Goedendag allen, ik stel de vraag bij 'high Voltage' omdat ik hier de meeste vragen zie waarbij het woord 'omvormer' en 'off grid' tegen kwam. Jullie horen het al wel..... Echt begrip van elektriciteit heb ik niet.

Nog geen 2 maanden geleden een nieuwe opstelling gerealiseerd in tuinhuis.

Op het dak een 400 watt zonnepaneel, via victron laadregelaar geleid naar 2 spiksplinternieuwe 105 A accu's die zo geschakeld zijn dat ze gezamenlijk leegtrekken. Deze zijn verbonden met 16 mm2 kabels van 60 cm. naar een FS2000D omvormer [solar-tronics]

Deze opstelling werkt prima zolang ik er alleen een klein koelkastje van 60 watt aan hang, een lampje laat branden en een mobiel mee oplaad. Vorige week echter dacht ik mijn [nieuwe] waterpomp Tallas D jet 1100 watt te gaan gebruiken.

De waterpomp werkte als een tierelier.... Ik had de timer gezet en dacht met beide accu's vol zeker een half uurtje te kunnen sproeien. Na 15 minuten liep ik terug naar tuinhuis en hoorde ik, zo bleek, de omvormer loeien als een misthoorn. De display knipperde daarbij met een hartslag van 140. Kortom alsof zijn laatste minuut geslagen had en schakelde zichzelf uit.

Na enig beraad en gesnuffel online leek het me zo klaar als een klontje. De kabels van 16 mm2 waren veel te dun en gaven ongetwijfeld dit probleem.
Maarja, de firma Solartronics [van de omvormer] waar ik informeerde zegt: Die dikte moet voldoendezijn.
Ik kon het proberen maar het maakt toch niet uit en de kabels zijn duur.

Of de omvormer alarm heeft geslagen vanaf het allereerste begin weet ik niet. Ik denk haast van niet anders was het me opgevallen denk ik. De pomp en ik stonden toen namelijk binnen gehoorafstand van de omvormer.

Na uitschakeling pomp functioneerde de opstelling weer als vanouds, nu nog steeds trouwens.

Ik ben erg benieuwd wat jullie ervan vinden.
Alvast mijn hartelijke dank voor het meedenken.

Met groet, Pippi

Op welke accuspanning werk je? 1100w bij 12v is een enorme stroom en dan kan er van alles heet worden.
1100w bij 72v is alsnog veel stroom maar veel behapbaarder.

Waren de kabels dusdanig heet geworden dat dit voor externe verwarming van de omvormer zorgde?
Lijkt me onwaarschijnlijk.

Spanningsval over 2x 60cm kabel lijkt me niet direct de oorzaak van uitvallen. Maar meer informatie is nodig.

Ik neem aan dat dit een 105Ah accu is en geen 105A?

Heb je gegevens van die accu? 1100W aan 12V is 100A!! Bij veel type accu’s mag je dat wel vergeten voor langere tijd.

@Ledlover. Accuspanning idd. 12 volt.
Niet gevoelt aan de kabels maar dat ze zo heet zouden zijn geweest dat de omgevingstemperatuur te hoog zou zijn voor de omvormer is niet zo. Schaduw kast, deur stond open.

@New Beetle dat klopt natuurlijk 105Ah. Ben niet in de buurt bij de tuin maar ik geloof dat deze het zijn. VMF VDC31M 105Ah, 12V

@beiden. voor mijn begrip.

*Wat heb je in aan een 2000 watt omvormer als je het niet kan belasten tot 1200 watt die hoeveelheid?
*En als kabels te heet zouden kunnen worden door enorme weerstand dan is een dikkere kabel toch sowieso beter?

Met de keuze aan PowerStations van tegenwoordig vindt ik het geen handige opstelling. Met bv een ALLPOWERS S2000 en een zonnepaneel was je klaar geweest.

Deze recreatie accu wordt ook wel DEEP CYCLE ACCU genoemd (door andere verkopers) alhoewel het niet echt een deep cycle accu is. De accu mag ongeveer tot 60% ontladen worden terwijl een echte deep cycle accu tot wel 80% ontladen mag worden.

