Ik heb een elektrische fiets die perfect werkte.
Maar sinds kort een fout heeft.

Het is een simpele fiets met achterwielmotor.
Het led display geeft echter een soort van error.
De display (E300?) zelf is enkel te vinden via aliexpress, ik vind er geen handleiding van..

heeft iemand ervaring met dit soort display en wat deze fout zou kunnen zijn?

Er zijn nogal wat (Chinese) e-bikes dus een merk en type kan al iets meer input zijn voor gericht zoeken, of een antwoord.
Wat voor merk naafmotor is het, Bafang? En zie je op de naaf een typenummer?

En ervaar je ook problemen tijdens het rijden die op de E300 error kunnen slaan?

kijk eens of de stekkers wel allemaal goed vast zitten. trek de accu eens uit en weer insteken.
ik vermoed toch ergens slecht contact, want veel communicatie doen die displays niet.
de ledjes van de accu is eigenlijk rechtstreeks dat ze de accuspanning meten. die knipper van 4 naar 3 naar 4 leds. precies alsof de fiets start, accu spanning zakt, controller reset...

Op vrijdag 21 maart 2025 08:09:51 schreef T-sec:

En ervaar je ook problemen tijdens het rijden die op de E300 error kunnen slaan?

display vermoed TS dat het de E300 is, is niet error E300

[Bericht gewijzigd door fcapri op (25%)]

ondertussen na vanalles geprobeerd te hebben heb ik gewoon een nieuwe controller met display besteld.
Ik sloot alles aan maar nu draait mijn wiel achteruit en werkt het enkel met gashendel en niet met trapondersteuning..

De kabels van de achterwielmotor waren BL GR GL en de hall sensoren GR GL RD ZW en BL allemaal exact dezelfde kleuren bij de controller en heb die dan ook zo aangesloten. Wat kan er nu verkeerd zijn

ondertussen draait het wiel in de juiste richting door de intelligent recognition draad aan te sluiten.
Alleen werkt de PAS sensor niet:

De controller heeft daar blauw - rood -zwart;
de sensor zelf heeft kabels zwart -wit rood

lijkt via geen enkele combinatie te werken..

ok, je gaat sukkelen nu.
die huidige pas sensoren meten in 2 richtingen, namelijk wanneer de magneet passeert meten ze 2 pulsen.
als de magneten fout staan, doet de controller niks, die denkt namelijk dat je achteruit trapt.

wat je moet doen, is de pedaal losmaken waar die magneet ring zit en die eens omdraaien. draai eens vooruit met de pedalen, draai eens achteruit.
in 1 mogelijke richting gaat de boel werken, de andere 3 doen niks. het kan dus ook zijn dat je de passensor ondersteboven moet monteren om het weer in de goeie richting te krijgen.
https://img.fruugo.com/product/2/25/1355732252_max.jpg

kan ook zijn dat er teveel magneten zitten en dat die de volgende magneet al detecteerd. als ze zoveel zitten als hierboven, kun je om de 2 eens eentje uithalen.
LET OP: als je ze terugsteekt, MOETEN ze goed zitten, zet je eens achterste voor, is het magneetveld gewisseld en zal het niet meer werken.

dit witte 'intelligence' draad moet je 1x connecteren en weer lostrekken. niet laten zitten.
je sluit accu aan, je sluit die witte draden aan elkaar, je hoort wiel (achteruit) draaien. trekt draad los, connecteerd weer: wiel draait vooruit. dan trek je los en connecteer je ze nooit meer. controller is ingesteld.
als je die laat zitten, kan die de volgende keer weer omdraaien!

[Bericht gewijzigd door fcapri op (17%)]

Ik zou verwachten dat zowel blauw-rood-zwart als zwart-wit-rood een 5V (rood) een 0V (zwart) en een signaal draad (blauw/wit) zijn. Dit zijn de gebruikelijke kleuren en signalen voor een hall sensor.

Die kan dan niet de richting bepalen waarin getrapt wordt.

En als je alle combinaties hebt geprobeerd, dan heb je ook zwart-5V, rood-0V geprobeerd en is ie nu stuk.

nieuwe hall sensoren meten wel de richting hoor. voorruit trappen knippert de led, achteruit trappen blijft die branden.
motor reageert ook niet op achteruit trappen. daarom hebben die magneten ook een pijl staan.
echter kan de controller geprogrammeerd zijn om de andere richting van pulsen te zien tov de originele controller, en dan moet je de magneten omdraaien.
er zitten 2 hall sensores naast elkaar, en die hun pulsen wordt met de één of andere manier gekoppelt

https://ebikes.ca/pub/media/wysiwyg/Learn/PAS_Signal_Levels.jpg

dit zijn de meeste voorkomende pas sensor kleuren combos.
als er rood en zwart in zit, dan mag je zeker zijn dat de andere kleur het signaal is.
https://i.imgur.com/5OHdYdo.jpg

ik heb ervaring met die controller, ben 90% zeker dat je magneten verkeerd staan en de controller daarom niet reageert

[Bericht gewijzigd door fcapri op (22%)]

ik heb ondertussen wat verder getest, en geen enkele manier werkt noch achteruit noch vooruit. Het is wel zo de PAS sensor die er op zat en waar hij niet meer werkt is eentje met een lampje. (het gaat trouwens mooi aan en uit als je vooruit trapt (niet als je achteruit trapt).

Ik heb ondertussen wel met een ander type pas sensor geprobeerd en daar lijkt het wel mee te werken.
Dit soort type geprobeerd:

https://nl.aliexpress.com/item/1005007642025724.html?spm=a2g0o.cart.0.…

Ik denk dat ik zo eentje ga bestellen.
Ik ben het niet zeker maar ik vermoed toch dat de nieuwe controller niet goed samenwerkt met die oude PAS sensor..