Er zijn digitale schuifmaten die in de off-stand een veel langere batterij houdbaarheid hebben.
Het low-cost grut heeft die optie helaas niet.
In handheld DMM's zitten ook een of meerdere batterijen als die leeg zijn hoor je niemand klagen en zeggen ik gebruik liever een analoge spannings/stroom meter zonder batterijen omdat die het altijd doet. 
Wij zijn elektronici. Wij hebben daarom elke dag wel de DMM in onze handen en heel soms eens in de paar jaar een schuifmaat. Dan is om de paar maanden verse batterijen in de DMM geen probleem. Zeker niet als de DMM zelf aangeeft dat de batterijen bijna leeg zijn.
Er zullen vast wel elektronici zijn die de schuifmaat vaker hanteren en waarvan de schuifmaat ook aangeeft wanneer de batterij leeg is. 
Op donderdag 22 mei 2025 23:05:12 schreef Bobosje:
Er zijn digitale schuifmaten die in de off-stand een veel langere batterij houdbaarheid hebben.
Het low-cost grut heeft die optie helaas niet.In handheld DMM's zitten ook een of meerdere batterijen als die leeg zijn hoor je niemand klagen en zeggen ik gebruik liever een analoge spannings/stroom meter zonder batterijen omdat die het altijd doet.
ik heb pas een Pantec in ere hersteld.. spanning en stroom werkt echt ZONDER batterijen.. 
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Op vrijdag 23 mei 2025 07:40:09 schreef fred101:
Een Pantec, mijn favoriete analoge meter, daarom zocht je dus een 22V batterij.
Precies 
Op vrijdag 23 mei 2025 07:03:42 schreef mel:
[...]ik heb pas een Pantec in ere hersteld.. spanning en stroom werkt echt ZONDER batterijen..
Voor zover ik weet was die 22V batterij ook alleen maar nodig voor de automatisch beveiliging, dat rode knopje.
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Klopt! De rest werkt met gewone AA cellen.
en 230V voor de C-metingen. Pas daar mee op!!!. Als je in die modus de bereikschakelaarverkeerdommhet staan (180°) blaas je een en ander op naar mijn ervaring

Het is me nog steeds niet duidelijk wát er kapot ging, omdat het schema nier echt duidelijk is. 
Op vrijdag 23 mei 2025 09:25:12 schreef bprosman:
[...]
Voor zover ik weet was die 22V batterij ook alleen maar nodig voor de automatisch beveiliging, dat rode knopje.
E de weerstandsmeting in het kΩ bereik.
Na wat zoeken bij mijn ouders vond ik nog een oude merkloze digitale schuifmaat waar een (lege) SR44 in zat. Heb ik net 14µA gebruik gemeten, net als joopv:
Op donderdag 22 mei 2025 17:10:32 schreef joopv:
Ook herkenbaar hier bij een Mitutoyo digitale micrometer No.293-801. Moet een SR44 in.Maar even gemeten: 14uA. volcontinu, het ding heeft geen uit stand. Bij 150mAh dus theoretisch 10000 uur of 15 maanden, en dat klopt wel ongeveer met mijn ervaring.
Een jaar is genoeg wat mij betreft, als dat de frequentie is van gebruik moet ik hem eigenlijk op marktplaats zetten. 
Er is ook een filmpje van bigclivedotcom overhoe digitale schuifmaten intern in elkaar zitten en een demonstratie van een goedkope eBay variant:
Bron: Inside a cheap set of eBay digital calipers
Op donderdag 22 mei 2025 23:05:12 schreef Bobosje:
Het low-cost grut heeft die optie helaas niet.
Ik vind dat zinloos pessimisme. Schuifmaten zijn zo algemeen dat ze echt niet allemaal uit dezelfde fabriek in China komen. Juist de halfgeleidertechnologie die nodig is om dit spul zuiniger te maken maakt nog vooruitgang. Het is echt wel mogelijk om anno 2025 voor weinig geld een goede digitale schuifmaat te maken, maar als je dingen koopt voor bodemprijzen is de kans dat je iets krijgt met een addertje onder het gras gewoon groter.
Dat heb ik vaak met Lidl non-food producten trouwens: ze begonnen heel sterk met goedkoop gereedschap met heel betaalbare universele batterijen, maar die werden vrij snel duurder en het bijbehorende gereedschap heb ik toch vaker dan ik wil toegeven van die kleine ergernissen of kwaliteitsissues mee. Het lijkt er op dat ze hebben besloten dat nadat ze hun merk een beetje naam hebben gegeven de investering zo snel mogelijk uit te melken.
Als je miljoenen IC dies maakt voor schuifmaten waar meer silicon oppervlak nodig is (en meer engineering design effort) om de ruststroom laag te houden dan maakt dat die schuifmaten duurder.
