Ik denk dat je er niet onderuit komt om galvanisch gescheiden te sturen. Het eenvoudigst is me een relais..
Op maandag 23 juni 2025 18:18:48 schreef rew:
Ik denk dat die signaalzuil van jou nogal wat "elektronica" aan boord heeft. Onder andere een 24-220V converter naar een vaste spanning.
Het is, blijkt nu, wat simpeler. Het ding werkt op 24V, als je er 220V op zet komt er rook uit. Er zit hoogstens wat elektronica in voor het gelijkrichten en het knipperen.
Op woensdag 25 juni 2025 10:31:43 schreef mel:
Ik denk dat je er niet onderuit komt om galvanisch gescheiden te sturen. Het eenvoudigst is me een relais..
Dat is goedkoop en eenvoudig. Het is sowieso al een idioot goedkope signaalkolom. Ik heb deze toevallig al enkele malen gebruikt zien worden en kapot zien gaan. Om daarna vervangen te worden door normale signaalkolommen.
Leuk voor thuis, maar absoluut ongeschikt voor professioneel gebruik op machines. Dan kosten ze uiteindelijk altijd heel veel meer dan een "dure" kolom. Ik heb een installatie minstens een dag stil zien staan wegens een kapotte kolom met een schadepost van vele tienduizenden euro's, plus dat ik er naar toe moest, wat ze ook nog een halve dag werk kostte.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Ik heb een hele zwik kaarten voor aansturing van zo'n zuil (voor zee-veerschepen) gerepareerd. Daar zitten 18 relais op en alles loopt via een relais muv de PA functie en alarmtoon. Er waren altijd wel wat relais aan vervanging toe maar de meeste problemen waren de elco's (boards zijn vaak 10-20 jaar oud) soms glue logic, soms de processor.
OPTOdesign
R&D | Design | Light | Innovation | Education
Op woensdag 25 juni 2025 10:10:26 schreef falaigai:
Een ULN2803 schakelt toch naar de GND?
Dat gaat toch problemen geven omdat op de blauwe draad waar ik naar moet schakelen 8V opstaat...
Met een simpele FET (of optocoupler zoals genoemt) heb je niks met voedingsspanningen te maken en kan je naar je eigen COM (8V, of wat dan ook) schakelen. Je zou misschien* ook zoiets als deze kunnen nemen: https://www.tme.eu/nl/details/dg201bdj-e3/analoge-multiplexers-en-scha… Dat zijn FET's per 4 en aan te sturen met een microcontroller.
*) Zie datasheet om te kijken of het past qua aansturing, aansluiting en scheiding (in de bijlage).
Het is wat jij wilt. Er zijn vele wegen naar Rome.
fatbeard
Honourable Member
Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
voor een analoge switch van die leeftijd (ding loopt ook al weer een jaar of 20 mee) is het best wel laag, 150Ω was toen zowat de norm...
Als je echt laag wil moet je bij Maxim (Microchip) kijken.
@OPTOdesign: die kunnen geen 24V schakelen...
[Bericht gewijzigd door fatbeard op (11%)]
benleentje
Golden Member
to de GND mag het max 25V hebben0. Dus die -/+ is vrij letterlijk.
En hoewel het ca 16V is die geschakelt moet worden dan kan er de schakelaar uit staat wel 24V op staan.
[Bericht gewijzigd door benleentje op (44%)]
OPTOdesign
R&D | Design | Light | Innovation | Education
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
Die DG201/202 zijn, aan de datasheet te zien, echt wel bedoeld als analoge schakelaars, zo heten ze trouwens ook, een soort alternatieve CD4066. Ze kunnen misschien dienen alhier, maar dat lijkt me toch een beetje "Zweckentfremdet".
[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op (38%)]
Op woensdag 25 juni 2025 18:07:47 schreef OPTOdesign:
TS wil trouwens geen 24V schakelen, maar 16V. Er schijnt 8V op de COM-lijn te staan.
Ga er van uit dat er 24V geschakeld word en dat die 8V een meetfout is.
