Gewoon een tekening met daarop plaatjes van de verbruikers. Een rode en groene led onder iedere verbruiker. Ze mag alleen dingen aanzetten die groen zijn. Wordt het rood bij aanzetten dan moet dit of wat anders uitgezet worden.

Je kunt dat ook natuurlijk ook automatisch doen. (breng dan je slaapspullen maar vast naar de bank :-) )

automatisch mag tegenwoordig al nietmeer. een wasmachine of vaatwas in het midden van een programma uitschakelen geef vaak ellende om nog te starten.
het opwarmen van het water is ook van heel korte duur. en aangezien er niet meer dan 1a2 wasjes gedaan worden, is er in principe tijd genoeg om dat uit te voeren op momenten dat je niet kookt.

mijn electrische boiler warmt ook op de tijden dat er injectie overschot is. het zou eigenlijk nog rendabel worden om die machines met heet water uit de warmtepompboiler te vullen.
de wasmachine draait nu op gefilterd regenwater en dan zou die natuurlijk weer stadswater gebruiken.
2de boiler aanschaffen...
een extra doorstroomspiraal in de boiler was ook een oplossing

ik grijp op tijd in, was op tijd met de airco, was op tijd met de zonnepanelen, ben er nu op tijd bij met de batterij, en ben al lang aan het brainstormen hoe ik die capaciteitstarief voor kan zijn.

helaas zijn er vele die dat niet deden
https://www.hln.be/hechtel-eksel/steeds-meer-vlaamse-gezinnen-kunnen-e…

dat wij moeten aanpassen, hoort er ook bij. k zeg het al, er komt een hele mentaliteitswijziging aan bij de mensen. de tijd van inpluggen en niks aantrekken komt ten einde

Op zondag 29 juni 2025 16:23:37 schreef fred101:
Gewoon een tekening met daarop plaatjes van de verbruikers. Een rode en groene led onder iedere verbruiker. Ze mag alleen dingen aanzetten die groen zijn. Wordt het rood bij aanzetten dan moet dit of wat anders uitgezet worden.

das ook een goeie om over na te denken.
huisplannetje met alle apparaten erop en lampjes. maar men vrouw kennende:
wasmachine groen, droogkast groen, oven groen (omdat er 3000W injectie is) en hopla, alle 3 tegelijk aan :-)

Jep, ik probeer dus ook van alles te bedenken in m'n appartement. Ik vind 2,5 kW overigens knap karig voor een gezin. Ik gok dat mijn fornuis daar al heel dicht bij in de buurt komt met slechts 2 pitten aan (lees: geen idee, het ding staat nog in de berging te wachten op de voltooiing van een ruimte die ooit een keuken moet worden).

Ik vind het heel jammer dat er in mijn appartement een gezamenlijke waterrekening is, waardoor mijn plannen voor een grijswater-apparaat de prullenbak in konden (anders kost me dat alleen maar geld en levert het me niets op).

Maar iets fabrieken met enkele zonnepanelen en mogelijke thuis-accu is iets waar ik wel aan denk.

Helaas zijn de mogelijkheden gewoon beperkt als appartements-eigenaar.

Op zondag 29 juni 2025 18:55:52 schreef weardguy:
Ik vind het heel jammer dat er in mijn appartement een gezamenlijke waterrekening is,...

Dat is lekker, dus als je het slecht treft betaal je voor de buren.

Op zondag 29 juni 2025 18:55:52 schreef weardguy:
Ik vind 2,5 kW overigens knap karig voor een gezin. Ik gok dat mijn fornuis daar al heel dicht bij in de buurt komt met slechts 2 pitten aan

Met "accu ondersteuning" kan je precies doen wat de overheid beoogt: het aftoppen van de pieken.

Nu kan fcapri zeg 1 kwartiertje 5kW gebruiken terwijl de accu 2.5kW bijspringt, en dan het volgende kwartiertje de accu bijladen. Probleem is dat dit op landelijke schaal niets heeft opgelost.

Op zondag 29 juni 2025 16:39:18 schreef fcapri:
automatisch mag tegenwoordig al nietmeer. een wasmachine of vaatwas in het midden van een programma uitschakelen geef vaak ellende om nog te starten.