Het low-cost grut heeft kleinere IC dies met minder silicon oppervlak (en met minder engineering design effort) waar deze optie is weggelaten. Meer silicon oppervlak kost altijd meer geld en als je winst wil maken in de low-cost range dan laat je opties weg om het silicon oppervlak zo klein mogelijk te houden.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Op vrijdag 23 mei 2025 12:29:14 schreef Kruimel:
Dat heb ik vaak met Lidl non-food producten trouwens: ze begonnen heel sterk met goedkoop gereedschap met heel betaalbare universele batterijen,
maar die werden vrij snel duurder en het bijbehorende gereedschap heb ik toch vaker dan ik wil toegeven van die kleine ergernissen of kwaliteitsissues mee.
Het lijkt er op dat ze hebben besloten dat nadat ze hun merk een beetje naam hebben gegeven de investering zo snel mogelijk uit te melken.
De Parkside performance serie is heel erg goed in meeste testen, en ook goedkoop te noemen.
(ik heb o.a. een schroefboormachine met BLDC motor en compleet met accu en koffer voor maar 59 euro...)
Chinees spul is trouwens niet altijd slechter als westers spul... 
Zo proberen vaak om iets 'opnieuw uit te vinden' met minder onderdelen.
Een leuk voorbeeld was een wand zeepdispenser voor handzeep. Werkt uitstekend.
Het pompmechanisme bestaat welgeteld uit één onderdeel: een stukje afgesloten siliconenslang met holle bovenkant en bolle onderkant waar een sneetje in zit.
Als je bij de pijl drukt, gaat de onderzijde open (door de druk) en komt er zeep uit.
Na loslaten gaat de onderzijde dicht en de bovenzijde open (door de onderdruk), zodat er nieuwe zeep in de pomp loopt.
Simpel en betrouwbaar... 
benleentje
Golden Member
Op donderdag 22 mei 2025 23:29:32 schreef Bobosje:
Er zullen vast wel elektronici zijn die de schuifmaat vaker hanteren en waarvan de schuifmaat ook aangeeft wanneer de batterij leeg is.
IK gebrik mijn schuifmaat heel wat vaker dan mijn DMM's. IK ben ook geen elektronicus maar een technicus en met affiniteit voor elektronica.
Op vrijdag 23 mei 2025 13:00:55 schreef Arco:
[...]
De Parkside performance serie is heel erg goed in meeste testen, en ook goedkoop te noemen.
(ik heb o.a. een schroefboormachine met BDLC motor en compleet met accu en koffer voor maar 59 euro...)
Desondanks was dat toch één van de producten waar ik spijt van heb gehad. De boorkop is mooi concentrisch en houd de boortjes goed vast, maar het zelfblokkerende mechanisme blijft vaak deels geblokkeerd bij het los draaien. Dan moet je hem opnieuw stevig vast draaien en snel weer los en hij kan dan weer vrij draaien om af te stellen naar de volgende boor. Erg irritant als je een paar keer moet wisselen. Ik kreeg er overigens geen accu bij voor dat bedrag, volgens mij waren die met accu €80.
Op vrijdag 23 mei 2025 12:49:37 schreef Bobosje:
Als je miljoenen IC dies maakt voor schuifmaten waar meer silicon oppervlak nodig is (en meer engineering design effort) om de ruststroom laag te houden dan maakt dat die schuifmaten duurder.
Het low-cost grut heeft kleinere IC dies met minder silicon oppervlak (en met minder engineering design effort) waar deze optie is weggelaten. Meer silicon oppervlak kost altijd meer geld en als je winst wil maken in de low-cost range dan laat je opties weg om het silicon oppervlak zo klein mogelijk te houden.
Dit is zo onwaar dat het pijn doet. Een grotere transistor heeft meer lekstroom omdat hij groter is. De kosten van fijnere 'nodes' zijn afgenomen zodat je nu meer kleinere IC's kan maken van dezelfde wafer. Dat is de reden dat deze producten nu goedkoper kunnen, niet dat er op stroombesparing is bezuinigd. De fabrikanten van de goedkoopste producten hebben alleen niet altijd de beste ingenieurs tot hun beschikking en geven die niet de tijd om het product verder uit te werken dan "goed genoeg" zodat hij meteen het volgende goedkope product in elkaar kan beunen.
Komt er echter een grote partij die wat extra eisen stelt aan de afwerking kan zo een chip zo worden herontworpen voor wat minder ruststroom. Als er toevallig een restpartij van zo een chip op de markten van Shenzhen wordt verkocht heeft een partij die geen idee heeft van de herkomst opeens een beter product op AliExpress staan, en zijn we hier in het Westen opeens soort verbaasd dat de kwaliteit "uit China" niet één ding is.
Op vrijdag 23 mei 2025 15:30:31 schreef Kruimel:
[...]Dit is zo onwaar dat het pijn doet. Een grotere transistor heeft meer lekstroom omdat hij groter is. De kosten van fijnere 'nodes' zijn afgenomen zodat je nu meer kleinere IC's kan maken van dezelfde wafer. Dat is de reden dat deze producten nu goedkoper kunnen, niet dat er op stroombesparing is bezuinigd.
Je kunt circuits (= oppervlakte) toevoegen om het IC zuiniger in stroomverbruik te maken. Bijvoorbeeld een timer die na x minuten een deel van het IC uitschakelt.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
[...]Desondanks was dat toch één van de producten waar ik spijt van heb gehad.
