Anoniem
Beste kenners,
Ik heb een simpel schakelingetje gemaakt om een audio signaal te kunnen uitzenden (zoals o.a. packet radio's vroeger deden) maar er gaat steeds iets mis. Het spanningsregel torretje HT7333 knalt steeds uit elkaar (...) zodra ik het relais met tp1 verbind en de timer de boel activeert.
Als ik het relais niet mee schakel (en er dus ook geen tx komt) blijft HT7333 heel en werkt de audio op tp3 gewoon. Ook als ik alleen een kaal relais aansluit (dus er helemaal geen tranceiver in de schakeling zit en dus ook geen rx / tx) knalt HT7333 ook uit elkaar. Het lijkt dus alsof HT7333 door de spoel van het relais belast wordt, maar hoe kan dat nou?
Mijn theorie is dat het relais voor de HT7333 staat en niet er achter en dus HT7333 niet kan belasten. Blijkbaar gebeurd dit toch... Wat mis ik dan, of is er iets anders aan de hand?
Wat moet ik toevoegen of veranderen aan de schakeling om HT7333 heel te houden en gewoon te laten functioneren?
Hieronder de werking van de schakeling uitgelegd (als het goed zou functioneren):
Als voedingspanning wordt aangesloten (13.8v ---) komt dit op de timer ingang en switchA.
Hierdoor wordt de timer geactiveerd en die begint af te tellen tot deze bij '0' is aangekomen.
Nu schakelt de timer de 13.8v aan switchA door naar switchB en komt 13.8v op tp1 te staan.
Deze 13.8v gaat door in de HT7333 en daar komt vervolgens 3,3v voor het audio IC uit.
Hierdoor gaat het audio IC audio produceren omdat zijn oscillators aan elkaar hangen met 220K en de trigger open is. Dit is te horen op tp3.
Tot hier geen enkel probleem, tot ik het relais er bij zette en ook als ie nog niets schakelt maar alleen spanning krijgt zonder dat er iets aan het relais aangesloten zit.
We gaan verder:
Als de timer '0 ' is en 13.8v doorschakelt naar tp1 wordt ook het relais bekrachtigd (omdat er 13.8v over de spoel komt te staan).
Het relais is een '1x om' dus contact C die aan contact 2 hing klapt om naar contact 1 en TX wordt gestart.
Dat valt te meten op tp4...
Nou ja, dat laatste was dus de bedoeling, want dat gebeurd dus niet omdat HT7333 klapt en ik dan snel de stroom er af haal natuurlijk (het rookt en het stinkt...).
Overigens klapt het plastic van HT7333 helemaal uit elkaar maar verder overleefd alles het gewoon.
Wie het snapt mag het zeggen...
FastFolkert
Es wäre gut Bücher kaufen, wenn man die Zeit, sie zu lesen, mitkaufen könnte. (Arthur Schopenhauer)
Ik weet niet of ik het helemaal snap wat je wilt bereiken, maar het lijkt mij niet handig om die 13,8 V (-diodedrempel) hard op de basis van dat torretje te zetten, zonder basisweerstand dus.
Daarnaast zou ik sws een blusdiode over de relaisspoel zetten.
Anoniem
Op zondag 13 juli 2025 22:34:14 schreef FastFolkert:
het lijkt mij niet handig om die 13,8 V (-diodedrempel) hard op de basis van dat torretje te zetten, zonder basisweerstand dus.
Daarnaast zou ik sws een blusdiode over de relaisspoel zetten.
Dank voor jouw tips.
Een diode over de relais bedoel je over de spoel in sperrichting een 4001 of zo?
En dat torretje werkt prima zonder basisweerstand als dat relais er niet is. Maar als jij aangeeft dat een weerstandje er voor goed is, prima. Maar welke waarde zou dat moeten zijn? En gewoon tussen 13.8v + en de basis zetten bedoel je?
