Op maandag 22 december 2025 09:00:54 schreef Jeroen:
Ik heb geen foto van mijn buit maar ik heb wat schakelaars, knopjes, onderdelen en een trafo gescoord. Wel grappig om zo vlak voor de feestdagen nog even een marktje mee te pikken.

Dus met de feestdagen ben jij onder de pannen, dan ben je aan het knutselen. :)

Op maandag 22 december 2025 06:59:59 schreef bprosman:
Deze meter (meer bootanker van 10kg) gescoord :
[bijlage]
Maar voor die prijs (gratis)

Ha bprosman,

Leuke vangst die Fluke 8502A! Zij het wat lomp :-)

In die tijd was bij Fluke alles "optie". Dus de standaard meter meet alleen DC Volts. Modules voor AC, stroom, weerstand, of een interface: allemaal opties.
Dus bij deze meter ben je wel héél benieuwd bij de eerste keer open maken. :-)
Er is een mooie module voor TRMS AC.

Inderdaad hebben deze meters een reputatie van afbrokkelend plastic. Vooral van de modulen.

De meter is snel in "normal mode" = 5,5 digits. In "high resolution mode" = 6,5 digits is de meter een stuk langzamer.
Maar wel met hoge nauwkeurigheid (Basis DC: 0,001% + 6 digits 24h, 0,004% + 9digits 1Year). Dat doen veel modernere meters niet na.

groet! Gertjan.

Op maandag 22 december 2025 10:13:58 schreef miedema:
[...]

Ha bprosman,

Leuke vangst die Fluke 8502A! Zij het wat lomp :-)

In die tijd was bij Fluke alles "optie". Dus de standaard meter meet alleen DC Volts. Modules voor AC, stroom, weerstand, of een interface: allemaal opties.
Dus bij deze meter ben je wel héél benieuwd bij de eerste keer open maken. :-)
Er is een mooie module voor TRMS AC.

Inderdaad hebben deze meters een reputatie van afbrokkelend plastic. Vooral van de modulen.

De meter is snel in "normal mode" = 5,5 digits. In "high resolution mode" = 6,5 digits is de meter een stuk langzamer.
Maar wel met hoge nauwkeurigheid (Basis DC: 0,001% + 6 digits 24h, 0,004% + 9digits 1Year). Dat doen veel modernere meters niet na.

groet! Gertjan.

Er staat ook in de handleiding dat hij minimaal een uur aan moet staan voor de secs gegarandeerd worden (werden).
Zal m straks eens open maken.

Op maandag 22 december 2025 10:32:51 schreef bprosman:
[...]
Er staat ook in de handleiding dat hij minimaal een uur aan moet staan voor de secs gegarandeerd worden (werden).

Een uur tot twee uur aan geldt eigenlijk voor alle "betere" meters, voordat ze stabiel en binnen spec zijn.
Als ik echt nauwkeurig en stabiel wil meten, dan zet ik die meter 24uur van tevoren aan. (en zorg dat m'n kamer op stabiele temperatuur is :-)

groet, Gertjan.

@Stynos: Wat voor chips zitten er achter op die panelen?

Toevallig SD16729 drivers?

Ik heb eens een gelijksoortig paneel (grotendeels) reverse engineered.

Dat motortje met reductor had ik ook al zien liggen.

@Blackdog
Zo een meet adapter moet ik inderdaad nog maken. Op het werk heb ik een mooie van het huismerk van Conrad, maar die hebben ze helaas niet meer in het assortiment.

Die GW Instek meters zijn idd ook heel mooi, zoveel geld wil ik er echter niet aan geven voor de hobby.

@henri62
Ik zie SM74HC245D en MBI5024GF IC's

Hi Stynos,

Ja het is kostbaar, maar soms kan ik dat mooi met mijn werk combineren. :-)

Groet,
Bram

Op maandag 22 december 2025 15:23:48 schreef Stynus:
@henri62

Op dat board wat ik reverse engineered had zaten ook HC245's op om de clock/datalijnen te bufferen. De MBI5024GF is compatibel met de SD16729 (en nog meer van andere merken die bijna hetzelfde doen).
Als ik er morgen aan denk zal ik het schema op mijn git repo gooien.

Die 48V voeding viel me ook op... Op de tafel van een SK verkoop geloof ik?

Op maandag 22 december 2025 15:23:48 schreef Stynus:
@henri62

Het display wat ik eens grotendeels reverse engineered heb: https://github.com/rev-enge/displays/tree/main/seetop
Met bugs, waarbij een aantal CMOS inputs gewoon zweven, zit echt fout op dat board.

-edit- link aangepast.

Op dinsdag 23 december 2025 13:40:01 schreef henri62:
[...] Het display wat ik eens grotendeels reverse engineered heb: https://github.com/rev-enge/displays/seetop
Met bugs, waarbij een aantal CMOS inputs gewoon zweven, zit echt fout op dat board.

Die link gaat naar een 404 pagina

Je link doet het niet, maar met een stukje van de URL af te halen hier uitgekomen: https://github.com/rev-enge/displays/
Bedankt voor de info :) . Het zal nog wel even duren voordat ik aan dit project begin, maar ik heb alles in elk geval al opgeslagen :).

Alleen het seetop deel is voor jouw interessant, heb de link aangepast.
Als je er nog ooit achter komt welk merk dat nu is en/of je een link naar de fabrikant weet te vinden hou ik me aanbevolen.

[Bericht gewijzigd door henri62 op (47%)]

die led panels hebben gewoon standaard hub75 connectie zo te zien. Heb nog dozen vol van deze panelen, ook nog eens in de mum van, als ik tijd heb....

zeker :) nog best wat van deze beestjes staan. Maar eens kijken of ik het met de originele kaarten aan de praat krijg.

Ik heb een nieuw topic voor 2026 aangemaakt: Radiomarkt 2026.

(deze kan dus dicht)