Daarom doe je alleen dat starten automatisch, als het eenmaal loopt (ook handmatig) ga je toch al niet meer ingrijpen.

Op maandag 9 juni 2025 09:30:20 schreef Sine:
Net nog eens gemeten (want ik wist het zelf niet meer)
Dan kom je op 4,2W idle, met af en toe een piekje naar 7W

Ik herken dat van mijn HA setup, eerst op een Pi3 en nu op een HP T520, vermogen in rust is nagenoeg hetzelfde maar de HP kan veel meer aan. Heeft ook SATA en gigabit Ethernet. Alleen als je hem echt gaat plagen komt het vermogen ergens boven de 10 Watt uit. Rock Solid ook nog eens.

Zo, ik was de rommel beuh.

In mijn schuurtje stonden een paar oude tafels met stapels rotzooi erop. Ook in het huis zelf lag er veel spul op mijn bureau. Dat heb ik even aangepakt. Op marktplaats stonden allemaal 40x60 bakken te koop. Daar heb ik een pallet van laten komen. Met wat latjes en balkjes heb ik een frame in elkaar geschroeft. De bakken kan je er dan als een soort lades inschuiven. Geinspireerd op die rekken dienbladen in de horica.

Er komen nog labels op de bakken, dat komt bij het sorteren. Het eerste doel was alles uit het huis naar de schuur.
Ohja en die tl bak moet nor opgehangen voor wat extra light.

Mooie oplossing zo, ziet er goed uit. :)

Dat is een hele klus om te maken, maar super goed gelukt !!

Het ziet er zeer bruikbaar uit, veel beter als stapelbakken waarvan je natuurlijk altijd de onderste moet hebben.
Ik denk dat je hier veel plezier van gaat hebben.

Danku, ik ben er ook erg blij mee. Het is echt donders handig.

Een klein detail, ik heb expres geen planken geplaatst. Zo kan een bak de ruimte van 2 innemen. Dat komt wel eens mooi uit als de inhoud wat te groot is.

Ik heb nog bakken over en ik zit te overwegen om nog een laag model te maken met een werkblad erbovenop. Daar kunnen dan mooi mijn 3d printers, cnc machientje en laser staan. Die zou dan net zo breed zijn als die in de afbeelding, maar met 5 of 6 bakken hoog o.i.d.

Maar dat is voor later.

[Bericht gewijzigd door hardbass op (18%)]

Op maandag 14 juli 2025 22:47:02 schreef hardbass:
Zo, ik was de rommel beuh.

In mijn schuurtje stonden een paar oude tafels met stapels rotzooi erop. Ook in het huis zelf lag er veel spul op mijn bureau. Dat heb ik even aangepakt. Op marktplaats stonden allemaal 40x60 bakken te koop. Daar heb ik een pallet van laten komen. Met wat latjes en balkjes heb ik een frame in elkaar geschroeft. De bakken kan je er dan als een soort lades inschuiven. Geinspireerd op die rekken dienbladen in de horica.

Er komen nog labels op de bakken, dat komt bij het sorteren. Het eerste doel was alles uit het huis naar de schuur.
Ohja en die tl bak moet nor opgehangen voor wat extra light.

[bijlage]

Dat is goed gedaan. Ga je nu ook een database maken van wat je er allemaal in opbergt? Is wel handig hoor!

Ik denk dat dat wiel al een paar keer is uitgevonden, misschien heeft iemand een idee?
Want dat zou mijn rommelzolder ook een stuk overzichtelijke maken.
Dus alle ideeën zijn zeer welkom

@douwebakker, tja dat kan. Maar al mijn zelfkennis zecht dat die database na dag 1 als scheef gaat lopen met de realitijd. Ik plak er wel wat labels op, dan is het even zoeken in de bak zelf.

ik heb ook zo een bakken, van 12cm hoog, 18cm hoog en ik denk 40cm hoog.
ik zit ze altijd te stapelen maar zo een rek lijkt mij ook heeel handig om te maken. alleen nog een muur vinden om tegen te zetten.
voor electronica te stockeren lijkt het ook handig, kunnen hopen bakjes in, en ook mijn 'onderdelen koffertjes' kunnen erin.
maar eens op zoek om die bakken 2dehands aan te schaffen, want nieuw is het best prijzig

Op dinsdag 15 juli 2025 17:20:32 schreef douwebakker:
[...] Dat is goed gedaan. Ga je nu ook een database maken van wat je er allemaal in opbergt? Is wel handig hoor!

