht of hij aan of uit staat! Het enige wat de aan/uitknop doet is het display aan resp. uit zetten, maar voor de rest blijft de elektronica gewoon de volle stroom trekken. En dat betekent bij ruwweg 100 mAh capaciteit van een LR44 dat de batterij na 4 maanden altijd gegarandeerd leeg is, ook als je het ding netjes uitzet.
Dat ervaar ik ook, zeer ergerlijk.
Daarom volg ik dit topic met belangstelling of er een betere ergens is te vinden tegen wel een redelijke prijs natuurlijk.
Ik heb nog ergens een "gewone"schuifmaat. niks elektronisch aan,ik gebruik m nooit.Volgens mij is hij ergens in een laatje aan het roesten..
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Op donderdag 22 mei 2025 12:14:11 schreef Lead Acid:
Mitutoyo en die niet uit China komt . Wordt dagelijks gebruikt . Batterij gaat jaren mee ondanks dat het nooit wordt afgezet .
Ik denk inderdaad dat ik maar voor zo een ga -- ik zie bij de technische specs keurig de levensduur van de batterij vermeld, tot wel 5 jaar voor sommige modellen. Het wordt alleen niet de allerduurste, want zoveel gebruik ik 'm ook weer niet 
vergeten
Golden Member
Als je al gezocht hebt is een Linkje wel handig?
Vast bedankt.
[Bericht gewijzigd door vergeten op (80%)]
Dit is zo te zien de goedkoopste:
https://www.toolmaster.shop/mitutoyo-500-181-30-digitale-schuifmaat-p4…
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Ik gebruik meestal mijn parkside schuifmaat (€14.99), heb 'm 2 jaar en nog nooit batterij vervangen.
Mijn oudere van de Action (€4.95) werkt ook prima, alleen moet je de batterij ieder jaar ongeveer vervangen.
Die van action is 0.1mm, die van Lidl 0.01mm.
(die van Action heeft een carbon-achtige bek: heel handig voor het meten van batterijmaten; metalen bek is dan onprettig...
)
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op zoek naar "kan ik er nog een paar van parkside kopen", kwam IK eerst op de 11.99 versie, met "populair product" het identieke ding voor 14.99.
Ziet iemand het verschil?
https://www.lidl.nl/p/parkside-digitaal-meetgereedschap/p100388189
https://www.lidl.nl/p/parkside-meetgereedschap/p100371209
Op donderdag 22 mei 2025 13:10:16 schreef Arco:
Ik gebruik meestal mijn parkside schuifmaat (€14.99), heb 'm 2 jaar en nog nooit batterij vervangen.
...
Nja, is wel verleidelijk goedkoop, maar ik heb toch maar die Mitutoyo besteld.
Ik wil gewoon goed spul hebben waar ik hopelijk vele jaren blind op kan vertrouwen, en die 100-nogwat euro heb ik er dan wel voor over. Dat gedoe met die bouwmarktrommel (die trouwens nog niet eens zo heel goedkoop was) heeft me omgerekend in uren en ergernis al veel meer gekost.
Het enige verschil dat ik bij Parkside zie is het percentage klanttevredenheid. Dat is bij de duurdere versie iets hoger.
Spog2
Honourable Member
Op donderdag 22 mei 2025 12:43:15 schreef mel:
Ik heb nog ergens een "gewone"schuifmaat. niks elektronisch aan,ik gebruik m nooit.Volgens mij is hij ergens in een laatje aan het roesten..
Ik heb ook nog een "gewone" schuifmaat. Een Mitutoyo, inmiddels meer dan 50 jaar oud en roestvrij.
Heb er lagerpassingen mee gemaakt want het lukte me om hem op 0,02mm uit te lezen.
Toen m'n ogen slechter werden heb ik digitale meters gekocht, waaronder een dure Tesa IP67.
Ik heb hem zojuist nog even gecheckt en hij wil niet meer aan.
Had dat probleem al eerder. Was combinatie van lege batterij en slecht schakelcontact.
Al met al is digitaal dan niet nuttig als je eerst moet prutsen om hem werkend te krijgen.
Resultaat is dat ik weer gewoon analoog meet. Als het secuur moet zet ik een extra sterke bril op.
En je moet je niet verkijken op de nauwkeurigheid van digitaal. Het meetstripje is slechts een opgeplakt tapeje. Hoewel die absolute waarden geeft is je meting wel afhankelijk van gevoel en goed op nulpunt resetten. Wat mij betreft is het enig voordeel dat je zonder bril een duidelijke getal kan aflezen.
Het voordeel van analoog: die doet het altijd zodra je hem nodig hebt. En beslist secuur als hij goed gemaakt is.
EDIT:
Ik heb zojuist even gesnuffeld bij Mitutoyo... vergelijkbaar en zelfde nauwkeurigheid specificaties:
Analoog met klokschaalverdeleing 0,01mm (waartussen je ook nog iets kan uitlezen).
https://shop.mitutoyo.nl/web/mitutoyo/nl_NL/mitutoyo/01.03.03/klokschu…
€99,90
Digitaal Coolant Proof 0,01mm uitlezing.
https://shop.mitutoyo.nl/web/mitutoyo/nl_NL/mitutoyo/01.03.03A/Coolant…
€203
Bij de Bernstein DIN862 digitale schuifmaat staat in de gebruiksaanwijzing vermeld om de batterij uit de schuifmaat te halen wanneer de schuifmaat voor langere tijd niet gebruikt zal worden omdat de schuifmaat ondanks uitgeschakelde toestand toch ruststroom verbruikt waardoor de batterij leeg raakt.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Als Lidl aanbiedingen heeft, zetten ze die onder een ander artikelnummer in de shop, terwijl de originele zonder korting er ook blijft staan.