Bron|; https://www.accudienst.nl/p55250/vmf-vdc31m-accu-12v-105ah.html

In feit heb je dus maar 2x 40Ah => 80Ah. Da's zo leeg bij 1100W

[Bericht gewijzigd door Roland van Leusden op (43%)]

16mm2 voor een 2000w omvormer is gewoon te krap.

Bij 12V praat je over 180A.....

Voor een 2000W omvormer plaats ik 50mm2.

Ga je de omvormer minder zwaar belasten dan is het prima, tot een watt of 1000. Maar goed, dan had je ook niet zo'n omvormer hoeven te kopen en had een kleinere ook voldaan

Maar goed, 2 kleine 105ah loodaccutjes gaan dat sowieso niet leuk vinden, die zijn te licht daarvoor.

Wat voor koelkastje? Een compressorkoelkast op 12V: prima. Maar een koelkast op 230V (dus de omvormer die constant aan staat) vraagt snel een stuk meer energie door de extra verliezen.

Met een thermo-elektrische of absorbtiekoelkast dan is het snel afgelopen met je accu's.

Ik gok dat de meldingen een waarschuwing waren dat je accu's leeg zijn. Dan helpt het om de belasting weg te halen, dan komt de spanning weer iets omhoog (maar blijft je accu leeg).
Dat soort geintjes moet je niet tevaak doen, want dan help je die accutjes snel om zeep.

1100W op zo'n omvormer met 16mm2 gaat (net), maar je accucapaciteit is te weinig.

Je hebt 105Ah natte loodaccu's tot je beschikking, die je max 50% mag ontladen. Netto dus 105Ah bruikbaar bij 2 stuks.

Je trekt met 1100W zo'n 120A uit je accu's. Dat betekend dus goed 50min sproeien.
Alleen... spanning zakt bij een loodaccu onder belasting en vooral het peukerteffect gooit roet in het eten. Van die 210Ah blijft, als je rekent met een peukert van 1.2 en 120A, slechts zo'n 80Ah (=40 bruikbaar) over en zul je met een 15-20min met een lege accu zitten...

Een powerstation is een stuk handiger, die kun je eventueel thuis ook even opladen. Alleen als je de zooi in de winter ook wilt gebruiken dan zou ik een grote loodset nemen (lifepo4 vind dat niet zo leuk). Maar dan moet je toch wel wat serieuzere accu's gaan gebruiken (setje grote AGM's oid).

Een paar dingen in Je verhaal zijn onjuist of op zijn minst onvolledig Wat is de accuspanning waar alles op draait? 12v? 24v?

Je hebt het over een accu van 105A.
Deze waarde wordt op een accu altijd aangegeven in Ah of te wel ampere uur. Dit getal geeft aan dat de accu gedurenede een uur 105 ampere kan leveren. Of 105 uur 1 ampere. In de praktijk zul je echter zien dat geen van deze waarde gehaald worden. Praktisch haal je misschien de helft. Dit is afhankelijk van de interne opbouw van de accu, de chemie van de accu en de kwaliteit van je kabels, stekers, en connectors.

Met jouw accu's mits goed geladen zou je theoretisch een klein uurtje kunnen draaien.

Een elektromotor is een vervelend ding om met een omvormer te voeden. De omvormer zal zijn best doen om een knappe uitgangsspanning te maken. Daarvoor gebruikt de omvormer alle energie die die pakken kan. Stop je 14 volt in de omvormer dan doet hij blij zijn werk. Stop je maar 10 volt in dat ding dan is de omvormer diep ongelukkig en gaat hij veel en veel meer stroom gebruiken.

In een lange kabel waar 100 of meer ampere door moet lopen heb je zo een paar volt verlies. Het is zaak dat je een voldoende dikke en zo kort mogelijke kabel gebruikt. Ook moet je zeer veel zorg besteden aan je connectors en verbindingen. Je bent echt zo een paar volt kwijt. En een 50 ampere grotere stroom heb je dan ook zo. Arme arme accu's.

In vrachtwagens en legervoertuigen gebruikt men niet zomaar voor de fun meestal 24 volt. De stromen zijn dan half zo groot. En 1 volt verlies op de 24 tikt veel minder hard aan dan 1 volt verlies op de 12V.

Als ik jouw verhaal lees heeft jouw installatie het verder gewoon gedaan zoals je had kunnen verwachten.

