Zoals een aantal lezers wel onthouden hebben woont ondergetekende al een aantal jaren in een appartementencomplex ook wel een galerijflat genoemd. Daarin zitten oa. automatisch bediende deuren met een radarunit en twee groot model liften. Wat schetst mijn verbazing dat gisteren de lamp brandde op de deurknop, een veeg teken. Helaas moest er met de steekwagen een aantal versterkers en een scope via de trap vervoerd worden maar dat plan werd afgeblazen en was het sjouwen geblazen. Op de begane grond aangekomen via de andere lift spoedde ik mij richting Beetsterszwaag en liet dit keer Kaarten van Apple de navigatie doen. Het TomtomGo kortings abo kreeg ik helaas niet werkend, maar dat is van later zorg. Bij terugkomst bleek er iemand in het liftgat te staan van het defecte exemplaar.
Hallo mijnheer de reparateur, wat bleek, de man was al geruime tijd op zoek te zijn naar twee magneten. Ik bood hem aan om een paar magneten te komen bezichten uit de collectie maar dat wilde hij niet en bleef op zoek naar de magneten, wie ben ik om dat te promoten, dus opperde ik dat ze misschien niet op de bodem van de schacht lagen maar ergens waren vastgeplakt tijden de magnetieke fall in richting de aardkorst? Hij bleek niet veel verder de komen en was bezig uren de schrijven ofzo. Even later zat er een briefje op de deur dat de lift buiten werking was. Aha mooi. Dus zaterdag en zondag geen vervoer voor mensen de niet mobiel zijn of andersins niet kunnen trappenlopen. Maar nu de vraag: waar zitten die twee magneten in de Kone lift constructie?
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
wrs zitten er meerdere magneten in zelfs. maar die vallen niet vanzelf eruit. wrs heeft ie iets losgehaald en toen viel het zooitje eruit. kan zomaar een deur sluiting zijn die het onderdeel mist. ga er maar vanuit dat het lang duurt en duur word bij kone.
Ach het is een huurflat dus de kosten gaan naar de eigenaar. Zitten de magneten vast aan de lift of zitten ze per verdieping (bijv. op de derde vast aan het het frame bij de toegangsdeur? Er zal wel ergens een Hall sensor zitten, neem ik aan. Kan het zijn dat de magneten eruit vallen als iemand uit pure frustratie een trap tegen de dichte deur geeft? Dat komt voor bijv. tijdens een verhuizing als de lift geclaimt wordt. Of ouwehoerende eencelligen met honden in de geopende deur, OLH heeft rare kostgangers 
[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (10%)]
testman
Op zondag 1 juni 2025 08:43:39 schreef RAAF12:
Ach het is een huurflat dus de kosten gaan naar de eigenaar. Zitten de magneten vast aan de lift of zitten ze per verdieping (bijv. op de 3de vast aan het het frame bij de toegangsdeur? Er zal wel ergens een Hall sensor zitten, neem ik aan. Kan het zijn dat de magneten eruit vallen als iemand uit pure frustratie een trap tegen de dichte deur geeft? Dat komt voor bijv. tijdens een verhuizing als de ligt geclaimt wordt.
een moderne lift heeft een IR strip tussen de deuropening. je drukt op de knop om de deur te openen. tegendruk laat de deur weer openschuiven. oude liften hadden een schakelaar per verdieping, moderne hebben wrs iets optisch erin zitten. de magneet kan ook van de sluiting van de deur zijn. je hebt de binnendeur van de lift en per verdieping een deur. elke deur die openblijft zorgt dat de lift in error gaat.
ken nog een geval waar er 1 steeds de lift sloopte want dan moest er redding komen. kabels trok diegene dan langs de deur eruit en hop liep ie vast. kwam zo vaak voor dat uiteindelijk de complete besturing vervangen moest worden, krijg je als de brandweer meermaals moet komen. duur grapje bij een ouwe hydraulieklift.
