falaigai
Leren kan je alleen maar door te Doen
Ik wil graag een signaalzuil aansturen met onderstaande aansluitschema.
Ik doe dit liever niet met relais.
Eerst had ik gedacht om met een low side driver zoals een ULN2803 deze aan te sturen. Maar als ik meet tussen zwart en blauw meet ik 8V.
Als ik een kleur aanstuur loopt er ongeveer 30mA tussen de aansluitdraad van de kleur en blauw.
Zou ik dit kunnen aansturen met een optocoupler zoals bv 4N25?
Waar ga je het mee aansturen?
Vanuit een machine met 24 volt stuurspanning ?
Dat is wel handig om er bij te vertellen.
[Bericht gewijzigd door revado op (61%)]
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Ik denk dat die signaalzuil van jou nogal wat "elektronica" aan boord heeft. Onderandere een 24-220V converter naar een vaste spanning.
Ik DENK dat je OF de bovenste groep schakelaars OF de onderste groep moet gebruiken. En ik denk dat je het risico loopt dat de bruine/blauwe draad aan de 230V hangt, of op z'n minst dat er wisselspanning op staat... Kortom, zonder de handleiding te lezen durf ik niet zomaar "niet relais" te gebruiken.
Ik heb in 1996 zo'n signaalzuil in een project moeten aansturen. Daar hadden we gewoon industriele interbus-S digitaal uit modules die dan 24V of niet sturen. En dan gaat een lamp aan of niet. (En dit heb ik nog werkend gezien rond "corona".)
Op maandag 23 juni 2025 18:18:48 schreef rew:
Ik DENK dat je OF de bovenste groep schakelaars OF de onderste groep moet gebruiken.
Lijkt me nogal logisch ja: de bovenste groep voor knipperend en de onderste voor normaal .
Met de gegevens zoals TS nu geeft is aansturen met relais de enige optie. Als hij merk en type geeft valt er misschien nog wat van te zeggen. Nu niet.
...gewoon industriele interbus-S...
Dat was een van de betere bussen. Helaas is Profibus altijd meer toegepast geweest. Intussen is het helemaal gedaan met al die RS485 bussen. Alleen Modbus word nog erg veel gebruikt, hoewel ook daar ModbusTCP langzaam maar zeker vaker gebruikt gaat worden.
[Bericht gewijzigd door GJ_ op (27%)]
falaigai
De signaalzuil werkt op 24V
Type is HBJD-40A/DB/3/RYG/24V/A
Aansturing zou moeten werken vanuit een microcontroller (STM32)
[Bericht gewijzigd door falaigai op (35%)]
Ik dek dat je er niet onderuit komt om relais te gebruiken. de controller laat
je dan de relais aansturen, en de kontakten hiervan schakelen de signalering.Je hebt te maken met 2 stroomkringen, en deze wil je liever galvanisch gescheiden houden..
OPTOdesign
R&D | Design | Light | Innovation | Education
De signaalzuil werkt op 24V
dan kan je gewoon een FET nemen. https://nl.wikipedia.org/wiki/Veldeffecttransistor
Dat kan makkelijk met een ULN2803 of een optocoupler, het max verbruik is 60mA. Wel even een optocoupler zoeken die dat aan kan. En anders zet je er een extra transistor achter die de stroom wel aan kan.
falaigai
Op dinsdag 24 juni 2025 14:05:12 schreef Lambiek:
Dat kan makkelijk met een ULN2803 of een optocoupler, het max verbruik is 60mA. Wel even een optocoupler zoeken die dat aan kan. En anders zet je er een extra transistor achter die de stroom wel aan kan.
Een ULN2803 schakelt toch naar de GND?
Dat gaat toch problemen geven omdat op de blauwe draad waar ik naar moet schakelen 8V opstaat...
Heeft er iemand een idee wat voor soort schakeling er in de signaalzuil zou zitten? ik kan hem helaas enkel destructief uit elkaar halen en dat doe ik liever niet 
Ik denk dat je er niet onderuit komt om galvanisch gescheiden te sturen. Het eenvoudigst is me een relais..
Op maandag 23 juni 2025 18:18:48 schreef rew:
Ik denk dat die signaalzuil van jou nogal wat "elektronica" aan boord heeft. Onder andere een 24-220V converter naar een vaste spanning.
Het is, blijkt nu, wat simpeler. Het ding werkt op 24V, als je er 220V op zet komt er rook uit. Er zit hoogstens wat elektronica in voor het gelijkrichten en het knipperen.
Op woensdag 25 juni 2025 10:31:43 schreef mel:
Ik denk dat je er niet onderuit komt om galvanisch gescheiden te sturen. Het eenvoudigst is me een relais..