Is al lang zo en wel wat verwarrend... (ik vraag me af of ze wel automatisch de laagste prijs berekenen, of dat het "sorry, eigen schuld" is...)
Op donderdag 22 mei 2025 13:46:04 schreef Richard Rasker:
[...]
Nja, is wel verleidelijk goedkoop, maar ik heb toch maar die Mitutoyo besteld.Ik wil gewoon goed spul hebben waar ik hopelijk vele jaren blind op kan vertrouwen, en die 100-nogwat euro heb ik er dan wel voor over. Dat gedoe met die bouwmarktrommel (die trouwens nog niet eens zo heel goedkoop was) heeft me omgerekend in uren en ergernis al veel meer gekost.
Tja,
Als je 8x zo veel betalen niet erg vindt... 
Op donderdag 22 mei 2025 13:47:36 schreef Spog2:
Het voordeel van analoog: die doet het altijd zodra je hem nodig hebt. En beslist secuur als hij goed gemaakt is.
Hier net zo. Ik heb een Mitutoyo die intussen 60 jaar oud is. Kostte indertijd 30 gulden. Ik gebruik hem nog bijna dagelijks.
Zelfde model maken ze nog steeds, wordt nu verkocht voor ongeveer 35 euro.
Wow, 5 reacties terwijl ik er één aan het typen was...
Op donderdag 22 mei 2025 13:46:04 schreef Richard Rasker:
[...]
Nja, is wel verleidelijk goedkoop, maar ik heb toch maar die Mitutoyo besteld.Ik wil gewoon goed spul hebben waar ik hopelijk vele jaren blind op kan vertrouwen, en die 100-nogwat euro heb ik er dan wel voor over. Dat gedoe met die bouwmarktrommel (die trouwens nog niet eens zo heel goedkoop was) heeft me omgerekend in uren en ergernis al veel meer gekost.
Mee eens, zeker omdat €100 eigenlijk niet eens heel veel is. Er zijn gereedschappen waar de prijs zo hoog is dat "het goede merk" het verschil maakt tussen het kunnen betalen of niet.
Wat ik ook aan zou raden is het gebruik van zilverbatterijen: de SR44 ipv de LR44. Moderne alkaline batterijen lekken op één of andere manier aanzienlijk vaker dan vroeger en dat is een goede methode om je mooie nieuwe schuifmaat vroegtijdig af te moeten schrijven.
Overigens heb ik geen tegenargument tegen de aanschaf van een schuifmaat zoals pamwikkeling toont. Geen batterijen, maar wel de nauwkeurigheid van een elektronische schuifmaat.
Dat van lekkende batterijen kan ik beamen.Daarom haal ik de batterijen van meetapparatuur welke ik niet zo vaak gebruik, meestal uit het instrument, en doe ze in een zakje erbij.Nu net had ik een lekkende batterij, Panasonic, en vorige week was er nog niks aan te zien.
Wat een interessant en herkenbaar topic.
@Arco: zou je eventueel in de gelegenheid zijn om het rust stroomverbruik van jouw Parkside schuifmaat eens te meten? Als die het probleem oplost, dan schaf ik er meteen 1 aan.
De ruststroom van de Parkside schuifmaat zal ongeveer gelijk zijn, in de Parkside schuifmaat zit een CR2032 knoopcel, die gaan veel langer mee dan een kleine SR44 of LR44 die in andere digitale schuifmaten zitten.
Dus alle schuifmaten zijn hetzelfde en het maakt niet uit of ze op 1,5 of 3V draaien? Je versimpelt het nu wel heel erg, zeker nu we al weten dat schuifmaten van elkaar kunnen verschillen in batterijduur. Zonder nog een schuifmaat nodig te hebben of te willen ben ik wel nieuwsgierig naar het resultaat van zo een meting. Bovendien is juist op het gebied van lekstroom in halfgeleiders erg veel vooruitgang.
Het kan wat waard zijn om het te proberen te meten met een shunt in serie. Ik heb meegemaakt dat de meetsnoeren zorgen voor het disfunctioneren van een chip omdat die meestal geen ontkoppeling krijgen als ze direct naast de batterij zitten.
CrossFireX
A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Ik heb hier een TESA digitale shuifmaat IP67 met een CR2032 knoopcel erin, die batterij doet nu al 8 jaar dienst, werkt nog steeds... Schuifmaat schakelt zichzelf uit na enkele minuten, onthoud vorige meetstand bij duwen op de aan knop. Meer wil je niet.
Sedert aankoop nog steeds de originele batterij, wie zei daar iets van batterijen leeg slorpen?
Arco
Special Member
Op donderdag 22 mei 2025 15:49:35 schreef kojazz:
@Arco: zou je eventueel in de gelegenheid zijn om het rust stroomverbruik van jouw Parkside schuifmaat eens te meten? Als die het probleem oplost, dan schaf ik er meteen 1 aan.
Gemeten: ong. 15uA (da's 1.5 a 2 jaar met een CR2032)
Op donderdag 22 mei 2025 16:29:06 schreef CrossFireX:
Ik heb hier een TESA digitale shuifmaat IP67 met een CR2032 knoopcel erin, die batterij doet nu al 8 jaar dienst, werkt nog steeds... Schuifmaat schakelt zichzelf uit na enkele minuten, onthoud vorige meetstand bij duwen op de aan knop. Meer wil je niet.Sedert aankoop nog steeds de originele batterij, wie zei daar iets van batterijen leeg slorpen?
Aan die schuifmaat hangt een heel ander prijskaartje... ca. €150 betalen of maar ca. €15,- voor de low cost types.