Dat 'torretje'is een lowdrop 3.3V regelaar (van een basisweerstand is dus geen sprake) met een maximale ingangsspanning van 3.3 + 14V, in combinatie met dat relais is dat vragen om problemen.
[Bericht gewijzigd door JoWi op (13%)]
Op zondag 13 juli 2025 22:57:49 schreef JoWi:
Dat 'torretje'is een lowdrop 3.3V regelaar (van een basisweerstand is dus geen sprake) met een maximale ingangsspanning van 3.3 + 14V, in combinatie met dat relais is dat vragen om problemen.
Misschien dat een blusdiode en een 100nF cap het oplossen
Vmax is 12V voor die LDO dus niet raar dat ie klapt op 13.8V. En verder een diode over de spoel van het relais zetten. Dat dempt de piek tijdens het uitschakelen.
Nico 54
Meten is weten en daar is de meeste tijd aan versleten.
Wanneer de spanning op het relais verbreekt ontstaat er een tegen emk, deze is best hoog en ook voelbaar.
Gebruik dan een blus diode 1N4148 of 1N4002 is voldoende. Parallel op de spoel van het relais, kathode op de plus.
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Op zondag 13 juli 2025 22:23:42 schreef Freubelprutser:
Wie het snapt mag het zeggen...
[/i]
Zoals @JoWi terecht ook al schreef; dat vermeende "torretje" is geen torretje.
Dus moet je hem niet willen "misbruiken" als transistor.
Hij heeft dus ook GEEN Basis, Collector en Emitter.
Maar een ingang, uitgang en een ground.
Zet 12 volt op de ingang en de ground, dan zal er 3,3v op de uitgang en de ground verschijnen.
Anoniem
@JoWi
Dat je kritiek hebt is duidelijk, maar de oplossing had ik meer aan gehad.
Je legt niet eens uit wat het probleem is.
Wat moet ik (of anderen) met deze reactie?
Vermoedelijk zorgt de uitschakel emk van het relais voor een spanningspiek dat het ic opblaast.Nu is het een vrij onduidelijk schema.Misschien beter een extra kontakt van het relais voor het audio gebruiken?
@Freubel: Je schema kloppend maken, met het juiste symbool voor de HT7333
Dan krijg je daarna betere reacties.
(De eerste reactie, van FastFolkert,dat je een basisweerstand moet opnemen is gebaseerd op jouw tekening van een tor. Het is geen tor, en dus heeft die basisweerstand (waarschijnlijk) geen nut. Had je netjes een LDO getekend, dan had je dat "verkeerd" advies niet gehad.
FastFolkerts tweede opmerking, van een blusdiode(= een diode parallel aan de relais-spoel, in de "verkeerde"richting) is waarschijnlijk wel nuttig. En daarna nog meerdere keren herhaald.
Het beste wat je nu kunt doen is die diode uitproberen, en dan vertellen wat het effect is. Volgende stap is een LDO (in plaats van die HT7333) die geschikter is voor 13.8V voeding
Op maandag 14 juli 2025 07:16:28 schreef Freubelprutser:
Wat moet ik (of anderen) met deze reactie?
Nouja, het beestje duidelijk benoemen (en tekenen) voorkomt een hoop verwarring bij mensen die je proberen te helpen.
Maar zoals hier al eerder gezegd:
- De max ingangsspanning van die LDO is 12V, die is dus eigenlijk niet geschikt voor je toepassing.
- De inductie piek van je relais zou dat ding prima kunnen slopen.
- De LDO heeft volgens je tekening geen enkele ontkoppeling, en bij een van nature toch al instabiele LDO is dat echt nodig.
Je zou het mogelijk kunnen oplossen door:
- Een andere regelaar te gebruiken (een LM317 kan dit ook prima)
- Een regelaar of zener VOOR de LDO te zetten zodat die binnen een veilige spanning blijft (7805 ervoor bijvoorbeeld, of een 5V zener in serie met de inkomende voeding)
- En altijd een vrijloop diode plaatsen bij je relaisspoel.
edit: wat blurp zegt 
Anoniem
Aan iedereen
Ik ben blij met reacties omdat er 2 oplossingen tussen zitten.