Wil je het goed doen? Dan neem je een pomp op 24 volt dc. En plaats je in plaats van de omvormer een onderspannings beveiliging die automatisch uitschakeld als de accu spanning te laag wordt.

Er dan is er nog iets. Je pomp gebruikt 1100 watt. Je omvormer zelf gebruikt ook stroom. Als het rendement van je omvormer 70% zou zijn, wordt er 1430 watt uit je accu's getrokken. Dan wordt alleen hierdoor al de tijd die je pompen kunt gereduceerd tot een klein half uurtje. Alle waarden zijn uiteraard gissing maar niet heel onwaarschijnlijk.

Sorry voor de tikfoutje, maar het is en blijft behelpen op zo'n telefoon.

Hou er ook rekening mee dat een 400W paneeltje die 400W alleen levert als het op een zonnige dag om 12 uur midden in de zomer exact loodrecht op de zoninstraling staat. Gemiddeld komt er echter veel minder uit. Je kan er grofweg van uitgaan dat dit paneeltje gemiddeld over het jaar nog geen kilowattuur per dag opwekt. Op een heel zonnige dag in de zomer misschien een keertje 1,5 kWh. In de winter of op bewolkte dagen kom je daar niet eens in de buurt. Met de verliezen in je opslag en omzetting er af kan je dus hooguit een uurtje de pomp laten lopen op de opbrengst van een volle dag zon. En dat is nog er van uitgaande dat er geen andere verbruikers aan hangen (zoals een koelkast).

1m20 draad van 16mm2 heeft een weerstand 0,001275Ω
2000W bij 12 V is 166A en veroorzaakt 0,2V spanningsval
1100W bij 12 V is 100A en veroorzaakt 0,12V spanningsval
Theoretisch kan je met 210Ah zowat 2h sproeien aan 100A

Ik denk hier dus eerder aan niet volle batterijen.
2 batterijen parallel zorgt altijd voor miserie
Ri is voor 2 identieke nieuwe batterijen nooit hetzelfde en wordt met de tijd alleen maar erger

kan je eens fotos maken van je setup, ook je aansluitingen aan accu en omvormer?

ik vermoed gewoon dat de omvormer lawaai maakte omdat die een te lage accu spanning zag (accu leeg of overgangscontacten).

1100W op 12V met wat omzettingsverliezen zit je zo op 130-150A. 0,01ohm verlies geeft je zo al 1,5V verlies. dan schiet er van een 12V accu nog 10,5V over bij de omvormer en dat vind die niet leuk.

kunnen de accu's die +100A leveren? deep cycle hebben dikkere loodplaten en hierdoor minder piekstromen.
een startaccu van een auto heeft veel dunne platen, leveren enorme stromen maar kunnen niet tegen ontladen

@900000006 In de winter heb ik bijna niks nodig. Het is op een volkstuin! Ik zet dan bij afwezigheid de omvormer uit en als ik een lampje aan wil doen in mijn tuinhuis zal ik hem eerst inschakelen.

Dan kom ik op de powerstation waar enkele van u aan refereert.

Die had ik eerst! Ecoflow Delta 2 Mooi ding. Alleen bleek niet geschikt in mijn geval voor een permanente opstelling. [Geen waterpomp op uitgeprobeerd overigens. koelkastje geen probleem.] In de winter kon ik hem niet 'uit uit zetten'. Ik bedoel de omvormer die er in zit gebouwd blijft constant werken, een soort zelfcontrole is mij uitgelegd. Gevolg is dat de Delta 2 zonder voldoende zon zichzelf leeg trekt. En nee, de koelkast was er al af. Echt alleen de Delta 2 zelf. Pas wanneer zonnepaneel afgekoppeld wordt kan die echt uit uit. Maar met aansluiting achterin de powerstation, neergezet aan een ketting in een kast buitenom tuinhuis niet te doen. Bovendien bleek er afgelopen voorjaar iets toch niet goed met het apparaat, binnen de garantie, geld terug. Dan maar een vaste opstelling proberen.

@ Ex-fietser en @DJSmiley Goed verhaal. Fijn dat DJ iig ook de dikte van de kabel noemt. Of ik de juiste Ah aan mijn accu's koppel daar ga ik nu twijfelen want hele set gekocht bij iemand die er toch verstand van zou moeten hebben. Vanavond check ik merk en Ah accu nog eens en check ik ook of alle connectoren echt goed zijn aangedraaid etc.