Deze liften zijn niet zo oud (60 jaar?) en zijn onlangs gerenoveerd. Misschien zijn die (kleine) magneten gewoon in de rotzooi op de bodem uit elkaar zijn gespat. Te denken valt aan magneten van rond de 1cm diameter?
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Vrijwel elke smartphone heeft een magnetometer, met een simpele gratis app kun je magneten vinden, dus het lijkt me niet zo moeilijk om de te vinden als ze ergens op de bodem liggen. De kans dat ze onderweg naar beneden ergens zijn blijven plakken lijkt me vrij groot, dat zal terugvinden moeilijker zijn. De vraag is waarom deze monteur geen nieuwe bij zich had, dan hoef je alleen te zoeken op plaatsen waar ze schadelijk zouden kunnen zijn.
Kone
Maar dat terzijde...
Er zitten diverse magneten in de schuifdeurconstructie voor de eindpositie , en aan de kooi voor de etage positie.
Daar naast de schaats die aftast op de deur op de etage is en de deur lat openen.
Als de monteur de magneten heeft laten vallen zitten die 99% zeker aan het stalen frame van de geleiders in de buurt van de etage waar hij bezig was.
Of ergens aan de kooi, of tegen een deur...
Een zoekplaatje, letterlijk , die hele schacht zit compleet vol met metaal.
Monteurs hebben niets meer bij zich, veel te veel verschillende uitvoeringen.
Alles komt uit het magazijn, als ze het daar al hebben.
Om deze reden hebben wij onze liften 13 jaar geleden door Schindler om laten bouwen met een Bohnke besturing en geen spul van Schindler.
Daar zijn universele onderdelen gebruikt.
En dat bleek een goede keuze toen we na de zoveelste "list van Schindler" naar Skylift over zijn gestapt.
Op zondag 1 juni 2025 12:19:52 schreef revado:
KoneMaar dat terzijde...
Er zitten diverse magneten in de schuifdeurconstructie voor de eindpositie , en aan de kooi voor de etage positie.
Daar naast de schaats die aftast op de deur op de etage is en de deur lat openen.
Als de monteur de magneten heeft laten vallen zitten die 99% zeker aan het stalen frame van de geleiders in de buurt van de etage waar hij bezig was.
Er wordt gemonitored en even horen wat ze uitspoken. Ik ben benieuwd of het lukt in een dag. Kunnen de magneten er spontaan uitvallen na een trap tegen de deur? Of zitten die stevig vast in de constructie?
[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (28%)]
testman
in t weekend stuk gegaan, dus storingdienst geweest. die doen letterlijk niks anders als een reset geven, zekering verwisselen enz dan nog niks dan is er iets stuk en is het herstel voor de weekploeg. dan word het al snel bestellen van een onderdeel, als dat zaterdag niet is gedaan. dus komt de besteltijd er nog bij ALS er morgen al een monteur komt..
Op zondag 1 juni 2025 18:13:57 schreef testman:
in t weekend stuk gegaan, dus storingdienst geweest. die doen letterlijk niks anders als een reset geven, zekering verwisselen enz dan nog niks dan is er iets stuk en is het herstel voor de weekploeg. dan word het al snel bestellen van een onderdeel, als dat zaterdag niet is gedaan. dus komt de besteltijd er nog bij ALS er morgen al een monteur komt..
Die jongen zat al gauw 2 uur in de kelder voordat ie de sticker op de deur plakte. Uurtje factuurtje? Hij was niet van Kone maar een local.
testman
ik kom wel vaker in grotere stookruimten bij bedrijven, en daar staan standaard 2 stoelen en een tafeltje in. geloof maar dat die stoelen gebruikt worden met het jaarlijks onderhoud. uit het zicht en doorgaans zit men er best een paar dagen het jaarlijks schoonmaakwerk te doen. nadeel is dat je er vaak kapot gaat in t stookseizoen. leidingisolatie wasda? 
Die jongen zat al gauw 2 uur in de kelder voordat ie de sticker op de deur plakte. Uurtje factuurtje?