Dat is goedkoop en eenvoudig. Het is sowieso al een idioot goedkope signaalkolom. Ik heb deze toevallig al enkele malen gebruikt zien worden en kapot zien gaan. Om daarna vervangen te worden door normale signaalkolommen.
Leuk voor thuis, maar absoluut ongeschikt voor professioneel gebruik op machines. Dan kosten ze uiteindelijk altijd heel veel meer dan een "dure" kolom. Ik heb een installatie minstens een dag stil zien staan wegens een kapotte kolom met een schadepost van vele tienduizenden euro's, plus dat ik er naar toe moest, wat ze ook nog een halve dag werk kostte.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Ik heb een hele zwik kaarten voor aansturing van zo'n zuil (voor zee-veerschepen) gerepareerd. Daar zitten 18 relais op en alles loopt via een relais muv de PA functie en alarmtoon. Er waren altijd wel wat relais aan vervanging toe maar de meeste problemen waren de elco's (boards zijn vaak 10-20 jaar oud) soms glue logic, soms de processor.
OPTOdesign
Op woensdag 25 juni 2025 10:10:26 schreef falaigai:
Een ULN2803 schakelt toch naar de GND?
Dat gaat toch problemen geven omdat op de blauwe draad waar ik naar moet schakelen 8V opstaat...
Met een simpele FET (of optocoupler zoals genoemt) heb je niks met voedingsspanningen te maken en kan je naar je eigen COM (8V, of wat dan ook) schakelen. Je zou misschien* ook zoiets als deze kunnen nemen: https://www.tme.eu/nl/details/dg201bdj-e3/analoge-multiplexers-en-scha… Dat zijn FET's per 4 en aan te sturen met een microcontroller.
*) Zie datasheet om te kijken of het past qua aansturing, aansluiting en scheiding (in de bijlage).
Het is wat jij wilt. Er zijn vele wegen naar Rome.
fatbeard
Honourable Member
Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
voor een analoge switch van die leeftijd (ding loopt ook al weer een jaar of 20 mee) is het best wel laag, 150Ω was toen zowat de norm...
Als je echt laag wil moet je bij Maxim (Microchip) kijken.
@OPTOdesign: die kunnen geen 24V schakelen...
[Bericht gewijzigd door fatbeard op (11%)]
benleentje
Golden Member
to de GND mag het max 25V hebben0. Dus die -/+ is vrij letterlijk.
En hoewel het ca 16V is die geschakelt moet worden dan kan er de schakelaar uit staat wel 24V op staan.
[Bericht gewijzigd door benleentje op (44%)]
OPTOdesign
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
Die DG201/202 zijn, aan de datasheet te zien, echt wel bedoeld als analoge schakelaars, zo heten ze trouwens ook, een soort alternatieve CD4066. Ze kunnen misschien dienen alhier, maar dat lijkt me toch een beetje "Zweckentfremdet".
[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op (38%)]
Op woensdag 25 juni 2025 18:07:47 schreef OPTOdesign:
TS wil trouwens geen 24V schakelen, maar 16V. Er schijnt 8V op de COM-lijn te staan.
Ga er van uit dat er 24V geschakeld word en dat die 8V een meetfout is.
Op woensdag 25 juni 2025 19:06:16 schreef GJ_:
[...]Ga er van uit dat er 24V geschakeld word en dat die 8V een meetfout is.
Precies, die 8V is waarschijnlijk over de leds gemeten.
benleentje
Golden Member
Op woensdag 25 juni 2025 18:27:53 schreef Paulinha_B:
Ze kunnen misschien dienen alhier, maar dat lijkt me toch een beetje "Zweckentfremdet".
Waarom dat begrijp ik niet.
Het zijn gewoon 4 schakelaar in een IC die zijn bedoelt om te schakelen. En dat is wat TS wil. Het is enkel dat specs een beetje krap zijn.
Een optocoupler of ULNxxxx zijn denk wat beter opties maar ik ken de specs niet uit mijn hoofd.
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Klopt meet en kalibratie apparatuur zit vol met dat soort ICs in allerlei merken en versies. En die schakelen dingen als analoge meet-signalen. Geen vermogens. Die 45 ohm maakt niks uit als er uA doorgaat in een meestal hoogohmige omgeving.
[Bericht gewijzigd door fred101 op (20%)]
Robbe de Smet
I'm only responsible for what I write but not for what you understand !
Wel ja, ik ga mee in het verhaal van Paulinha en Fred, niet echt de bedoeling om het te gebruiken als schakelaar (aan/uit voor een last). Vandaar ook mijn eerdere opmerking over die lage Rds-on (45 Ohm in datasheet) dat wat aan de hoge kant is...goed om bijvoorbeeld spanningen te meten in één of andere gemultiplexeerde meetopstelling...