43PUS7354/12 TPM19.1 vaak geen beeld. 100% zeker LCD defect, maar hoe leg je zoiets uit?

Toestel komt binnen met de klacht geen beeld. Backlights branden en totaal niks op het LCD te zien.

Allereerst denk ik aan kortgesloten CCOFS, dus zoals zo vaak 1 kabeltje van de T-Con naar paneel los, ene kant wit, andere zwart, maar verder niets. Omgedraaid precies hetzelfde. Lijkt dus geen paneel fout.

T-con vernieuwd, geen oplossing, SSB veranderd, geen oplossing.

Van de zaak waar dit ding vandaan komt heb ik al vaker gekke dingen gehad, dus even loggen op het originele SSB. Gekke dingen ivm de panel code, dus even de set option ingegeven (359) volgens typeplaatje.
Volgens de logs is dat plots een OLED tv geworden, kan natuurlijk niet.
Het toestel heeft productiecode FZ4A. Het gebruikte paneel + set option komt in mijn service manual niet voor, dus ik probeer de code in te geven die wel voorkomt: 339. Plots heb ik beeld.
Tv speelt een hele dag zonder probleem.
Dag later weer niks meer, doch precies 1 minuut na opstarten beeld. Je kon er je klok op gelijk zetten: 1 minuut na start, beeld.

Oude software, dus even updaten waarna er niks meer te zien was.

Toch opnieuw proberen met dat ander SSB (komt van ongebruikte tv met gebarsten paneel). Na wat klooien ook hiermee beeld.

Besluit is dat na een minuutje wachten er soms beeld komt. Komt het niet na een minuut zal het ook niet komen. Komt het wel na een minuut is en blijft het goed tot je het toestel uitschakelt.

SSB en T-con vervangen helpt dus niet, maar wat kan er in dat paneel eigenlijk mislopen dat hij óf geen beeld geeft óf wel beeld en eens het er is blijft het goed.
Dat begrijp ik nu niet....

Zodra het toestel goed beeld geeft een lege USB erin die FAT32 geformateerd is en dan 123654 OK intoetsen, dan wordt de CSM naar de USB geladen en kun je de instellingen aflezen, doe dit later nogmaals als er geen beeld is en vergelijk dat met elkaar.

Dat is sowieso een goeie tip, want die mogelijkheid kende ik niet. _/-\o_

Het feit dat hij exact hetzelfde fenomeen vertoont met 2 SSB's kan het niet anders als van het scherm komen. Jouw tip gaat hiervoor bewijs leveren dan wel ontkennen, dus dat ga ik dinsdag op het werk proberen.

Ik vraag me af of zoiets bekend is aan het paneel zelf. Volgens mij is dat een LG paneel.
Je hebt zo uit die tijd ook panelen van AUO die na een tijdje beginnen te bibberen. Soms weken niet, soms krijgen die dat dagen terug.
Daar vervang of verwijder je dan twee smd diodes op de lcd printjes en klaar. Ik dacht bij deze ook aan zoiets.

Als je beide files hebt, kun je die dan even mailen? Dan zal ik de optie nummers etc. vergelijken met de lijsten die ik heb. Misschien dat de schermcode handmatig ingegeven moet worden, die kan ik met de juiste info opzoeken voor je.

Als het een LG paneel is heb ik in verleden ook
Zitten medderen en leek scherm maar was miscommunicatie tussen Tcon en mainboard. Kabel vervangen en geen problemen meer..

@smd: Dat heb ik nu nog niet geswapped, probeer ik dinsdag.

@william1967: Als de tip van smd geen oplossing biedt, stuur ik je een dezer dagen de mails met gewenste info. Alvast dank!

Wordt vervolgd...

Toch iets vreemds aan de hand. Even los van het mogelijke issue met het LCD paneel.
Het kabeltje van SSB naar T-con eens geswapped, geen beterschap.

Omdat ik nog steeds met een ander SSB aan het experimenteren was, maar eerst even het originele SSB er weer in.
Ik probeerde eerder al de SET Option code te wijzigen naar die achteraan op het typeplakkaatje stond.
Die SET Option is voor deze tv 359.
Met een log te draaien op Putty zag ik dat hij dan denkt dat er een OLED paneel in zit. Kan nooit werken natuurlijk. Ik probeerde de recentste Set option uit de SM en dat was 339. Die werd aanvankelijk geaccepteerd en die gaf het issue dat er een minuut moest "opgewarmd" worden alvorens er beeld verscheen.

Dat ding gaf op zeker moment melding van nieuwe software. Geïnstalleerd en volgens de log en nu duidelijk zichtbaar met william1967 z'n truuk: als ik de USB stick in de pc steek, zegt hij een 65OLED854 te zijn.

Men geeft de code 062598 HOME Set option code in. Stekker uit stopcontact en stekker weer in. Blijft 65OLED854.
Ik heb ook het vermoeden dat met die nieuwe software eea van instelmogelijkheden veranderd is.

Kan het zijn dat je de Set option op een andere manier moet ingeven?

Ik heb je wat gemaild, kijk even of het daarmee lukt.