Ik dank de moderator voor de uitleg want daar kan ik iets mee.
Maar een antwoord als het goede symbool gebruiken (zeg ik ook tegen de moderator) in het schema slaat nergens op, want als ik dat allemaal exact zou weten zou mijn kennis zo goed zijn dat ik jullie hulp niet hoef te vragen bij dit relatief simpele schakelingetje (volgens mij). Er staat toch duidelijk welk component het is (ht7333) en dat er 3.3 volt achter zit? Dan kan elke gek vast stellen dat het een spanningsbegrenzertje is, want ik denk niet dat er ook maar één elektronica technicus bestaat die alle getallen van componenten uit het hoofd weet en dus alleen van het symbool uit gaat. Dus die moest toch eerst worden opgezocht om het schema 100% te begrijpen.
Waarom al dat commentaar? Verbeterd dat de sfeer op het forum hier soms?
Ik stel een normale vraag maar krijg 2 opbouwende reacties en de rest is kritiek. Gezellig...
Nou ik weet genoeg mensen. Het was een kort maar eenmalig genoegen hier.
Volgende keer kies ik wel een ander forum.
Dank aan hen van de opbouwende reacties.
[Bericht gewijzigd door Anoniem op (86%)]
Op maandag 14 juli 2025 08:23:15 schreef Freubelprutser:
Aan iedereen
Ik ben blij met de reacties maar nog steeds mis ik er één die mij vertelt wat ik wel moet doen,
Toch zijn de antwoorden al meermaals gegeven, ik heb ze hierboven enkel samengevat.
Ik zie ook nog steeds mijn vraag niet beantwoord:
Ik stel nog steeds (omdat ik nog geen geldig tegenargument heb gezien) dat het relais zich voor de spanningsregelaar bevind en niet er achter op de 3.3 volt lijn. Dus hoe kan het relais dan invloed hebben op de spanningsregelaar?
Dat noemen ze ook wel eigenwijs 
Het relais maakt bij het uitschakelen een flinke spanningspiek (zelfinductie) en die is prima in staat je LDO te slopen.
Ook is er geen sprake van een probleem met 13.8 volt terug brengen naar 3.3 volt, want zonder het relais werkt dat prima (ook dat heb ik dacht ik in mijn TS gezet, dus ook dat argument begrijp ik niet).
Wat het voorgaande bevestigd, de inductie piek van het relais sloopt je LDO.
Ik heb het systeem zonder relais ruim 2 uur prima laten werken. Het gaat pas fout als het relais er bij komt.
Dat die LDO blijft werken zonder relais is mooi ... maar hij wordt nog steeds buiten zijn maximum waardes gebruikt (zie datasheet) dus je hebt geen enkele garantie dat dat zo blijft. Ook missen de 10uF voor en na de regelaar.
De simpelste aanpassing is een (5v?) zener in de voedende lijn naar je LDO, een paar C-tjes over die LDO en eene vrijloopdiode over je relais.
Als bonus kun je nog een weerstand van 22R opnemen in de voedende lijn naar de LDO, dat voorkomt inschakelpieken.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Precies. Ik ken niet alle transistoren/chips uit m'n hoofd. Een hoop wel, maar niet allemaal. Dus als jij een tor tekent waarvan je de basis direct aan 13.8V hangt... GEVONDEN! daar gaat ie natuurlijk direct van stuk.
Maar goed. Gekeken hebbend naar de HT7333, er staat in het datasheet: Max input voltage 12V. Dus 13.8 is te veel. Of ie met 15% boven de grens direct stuk gaat..... Ik weet het niet. Maar ALS ie stuk gaat is het "eigen schuld dikke bult".
