De SLM4681A is niet het SMPS ic maar de LED driver,
Zie ook: https://www.yoreparo.com/es/tv/televisores/lcd/led/preguntas/6595202/r…
Dag flash2b. Bedankt voor je reactie. Ik.had die post op yoreparo gezien. Maar weet bijna zeker dat het daar getekende schema niet een SLM4681A betreft. Via reverse engineering van de schakeling op de print heb ik namelijk vast kunnen stellen dat Vcc aan pin 6 zit. En niet aan pin 16 zoals getekend in dat schema.
Je hebt gelijk dat het hier om de led-driver gaat. De term SMPS- ic is in dat opzicht niet de beste (al is zo'n led-driver ic op zich een SMPS- ic).
Anyhow: blijft de vraag of er iemand is die iets kan zeggen over de frequentie waarmee zo'n IC normaliter schakelt. Zoals in mijn eerdere post al vermeld: ik meet 100 Hz, terwijl het LC-netwerk achter de powerFET gedimensioneerd is voor een frequentie van ruim 5 KHz. Wie oh wie?
Begin eerst eens te meten rond de driver en of er op de Driver een correct type staat waarmee we verder kunnen bouwen / onderzoeken. Ik weet vaak bij deze borden is het miserie met secundaire elco's en diodes. Verder weinig aan stuk gehad.
Hoi @smd.
Ik weet niet goed wat je bedoelt met "meten of er op de Driver een correct type staat". Op de led-driver (het 16-pins IC) staat SLM4681A. Een foto hiervan had ik eerder al bijgevoegd. Is dat wat je bedoelt?
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
Pfoei, die ziet er wel uit alsof de soldeerpasta niet helemaal lekker gevloeid heeft... Of is 'ie gewoon stoffig?
Text aangepast, stond er wel lullig IDD, maar dit was de LED driver en niet de SMPS driver, daar waren we al achter. Helaas heb ik nu niet zo'n TV staan anders had ik even meegekeken.
Op vrijdag 20 juni 2025 11:59:48 schreef Lucky Luke:
Pfoei, die ziet er wel uit alsof de soldeerpasta niet helemaal lekker gevloeid heeft... Of is 'ie gewoon stoffig?
Het ziet er wellicht een beetje vreemd uit omdat er een laag(je) siliconen over sommige onderdelen heenzit. Ik zie dit vaker bij schakelende voedingen; het doel is het voorkomen van mechanische schade tgv trillingen die samenhangen met het schakelende karakter van de schakeling.