Bedankt zover.

Maak eens een fotootje van het geheel. Accuspanning 12V. Zijn dat twee accus's van 6V in serie? Of twee 12V accu's parallel? Of twee x 12V in serie?
Want dat antwoord lees ik ook nog nergens.

Alleen in de zomer heb je wat aan het zonnepaneel. Idee achter die powerstation is dat je die in de winter thuis oplaad en meeneemt.

Een vaste opstelling zou ik ook vanwege diefstal niet aanraden, hierin in Den Haag is het regelmatig raak bij de volkstuintjes. En dan pakken ze vaak de schuurtjes met een paneel op het dak.

Zoals reeds gezegd neem een 24V waterpomp of een op benzine, je huidige accu's zijn anders binnen 1 jaar kapot.

Ik lees het als 2x 12V/105Ah parallel

Die FS2000D is voor zover ik zie ook alleen als 12V leverbaar. Dus vandaar mijn aanname dat de accu's niet in serie staan

Die omvormer is een prima standaard dingetje, een stapje beter dan een budgetchinees. Maar dan nog loop je wel tegen de beperking aan van 2 van die kleine loodaccutjes.

Daar ga je simpelweg bij 1100W aan belasting niet meer uitkrijgen dan 15-20min, ook al is die accu vol. Na 15min piepen is niet vreemd en normaal. (als die accus slecht zouden zijn zou dat nog eerder gebeuren)
Dat is inherent aan het gebruik van een loodaccu van die capaciteit

Dat zonnepaneel ondersteunt het wel natuurlijk, maar dat ligt ook aan de gebruikte regelaar. Ik verwacht dat het wel een MPPT is, want een PWM gaat ook ellende geven als je daar zo'n 400W paneel op hangt.

Kwa kabels: Pak eens de handleiding erbij van een serieuze omvormer: Het is niet voor niets dat ze allemaal dikkere kabels aanraden. Niet alleen ivm de warmte, maar ook wegens de spanningsval en dingen als DC ripple waardoor een omvormer instabiel kan worden.

Victron geeft bijvoorbeeld 16mm2 tot 50A (bij <5m). Voor 150A raden ze al 50mm2 aan.
Met een korte lengte kun je daar wel een standje hoger doorheen doen, maar 16mm2 wordt bij 100A al echt goed merkbaar warm en valt, bij 2000W, voor mij in de categorie onverantwoord. Voor je 1100W pomp kan het maar het zou zeker niet mijn advies zijn

https://www.victronenergy.com/upload/documents/The_Wiring_Unlimited_bo…
Pagina 26 geeft een hoop info over kabeldiameters.

Victron levert bv bij een 1600VA (1300W) omvormer al standaard 35mm2 kabels mee...

En ook andere merken zitten op dat soort aanbevelingen

Voor een 12V/2000W model:

Ective: 2x 16mm2 bij 1m lengte (dus netto 32mm2), 2x25mm2 bij 2m kabellengte.
https://www.ective.de/mediafiles/Datenblatt/ective/Inverter-2020/Manua…

Xenteq: Stelregel: watt / spanning x lengte x 0.2, dus (2000/12) x 1m x 0.2 = 35mm2
https://www.xenteq.nl/filedownload/10

16mm2 op 2000W zie je alleen bij de budgetmerken langskomen, vaak als meegeleverde kabels, maar is gewoon niet voldoende.

En sowieso met pure goede koperen kabels gebruiken, geen audiozaak/goedkope startkabels of andere aluminium rommel gebruiken.

Bottomline: Mijn advies
- Accucapaciteit vergroten (loodaccu's kan prima, die kun je ook lekker laten staan)
- Zoveel mogelijk zonnepanelen erop als mogelijk
- Bij voorkeur de pomp overdag draaien als de zon schijnt, eventueel om een vat te vullen en vanaf daar 's avonds - al dan niet met een kleine pomp - te sproeien (accu ontlasten)

Als je ruimte hebt een IBC vat oid op hoogte zetten, dan heb je al waterdruk zonder energieverbruik (en kun je desnoods ook nog regenwater opvangen)

@DJSmiley: uw analyse en raadgevingen onderschrijf ik graag.