De boorkop is mooi concentrisch en houd de boortjes goed vast, maar het zelfblokkerende mechanisme blijft vaak deels geblokkeerd bij het los draaien.
Dan moet je hem opnieuw stevig vast draaien en snel weer los en hij kan dan weer vrij draaien om af te stellen naar de vormde boor.
Erg irritant als je een paar keer moet wisselen.
Dan is er toch wat mis met 't ding, ik heb nooit problemen...
Was 't trouwens wel een performance versie? (de 'gewone' ziet er hetzelfde uit maar minder van kwaliteit, o.a. geen BLDC motor maar gewoon koolborstel)
Dit is zo onwaar dat het pijn doet. Een grotere transistor heeft meer lekstroom omdat hij groter is.
Ik sprak niet op transistor nivo.
In deze thread is te lezen dat er schuifmaten zijn waarbij het niet uitmaakt of deze nu aan of uit staat, het stroomverbruik blijft gelijk.
Het grote verschil zit in het gebruikte circuit om het stroomverbruik in de off-stand zo laag mogelijk te krijgen.
Om nog meer winst te maken in het low-cost segment worden doorgaans ook goedkopere (grotere) Si-proces technologien gebruikt maar dat komt doorgaans het algehele stroomverbruik niet ten goede.
Op vrijdag 23 mei 2025 16:09:44 schreef Arco:
[...]
Dan is er toch wat mis met 't ding, ik heb nooit problemen...
Was 't trouwens wel een performance versie? (de 'gewone' ziet er hetzelfde uit maar minder van kwaliteit, o.a. geen BLDC motor maar gewoon koolborstel)
Dat er wat mis is snap ik, maar dat is dus iets dat ik vaker zie bij Lidl. De goedkope deals van Lidl geven me veel vaker problemen dan de goedkope elektronische producten en gereedschappen van IKEA. Volgens mij hebben die een veel betere controle over wat er in de schappen verschijnt en hoe het werkt en wordt gecontroleerd.
Arco
Special Member
Ik heb zelden iets kapots bij Lidl, mag dus niet klagen...
Alleen met een Silvercrest (made by DeLonghi) koffieapparaat gehad. Niet dat die slecht werkte, maar hij was na een jaar gewoon 'op'. (bijna alles was versleten)
Maar hij kostte ook minder als de helft van een 'echte' DeLonghi.
Waar wel bijna alles gammel is, is bij Aldi, daar is het meer uitzondering als regel dan iets probleemloos functioneert.
Soms hebben ze wel wat goeds, zoals de Duro multimeter en hun gassoldeerbout (die is echt heel goed)
OK, de nieuwe Mitutoyo (500-181-30) is zojuist gearriveerd. Voor de aardigheid meteen even het stroomverbruik gemeten:
- 3-5 µA in bedrijf (varieert wat tussen deze twee waarden)
- < 1 µA uitgeschakeld
En oh, er was dus een SR44 bijgeleverd - heel attent. Ik kan niet anders dan tevreden zijn 
Mijn ~30 jaar oude Mitutoyo 500-311 doet 11µA in actie, en 2 µA in de uit-stand. De batterij is een SR44.
Heeft echter geen auto-off functie.
Zo zie je dat in de loop van de tijd het spul toch zuiniger is geworden.
...en dat ze er nog mee aan het werk zijn geweest om een nieuwe revisie te maken. Respect! 
PS En ook nog eens geleverd binnen een dag. 
[Bericht gewijzigd door Kruimel op (20%)]
Heb er jaren geleden eentje bij de Lidl gehaald, dat zal dan een Parkside zijn, en ik denk dat ik 1 of 2 keer in die meer dan 10 jaar de batterij heb vervangen, en gebruik hem best vaak.
Buiten dat is die ook vrij stevig, goed ding voor die prijs.
Spog2
Honourable Member
Op vrijdag 23 mei 2025 20:25:32 schreef Richard Rasker:
OK, de nieuwe Mitutoyo (500-181-30) is zojuist gearriveerd. Voor de aardigheid meteen even het stroomverbruik gemeten:
- 3-5 µA in bedrijf (varieert wat tussen deze twee waarden)
- < 1 µA uitgeschakeld
En oh, er was dus een SR44 bijgeleverd - heel attent. Ik kan niet anders dan tevreden zijn
Het gaat hier om het stroomverbruik, maar ik ben benieuwd hoe het zit met de schakelaar(s) omdat die bij mijn Tesa IP67 haperen. Die ging destijds door voor (redelijk prijzige) coolantproof Zwitserse kwaliteit.
Als zo'n contact gewoon mechanisch is zal hij gevoelig zijn voor vocht, corrosie en vervuiling, zeker in werkplaats/schuur omstandigheden. Ik zou willen dat ze die schakelaars contactloos met touch, magnetisch, optisch of iets dergelijks uitvoerden.
Afbeelding TESA IP67:
Dan is de Bernstein DIN862 met een Data Output Port (RS232C) en met omschakelbare mm/inch meting met on/off 20,7/0,5 µA stroomverbruik en kwa prijs nog minder dan de helft van de prijs van een Mitutoyo / TESA een zeer goede keus geweest.