Wie weet raad,
Ik kom er niet uit, wat is er mis.
Betreft Profilan 4.0 Counters.
Bij aftrekken, en de tellerstand 0009, gaat bij omschakelen naar
optellen de tellerstand vreemd doen.
Er gaat iets mis bij het koppelen, in combinatie met U/D omschakelen wat
is er fout.(zie ZIP file)
Vraag: hoe krijg ik de D-Counters goed gekoppeld zodat ik ook U/D
om kan schakelen zonder telprobleem?
Ik zit niet achter de pc nu, dus kan de file niet openen.
Je moet de teller blokkeren op de maximale en minimale stand, als je dat niet doet telt hij door en begint weer bij nul.
Ik zal morgen kijken of ik een voorbeeld kan maken voor je.
Dag Lambiek, dank voor je snelle reactie. om misverstanden te voorkomen..het is volgens mij wel de bedoeling dat hij na het op nul springen van één decade
weer opnieuw bij nul begint.Het gaat mis omdat de 'carry out-RCO', die de volgende decade moet activeren, bij het bedienen van de U/D switch bij een bepaalde tellerstand (0009?) de tellerstand beinvloed.VrGr, dank voor het meedenken!
benleentje
Golden Member
Dag Beleentje,
Het gaat mis in de simulatie, het blijft ook bij zimulatie, echte schakelaars worden niet aangesloten.
VrGr.
Dag Lambiek,
De carry out is in de meegestuurde bijlage via via aangesloten, omdat ik daar de 'fout'wilde omzeilen, maar is ook al wel aangesloten op de CK input geprobeerd. volgens mij is het puur de carry out die roet in het eten gooit.
VrGr.
@TS,
Hier heb je een voorbeeld hoe je de tellers aan moet sluiten.
Ik weet niet wat je er allemaal tussen gebrouwen hebt, maar zo werkt het niet. Er staan mono-flops en and poorten tussen, dat is allemaal niet nodig.
Maak het zoals in het voorbeeld, dan komt het goed. Dat D/A element hoef je niet te gebruiken, dat heb ik even voor het gemak gedaan. Je kunt gewoon je eigen elementen gebruiken.
T2 en S1 zijn inverterend, dat kun je doen door op de uitgangspin te klikken, maar het kan ook met een inverter zoals jij gedaan hebt.
Dag Lambiek,
Dank voor je antwoord!, even geduld, ik ben/ga aan het uitproberen waar de schoen wringt.
Dag Lambiek,
De extra, onnodige flofs en poorten had ik er in gezet om daarmee het 'probleem' dacht te omzeilen.
Wat betreft jouw voorbeeld, dit lijkt na een snelle test wel te werken,
maar is analoog, en gebruikt 16 tellers. Ik vraag me af waarom mijn versie, de digitale, met 10 tellers, niet wil wat ik wil.
Ik heb nog even de door mij gebruikte schakeling, in de eenvoudigste vorm bijgevoegd.
Als je de teller op b/v/ op 99 zet, en bediend dan de U/D, dan zie je het mis gaan.
Groet
PS. het lukte mij niet om een screendump in te voegen.
Op donderdag 3 juli 2025 12:08:11 schreef Gaitje:
De extra, onnodige flofs en poorten had ik er in gezet om daarmee het 'probleem' dacht te omzeilen.
Oké, duidelijk. Maar dat is niet nodig. 
Wat betreft jouw voorbeeld, dit lijkt na een snelle test wel te werken,
maar is analoog, en gebruikt 16 tellers. Ik vraag me af waarom mijn versie, de digitale, met 10 tellers, niet wil wat ik wil.
De tellers zijn niet analoog, de uitlezing wel. En zoals ik al eerder zei, dat had ik even voor het gemak gedaan. 
Welke teller je ook gebruikt maakt niet uit, het werkt gewoon.
Hier een voorbeeld met jou opstelling.
Ik weet al wat er fout gaat bij jou, je moet op de frontplaat je 7-segment display wisselen. Segment-2 komt eerst en daarna komt segment-1. Dus segment-2 komt links op de frontplaat en segment-1 komt rechts op de frontplaat.
