Nu kan ik hem onder aan de trap aan en uit zetten en boven aan de trap idem dito. Maar niet onder aan en boven uit.

Staat daar niks in die handleiding over "Pairing Mode"?

Ja, er is een video in de Amazon link over pairing: Op de eerste schakelaar drukknop indrukken tot die gaat pinken (5 seconden) dan op de 2 schakelaar gaan drukken.

Het is overigens een enkele schakelaar en geen Wifi

Hier staat ook een filmpje hoe te matchen https://nl.aliexpress.com/i/4000223866687.html matchen=pairen

Bedoel je dat het 2 enkelvoudige 'digital' schakelaars zijn, één beneden en een andere boven? Uw foto laar een schakelaar zien voor 3 verschillende lampen.

Waarom zou dit systeem iets met wifi te maken hebben?

[Bericht gewijzigd door Swake op (17%)]

Hij laat een 2 way switch zien in de openingspost. Als er 2 exemplaren zijn gekocht kan je idd boven en beneden aan de trap het licht aan en uit doen.

1 wordt er gebruikt als schakel unit en de andere als paralelle pulsdrukker en bij vasthouden mogelijk als dimmer.

Raaf 12,

Ik heb inderdaad 2 dezelfde schakelaars voor 1 lamp op de overloop dus niets bijzonders. Alleen gaat hij beneden aan en uit, en ook boven, maar niet beneden aan, en boven uit. Dat is het probleem

Daarvoor dient het matchen bekijk het filmpje voor de juiste bediening van switch. Er staat ook tekst bij voor verduidelijking.

Ok, alleen hebben ze het hier over 2 lampen. Bedankt allemaal

Al geprobeert?

Op de eerste schakelaar drukknop indrukken tot die gaat pinken (5 seconden) dan op de 2 schakelaar gaan drukken.

Op zondag 6 juli 2025 15:27:20 schreef Loek58:
Ik wil mijn handmatige hotel/wisselschakelaars vervangen door digitale tiptoets schakelaars.

Het is me nog niet gelukt om het goed werkend te krijgen. Nu kan ik hem onder aan de trap aan en uit zetten en boven aan de trap idem dito. Maar niet onder aan en boven uit.

De aansluitdraden beneden zijn 1 x bruin en 2 x zwart. De bruine draad loopt boven door naar de lamp. De aansluitdraden boven zijn 2 x zwart die van beneden komen, en 1 x zwart die naar de lamp gaat.

De aansluitingen op de schakelaars zijn: L - L1 en 2 WAY

De bruine draad is in NL de fasedraad en heeft altijd spanning. De blauwe draad is de nul en zit aan het zijkontakt van de lamp. De tweede draad aan de lamp is normaal gesproken de zwarte schakeldraad.
Meestal heeft die ook een dunnere doorsnede. Aan de hand van de stand van de schakelaar(s) staat er wel of geen spanning op.

Volgens mij moet er nog een draad van de ene "2Way" naar de andere "2Way"

Op zondag 6 juli 2025 17:10:17 schreef buzzy:
[...]
De bruine draad is in NL de fasedraad en heeft altijd spanning. De blauwe draad is de nul en zit aan het zijkontakt van de lamp. De tweede draad aan de lamp is normaal gesproken de zwarte schakeldraad.
Meestal heeft die ook een dunnere doorsnede. Aan de hand van de stand van de schakelaar(s) staat er wel of geen spanning op.

off top
Waarom zou je de schakeldraad dunner uitvoeren? Of dat je daar veel geld gaat mee besparen daar twijfel ik sterk aan. Is dit echt gebruikelijk in Nederland?

Op maandag 7 juli 2025 13:37:45 schreef Robbe de Smet:
[...]
off top
Waarom zou je de schakeldraad dunner uitvoeren? Of dat je daar veel geld gaat mee besparen daar twijfel ik sterk aan. Is dit echt gebruikelijk in Nederland?

Ja

[...]
off top

• Is gewoon standaard in NL 1,5mm2, 2,5mm2 mag ook.
  • Geeft wat meer ruimte bij meer draden in een buis.
  • Er wordt mee aangegeven dat het een schakeldraad is.
  • Er zijn geen geschakelde lichtpunten in een woning die 2,5mm2 (16A) vereisen.
  • En hoe dan ook 2,5mm2 is duurder dan 1,5mm2

[...]
off top

Een schakeldraad is zwart, en zwart is meestal 1,5. Als je het kan vinden, mag natuurlijk 2,5 ook, maar ik heb het nog nooit gezien.

Wel in Belgique, in Nederland zijn we wat zuiniger, blijkbaar ook met duur koperdraad.

Jawel, is wel te koop, maar speciaal bestellen...
In NL is zwart voor licht altijd 1.5mm2
En waarom? Niemand weet het...

Eigenlijk raar, 1,5 mag alleen maar met 16 Ampere met een automaat.
Met een diazed is dat 10 Ampere.

Ik kreeg bijgaande afbeelding. Ik moet dus in de rweede doos de bruine draad doorknippen

Plaats hier eens een tekeningetje van hoe de huidige situatie precies zit met die draden en hoe ze lopen van je huidige schakelaars naar je lamp. Vóórdat je een verkeerde draad doorknipt. Ik kan me puur op basis van je text niet goed voorstellen hoe het nu zit. Wat is bijvoorbeeld de tweede doos?

Ik zou het nadoen vanaf het filmpje hierboven geplaatst. Dat er maar een lamp wordt gebruikt maakt het inzichtelijk. Dus gewoon die twee schakelaars op tafel leggen, lamp erbij en snoertjes bevestigen. En dan de instructies volgen om de 2 schakelaars te pairen. Als het werkt spul afkoppelen en precies zo installeren. Die 2 zwarte schakeldraden gaan normaliter naar de 2 wisselcontacten van de ouderwetse 'hotel' schakelaars.

Met dit spul moet je gewoon goed de gebruiksaanwijzing lezen/vertalen of een filmpje kijken.

Op maandag 7 juli 2025 16:21:59 schreef Loek58:
Ik kreeg bijgaande afbeelding. Ik moet dus in de rweede doos de bruine draad doorknippen

Volgens jouw schema:
Niet de bruine maar de zwarte losmaken.
Bruin in beide schakelaars , lamp op de ene en een koppeldraad ( een van de 2 zwarte) gebruiken van de ene naar de andere schakelaar.

En niets afknippen maar een lasdopje er op doen en lekker laten zitten.

Revado,

Ik bedoel dat ik beneden bij de eerste schakelaar een bruine draad heb. Boven bij de tweede schakelaar heb ik drie zwarte draden. De bruine loopt in de doos door. Die moet ik dus wel doorknippen en een aftakking maken naar de tweede schakelaar anders werkt het niet

Op maandag 7 juli 2025 21:52:08 schreef Loek58:
Revado,

Ik bedoel dat ik beneden bij de eerste schakelaar een bruine draad heb. Boven bij de tweede schakelaar heb ik drie zwarte draden. De bruine loopt in de doos door. Die moet ik dus wel doorknippen en een aftakking maken naar de tweede schakelaar anders werkt het niet

Die aftakking had je er niet bij gezet :)
Maar dan is het inderdaad ok.

Als die bruine draad doorloopt in de 2e doos heb je geluk, meestal zitten daar alleen de 3 zwarte draden in.