6.3A, dan kun je met automotive relais al uit de voeten :
https://www.rdae.nl/relais-houders/mini-maxi-relais-houders/minirelais…
"DeKees" heeft al 2 schema's geplaatst waar je mee uit de voeten zou moeten kunnen. Eentje met, en eentje zonder afstandsbediening.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Op donderdag 10 juli 2025 06:03:56 schreef bprosman:
[...]
Daarvoor hebben ze zekering automaten uitgevonden.
Dat is net zoals zeggen dat remmen op een auto niet hoeven omdat daar de bumper voor is uitgevonden. Het is gewoon een brak ontwerp als je moet vertrouwen op de zekering als eindindicator. Het lijkt me stug dat zijn huidige installatie geen enkele "eind-procedure" heeft (tenzij het geheel van Ali ofzo komt)
De TS wil eventueel een module kopen, ik zou zeggen koop dan de unit die er nu inzat, dat is dan gewoon plug and play. Ik ben bang dat alle DIY oplossingen een brug te ver zijn.
De reden waarom je nog geen compleet schema en onderdelenlijst incl waar te koop hebt gehad is omdat alles gebaseerd is op wat "vage" data. Als ik zelf zoiets zou aanleggen (voor mij zelf dus, niet voor derden) dan begin ik eerst met de nodige metingen en uittekenen zodat ik 100% zeker ben hoe het in elkaar steekt, hoeveel stroom er loopt, wat is de "einde-stop" systeem etc. Daarna ga ik dan bedenken hoe ik het ga maken. Ik ga mijn vingers niet bgranden aan een compleet ontwerp, bouwbeschrijving en BOM, incl waar te kopen, alleen op basis van de gegeven info.
Op vrijdag 11 juli 2025 09:25:13 schreef fred101:
[...]Dat is net zoals zeggen dat remmen op een auto niet hoeven omdat daar de bumper voor is uitgevonden. Het is gewoon een brak ontwerp als je moet vertrouwen op de zekering als eindindicator. Het lijkt me stug dat zijn huidige installatie geen enkele "eind-procedure" heeft (tenzij het geheel van Ali ofzo komt)De TS wil eventueel een module kopen, ik zou zeggen koop dan de unit die er nu inzat, dat is dan gewoon plug and play. Ik ben bang dat alle DIY oplossingen een brug te ver zijn.
De reden waarom je nog geen compleet schema en onderdelenlijst incl waar te koop hebt gehad is omdat alles gebaseerd is op wat "vage" data. Als ik zelf zoiets zou aanleggen dan begin ik eerst met de nodige metingen en uittekenen zodat ik 100% zeker ben hoe het in elkaar steekt, hoeveel stroom er loopt, wat is de "einde-stop" systeem etc. Daarna ga ik dan bedenken hoe ik het ga maken. Ik ga mijn vingers niet bgranden aan een compleet ontwerp, bouwbeschrijving en BOM, incl waar te kopen, alleen op basis van de gegeven info.
Bommen, bommen,slaat helemaal nergens op. Heb alle data benoemd wat gevraagt werd. Als ik niet leergierig zou zijn, had ik al lang iets van Alie gekocht. Deze site is toch om informatie te vergaren. Als we het allen zo goed zouden weten, hoeft dit forum niet te bestaan. Ja ik ben geen techneut, zo wat. Wil je iets weten over het runnen van een bedrijf, mag je het mij vragen, zal mensen niet zo gauw wegzetten als onbekwaam. Wat mij betreft is dit onderwerp gesloten, voordat we echt onaardig naar elkaar worden.
Op vrijdag 11 juli 2025 08:25:14 schreef bprosman:
[...]
6.3A, dan kun je met automotive relais al uit de voeten :
https://www.rdae.nl/relais-houders/mini-maxi-relais-houders/minirelais…"DeKees" heeft al 2 schema's geplaatst waar je mee uit de voeten zou moeten kunnen. Eentje met, en eentje zonde afstandsbediening.
Bedankt daar kom ik verder mee.
