Sony direct drive platenspeler stroboscoop.

Er is mij gevraagd om een stroboscoop te repareren van een Sony direct drive platenspeler, type weet ik nu niet uit mn hoofd..(jaja, ik weet het 8)7 )
Het volgende doet zich voor. Hij doet alles, behalve het lichtje van de stroboscoop, die doet het willekeurig als hij er zin in heeft..,er komt een dijk van een wisselspanning uit, volgens mij is dat dus goed.,gemeten met de scoop op twee draden van dat stroboscoopding.Hoe heet dat ding eigenlijk? Zij er reserveonderdelen voor of is dat nog te repareren?

Neon lampje? op lichtnet frequentie.

nee het is echt een wisselspanning uit een oscillator.
het is een vierkant ondoorzichtig melkglasachtig blokje met 2 draadjes eraan.

Typevermelding kan wel helpen...

Op zondag 25 mei 2025 14:35:07 schreef Arco:
Typevermelding kan wel helpen...

ik weet het, ik schaam me ook diep...

Op zondag 25 mei 2025 14:49:31 schreef harry64:
Kan je er led's in frotten? Mocht het blokjelampje stuk zijn.

ik denk het niet, maar ik verzin wel wat

Op zondag 25 mei 2025 14:16:54 schreef mel:
nee het is echt een wisselspanning uit een oscillator.
het is een vierkant ondoorzichtig melkglasachtig blokje met 2 draadjes eraan.

Zal een neonpitje zijn, het blokje is een prisma om het licht te richten op de plateaurand.

Maar zonder typenummer blijft het koffiedik kijken...

[Bericht gewijzigd door Arco op (10%)]

Op zondag 25 mei 2025 15:18:53 schreef harry64:
Hoe hoog is die dijk van een wisselspanning eigenlijk?

Zoals Arco ook al zegt. Gewoon een afgeleide van de netspanning op een neonpitje. Witte blokje is een prisma of lichtgeleider. Neonlampje geeft monochroom licht. Geen last van spectrum verschijnselen dus.
Spanning zal wel ergens tussen de 80 en 110 volt zitten ofzo.

Op zondag 25 mei 2025 14:56:49 schreef mel:
[...]ik denk het niet, maar ik verzin wel wat

Natuurlijk wel!
De platenspeler is allang afgeschreven, dus gewoon een ledje erin prutsen. Misschien nog antiparallel een diode over het ledje.

M'n Silvercrest heeft ook zo'n soort systeem. Op de onderkant van het plateau zit 1 ring met zwarte blokjes die worden belicht door twee blauwe leds, die weer gestuurd worden vanuit de microcontroller in dit geval. Die micro doet ook de radio en je kan er mee opnemen op een sd-kaart of usbstick. Er zit een soort prisma in om op de onderkant van het plateau te kijken. Of gewoon een venster met een spiegeltje, dat kan ook nog.