Alleen: waarom zou een PWM-regelaar ellende veroorzaken met een 400W-paneel eraan?

En ja, een IBC op hoogte biedt een fraaie meerwaarde aan geringe kost, ik heb er hier ook eentje en zou niet meer zonder willen. Maar ik heb dan ook dakgoten rondom het huis, in een volkstuintje zal regenopvang wat lastiger zijn.

Enne, misschien wil een vriendelijke moderator deze draad een meer sprekende titel geven?

[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op (11%)]

Je kunt de kabels vervangen, maar de simpelste oplossing voor nu lijkt me om de tweede accu eigen kabels naar de omvormer te geven, daarmee wordt de stroom door elke kabel gehalveerd, een is de opwarming daarvan nog maar een kwart. Effectief heb je dan 32mm^2, maar je hoeft de bestaande kabels niet weg te gooien, en er alleen een setje van 16mm^2 bij te kopen.

Op woensdag 25 juni 2025 14:38:24 schreef Paulinha_B:
Alleen: waarom zou een PWM-regelaar ellende veroorzaken met een 400W-paneel eraan?

Naja, ellende is misschien wat overdreven, maar het is wel zwaar ineffectief. Een PWM regelaar 'hakt' immers gewoon en reguleert niet.

Idealiter wil je de paneelspanning zo dicht mogelijk bij de accuspanning hebben. Hoe groter dat verschil, hoe meer potentie van het paneel je laat liggen.

Zo'n 400W paneel zal eerder op de 30-40V zitten (itt een '12V paneeltje wat rond de 18V ligt') en dus wordt een PWM aanzienlijk inefficient.
Maar vaak kan zo'n hoge paneelspanning uberhaupt niet op een PWM (vaak beperkt tot 25V bij een 12V accu)

Met een MPPT heb je een stepdown die dus gewoon het volle uit het paneel haalt. Dus bij 30V/10A uit je paneel laad je accu (bij benadering) met 300/12V= 25A
Met een PWM op hetzelfde paneel mag je blij zijn met netto een ampere of 10.... (door de duty cycle van de PWM verlies je dan veel)

https://www.youtube.com/watch?v=eVLYvqBEAvg voor wat meer uitleg

Na 15 minuten liep ik terug naar tuinhuis en hoorde ik, zo bleek, de omvormer loeien als een misthoorn. De display knipperd

Het belangrijkste mis ik nog, watstond er exact op het display, en met welke foutmelding.

De keuze voor loodaccu is hier een verkeerde keus.
1) Loodaccu's houden niet van grote stromen over een lange tijd. Jouw accu is 105Ah. Echter haalt die accu enkel 105Ah als die helemaal vol is en als je langzamer dan 20 uur leeg trekt.
Als de stroom zo groot is dat je sneller dan 20 uur leeg trekt dan is de werkelijke capaciteit in Ah ineens een stuk minder. En jouw stroom is zo groot dat 2 volle accu in ca 20 - 30 minuten leg zijn. NU haal je 15 minuten en was je accu minder vol dan je dacht

2) Deze accu is een semi tracktie accu en die mag je maar voor 50% leeg trekken. Nu mag je hem wel af een toe een keer verder leeg maken maar dan het je beter een ander type accu kunnen nemen zoals een tractie accu.

3) Een li-ion type accu haalt wel zijn opgegeven capaciteit en kent het nadeel van een grote stroom een stuk minder. Maar die zijn ook wel duurder en je moet dan ook wel weten welke je moet hebben. En een loodaccu is nu eenmaal wel zo veilig.

Maar ik zou gaan voor de aanpak bij de bron!
En de bron is de pomp, wat ik niet snap is waarom een 1100W pomp? Is je tuin zo enorm groot? Met een 400W dompelpomp kan je toch ook een tuin sproeien? Maar ik zeg eerlijk ik heb geen verstand van een tuin sproeien en misschien komt er er meer bij kijken dan ik denk.

Als de pomp een stuk kleiner kan dan heb je ook niet het probleem van de grote stroom. En dat stukje kabel van 16mm2 is inderdaad wat dun maar is hier niet het probleem. Met een dikkere kabel zou je dan zeg 1 - 3 minuten langer kunnen sproeien. Het probleem is dat accu die grote stroom niet lekker vind. En om de stroom per accu te verkleinen moeten er denk ik nog 2 erbij komen.

