The kolonel
Sic vic passum, parra bellum
Hallo iedereen.
Deze nacht heb ik het volgende ideetje bedacht; ik heb een PC staan op men zolder waarop al men muziek staat.
Nu moet ik deze zomer veel in de tuin werken, dus is wat muziek altijd welkom. Om dit praktisch te kunnen realiseren dacht ik aan het volgende: ik bouw een zender die ik dan op men zolder aan men PC aansluit om men muziek 'in de lucht te sturen'.
Ik zorg dat ik met een bepaalde frequentieband werk, zodoende dat ik men muziek uit de lucht kan pikken met mijn radio.
De zendsterkte zou +/- 50 a 100 m moeten bedragen als dit zou kunnen.
Heeft iemand nog suggesties of een plan voor me?? (PS @ Rob 007: dan bouw ik toch wel eens iets HF hé
)
Vriendelijke groeten
T.K.
Evilest Aedolon
Koffie, het bier van de wiskundigen en natuurkundigen.
Leg gewoon een kabel man, heb je nog stereo ook. Wil je stereo uitzenden met een FM zender moet je al een piloottoon genereren
En "zendsterkte" is een onbekende grootheid voor me.
[Bericht gewijzigd door Evilest Aedolon op ]
bouw een fm bug sluit die aan op je pc
en zet dan een radio in je tuin ofzo
dan kun je je muziek van de pc op de radio horen
The kolonel
Ach,het ding noemt een FM bug...zal eens kijken in de andere topics, er hing er al een over de fM bug hé..
@ Evilest Aedolon: man, wat is er dan nog leuk aan elektronica?? een kabel leggen,kan iedereen toch, nee, ik wil me wat bezig houden met het bouwen!
VG
T.K.
elektron_
beetje gek
Op 7 juli 2005 09:48:04 schreef Evilest Aedolon:
En "zendsterkte" is een onbekende grootheid voor me.
HaHa de Aedolon...denk toch eens een beetje Hollands.
Google eens op " zendsterkte"
zweetvoetje
Free the whales!
Op 7 juli 2005 10:12:25 schreef The kolonel:
een kabel leggen,kan iedereen toch
Was het maar zo... Dat zou mij een hoop werk schelen. De meeste mensen snappen nog niet eens hoe ze ADSL aan moeten sluiten.
The kolonel
@elektron_: ben een rasechte oost vlaming hoor!
Woon nie zo ver van brugge (maar heb die term eens gelezen in elektuur...das wel hollands vandaar)
ene,mja,ik denk dat het een AM bug zal worden
is eenvoudiger te bouwen..nu nog een bouwplan(?).
Evilest Aedolon
Ik heb toch liever goed geluid en dan nog snel gemaakt dan een halve middag liggen vloeken om dan baggergeluid te hebben.
Trouwens, gewoon schemas nabouwen is ook geen elektronica meer, dat is meer knutselen op het niveau van bloemschikken. Ontwerp dan zelf een schema.
klein is fijn
Moderator
Op 7 juli 2005 23:18:06 schreef Evilest Aedolon:
Trouwens, gewoon schemas nabouwen is ook geen elektronica meer, dat is meer knutselen op het niveau van bloemschikken. Ontwerp dan zelf een schema.
En dingen gaan ontwerpen waarvan er al 100 zijn ontworpen zijn is nuttig wil je zeggen? Zelfs bloemschikken is nog nuttiger.
Evilest Aedolon
Als je echt met elektronica bezig bent wil je inzicht, en zo verwerf je inzicht. Met nabouwen leer je alleen hoe je de onderdelen goed zet en het goed werkt, ongeveer hetzelfde als een mooi bloemstukje maken dus.
[Bericht gewijzigd door Evilest Aedolon op ]
elektron_
beetje gek
Op 7 juli 2005 23:18:06 schreef Evilest Aedolon:
schemas nabouwen is ook geen elektronica meer, dat is meer knutselen op het niveau van bloemschikken.

klein is fijn
Moderator
Op 7 juli 2005 23:22:17 schreef Evilest Aedolon:
Als je echt met elektronica bezig bent wil je inzicht, en zo verwerf je inzicht.
Inzicht kan je ook krijgen door de werking van bestaande schema's te leren begrijpen.