De eerste twee uur zitten meestal in het contract. Die tijd kunnen ze dus volmaken, zonder dat er een factuur voor de klant komt. De storingsmonteur zelf krijgt graag zoveel mogelijk uren uitbetaald als hij toch dienst heeft.
dan word het al snel bestellen van een onderdeel, als dat zaterdag niet is gedaan. dus komt de besteltijd er nog bij ALS er morgen al een monteur komt..
Vergeet het offerte traject niet. Er wordt eerst een offerte opgemaakt voor de reparatie en die moet geaccordeerd worden. Daarna wordt er pas wat besteld en nadat het onderdeel binnen is, wordt reparatie pas ingepland (en dan moet alles ook nog in een keer goed gaan.....)
testman
Op zondag 1 juni 2025 22:50:46 schreef Tinus22:
Vergeet het offerte traject niet. Er wordt eerst een offerte opgemaakt voor de reparatie en die moet geaccordeerd worden. Daarna wordt er pas wat besteld en nadat het onderdeel binnen is, wordt reparatie pas ingepland (en dan moet alles ook nog in een keer goed gaan.....)
idd, als er dan ook nog een logge grote verhuurder organisatie tussen zit die geen accoord geeft op een onderdeel bestellen met levertijd dan duurt het zeker lang. bij kone valt een offerte zelden mee 
De magneten zitten op de leiders geplakt, dat gaat bij magneten vanzelf, en ze worden uitgelezen door magneetschakelaars op het kooidak, meestal grijze pijpjes, 2 of 3 stuks boven de leiderschoenen.
1 voor de deurzone en 1 of 2 om de positie te bepalen.
Waarschijnlijk heeft de monteur ze los getrokken oid en uit zijn handen laten vallen, vanzelf gaan ze niet los.
Bij de deur zitten idd ook magneetjes voor begin en eindpositie, maar die hoef je eigenlijk ook niet los te halen en zitten vast geschroeft, dus reden om die magneten te verplaatsen of los te halen is er eigenlijk niet..
Storingen en of reparatie kan geheel, afhankelijk van het contract gedekt worden, dus maakt het niet uit, voor de klant dan, hoe lang je schrijft..
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
De VVE van de flat heeft een contact met KONE voor onderhoud aan de lift. Kone heeft dan weer werknemers of onderaannemers die per uur betaald worden. DIE zouden best wel eens een financieel voordeel kunnen halen uit een uurtje extra schrijven.
Op maandag 2 juni 2025 09:19:57 schreef Richard2000:
De magneten zitten op de leiders geplakt, dat gaat bij magneten vanzelf, en ze worden uitgelezen door magneetschakelaars op het kooidak, meestal grijze pijpjes, 2 of 3 stuks boven de leiderschoenen.
1 voor de deurzone en 1 of 2 om de positie te bepalen.
Waarschijnlijk heeft de monteur ze los getrokken oid en uit zijn handen laten vallen, vanzelf gaan ze niet los.
Bij de deur zitten idd ook magneetjes voor begin en eindpositie, maar die hoef je eigenlijk ook niet los te halen en zitten vast geschroeft, dus reden om die magneten te verplaatsen of los te halen is er eigenlijk niet..Storingen en of reparatie kan geheel, afhankelijk van het contract gedekt worden, dus maakt het niet uit, voor de klant dan, hoe lang je schrijft..
ik hoorde net er iemand in een Kone outfit was gearriveerd bij de lift, fingers crossed...
Op maandag 2 juni 2025 10:19:21 schreef rew:
De VVE van de flat heeft een contact met KONE voor onderhoud aan de lift. Kone heeft dan weer werknemers of onderaannemers die per uur betaald worden. DIE zouden best wel eens een financieel voordeel kunnen halen uit een uurtje extra schrijven.
@rew Een man met Kone jasje aan dan komt het goed, hoop ik. Zal zo eens vissen of hij onderaannemer is en hoe het zit met de magneten.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Jij zei dat die gast van het weekend een onderaannemer was...
Ik bestel wel eens wat pakjes. Soms dan komt er een kerel in een DHL jasje met een DHL bus voorrijden. Of postnl-jas in een postNL bus.
