In datasheet van de HT7333 vertellen de features een "High input voltage up to 12V"
De absolute maximum ratings vertellen Vss +14V.
Voor de HT7333 is IOut 250mAmin bij een testconditie van Vin = 4,3V
Bij Vin = 13,8V gaat Pmax van de HT volledig over de rode zodra die belast wordt met het relais dat hij zelfs knalt
De fout is hier RTF datasheet ... en dan kom je erachter dat het bij Vin =12V ook nog mis gaat als je hem te zwaar belast.
Om te verhinderen dat Vout van een regulator hoger kan zijn dan Vin gebruik je een (Schottky) diode.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Ik ben gewend dat er een "thermal shutdown" in zit, dus dat ie zich door te veel warmte niet stuk kan krijgen. Het werkt misschien niet, maar gaat niet stuk. Zit dat niet in die ht7333? [datasheet bekeken] Ehh. Raarrrr.. dat lijkt er inderdaad niet in te zitten!
Anoniem
Op maandag 14 juli 2025 08:14:28 schreef blurp[/message]:
@Freubel: Je schema kloppend maken, met het juiste symbool voor de HT7333
Dan krijg je daarna betere reacties.
Nogmaals: als ik alles al weet dan kom ik niet om hulp vragen. Dat ding zag er voor mij uit als een transistortje want het lijkt op een bc547 torretje (in mijn ogen).
(De eerste reactie, van FastFolkert,dat je een basisweerstand moet opnemen is gebaseerd op jouw tekening van een tor. Het is geen tor, en dus heeft die basisweerstand (waarschijnlijk) geen nut. Had je netjes een LDO getekend, dan had je dat "verkeerd" advies niet gehad.
Ik bedoelde hem niet, ik vind dat hij netjes mee gedacht heeft waarvoor complimenten.
FastFolkerts tweede opmerking, van een blusdiode(= een diode parallel aan de relais-spoel, in de "verkeerde"richting) is waarschijnlijk wel nuttig. En daarna nog meerdere keren herhaald.
Ja en dat advies neem ik ook meteen mee.
Het beste wat je nu kunt doen is die diode uitproberen, en dan vertellen wat het effect is. Volgende stap is een LDO (in plaats van die HT7333) die geschikter is voor 13.8V voeding[/quote]
Dank voor de toelichting.
Anoniem
Ik heb weer de reacties gelezen en kom op het volgende uit:
Ik heb al een paar 1n4007 en 7805 (LDO?) laten klaar leggen bij een elektronica leverancier (want die componenten heb ik hier niet liggen).
Die 4007 diode ga ik over de relais(spoel) plaatsen en die 7805 wil ik in de 13.8v voedingslijn voor de ht7333 plaatsen. Dus de ingang van de 7805 krijgt 13.8 volt (wat volgens de specs tot 30v input geen probleem moet zijn) en de uitgang van de 7805 (= 5 volt mag ik aannemen) gaat dan de ht7333 in (wat volgens diens specs ook moet kunnen las ik ergens).
Dan kreeg ik nog het advies een 22 ohm weerstandje in de voedingslijn op te nemen voor de ht7333 maar is dat nog van toepassing tussen de 7805 en ht7333 als er maar 5 volt ingestuurd wordt?
En tenslotte iets over 2 condensatortjes (Ctjes zijn condensatortjes?) over in en uitgang van de ht7333. Ook dat wil ik opvolgen, maar hebben we het hier over bruine schijfjes of zwarte max. 16v elko's? (die heb ik allebei wel liggen denk ik).
Heb ik hierboven alles meegenomen wat geadviseerd is of ben ik nog iets vergeten?
Anoniem
Op maandag 14 juli 2025 10:07:33 schreef rew:
Ik ben gewend dat er een "thermal shutdown" in zit, dus dat ie zich door te veel warmte niet stuk kan krijgen. Het werkt misschien niet, maar gaat niet stuk. Zit dat niet in die ht7333? [datasheet bekeken] Ehh. Raarrrr.. dat lijkt er inderdaad niet in te zitten!
Ik kocht ze met 20 stuks voor een paar euro, dus heel spannend zijn die dingetjes denk ik niet.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Op maandag 14 juli 2025 10:18:05 schreef Freubelprutser:
Nogmaals: als ik alles al weet dan kom ik niet om hulp vragen. Dat ding zag er voor mij uit als een transistortje want het lijkt op een bc547 torretje (in mijn ogen).
