Hallo iedereen,
Ik heb een Bosch Indego XS 300 robotmaaier gekregen die in niet al te beste staat is. Er is namelijk iets op de maaier gevallen toen die in zijn docking station was geparkeerd. Het station is daardoor volledig kapot en jammergenoeg weggegooid door de eigenaar. De maaier zelf heeft enkel wat schade aan het plastic boven het scherm.
Zo'n docking station is gigantisch duur (https://www.bosch-diy.com/gb/en/p/docking-station-06008b0501) en eigenlijk kan ik de maaier gewoon met 24VDC voeden, dat heb ik al getest. Daarnaast zit er iets in die wat signaal zet op deze perimeterdraad en dat is natuurlijk ook iets dat de maaier nodig heeft om te werken. Enig idee of ik dat zelf zou kunnen maken?

Mvg,
Daan

Dat signaal heb ik ooit gemeten. Een puls met een duidelijke plus (duur van de puls) en op die manier herkenbaar door de fase of je binnen of buiten de contour, of de begrenzing, zit. Dus wanneer je bij een ander identiek systeem zo een puls kunt gaan meten: let op de bandbreedte, minstens drie maal de nominale frequentie. Ik meen me te herinneren dat het het pulsen waren rond 80 kHz. Het moet lukken!

Op deze pagina wordt de pseudorandomcode beschreven (scroll down):
https://grauonline.de/wordpress/?page_id=219

Chatgpt lijkt hier iets nuttigs te kunnen. Hij vat alles zo samen (prompt: Wat voor pulsvorm staat er op de perimeterdraad van een Bosch Indego XS 300 robotmaaier?):

De perimeterdraad van de Bosch Indego (inclusief het XS-300 model) gebruikt een vierkante, pseudo-random pulsgolf om de robot zijn positie te laten bepalen. Uit metingen blijkt (o.a. bij de Indego-Connect) dat de nadere details zijn:

De draad wordt aangestuurd met een pseudo-noise patroon (binaire sequentie van +1 en -1), gegenereerd met een bemonsteringsfrequentie van 10 kHz. Dit resulteert in een gemiddelde frequentie rond 3,7 kHz.

Eén signaalframe duurt ongeveer 8 ms (82 samples), gevolgd door een rustperiode van ongeveer 92 ms, wat neerkomt op een herhaling elke 100 ms.

De robot detecteert dit signaal via een correlatiefilter; de polariteit geeft aan of hij binnen of buiten het perceel is, en de signaalsterkte meet de afstand tot de draad.

Bedankt voor de snelle antwoorden, de grauonline website lijkt wel heel interessant. Zou ik dit signaal gewoon met een MCU kunen genereren en dan op de draad plaatsen? Dus bijvoorbeeld een mosfet nemen, de gate aansluiten met de uitgang van de MCU en dan 24V op de draad aansluiten en schakelen met de mosfet. Eventueel een weerstand van bijvoorbeeld 240Ohm er tussen plaatsen om niet al te veel stroom te laten lopen?