Een vrijloop diode kan geen kwaad. Maar zeker een stuk of vijf serie-diodes naar de ingang van de HT7333 zou ik ook aanraden.
Dat lost ook een ander probleem op: Ze gaan ook stuk als de uitgang hoger is dan de ingang. Als er meer door dat relais geschakeld wordt, dan kan dat de geschakelde spanning sneller naar beneden trekken dan de uitgang van de HT7333 en dan kan ie ook stuk gaan.
Anoniem
Op maandag 14 juli 2025 08:28:23 schreef rew:
Dat lost ook een ander probleem op: Ze gaan ook stuk als de uitgang hoger is dan de ingang. Als er meer door dat relais geschakeld wordt, dan kan dat de geschakelde spanning sneller naar beneden trekken dan de uitgang van de HT7333 en dan kan ie ook stuk gaan.
Toch op het laatste moment en helemaal aan het einde van de reactie het antwoord op mijn vraag nog:
Maar nogmaals: De HT7333 werkt gewoon en 2 uur lang vanuit deze spanning (13.8v zonder relais, ik heb dat niet van mezelf want het wordt al jaren zo gedaan).
Maar het antwoord is dus dat als de HT7333 achter het relais hangt deze ook via de uitgang kapot kan gaan en (dat had ik zelf over het hoofd gezien) dit componentje een max. ingangsspanning van 12v heeft en dus ook zonder het relais al kan gaan zweten
Dank je voor je antwoord.
Ik ga mij dan nu richten op het advies van de moderator en het jouwe. Andere spanningsregelaar er in zetten, blusdiode op het relais (wat meerdere mensen aangeven) en wellicht een 7805 voor de spanningsregelaar maar in ieder geval de boel wat meer in verhouding brengen en dat relais remmen bij in en uitschakelen.
Ik neem dan dus ook jouw advies mee (en ik geloof dat nog iemand dat aantikte) om geen 13.8v direct in de ht7333 te stoppen, omdat deze maar 12v max. kan hebben (dat was echt mijn fout, ik heb dat gemist).
Nou ik hoop dat het allemaal genoeg zal blijken te zijn.
Dank voor jouw opbouwende en helpende reactie.
In datasheet van de HT7333 vertellen de features een "High input voltage up to 12V"
De absolute maximum ratings vertellen Vss +14V.
Voor de HT7333 is IOut 250mAmin bij een testconditie van Vin = 4,3V
Bij Vin = 13,8V gaat Pmax van de HT volledig over de rode zodra die belast wordt met het relais dat hij zelfs knalt
De fout is hier RTF datasheet ... en dan kom je erachter dat het bij Vin =12V ook nog mis gaat als je hem te zwaar belast.
Om te verhinderen dat Vout van een regulator hoger kan zijn dan Vin gebruik je een (Schottky) diode.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Ik ben gewend dat er een "thermal shutdown" in zit, dus dat ie zich door te veel warmte niet stuk kan krijgen. Het werkt misschien niet, maar gaat niet stuk. Zit dat niet in die ht7333? [datasheet bekeken] Ehh. Raarrrr.. dat lijkt er inderdaad niet in te zitten!
Anoniem
Op maandag 14 juli 2025 08:14:28 schreef blurp[/message]:
@Freubel: Je schema kloppend maken, met het juiste symbool voor de HT7333
Dan krijg je daarna betere reacties.
Nogmaals: als ik alles al weet dan kom ik niet om hulp vragen. Dat ding zag er voor mij uit als een transistortje want het lijkt op een bc547 torretje (in mijn ogen).
(De eerste reactie, van FastFolkert,dat je een basisweerstand moet opnemen is gebaseerd op jouw tekening van een tor. Het is geen tor, en dus heeft die basisweerstand (waarschijnlijk) geen nut. Had je netjes een LDO getekend, dan had je dat "verkeerd" advies niet gehad.