Op dinsdag 8 juli 2025 11:54:29 schreef deKees:
Volgens mij zou het zo moeten werken:
[bijlage]Welk relais? Geen idee. Maar er zijn genoeg mogelijkheden.
Zoek op spoelspanning 24V en flinke DC stroom.
Bedankt deKees.
Op vrijdag 11 juli 2025 09:25:13 schreef fred101:
[...]Het lijkt me stug dat zijn huidige installatie geen enkele "eind-procedure" heeft (tenzij het geheel van Ali ofzo komt)
Fred, kom een keer kijken, Berlicum is niet zo ver weg, ik kan je 2 deck's laten zien die beide GEEN "eind-procedure" hebben anders dan "omwentelingen tellen". Dat kun je gemakkelijk vervangen door een "90% tijd", en t laatste stukje met de hand. En ook bij professioneel aangelegde zwembaden is de beveiliging van de transformator (=motor) een automaat (zie mijn foto's).
We weten dat jij een professioneel bedrijf runt waar een soldeerbout of universeelmeter onder de 1000 Euro "inferieur" is, maar niet iedereen heeft of wil dat en het is ook vaak niet nodig. ( Mijn vader ghzz laste met een transformator en een roestige spijker beter dan menig duur lasapparaat).
Als je er geen zin in hebt om te helpen, waarom reageer je dan op dit topic vraag ik me dan af.
[Bericht gewijzigd door bprosman op (25%)]
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Ik schreef "eind procedure" daarmee bedoel dus zoals bv bij jou een teller, eindschakelaars, motorstroom meting (speciale automaat), een timer of wat dan ook. Ik geloof nooit dat een commercieel product geen enkele vorm daarvan heeft. Wat er bij de TS inzit weten we niet want hij weet het niet. (wat ik blijkbaar niet mag zeggen) Ik dacht dat jij de gewone zekering automaat in de meter kast bedoelde.
De camping in Berlicum ken ik. Ik woonde er jaren lang naast. (Op de Hooghei 34, vanuit ons dakraam kon ik de camping zien, er lag een prive-stuk sparren-bos en een maisveld tussen, het zandpad naast ons huis, langs de crossbaan ging naar de camping.) maar ik praat over 1973 tot 1986 ik denk dat er toen een andere eigenaar was.
Als je er geen zin in hebt om te helpen, waarom reageer je dan op dit topic vraag ik me dan af.
Ik heb de nodige serieuze adviezen gegeven, oa logo, esp32 en dingen waar op te letten, uitgelegd hoe eindschakelaars werken etc)
[Bericht gewijzigd door fred101 op (14%)]
Op vrijdag 11 juli 2025 10:30:07 schreef fred101:
Ik schreef "eind procedure" daarmee bedoel dus zoals bv bij jou een teller, eindschakelaars, motorstroom meting (speciale automaat), een timer of wat dan ook. Ik geloof nooit dat een commercieel product geen enkele vorm daarvan heeft. Wat er bij de TS inzit weten we niet want hij weet het niet. (wat ik blijkbaar niet mag zeggen) Ik dacht dat jij de gewone zekering automaat in de meter kast bedoelde.De camping in Berlicum ken ik. Ik woonde er jaren lang naast. (Op de Hooghei 34, vanuit ons dakraam kon ik de camping zien, er lag een prive-stuk sparren-bos en een maisveld tussen, het zandpad naast ons huis, langs de crossbaan ging naar de camping.) maar ik praat over 1973 tot 1986 ik denk dat er toen een andere eigenaar was.
Dat klopt en toen was er dit zwembad ook nog niet. Motorstroom meting gaat niet werken want als het deck dicht is zal het niet altijd 100% afgerold zijn. Met oprollen ook niet. Eindschakelaars in een drijvend deck richting een betegelde muur word ook nogal een uitdaging (iets met magneten zou heel misschien kunnen maar niet meer met een bestaand bad).
Ik dacht dat jij de gewone zekering automaat in de meter kast bedoelde.
Dat bedoel ik ook (zie foto).