Meteen een schema van een zender ontwerpen als je net met HF begint is het perfecte recept om meteen HF in de prullenbak te willen gooien...
En bloemschikken? Het zal EA zijn hobby wel zijn, want hij begint er steeds over...
Evilest Aedolon
Op 7 juli 2005 23:28:07 schreef klein is fijn:
[...]
Inzicht kan je ook krijgen door de werking van bestaande schema's te leren begrijpen.Meteen een schema van een zender ontwerpen als je net met HF begint is het perfecte recept om meteen HF in de prullenbak te willen gooien...
Foute manier volgens mij, leer eerst de werking van een oscillator begrijpen... en dan verder uitbouwen en standaard transistorschakelingen.
Je moet eens bloemschikken proberen, daar heb je misschien meer voldoening in...
Op 7 juli 2005 23:28:07 schreef klein is fijn:
[...]
Inzicht kan je ook krijgen door de werking van bestaande schema's te leren begrijpen.Meteen een schema van een zender ontwerpen als je net met HF begint is het perfecte recept om meteen HF in de prullenbak te willen gooien...
En bloemschikken? Het zal EA zijn hobby wel zijn, want hij begint er steeds over...
En hij weet er ook alles over. In tegenstelling tot praktische HF.
Dus Toch!
Dit zijn mooie schema's
http://electriczone.extremerobotics.nl/fmv7-varicap.htm
of deze zonder het trapje wat er achter hangt.
http://electriczone.extremerobotics.nl/fmv7part2.htm
alle twee de zendertjes hebben een mooie FM modulatie!
Tis wel heelaas mono!
Het bereik valt wel te beïnvloeden door . . . .
Vr Gr Rob007.
Jeroen Boere
IF you can't convince them, then confuse them!
vanaf nu weer ontopic.
het gaat hier niet om de vraag of iemand wat van een schakeling leert, maar dat iemand een probleem oplost met een schakeling.
Ben_
http://www.webchemistry.nl - Internet Ontwikkeling en Web Design | http://www.scienceflicks.com Science Videos | http://www.merghart.com/p/26/Electronics My electronics projects
Dit is ook wel een heel aardige:
http://web.telia.com/~u85920178/tx/v7_proj.htm
Erg geschikt voor 'beginners' omdat er een heel duidelijke beschrijving bij staat hoe je het precies in elkaar moet zetten.
The kolonel
Nou mannen, bedankt hoor!
Nu heb ik trug wat om me in te verdiepen.
@EA, ik probeer er ook wat van op te steken ze man!
Schema's ontwerpen, dat gaat nog men petje te boven, maar ze nabouwen, kijken hoe ze werken (en evt foutopsporing) en de gebruikte technieken bestuderen kan ik wel.
Als ik er nu nog niets mee bijleer dan weet ik het ook niet!
Trouwes,waarom het buskruit proberen uit te vinden als het er al is? Wedden dat mijn schema NOOIT zou werken?
Maar soit, ik kan nu toch al beginnen met de zenders te bestuderen!
VG
T.K.
(BTW: @ Rob007: ja,toch, ik ga me deze vakantie toch wel een beetje in de HF storten, ik krijg het volgend jaar toch als een vak in school, wat voorbereiden dus
)
Probeer anders eens een MW bug:
Het komt van radio morningstar, rob kun je me eens zeggen waar die hun schema's nu staan, ik zet hem dus maar effe op mijn eigen server!
The kolonel
Ach,dat zal dus zo'n fameuze 'AM bug'zijn, een vriend van me vertelde me er gisteren al het een en het ander over.
Nou, het schema lijkt me niet helemaal duidelijk..Wat bedoelen ze met 'de spoelen moeten haaks staan', is dat dan in de praktische bouw v.d. zender dat ik ze gewoon haaks moet plaatsen of zo? ene,oer welke speolen hebben we het (L1 en L2 of L2 en het andere deel van L2?)
haaks op elkaar wil zeggen haaks op ekaar... dat vermindert de magnetische koppeling
en wat is er niet duidelijk aan die spoelen? staat er toch allemaal bij?
The kolonel
Ja, ok,maar welke spoelen moeten haaks op elkaar staan??
moet ik L1 haaks zetten met L2 of die 2 stukken van L2 haaks zetten (ik geef toe,ben wel wat blind!
)