Ik bedoelde hem niet, ik vind dat hij netjes mee gedacht heeft waarvoor complimenten.
FastFolkerts tweede opmerking, van een blusdiode(= een diode parallel aan de relais-spoel, in de "verkeerde"richting) is waarschijnlijk wel nuttig. En daarna nog meerdere keren herhaald.
Ja en dat advies neem ik ook meteen mee.
Het beste wat je nu kunt doen is die diode uitproberen, en dan vertellen wat het effect is. Volgende stap is een LDO (in plaats van die HT7333) die geschikter is voor 13.8V voeding[/quote]
Dank voor de toelichting.
Anoniem
Ik heb weer de reacties gelezen en kom op het volgende uit:
Ik heb al een paar 1n4007 en 7805 (LDO?) laten klaar leggen bij een elektronica leverancier (want die componenten heb ik hier niet liggen).
Die 4007 diode ga ik over de relais(spoel) plaatsen en die 7805 wil ik in de 13.8v voedingslijn voor de ht7333 plaatsen. Dus de ingang van de 7805 krijgt 13.8 volt (wat volgens de specs tot 30v input geen probleem moet zijn) en de uitgang van de 7805 (= 5 volt mag ik aannemen) gaat dan de ht7333 in (wat volgens diens specs ook moet kunnen las ik ergens).
Dan kreeg ik nog het advies een 22 ohm weerstandje in de voedingslijn op te nemen voor de ht7333 maar is dat nog van toepassing tussen de 7805 en ht7333 als er maar 5 volt ingestuurd wordt?
En tenslotte iets over 2 condensatortjes (Ctjes zijn condensatortjes?) over in en uitgang van de ht7333. Ook dat wil ik opvolgen, maar hebben we het hier over bruine schijfjes of zwarte max. 16v elko's? (die heb ik allebei wel liggen denk ik).
Heb ik hierboven alles meegenomen wat geadviseerd is of ben ik nog iets vergeten?
Anoniem
Op maandag 14 juli 2025 10:07:33 schreef rew:
Ik ben gewend dat er een "thermal shutdown" in zit, dus dat ie zich door te veel warmte niet stuk kan krijgen. Het werkt misschien niet, maar gaat niet stuk. Zit dat niet in die ht7333? [datasheet bekeken] Ehh. Raarrrr.. dat lijkt er inderdaad niet in te zitten!
Ik kocht ze met 20 stuks voor een paar euro, dus heel spannend zijn die dingetjes denk ik niet.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Op maandag 14 juli 2025 10:18:05 schreef Freubelprutser:
Nogmaals: als ik alles al weet dan kom ik niet om hulp vragen. Dat ding zag er voor mij uit als een transistortje want het lijkt op een bc547 torretje (in mijn ogen).
Als je om hulp vraagt, krijg je ook hulp. Niet altijd in hapklare brokken of hoe je het zou krijgen als je een consultant betaalt, maar meestal schiet je er wel mee op. De reactie van JoWi om 22:57 benoemde heel duidelijk en op neutrale toon het probleem. Daarna kan er naar een oplossing gezocht worden.
Nou viel me op dat in de kop wel spanningsregelaar stond. Jij had het in eerste instantie dus gewoon goed behalve in het schema en de critici hadden het ook kunnen vermoeden.
Tip: Meer gebruikelijk is om als je niet weet wat een onderdeel is of doet, een vierkantje met het typenummer erin te tekenen.
Het topic titel deel 'Wat doe ik fout?' Is nu wel uitentreuren beantwoord. Toch mooi dat hij/zij de moeite heeft genomen een tekeningetje te maken.
Anoniem
Op maandag 14 juli 2025 12:38:17 schreef maartenbakker:
Tip: Meer gebruikelijk is om als je niet weet wat een onderdeel is of doet, een vierkantje met het typenummer erin te tekenen.
Ja ik dacht vrij duidelijk te zijn geweest, maar dank voor de tip.