ik zal wel te laat zijn,maar ik heb hier nog 2 keer een an/grc9 gratis op te halen evenals 3 bandrecorders van flip. wie dit leest en er interesse in heeft mag ze komen halen.
Jinny
Golden Member
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Zet je zonnebril af, dan herkennen ze je weer.... 
revado en PietPlof zijn in ieder geval aanwezig.
Heb je geen app? Daarmee roep je ze toch gewoon op!
Ik zit thuis "wegens ene akeligen ongesteldheid" (Nee, niet die van dames)
Parkeren kon vlakbij, net achter de kerk was een plek. Ik zag Fatbeard en Revado in de verte zitten op het overvolle terras, toen ik vertrok rond 10.00, maar eerst een bakje heerlijke frites gegeten. Herkende FB aan zijn baard toen hij bij de bushalte stond in 2024. In de benen en op kramentocht, de buit:
Een kleine radio met accu en oplaadbaar via USB, een formidabel geluid komt er uit zo'n klein kassie. Op de meegeleverde brol oordoppen doet ie ook stereo. Ik moet nog lezen wat ie allemaal kan ontvangen, alleen de omroep FM band even geprobeerd. €85
LG/MG/KG ook SSB ect een echt DSP kassie!
2 stuks MJ2955, met Signetic logo, €2 p/st of ze nep zijn zal gauw blijken
coax €0.50 rigid-semi-rigid (?) deze voelt erg stevig aan. Binnenkort iets aan een router doen in de 5GHz band en dan komt dat van pas. Zo'n Odido kastje wat ik Nonius had aangeraden komt hier ook te staan, en is per maand op te zeggen.
Een stevig kastje met inhoud €5
Ik moet uitzoeken wat het is en of het werkt. De meter heeft op de schaal Neper staan. Maar het`kastje krijgt een andere inhoud.
2 100k potmetertjes voor een miniatuur voeding. €0.50 p/st
PCB €0.50
buisvoet €0.50
DELL EMC voeding 12.2V 57.38A en 12Vsb 2A 700Watt 96% Efficiency Dell laat die maken bij DELTA Electronics INC in China €20
Een zware server voeding waar ik nog geen bestemming voor heb. Bijna 60A wow, daar is vast wel een puntlasser mee te maken.
Altijd handig, een crimp BNC touwtje moest ik hebben voor een meetopstelling. Oude gesoldeerde kabel gaf toch ietswat slecht contact. Nou heb ik geen VNA maar merkte wel dat ie slechter werd toen ik aan die xtal osc aan het meten was. €0.50
De man achter de tafel zei dat bij zenders de connector altijd wordt gekrompen. Euh?? Soldeer smelt niet als er vermogen doorheen gaat. Ik heb me weleens gebrand aan een draadantenne waar flink wat HF op stond.
@Jinny dan ben ik je net misgelopen. Het was een leuk ritje en lekker dichtbij.
Jinny
Golden Member
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
En weer aan boord na een rit van 425 km retour.
Terug was de A27 dicht bij Lunetten, dus moesten we via de A12 en de A20 terug.
Aantal km extra, 25.
Dat viel mee dus.
Buit, een zo een grote LED klok van 30 tot 40 euro, afhankelijk vd aanbieder.
Een slaapkamerradiotijdklokje.
Drie PL voetjes voor op een autodak oid. (verse auto heeft nog geen zender)
Een of ander data loggertje bij KlaasJan (PA5KK)
Een vers krullendingetje voor de soldeerbout.
Ik ben net weer thuis na FB op de metro te hebben afgezet.
Rond Amsterdam is het een enorme chaos dus dit was het makkelijkste.
Was een leuke beurs, het beste weer wat je kan wensen.
Met Fatbeard, heer Piet Plof, zwager Theo en Hugo Welther gezellig bij zitten praten en koffie gedronken.
Jinny helaas gemist, maar wel even gesproken per app en telefoon.
Henry S, voor hem een thuisreis, zagen we toen we weggingen en hebben nog even staan praten.
Raaf, was even naar ons toe gekomen!
Er was vast wel een plekje bij te maken geweest ook al was het vol.
