Jawel, is wel te koop, maar speciaal bestellen...
In NL is zwart voor licht altijd 1.5mm2
En waarom? Niemand weet het...
Eigenlijk raar, 1,5 mag alleen maar met 16 Ampere met een automaat.
Met een diazed is dat 10 Ampere.
Plaats hier eens een tekeningetje van hoe de huidige situatie precies zit met die draden en hoe ze lopen van je huidige schakelaars naar je lamp. Vóórdat je een verkeerde draad doorknipt. Ik kan me puur op basis van je text niet goed voorstellen hoe het nu zit. Wat is bijvoorbeeld de tweede doos?
Ik zou het nadoen vanaf het filmpje hierboven geplaatst. Dat er maar een lamp wordt gebruikt maakt het inzichtelijk. Dus gewoon die twee schakelaars op tafel leggen, lamp erbij en snoertjes bevestigen. En dan de instructies volgen om de 2 schakelaars te pairen. Als het werkt spul afkoppelen en precies zo installeren. Die 2 zwarte schakeldraden gaan normaliter naar de 2 wisselcontacten van de ouderwetse 'hotel' schakelaars.
Met dit spul moet je gewoon goed de gebruiksaanwijzing lezen/vertalen of een filmpje kijken.
Op maandag 7 juli 2025 16:21:59 schreef Loek58:
Ik kreeg bijgaande afbeelding. Ik moet dus in de rweede doos de bruine draad doorknippen
Volgens jouw schema:
Niet de bruine maar de zwarte losmaken.
Bruin in beide schakelaars , lamp op de ene en een koppeldraad ( een van de 2 zwarte) gebruiken van de ene naar de andere schakelaar.
En niets afknippen maar een lasdopje er op doen en lekker laten zitten.
Revado,
Ik bedoel dat ik beneden bij de eerste schakelaar een bruine draad heb. Boven bij de tweede schakelaar heb ik drie zwarte draden. De bruine loopt in de doos door. Die moet ik dus wel doorknippen en een aftakking maken naar de tweede schakelaar anders werkt het niet
Op maandag 7 juli 2025 21:52:08 schreef Loek58:
Revado,Ik bedoel dat ik beneden bij de eerste schakelaar een bruine draad heb. Boven bij de tweede schakelaar heb ik drie zwarte draden. De bruine loopt in de doos door. Die moet ik dus wel doorknippen en een aftakking maken naar de tweede schakelaar anders werkt het niet
Die aftakking had je er niet bij gezet 
Maar dan is het inderdaad ok.
Als die bruine draad doorloopt in de 2e doos heb je geluk, meestal zitten daar alleen de 3 zwarte draden in.