Als je om hulp vraagt, krijg je ook hulp. Niet altijd in hapklare brokken of hoe je het zou krijgen als je een consultant betaalt, maar meestal schiet je er wel mee op. De reactie van JoWi om 22:57 benoemde heel duidelijk en op neutrale toon het probleem. Daarna kan er naar een oplossing gezocht worden.
Nou viel me op dat in de kop wel spanningsregelaar stond. Jij had het in eerste instantie dus gewoon goed behalve in het schema en de critici hadden het ook kunnen vermoeden.
Tip: Meer gebruikelijk is om als je niet weet wat een onderdeel is of doet, een vierkantje met het typenummer erin te tekenen.
Het topic titel deel 'Wat doe ik fout?' Is nu wel uitentreuren beantwoord. Toch mooi dat hij/zij de moeite heeft genomen een tekeningetje te maken.
Anoniem
Op maandag 14 juli 2025 12:38:17 schreef maartenbakker:
Tip: Meer gebruikelijk is om als je niet weet wat een onderdeel is of doet, een vierkantje met het typenummer erin te tekenen.
Ja ik dacht vrij duidelijk te zijn geweest, maar dank voor de tip.
Op maandag 14 juli 2025 12:50:10 schreef Freubelprutser:
[...]Ja ik dacht vrij duidelijk te zijn geweest, maar dank voor de tip.
Opbouwende kritiek wordt vaak als positief ervaren. Hoop dat je nu verder kan met freubelen. Elke keer een nieuwe LDO kopen is iets om moedeloos van te worden.
Anoniem
Op maandag 14 juli 2025 10:58:52 schreef Arco:
Heb je wel 5v nodig?
Anders kun je ook meteen een 7833 nemen...
Mij is vertelt dat de 7805 de laagst mogelijke uitvoering is
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Anoniem
Op maandag 14 juli 2025 12:52:33 schreef RAAF12:
[...]Opbouwende kritiek wordt vaak als positief ervaren. Hoop dat je nu verder kan met freubelen. Elke keer een nieuwe LDO kopen is iets om moedeloos van te worden.
Kijk, iemand die het snapt.
Ja ik heb de spulletjes al opgehaald en ga dat straks even op een gaatjesbordje solderen.
Ik hoop dat het nu goed komt.
Dank.
Op maandag 14 juli 2025 12:56:28 schreef Arco:
De uA78(M/L)33 is 3.3 volt...
https://nl.mouser.com/ProductDetail/Texas-Instruments/UA78M33CKCS
----- Sorry, we kunnen de pagina die u zoekt niet vinden.
Hulp nodig? Bekijk Ondersteuningscentrum. -----
https://nl.mouser.com/ProductDetail/Texas-Instruments/UA78M33CKCS?qs=0…
[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (42%)]
Arco
Special Member
Oeps!, aangepast...
(Ik sloop normaal alles vanaf het vraagteken in de link eraf, maar in dit geval gaat dat niet goed...)
Anoniem
Op maandag 14 juli 2025 13:28:24 schreef RAAF12:
[...]----- Sorry, we kunnen de pagina die u zoekt niet vinden.
Hulp nodig? Bekijk Ondersteuningscentrum. -----https://nl.mouser.com/ProductDetail/Texas-Instruments/UA78M33CKCS?qs=0…
Dit wordt niet meer geproduceerd in to-220, alleen nog smd en daar kan ik niets mee.
Het is dus een uitlopend product en de exemplaren die nog op Ebay te koop zijn kosten te veel vind ik.
Maar toch bedankt.
Anoniem
Hierbij een update
De tips hebben gewerkt, het systeem doet het nu langdurig en goed met een schakelend relais.
Bedankt allemaal voor het mee denken en hieronder het werkende resultaat.
1 opmerking:
Tussen de uitgang van de 7805 en de ingang van de 7333 heb nog een weerstand van 10 ohm geplaatst (niet in het schema te zien).
De tip was 22 ohm maar die heb ik tijdelijk niet meer liggen en ik begreep uit het advies dat deze weerstand er alleen moet zitten om eventuele ongewenste piekspanninkjes aan de ingang van de ht7333 op te vangen Maar dat is waarschijnlijk niet meer van toepassing sinds er een 7805 voor ligt en er dus sowieso niet meer dan 5 volt in de ht7333 komt.