Maar heel regelmatig zie je ook blanko busjes (postnl) of bestelbusjes (DHL) waarbij de chauffeur toch WEL een PostNL of DHL jasje aanheeft!
Ik denk dan dat ze een deel van de bezorging hebben uitbesteed aan een club die natuurlijk niet "POSTNL" op de bus heeft staan. Maar in het contact staat dan wel dat ie in een postnl-jasje met lopen.
Het zou ook kunnen dat ie dan wel voor postnl werkt, maar dat de busjes op waren, maar ik denk dat het zeker in een deel van de gevallen is dat ie via een ander bedrijf betaald wordt.
Op maandag 2 juni 2025 12:32:23 schreef rew:
Jij zei dat die gast van het weekend een onderaannemer was...Ik bestel wel eens wat pakjes. Soms dan komt er een kerel in een DHL jasje met een DHL bus voorrijden. Of postnl-jas in een postNL bus.
Die had geen Kone jasje aan maar de man van vandaag wél. En de lift doet het. Maar kon hem niet meer vragen over de magnetenboel want hij was weg. Eind goed, al goed.
Op maandag 2 juni 2025 10:19:21 schreef rew:
Als het on storingsdienst/overwerk is zou dat kunnen, maar bij Kone wordt je tot op de minuut gevolgd dus zal dat wel meevallen.
Op maandag 2 juni 2025 11:38:29 schreef RAAF12:
[...]@rew Een man met Kone jasje aan dan komt het goed, hoop ik. Zal zo eens vissen of hij onderaannemer is en hoe het zit met de magneten.
Voorzover ik nog weet hebben die geen Kone kleding..
Op maandag 2 juni 2025 14:11:51 schreef Richard2000:
[...]Voorzover ik nog weet hebben die geen Kone kleding..
Dat ben ik verkeerd geinformeerd door de man in de flat. Sorry. Weer een voorbeeld van second hand news.
joopv
Golden Member
Op zondag 1 juni 2025 08:04:21 schreef RAAF12:
Maar nu de vraag: waar zitten die twee magneten in de Kone lift constructie?
Waar ze horen te zitten? Dat zal de betreffende monteur toch wel weten?
Maar waar ze naartoe gevallen zijn: Ik zou het incident zo nauwkeurig mogelijk proberen te reproduceren en dan goed te kijken waar de onderdelen naartoe vallen. En dan dat pad nakijken.
Kone heeft, zover ik weet, geen onderaannemers voor de service, ze huren wel voor de moderniseringen bedrijven in.
Monteurs met weekeinddienst komen soms van huis en hebben dan eigen kleding aan en dan kan er wel eens iemand uit een andere regio komen.
Die doen kleine dingen zoals een afstelling of reset, verder gaat het meestal naar de vaste rayonmonteur die de installatie ook kent en het reguliere onderhoud doet.
Wat de contracten betreft zijn er meerdere opties.
Vast onbderhoud met de 1,5 jaarlijkse keuring en dan bv minimaal 4 servicebezoeken per jaar is meestal standaard.
Dan kan je een abbo hebben voor door de weeks of ook weekeinden , dat is een keuze,
Maar een full onderhoudscontract kan ook, dan valt bijna alles incl onderdelen er onder.
Maar dat kost ook een hoop geld.
Wij hadden dat bij Schindler.
Tot er een discussie kwam over de deuren, die waren te oud en vielen buiten het contract.
Ze hebben het hersteld, maar nu is Schindler weg 
En de onderdelen betalen we wel als het nodig is, scheelde op 3 liften 15k per lift per jaar....
Op maandag 2 juni 2025 14:26:11 schreef RAAF12:
[...]Dat ben ik verkeerd geinformeerd door de man in de flat. Sorry. Weer een voorbeeld van second hand news.
Geen probleem hoor, in het verleden hadden ze ook geen onderaannemers of oid in onderhoud/storingsdienst, dat waren altijd de eigen monteurs die dan hun eigen wijk deden inclusief van collega's die er omheen liggen.
Hoe het nu zit weet ik niet..