[Bericht gewijzigd door bprosman op (13%)]
fred101
Golden Member
Op vrijdag 11 juli 2025 10:07:15 schreef Johnnydoe:
[...]Bommen, bommen,slaat helemaal nergens op. Heb alle data benoemd wat gevraagt werd. Als ik niet leergierig zou zijn, had ik al lang iets van Alie gekocht. Deze site is toch om informatie te vergaren. Als we het allen zo goed zouden weten, hoeft dit forum niet te bestaan. Ja ik ben geen techneut, zo wat. Wil je iets weten over het runnen van een bedrijf, mag je het mij vragen, zal mensen niet zo gauw wegzetten als onbekwaam. Wat mij betreft is dit onderwerp gesloten, voordat we echt onaardig naar elkaar worden.
Tjonge jonge wat een korte tenen. Ik heb niks onaardigs geschreven. En als je het zo leest was het zo niet bedoeld. Er is een verschil tussen eerlijk zijn of mensen naar de mond praten. Eerlijk is dat je er weinig van weet, dat is niet erg maar CO is geen ontwerpbedrijf van u vraagt, wij draaien. Het is meedenken en vragen beantwoorden, meestal van andere electronica hobbyisten . En als je geluk hebt wil er iemand een totaal kant en klaar beginner vriendelijk ontwerp voor je maken maar dat gebeurd zelden. Dus er om blijven vragen of steeds zeggen dat je er op wacht, helpt niet.
Ja je geeft alle info waarvan jij denkt dat het klopt. Als iemand voor jou een BOM (bill of materials dus onderdelen lijst met prijzen en besteladres) maakt en hij schrijft het verkeerde voor omdat het net anders is dan jij dacht ga jij hier klagen. Daarom heb je waarschijnlijk nog steeds geen kant en klare beschrijving met onderdelen lijst gezien.
fred101
Golden Member
Bram dat is anders, hij zit daar voor als de teller kapot zou gaan, niet met het doel iedere keer te trippen als de rol op zijn einde is bij ontbreken van een andere eind procedure. Als je ernaast staat met een verende sleutel is dat nog wel te doen maar hij wil ook op afstand via Wifi aan de gang.
[Bericht gewijzigd door fred101 op (24%)]
Op zondag 6 juli 2025 23:15:04 schreef Johnnydoe:
[...]Nee zit helemaal ingegoten in een soort gel.
Zelf programmeren is een optie, maar iets kant en klaar is niet verkeerd. Kan wel met hulp alles aansluiten, maar ben geen expert. Heb moeite om het juiste materiaal te kiezen
Er zijn zoveel relais te koop bij o.a Alie. , dat ik door de bomen het bos niet meer zie.
Zou graag hierbij hulp krijgen.
Gratis hulp, neem ik aan. Betaalde hulp heet werk
en daar dient de sectie vraag&aanbod. Mensen moet hun kostbare tijd erin stoppen of moeten het uit tijdverdrijf leuk vinden om te doen. Maar ik kan het jezelf ook aanleren hoe iets dergelijks te maken. Een motortje laten draaien en op tijd laten stoppen is geen hogere wiskunde. Eindschakelaars worden vaak dubbel uitgevoerd (fail safe) en zorgen ervoor dat het zeil en motor niet kapot gaan bij een fout. Dit werd ooit gewoon mechanisch gedaan met een paar relais. Is ook de meest zekere manier van constructie. Electronica pas je toe als het nodig is (of de boekhouder het goeikoper vind, bah)
Eindschakelaars worden vaak dubbel uitgevoerd (fail safe) en zorgen ervoor dat het zeil en motor niet kapot gaan bij een fout.
Leg me eens uit hoe je dat (eindschakelaars) zou maken in een bestaand/betegeld zwembad ?
Iedere inventieve knutselaar komt met een werkende oplossing, simpel.
En als je niet zelf kan of wil oplossen zijn er betaalde krachten die het doen.
[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (37%)]
Op vrijdag 11 juli 2025 10:42:39 schreef fred101:
[...]