Op woensdag 16 juli 2025 14:18:17 schreef Freubelprutser:
[...]Dit wordt niet meer geproduceerd in to-220, alleen nog smd en daar kan ik niets mee.
Het is dus een uitlopend product en de exemplaren die nog op Ebay te koop zijn kosten te veel vind ik.
Maar toch bedankt.
Gewoon te koop en kan per briefpost worden verstuurd, dat is goedkoper.
https://www.okaphone.com/artikel.xhtml?id=474795
Het is beter iets te vragen voordat je zelf overhaaste conclusies trekt en dat in de groep gooit. Er zit hier voor +/- 800 jaar aan ervaring 
Arco
Special Member
Op woensdag 16 juli 2025 14:29:39 schreef Freubelprutser:
Hierbij een update
De tips hebben gewerkt, het systeem doet het nu langdurig en goed met een schakelend relais.
'Langdurig' is zeer betrekkelijk; er zijn nog geen 2 dagen verstreken... 
Op woensdag 16 juli 2025 14:34:24 schreef Arco:
[...]
'Langdurig' is zeer betrekkelijk; er zijn nog geen 2 dagen verstreken...
Dat IS toch langdurig? 
Anoniem
Op woensdag 16 juli 2025 14:31:07 schreef RAAF12:
[...]Gewoon te koop en kan per briefpost worden verstuurd, dat is goedkoper.
https://www.okaphone.com/artikel.xhtml?id=474795
Het is beter iets te vragen voordat je zelf overhaaste conclusies trekt en dat in de groep gooit. Er zit hier voor +/- 800 jaar aan ervaring
Gefeliciteerd met je ervaring, moet ik nu je voeten kussen?
Maar ik koop ht7333 per 20 voor € 1,53 en 7805 voor € 0,65 p.st.
Dan ga ik geen € 3,95 betalen voor 1 zo'n dingetje.
Dat die dingen niet meer gemaakt worden is geen conclusie van mij, maar dat heb ik net gelezen op een website van een elektronica leverancier.
800 jaar ervaring met elektronica? Dat is lang hoor (...)
Nu nog een beetje meer kennis van sociale vaardigheden, want dat lukt hier niet iedereen echt heb ik gemerkt.
Enfin, ik dank nogmaals de mensen welke mij oprecht geholpen hebben en de rest moet maar zien.
Arco
Special Member
Op woensdag 16 juli 2025 14:59:59 schreef Freubelprutser:
[...]
Gefeliciteerd met je ervaring, moet ik nu je voeten kussen?
Mag wel wat minder, met zo'n arrogante houding maak je geen vrienden...
[...]
Dat die dingen niet meer gemaakt worden is geen conclusie van mij, maar dat heb ik net gelezen op een website van een elektronica leverancier.
Dat klopt dus niet.
Enfin, ik dank nogmaals de mensen welke mij oprecht geholpen hebben en de rest moet maar zien.
Doei!... 
(ga maar ergens anders trollen...)
[...]800 jaar ervaring met elektronica? Dat is lang hoor (...)
Nu nog een beetje meer kennis van sociale vaardigheden, want dat lukt hier niet iedereen echt heb ik gemerkt.
Die ervaring hebben we ( met onze 800 jaar ervaring ) helaas wel meer met nieuwkomers die direct hoog van de toren gaan blazen.
Wat een arrogantie meneer de freubelprutser!
benleentje
Golden Member
NU zijn de meeste techneuten inderdaad iets minder goed in sociale vaardigheden maar die van jouw zijn ook niet zo geweldig.
Je ziet bv een tip om je tekening te verbeteren en aan te passen als een aanval. Wij snappen heel goed dat er een foutje in een tekening kan zitten. Maar als jou antwoord dan is " als ik alles weet dan zou ik het niet meer vragen", dan ben je zelf ook niet zo goed sociaal onderlegd. Sterker nog een normale reactie zou toch zijn bedankt voor de tip en zal er de volgende keer rekening mee houden.
En ondanks dat krijg je nog steeds tussendoor nog goede antwoorden en als dank is er dan bovenstaande opmerking.
Roland11
Golden Member
In de Usenet tijd kon je nog zeggen "Plonk" en dan zag je de berichten van een bepaalde persoon niet meer