Zo dus:
En probeer die balletjes te voorkomen bij je verbindingen, ziet er ten
eerste niet uit en het geeft kans op fouten. Dit is niet rot bedoeld. 
Op donderdag 3 juli 2025 12:08:11 schreef Gaitje:
Als je de teller op b/v/ op 99 zet, en bediend dan de U/D, dan zie je het mis gaan.
Als je iedere keer op up-down klikt gaat het mis ja, dat moet je ook niet doen. Je telt op of je telt af. Als je opgeteld hebt en je drukt op aftellen en je geeft dan pulsjes, is er niets aan de hand. Gaat gewoon goed in het voorbeeld.
EDIT:
Ik zie nu wat er mis gaat, als de teller op nul staat en je drukt op optellen of aftellen dan gaat het mis.
Dat kun je zo oplossen, zie voorbeeld:
Dit is de instelling:
E is de ingang en A is de uitgang. Je moet het component wel even omdraaien.
De rest is wel duidelijk denk. Gewoon het voorbeeld namaken.
Als je meerdere tellers wil gebruiken, gewoon de ENP aansluiting doorverbinden en een delay functie er tussen zetten. De delay functie komt dan weer tussen de RCO en ENT aansluiting.
Dag Lambiek,
We denken volgens mij langs elkaar heen, ik wilde zo veel mogelijk de originele telmachine, zoals op een afbeelding die ik al eens mee stuurde, namaken.
Bij die telmachine maakt het niet uit hoe vaak ik op up/down druk/trek.
Volgens mij kunnen we het eens zijn dat we eenvoudig een op-teller kunnen maken, ook een down-teller is geen probleem, maar een combinatie van beide gaat mis en maakt rekenfouten. Het wel of niet vaak bedienen van de U/D vind ik geen fijne optie. Nu staat me iets bij dat er bij de toenmalige IC tellers ook zoiets aan de hand was, ik ga eens zoeken hoe dat werd opgelost.
Ach ja vroeger, vroeger kon ik nog logisch denken, nu, gezien mijn leeftijd moet ik het hebben van, in dit geval jouw hulp, of van try-and-error methode.
Wat mij betreft kunnen we sluiten, erg bedankt voor je meedenken, het geeft mij zekerheid dat ik niet iets simpels over het hoofd zag.
Ik ga toch eens proberen om de uitgangen met behulp van een poortje(s) te decoderen, en van daaruit een andere carry puls te maken. Mocht ik er iets op vinden zal ik je dat laten weten. nogmaals dank.
Ik heb de oplossing net geplaatst voor je, de posten hebben zich net gekruist. 
Ik heb een EDIT geplaatst.
Klopt, ik zag hem te laat.
Ik heb die schakeling uitgeprobeerd, en die maakt geen fout.
Wat dat betreft zou ik tevreden moeten zijn, maar nee, nog niet.
Deze schakeling heeft maar 1 tel/clock knop, en kan dus niet elke digit apart bedienen. het principe van de originele telmachine is dat als we bv. 23 bij 14 op willen tellen, we eerst 2 keer op digit2knop drukken en dan 3 keer op digitknop 1, dan 1 keer op digitknop 2, dan 4 op digitknop 1, met als resultaat dat de teller op 0037. volg je het nog?
Dus ik mis nog de bediening van elke counter apart. maar je zit wel op de goede weg, zover was ik nog niet.
VrGr.
Nou dat moet je zelf maar uitvogelen denk, daar gaat me teveel tijd in zitten. Maar het probleem met de up- down knop is in iedergeval opgelost. 
Dag Lambiek,
Heel veel dank voor je hulp, dank dat je er zo veel tijd aan hebt besteed!
Ik heb nu in elk geval weer een ingang om verder te puzzelen.
Op zich is het best wel leuke uitzoekerij, maar kost wel veel tijd.
Nogmaals mijn dank, je werk wordt echt door mij gewaardeerd!
Groet, en misschien tot een volgende keer, kom je in de buurt...koffie staat klaar.
Groet van Gerrit