Naja, ellende is misschien wat overdreven, maar het is wel zwaar ineffectief. Een PWM regelaar 'hakt' immers gewoon en reguleert niet.

Zit er dan geen spoel tussen die er dan een soort van stroombron van maakt want dat maakt het wel een stuk efficiënter?

die pomp is wel enorm. 3750L/uur dat die verpompt.
een half uur pompen is dan bijna 2000 liter

@DJSmiley, dank voor de uitleg, ik volg het wel. Maar ook sluit ik me aan bij de opmerking van @benleentje: een "simpele" hacker met een spoel erachter - en voldoende snelle diodes - zal toch al een heel pak meer rendement bieden, zonder daarom echt aan MPPT te doen?

Ik ben hier een beetje mee in de war, het lijkt me alsof "echte" MPPT een dubbele regeling zou vereisen:
1/ MPPT om uit de panelen het maximum aan energie te puren bij de gegeven lichtinstraling
2/ een of andere regelaar die vanuit de MPPT-spanning de batterij bijlaadt.

Nee, een MPPT regelaar is een schakelende regelaar (meestal Buck of Boost, soms allebei, of galvanisch gescheiden), die de opgenomen stroom uit het zonnepaneel regelt, zodanig dat het vermogen maximaal is. Bij deze stroom zakt de spanning over het paneel zover in, dat de diode die het paneel vormt nog net uit geleiding blijft.

Een zonnepaneel is min of meer een stroombron, met een beperkte uitgangsspanning. Je wilt dus stroom trekken totdat die spanning net een beetje inzakt. Door constant te proberen iets meer of minder stroom te trekken, en te bekijken wat de spanning daarbij doet, kun je het maximum power point blijven volgen. Deze methode heet "perturb and observe".

De Buck- of Boostconverter is inherent ook een stroombron, dus de uitgangsspanning wordt bepaald door de aangesloten accu.

Als de pomp 1100 watt as-vermogen op het type plaatje heeft neemt hij waarschijnlijk onder vollast meer vermogen uit je omvormer. Doe eens 1500 watt, omzet verliezen omvormer dikke 100 watt misschien dan zijn de accu's in record tempo leeg. Met dit soort lasten beter 24V of 48V accu en omvormer nemen.

Doe eens 1500 watt, omzet verliezen omvormer dikke 100 watt misschien dan zijn de accu's in record tempo leeg.

Ja je hebt gelijk dan ben ik nog vergeten mee te rekenen. Maar wat je hier vooral nekt is dat een loodaccu niet van de hele grote stroom houd en dan kan de 'schijnbare" capaciteit (weet even geen andere naam) zomaar 4x lager uitvallen.

Dat je capaciteit onder die "zware" omstandigheden een stuk lager is dat hoeft niet erg te zijn zolang je dat maar weet en je er rekening mee hebt gehouden.

Mogelijke oplossingen zijn:

1) Als je dat grote pompvermogen echt nodig hebt meer accu's bijplaatsen.
2) Of een pomp die precies goed van vermogen is.

Om te beginnen dit is de juiste accu.
https://www.accudienst.nl/zoeken.odb?q=wilco+WVDC31M
er zijn er dus 2. Ze zijn idd. parallel geschakeld.

@DJSmiley bedankt voor je uitvoerige teksten. NU ik alles lees lijkt me dat je gelijk hebt. Maar meer zonnepanelen etc. echt niet nodig. Uiteraard alleen sproeien op volle accu op zonnige dagen. De volgende dag laad je de boel weer op.
@ Benleentje heeft ook groot gelijk. Welke gek koopt er in Godsnaam zo'n zware pomp? Hahaha, goed punt. Die kan dus op Marktplaats. En er was niets af te lezen op de knipperende display. die was blanco.

@Sparky GSX IS dat echt zo gemakkelijk 1 + 1 = 2 ? Elektriciteit vind is erg ingewikkeld maar dit weer erg eenvoudig.

Ik laad nog wat plaatjes van de opstelling in de kast.

Dit is wat de display van de omvormer vanavond er van vond. [attachment=4]