Dat heb ik al geprobeerd. Dat werkt niet goed.

Wat je moet doen is een "zone" hebben met "mechanisch spul" dan b.v. via "actuatoren", sensors naar schakelaars door naar puur elektronica.

Dan heb je een idee waar je ongeveer dingen moet zoeken en zal je het kunnen vinden. Die database is veel te veel werk om te onderhouden voor "effe snel een weerstandje pakken" of "waar heb ik de spanbanden ook al weer gedaan?".

Op dinsdag 15 juli 2025 22:32:05 schreef rew:
[...]Dat heb ik al geprobeerd. Dat werkt niet goed.

Wat je moet doen is een "zone" hebben met "mechanisch spul" dan b.v. via "actuatoren", sensors naar schakelaars door naar puur elektronica.

Dan heb je een idee waar je ongeveer dingen moet zoeken en zal je het kunnen vinden. Die database is veel te veel werk om te onderhouden voor "effe snel een weerstandje pakken" of "waar heb ik de spanbanden ook al weer gedaan?".

Vroeger gebruikte ik een kaartenbak. Rond 1980 kreeg ik een PC en ook een boekhoud programma. Sindsdien houdt ik alles bij in een database. Deze is gebaseerd op MS-Access. Er zijn ook prima gratis oplossingen. Kijk eens naar LibreOffice base.

De technische implementatie is niet het probleem.

Ik heb een "voorraad systeem" gebouwd om per product wat we kunnen maken te weten wat er nodig is en dan bij te houden wat we nog op voorraad hebben. Te veel gedoe aan adminstratie om het werkelijke werk heen dat je gaat denken: doe ik morgen wel, vandaag eerst het technische werk af. En dan schiet het er bij in en heeft het geen zin meer. Nu koop ik gewoon nieuwe 100nF als er maar 1 rol van 4000 in de kast staat.

Leuk om de positieve reacties te lezen!

Ik sluit me aan bij rew, er is echt een heel scala aan systemen beschikbaar. Inclusief barcode scanners, belletjes, automatische mails als iets op raakt, noem maar op. Als je dat allemaal netjes bijhoudt, geloof ik er best in dat het werkt. Maar ja, ik ken mezelf... dat gaat gewoon niet gebeuren.

Als de labels er straks opzitten en aangeven wat er ongeveer in welke bak zit, op categorie bijvoorbeeld, dan ben ik al blij. Wanneer ik iets pak en merk dat het bijna op is, stop ik het in m’n winkelmandje. Dan kun je het later meebestellen als je toch al iets nodig hebt.

Wat betreft de prijs: tja, het kost nou eenmaal wat. Ik had geluk met de bakken zelf, die kwamen uit op vijf euro per stuk, verzendkosten inbegrepen. Maar de constructie kost ook nog wel wat. Even grof geschat denk ik dat het in totaal zo’n 400 à 500 euro was.

Maar goed, ga tegenwoordig maar eens naar een meubelzaak...

Nog een tip trouwens: ik had eerder al eens een hele zooi van dit soort dozen gekocht voor through-hole componenten:
https://nl.aliexpress.com/item/1005005955376802.html

Die heb ik in een kast staan die hierop lijkt:
https://www.ikea.com/nl/nl/p/enhet-hoge-kast-met-4-planken-wit-1044045…

Nu ik er zo over nadenk, daar zouden eigenlijk ook wel latten in kunnen. Je hebt namelijk bijna nooit iets uit de bovenste doos nodig.