De "buit" zal ik zo een foto van maken.
Neper, had ik al van gehoord, maar geen idee meer wat het was.
Dit dus: https://en.wikipedia.org/wiki/Neper
Of hier: https://www.microwaves101.com/encyclopedias/what-s-a-neper
Op zaterdag 31 mei 2025 17:06:04 schreef eSe:
Neper, had ik al van gehoord, maar geen idee meer wat het was.Dit dus: https://en.wikipedia.org/wiki/Neper
Of hier: https://www.microwaves101.com/encyclopedias/what-s-a-neper
Iets met hoekverdraaiing en antenne's meen ik me herinneren want de verkoper wist niet wat het was. Ik had ook iets, Neper op een draaispoelmeter, die moet ik hebben. Grappige man achter de kraam. Neem hem maar mee en kom later betalen als je groter geld hebt gewisseld.
Rare mensen die willen voorpiepen in een rij van +/- 50 meter, wachtend voor de kassa die om 9.00 uur open ging. Toen ik ze met stemverheffing aansprak op het gedrag gingen ze achter aansluiten.
ps. Op de eerste foto ligt een platgeslagen verhuisdoos wegens allerlei renovatie perikelen. En dat is ellende in het kwadraat. maar verder alles goed 
miedema
Golden Member
Zo, ook weer thuis uit Beetsterzwaag 
Dit keer met prima weer. Alle kramen waren dan ook bezet. Redelijk wat kramen van mensen die aangaven dat alles weg moest, tegen kleine prijsjes.
Na opening was het zeer druk, maar na een paar uur liep het weer aardig leeg.
Veel CO'ers gezien en gesproken. Gezellig!
Een beperkte buit, vooral wat onderdelenvoorraad aangevuld:
Een Amphenol tang om BNC aan RG58 te knijpen. Had al een tang, maar nu voor 5 Euro een veel professioneler exemplaar.
De Piher instelpotjes ben ik blij mee. Als je ze nu nieuw koopt, dan is de waarde er op gelaserd. Alleen te ontcijferen onder m'n microscoop 
Dus blij om m'n voorraad aan te vullen met exemplaren met nog de duidelijke witte tekst op de zijkant! (De waarden blijken ook mooi verdeeld over de hele range, van 50Ω tot 1M)
Ook nog wat weerstandwaarden die nog ontbraken in de voorraad. (Ja, die zijn er nog
)
En verder Rifa's van Wima
. Daar heb ik wel vertrouwen in.
Het raadsel van vandaag is die "Symmetrie Meetbrug". Komt bij de PTT vandaan. Als iemand me daar meer over kan vertellen, dan hoor ik het graag!
Maar het belangrijkste is dat het een mooie dag was. Eindelijk weer een radiomarkt. Gezellig met flash2b op stap. Bijgepraat met CO bekenden. Smaakt naar meer 
groet, Gertjan.
Ook weer thuis uit BeeTsterzwaag 
Mijn buit:
- ROVC Voeding 0-24V/0,75A en 2x 12V≈/125mA schema: https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/1857950#1857950
- Siemens Timer B 2041 Datasheet: zie onder dit bericht
- 12x Schnepp Banaan bussen
- Doosje met IC voetjes (diverse, 60 stuks)
- Sloop print van Graco met voeding module V-Infinity FSK-S15-24U datasheet: https://www.belfuse.com/media/datasheets/products/power-supplies/FSK-S… + 3x IRFP044 HexFETs Datasheet: https://www.alldatasheet.com/datasheet-pdf/view/68485/IRF/IRFP044.html
- Textool voet op PCB
- 5x 2,2µ 250V MMK
Ik was samen met Miedema en we hadden deze dag aangevuld met lekkere koffie van de McCafé op de terug weg.
Verder heb ik Blackdog (+ Henk), PietPlof (+ Theo), Hugo W en Henry S. nog gezien/gesproken. Super geslaagde dag !
Siemens Timer B 2041 in actie:
miedema
Golden Member
Op zaterdag 31 mei 2025 18:23:27 schreef flash2b:
ROVC Voeding 0-24V/0,75A en 2x 12V≈/125mA schema: https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/1857950#1857950
Ha flash2b,
Een echte 723 voeding! 