Op woensdag 25 juni 2025 19:06:16 schreef GJ_:
[...]Ga er van uit dat er 24V geschakeld word en dat die 8V een meetfout is.
Precies, die 8V is waarschijnlijk over de leds gemeten.
benleentje
Golden Member
Op woensdag 25 juni 2025 18:27:53 schreef Paulinha_B:
Ze kunnen misschien dienen alhier, maar dat lijkt me toch een beetje "Zweckentfremdet".
Waarom dat begrijp ik niet.
Het zijn gewoon 4 schakelaar in een IC die zijn bedoelt om te schakelen. En dat is wat TS wil. Het is enkel dat specs een beetje krap zijn.
Een optocoupler of ULNxxxx zijn denk wat beter opties maar ik ken de specs niet uit mijn hoofd.
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Klopt meet en kalibratie apparatuur zit vol met dat soort ICs in allerlei merken en versies. En die schakelen dingen als analoge meet-signalen. Geen vermogens. Die 45 ohm maakt niks uit als er uA doorgaat in een meestal hoogohmige omgeving.
[Bericht gewijzigd door fred101 op (20%)]
Robbe de Smet
I'm only responsible for what I write but not for what you understand !
Wel ja, ik ga mee in het verhaal van Paulinha en Fred, niet echt de bedoeling om het te gebruiken als schakelaar (aan/uit voor een last). Vandaar ook mijn eerdere opmerking over die lage Rds-on (45 Ohm in datasheet) dat wat aan de hoge kant is...goed om bijvoorbeeld spanningen te meten in één of andere gemultiplexeerde meetopstelling...
falaigai
Leren kan je alleen maar door te Doen
Op woensdag 25 juni 2025 19:14:42 schreef Lambiek:
[...]
Precies, die 8V is waarschijnlijk over de leds gemeten.
Nee,
Die is gemeten tussen GND (WIT) en COMMON (BLAUW) wanneer de led's niet branden.
Tussen GND (WIT) en de signaaldraden (rood, geel, groen, grijs) meet ik 24V
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op maandag 23 juni 2025 18:36:16 schreef GJ_:
[...]Lijkt me nogal logisch ja: de bovenste groep voor knipperend en de onderste voor normaal .
Hey! Ik had continuous /discontinuous als "verbind-voor-AAN" en "verbind voor UIT" geinterpreteerd. Maar bij nader inzien is jou interpretatie waarschijnlijk beter.
Maar... Hoe zou je zoiets maken? Ik zou om te beginnen de lampen/leds met 1 kant aan de 24V hangen, vervolgens de "continuous" common aan de GND hangen, en de "knipper" common aan een 0/24V signaal... Dan wordt met een fet de knipper functie aansturen niet helemaal triviaal. Maar het kan ook zomaar zijn dat het ding intern 12V maakt en daarop werkt. Of dat ie intern een microcontroller heeft die gewoon acht inputs- en 4 outputs heeft. En dan een interne fet heeft om de boel uiteindelijk aan te sturen.
Voor iedere configuratie valt wat te verzinnen, maar niet voor allemaal tegelijk.
Op dinsdag 24 juni 2025 12:51:12 schreef OPTOdesign:
[...]
dan kan je gewoon een FET nemen. https://nl.wikipedia.org/wiki/Veldeffecttransistor
En waar halen jullie vandaan dat de andere kant van de belasting aan de +24V hangt?
Dat is compleet nergens gezegd.
Zeker met de meting dat er 8V op de common lijn staat is er kennelijk intern iets aan de hand waar wij geen weet van hebben. Zoals ik eerder al zei: zolang je niet weet hoe het intern in mekaar zit, kan je alleen doen zoals de fabrikant suggereert, met schakelaars of relais.
[Bericht gewijzigd door rew op (41%)]
Op donderdag 26 juni 2025 16:28:18 schreef rew:
En waar halen jullie vandaan dat de andere kant van de belasting aan de +24V hangt?
Dat is compleet nergens gezegd.
Da's inderdaad een raadsel omdat de hele datasheet een lachertje is natuurlijk.