Tjonge jonge wat een korte tenen. Ik heb niks onaardigs geschreven. En als je het zo leest was het zo niet bedoeld. Er is een verschil tussen eerlijk zijn of mensen naar de mond praten. Eerlijk is dat je er weinig van weet, dat is niet erg maar CO is geen ontwerpbedrijf van u vraagt, wij draaien. Het is meedenken en vragen beantwoorden, meestal van andere electronica hobbyisten . En als je geluk hebt wil er iemand een totaal kant en klaar beginner vriendelijk ontwerp voor je maken maar dat gebeurd zelden. Dus er om blijven vragen of steeds zeggen dat je er op wacht, helpt niet.Ja je geeft alle info waarvan jij denkt dat het klopt. Als iemand voor jou een BOM (bill of materials dus onderdelen lijst met prijzen en besteladres) maakt en hij schrijft het verkeerde voor omdat het net anders is dan jij dacht ga jij hier klagen. Daarom heb je waarschijnlijk nog steeds geen kant en klare beschrijving met onderdelen lijst gezien.
Beste Fred.
Je hebt een bedrijf. Wil graag materialen en diensten verkopen. Snap ik, daar moet je van leven.
Succes met je bedrijf.
fred101
Golden Member
Wat heeft dat er nu weer mee te maken ? Ik probeer je niks te verkopen, ik werk niet voor particulieren en leg zelfs niet eens systemen aan. Zelfs als je het op je knieën zou vragen doe ik het niet. Ik doe heel ander werk, en ik hoef er niet van te leven.
Ik heb je diverse adviezen gegeven zoals bv de Logo die alles kan wat je wil maar je leest alles maar half. Je wacht gewoon op een gratis kant en klaar volledig uitgewerkt recept waarvoor je niets aan zoek of denkwerk hoeft te doen. Typische manager, je zoekt het verder zelf maar uit.
Op zaterdag 12 juli 2025 15:48:32 schreef fred101:
Wat heeft dat er nu weer mee te maken ? Ik probeer je niks te verkopen, ik werk niet voor particulieren en leg zelfs niet eens systemen aan. Zelfs als je het op je knieën zou vragen doe ik het niet. Ik doe heel ander werk, en ik hoef er niet van te leven.Ik heb je diverse adviezen gegeven zoals bv de Logo die alles kan wat je wil maar je leest alles maar half. Je wacht gewoon op een gratis kant en klaar volledig uitgewerkt recept waarvoor je niets aan zoek of denkwerk hoeft te doen. Typische manager, je zoekt het verder zelf maar uit.
Maak je geen zorgen
Hoop dat het goed met gaat.
Op vrijdag 11 juli 2025 14:18:31 schreef RAAF12:
Iedere inventieve knutselaar komt met een werkende oplossing, simpel.
En als je niet zelf kan of wil oplossen zijn er betaalde krachten die het doen.
Zolang "betaalde professionele zwembadbouwers" niet met eindschakelaars komen ga ik er van uit dat dat niet de gewoonte is , maar ik had even de illusie dat jij een "buitendedoos inventieve knutselaar" was die een idee had waar zwembadbouwers en ikzelf (nog) niet aan gedacht hadden maar je roept ook maar wat en trekt je keutel al weer snel in.
Jij denkt in problemen is me al eerder opgevallen. Dat is je goed recht. Ik kies er voor om oplossingsgericht te denken als dat beter uitkomt. Ik ben benieuwd hoe het verder afloopt met deze klus. Have fun, knul 
fred101
Golden Member
bprosman: Ik hoorde laatst van een toepassing op schepen waar de motorstroom wordt gemeten. De motorstroom loopt sterk op als de motor blokkeert. Je zou dan een opamp gevolgd door een comparator over de shunt kunnen zetten. Deze triggert als de motor blokkeert net eigenlijk als jouw zekering alleen hoef je dan niets te resetten. Als je een processor gebruikt kun je het dan zo instellen dat die naar de status van de comparator kijkt en dan de motor uitzet totdat de sleutel de andere kant op draait. En anders zou je de comparator een relais kunnen laten zetten maar dat wordt complexer, mogelijk een soort van flipflop met set en reset.
Op zaterdag 12 juli 2025 19:04:46 schreef bprosman:
[...]