Ook mooi dat die AC uitgang van een aparte wikkeling komt.
En dank je, T weer toegevoegd 
groet, Gertjan.
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
"Symmetrie Meetbrug". Komt bij de PTT vandaan.
Werd gebruikt tijdens het inmeten van 4 draads analoge huurlijnen, EK & SK. Waarbij SK voor Speciale Kwaliteit stond.
4.3. Speech Band Circuits
Private leased telephone circuits with two-wire or four-wire connections can be provided by the PTT. Normal and special quality (CCITT M1020) circuits are available, the latter normally being required for transmission in excess of 2400 bit/s up to 9600 bit/s.
Bron: https://pure.iiasa.ac.at/id/eprint/2289/1/WP-83-023.pdf
[Bericht gewijzigd door Roland van Leusden op (59%)]
miedema
Golden Member
Op zaterdag 31 mei 2025 19:27:18 schreef Roland van Leusden:
[...]Werd gebruikt tijdens het inmeten van 4 draads analoge huurlijnen, EK & SK.
Ha Roland,
Leuk om te horen!
Kun je daar wat meer over vertellen? Wat werd er dan presies gedaan, wat is EK en SK?
dank & groet, Gertjan.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Leuk weer al die vondsten te zien; helaas zelf geen tijd kunnen maken.
@RAAF12: zo op het eerste gezicht wel een S maar geen Signetics. Ben even kwijt wat dan wel.
@miedema: RIFA's van WIMA... Da's wel een leuke. En ja ze zijn (bijna) net zo rot.
blackdog
Golden Member
Daar de mens het noodzakelijke niet kan volbrengen, streeft hij naar het overbodige (Goethe)
Hi, 
Ik was met Vriend Henk op de markt vandaag, er was voor mij weinig bruikbaar materiaal te vinden.
Maar dat mocht de pret niet drukken, altijd gezellig met Henk door de goede gesprekken in de auto en op de markt.
Wat heb ik dan wel gekocht...
Hier drie plaatjes van het enige wat ik echt mooi gemaakt vond en bruikbaar was voor mij.
Het gaat om wat koeltunnelelementen waarbij de fabrikant een hele dikke plaat Alu op gemonteerd heeft met daarop stevige TO3 Darlingtons.
.
Het zijaanzicht, waarbij goed te zien is dat er losse elementen zijn gebruikt, dit samen met de dikke verbinding plaat voor de Darlingtons.
Dit is ook de goede manier om de transistoren te monteren als je veel wilt dissiperen, de bovenzijde van de transistoren moeten
ook door de ventilator luchtstroom gekoeld worden.
Dit heb ik uitgetest met mijn dikke DC Load van een jaar of 10 geleden welke ook TO3 transistoren heeft.
.
En dit zijn de gemonteerde Darlingtons, 30-Ampere, 200-Watt en 120V.
Er is duidelijk te zien dat de gene die de transistoren gemonteerd heeft, weet dat je maar heel weinig koelpasta nodig hebt...
.
Verder nog met een paar CO's gesproken en na ongeveer 2,5 rondje over de markt was het tijd om naar huis te gaan.
Dus ik heb een goede dag gehad. 
Groet,
Bram
Op zaterdag 31 mei 2025 18:23:27 schreef flash2b:
Ook weer thuis uit BeeTsterzwaagMijn buit:
[bijlage]
- ROVC Voeding 0-24V/0,75A en 2x 12V≈/125mA schema: https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/1857950#1857950
- Siemens Timer B 2041
- 2x Ringkern 2x25V/1.24A
- 12x Schnepp Banaan bussen
- Doosje met IC voetjes
- Sloop print van Graco met voeding module V-Infinity FSK-S15-24U datasheet: https://www.belfuse.com/media/datasheets/products/power-supplies/FSK-S… + 3x IRFP044 HexFETs Datasheet: https://www.alldatasheet.com/datasheet-pdf/view/68485/IRF/IRFP044.html
- Textool voet op PCB
- 5x 2,2µ 250V MMK
Ik was samen met Miedema en we hadden deze dag aangevuld met lekkere koffie van de McCafé op de terug weg.