Maar, ik ga er stiekem van uit dat je hem op de een of andere manier ook direct met een PLC uitgang kan aansturen. Het is natuurlijk wel zo dat je dan eigenlijk altijd over 24Vdc praat. Het zou wel heel dom zijn als je zo'n ding ontwerpt en dan die mogelijkheid niet "inbouwt".
Maar je hebt gelijk: met wat we nu weten is aansturen met relais de enige optie.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op donderdag 26 juni 2025 17:31:21 schreef GJ_:
Maar, ik ga er stiekem van uit dat je hem op de een of andere manier ook direct met een PLC uitgang kan aansturen.
Ja, je hebt helemaal gelijk! Dat is natuurlijk wat 95% van de gebruikers willen doen. Dus het zou idioot zijn als dat niet kan.
Anderzijds de "input voltage specs" zijn in dat kader wel een beetje "raar".
Niet dat we heel veel wijzer worden, maar dit lijkt het datasheet van de fabrikant te zijn:
https://www.onpowbutton.com/uploads/%E8%AD%A6%E7%A4%BA%E7%81%AF%E6%80%…
@GJ hieronder: Wat ik raar vind is 24-220V AC/DC.
"12V can be customized" is een hint dat ie intern op 12V werkt...
AhhH!! Als je het originele datasheet hierboven er bij pakt.. Die 24-220 staat bij: In je typenummer kan je 24-220 invullen op een bepaalde plek. Hier staat dus "24V" dus dit is de 24V versie!
[Bericht gewijzigd door rew op (12%)]
Input voltage is 24Vac of 24Vdc, dat is niet echt heel raar denk ik.
Die datasheet is een sneue vertoning, op de afbeelding staat 24~220V en dat is onjuist.
Plus wat ik al zei: ik ben deze kolommen al eerder tegengekomen: het zijn Ali/Temu prijzen, ze gaan stuk, en ik heb die goedkoopte zien uitmonden in een schadepost van duizenden euro's. Niet geschikt voor professioneel gebruik!
Een kolom als deze voor minder dan 20 euro kan gewoon niet! Normale prijzen zijn 150 euro en hoger. En dan blijven ze het wel doen.
benleentje
Golden Member
Een kolom als deze voor minder dan 20 euro kan gewoon niet! Normale prijzen zijn 150 euro en hoger. En dan blijven ze het wel doen.
Ik vind het gat ertussen dan wel interessant. Voor hobby is 150,- duur maar 20,- is blijkbaar te goedkoop. Dus zou je zo ding prima voor 40 tot 50,- moeten kunnen maken.
Maar voor hobby zou ik ook lekker zo een 20,- ding nemen en als die defect gaat zet ik er wel mijn eigen elektronica in. En voor industrie s 150, - weer niet zoveel. Onze "lasdozen" voor tracing waren al minimaal 500,-. Het was wel iets meer dan een gewone lasdoos maar uiteindelijk is het ook niet heel veel meer. En het had een EX certificering.
Op donderdag 26 juni 2025 18:44:31 schreef benleentje:
[...]Ik vind het gat ertussen dan wel interessant. Voor hobby is 150,- duur maar 20,- is blijkbaar te goedkoop. Dus zou je zo ding prima voor 40 tot 50,- moeten kunnen maken.....En het had een EX certificering.
Voor de hobbie zou ik het ook wel aandurven.
Een Ex doos kost altijd veel geld. Waar een normale doos 100 euro kost kost een Ex doos inderdaad algauw 500 euro. Ex prijzen vergelijken met non-Ex gaat altijd fout.
benleentje
Golden Member
Op donderdag 26 juni 2025 19:36:27 schreef GJ_:
[...] Ex prijzen vergelijken met non-Ex gaat altijd fout.
Ik bedoelde meer dat industrie al heel andere prijzen gewend zijn en dan is een lichtzuil van 150,- niet zo heel gek.
Daar heb je gelijk in. Én die weten dat die zuil van 150 euro veel goedkoper is dan een zuil van 20 euro.
Bij de eerste gemiste storing met een half uurtje extra stilstand is het verschil al royaal terugverdiend.
[Bericht gewijzigd door GJ_ op (34%)]