Zolang "betaalde professionele zwembadbouwers" niet met eindschakelaars komen ga ik er van uit dat dat niet de gewoonte is , maar ik had even de illusie dat jij een "buitendedoos inventieve knutselaar" was die een idee had waar zwembadbouwers en ikzelf (nog) niet aan gedacht hadden maar je roept ook maar wat en trekt je keutel al weer snel in.
.
Helemaal goed
Succes met je onderneming.
Op zaterdag 12 juli 2025 19:13:05 schreef RAAF12:
Jij denkt in problemen is me al eerder opgevallen. Dat is je goed recht. Ik kies er voor om oplossingsgericht te denken als dat beter uitkomt. Ik ben benieuwd hoe het verder afloopt met deze klus. Have fun, knul
Je komt alleen niet met een oplossing 
Op zaterdag 12 juli 2025 19:15:29 schreef fred101:
bprosman: Ik hoorde laatst van een toepassing op schepen waar de motorstroom wordt gemeten. De motorstroom loopt sterk op als de motor blokkeert. Je zou dan een opamp gevolgd door een comparator over de shunt kunnen zetten. Deze triggert als de motor blokkeert net eigenlijk als jouw zekering alleen hoef je dan niets te resetten. Als je een processor gebruikt kun je het dan zo instellen dat die naar de status van de comparator kijkt en dan de motor uitzet totdat de sleutel de andere kant op draait. En anders zou je de comparator een relais kunnen laten zetten maar dat wordt complexer, mogelijk een soort van flipflop met set en reset.
//Offtopic, zo heb ik jaren geleden de motoren van mijn elektrische autoramen "beveiligd", als het alarm er op gezet werd sloot hij ook zelf de elektrische ramen. Als helemaal dicht ging (of al was) was de motorstroom een stuk groter.
Wat betreft het zwembad-deck, dat zou een oplossing kunnen zijn voor (tegen) het onverwacths vastlopen van de motor, met open-dicht heb je er niet zoveel aan. Als een deck (rol) helemaal dicht (gesloten) is en je laat m doorlopen rolt hij gewoon weer op en andersom.
Persoonlijk zou ik er ook een logo'tje aan hangen, die kun je bij laten houden of het deck open of dicht is, zodat hij niet "opener" of "dichter" kan. Het gros van open / dicht (ca 90%) zou ik met een timer doen. Transformator afzekeren (zal vast al wel gedaan zijn). 2 Magneetschakelaars a la "De Kees" , en genoeg ingangen om er ook nog (evt later) een afstandsbediening aan te hangen. Eventueel zou je op de kopse kant nog een (optische) sensor kunnen zetten. (Misschien zit die er al).
Dan nog even een opmerking in het algemeen , mbt dit onderwerp. TS word "verweten" te weinig kennis te hebben... etc.
Toen ik in 2013 de sterk verouderde slagboom besturing hier ging vervangen had ik nog nooit van een LOGO! gehoord, wist ik niet welke magneetschakelaars ik moest hebben, welke motorbeveiliging etc. Daar ben ik destijds uitstekend bij geholpen (keuze magneetschakelaars, motorbeveiliging) , door CO Leden. Inmiddels draait dat spul alweer 12 jaar, er zijn geen deuken in autodaken geslagen, ook niet in hersenpannen, en muv een detectielus met problemen (omdat de vorige eigenaar die opgelast had met een kroonsteen en gewoon in de grond gestopt had) werkte dat na een paar iteraties in de software prima. Wat ik wil zeggen : "With a little help from your friends" kun je best een heel eind komen , zelfs al heb je zelf de kennis niet of onvoldoende.
nonius
set SCE to AUX.
TS word "verweten" te weinig kennis te hebben... etc.
Nee, dat is mijn verwijt niet jegens OP. Niemand wordt met deze kennis en ervaring geboren, ook ik niet. En ook Fred e.a. hebben er hard voor moeten werken.
Waar bij mij het schoentje daarentegen wel wringt is de manier waarop door OP verlangd werd oplossingen voor hem aan te dragen.