Verder heb ik Blackdog, PietPlof (+ Theo), Hugo W en Henry S. nog gezien/gesproken. Super geslaagde dag !
Leuk zo'n ROVC voedinkje, heb ik ook nog een.
Op zaterdag 31 mei 2025 20:09:13 schreef maartenbakker:
Leuk weer al die vondsten te zien; helaas zelf geen tijd kunnen maken.@RAAF12: zo op het eerste gezicht wel een S maar geen Signetics. Ben even kwijt wat dan wel.
@miedema: RIFA's van WIMA... Da's wel een leuke. En ja ze zijn (bijna) net zo rot.
OW? Goh dat is scherp ga ff verder zoeken! edit: Solid State Inc is de fabrikant, never heard about. https://www.quarktwin.com/manufacturers/solid-state-inc/1848 Een 2nd source broker house 
Leuke buit weer ...
@miedema,
Die wima rifa's heb ik nooit defect gezien, maar die zijn ook wat jonger dus misschien hebben ze nog niet genoeg tijd gehad om te sneuvelen 
@flash2b,
Die hoge ringkerntjes zie je niet zo vaak. Leuk spul.
@revado,
12 -pinners? De enige buizen die ik ken die daar in passen zijn dekatrons.
@Blackdog,
Niet elektrisch geisoleerd, dat geleid thermisch als een malle. Nieuw dummy projectje?
Op zondag 1 juni 2025 00:29:24 schreef Sine:
@revado,
12 -pinners? De enige buizen die ik ken die daar in passen zijn dekatrons.
11 en 12 pins, die gebruiken Yamaha en Hammond voor de koppelkabels naar de luidsprekers ( Leslie boxen) .
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Op zondag 1 juni 2025 00:29:24 schreef Sine:
Leuke buit weer ...@miedema,
Die wima rifa's heb ik nooit defect gezien, maar die zijn ook wat jonger dus misschien hebben ze nog niet genoeg tijd gehad om te sneuvelen
Ze zijn (en worden) gedurende ongeveer dezelfde periode geproduceerd als de RIFA's. In televisies van Grundig en Thomson uit de jaren '80 en '90 heb ik ze nooit stuk gezien zolang de toestellen actueel waren (en dus droog stonden en regelmatig gebruikt werden), maar in Philips acculaders van campers, waar de omstandigheden wat zwaarder zijn, gingen ze al jaren gewoon in de fik. Mogelijk nog enthousiaster dan hun Zweedse neefjes en tot geschroeide binnenwerken van deze, gelukkig in metaal behuisde, voedingen aan toe.
Ik vermoed dat ze een marginaal betere materiaalkeuze hebben gemaakt bij Wima, maar het blijven papiercondensatoren en dan ook nog eens 'kaal in de hars'. Als je ze nu ergens tegenkomt (in een apparaat of N.O.S.) kun je ze er beter uitgooien / niet gebruiken.
Op zaterdag 31 mei 2025 21:39:52 schreef blackdog:
Hi,Verder nog met een paar CO's gesproken en na ongeveer 2,5 rondje over de markt was het tijd om naar huis te gaan.
Dus ik heb een goede dag gehad.Groet,
Bram
Daar doe je het voor, grin. Ik loop met oordoppen in de menigte om minder gestressed te raken de ander zoekt de reuring juist op en wil alleen gevoed worden door de medemens in ongetwijfeld boeiende gesprekken. Ik denk ook dat de dag daar gevuld was met 99.5% mannelijke stellen. Dat is een grove aanname 
Dat vraag ik me altijd af bij die koelprofielen; zag je daarop nog sporen van de vlakbank? Overigens kan je met een glasplaat en kleurstof inwrijven de gladheid optisch beoordelen. Mensen die bijv de opleiding LTS fijnmetaal of matrijsmaker hebben gevolgd weten hoe dat gaat. Binnenkort volgen wat bevindingen oa. aangaande de Dell power supply en de Neper meter. Zo het voormalige kleine professortje waar dokter Asperger het over had (zie Wikipedia) gaat nu autorijden. See U later.
[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (11%)]