Joepie, ik mag SYP weer even naar boven halen. En wel met een vervolg op de differentiële probe (https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/2523811#2523811)

Naast de vorige versie. De behuizing is iets doorzichtig dus je kunt de print zien zitten:

Maar zonder kastje gaat dat toch wat makkelijker:

En natuurlijk de 'verplichte' onderkant van de print ;) :

En in de behuizing. De detailgerichte medemens valt misschien op dat met 2 dezelfde banaanbussen het niet goed gegaan zou zijn bij de potmeter...

Dit projectje was stiekem al wat eerder af, maar heeft nu ook een blogpost met meer foto's, schema, printontwerp (gerbers en KiCad), achtergrondinfo, en nagemeten specificaties.

Ondanks de toegepaste snelle opamp is de bandbreedte slechts ongeveer 30 MHz, maar dat is toch alvast een factor 30 beter dan z'n voorganger...

Ik maak op m'n AVR printjes een patroontje van 6 testpads waarlangs hij geprogrammeerd kan worden.

De zes pogo-pins op precies de juiste spacing krijgen was tot nu toe altijd een issue. Ik had al een tijdje geleden deze printjes gemaakt met gaten groot genoeg voor de pogo pins.

Nu (in de 3e iteratie) een houder waar je de twee target PCBs in doet, een "backplate" en een "op spanning zetter".

Je zet de backplate er in, dan de twee printjes die het uiteindelijke ding worden. Dan doe je de pins er in: de drie bovenste. Dan de op spannings zet plaat op het eind. Nu kan je ze solderen. Vervolgens draai je de boel om zodat je aan de andere kant de andere drie pogos kan solderen. Alles precies recht en op de juiste pitch.

Versie twee van de houder had een plastic 3D-geprinte "backplate". De pogos zitten dan na het solderen muurvast in de "soldeerhulp" houder. (dat zou je iets kunnen verminderen door eerst de andere kant te solderen.) Zo is beter.

Op zaterdag 30 augustus 2025 22:23:01 schreef Lucky Luke:
Joepie, ik mag SYP weer even naar boven halen. En wel met een vervolg op de differentiële probe (https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/2523811#2523811)

Deze post had ik gemist. Erg mooi projectje Lucky!

Dat is een ding wat iedere hobbyist die aan netspanning meet zou moeten hebben (ik heb twee commerciële varianten, en heb ooit eens een poging gedaan er zelf eentje te bouwen)

En als iemand die er eentje heeft willen bouwen ... recht tot 30MHz is ERG netjes.

mijn laatste project maar eens tonen.

vorig jaar had ik een tester gemaakt om ebike accu's te testen en een grafiek te maken.
ik laad overdag op, en ontlaad savonds. ik gebruikte namelijk geen weerstanden om de energie te dumpen in warmte, maar een micro inverter van zonnepanelen. heel handig, werkt van 20-60V en levert altijd 250W.

toen werd dat geautomatiseerd. ik vroeg met een ESP de P1 meter op (injectie of verbruik) en stuurde daar laders mee aan. nog steeds ebike batterijen.
er zaten uiteindelijk 4 laders aan zodat ik kan opladen van 100W tot 800W/
en 3 micro inverters van 240W-240W en 880W waarmee ik allerhande combinaties kan maken.
bv 150W leveren, dat doe ik met een 240W inverter aan, en een 100W lader aan. netverbruik zakt dan naar 10W

toen kwamen daar grote li-ion cellen bij van elk 94Ah waarmee ik dik 36V 300Ah aan energie kwijt kan.

t moet allemaal wat veilig blijven dus tijd om dat prototype eens te gaan bouwen naar een veiligere versie. ook al staat het in de loods die niet aan het huis hangt.

een relais kaart met geintegreerd schuifregister en EPS12F
4 micro inverters van elk 300W waarmee ik dus tot 1200W kan terugleveren
8 laders zodat ik van 2A tot 37A kan opladen (2-5-10-20A op 36V)
accu is nu enkel nog die li-ion blokken van 36V 94Ah. de ebike cellen worden afgekoppeld.

de software is 2050 regels code :)

Op zaterdag 25 oktober 2025 20:00:04 schreef fcapri:
mijn laatste project maar eens tonen.

Concept vind ik geweldig inclusief de gemaakte software.
Twijfel nog iets te hard of het slim is dat ik zelf zoiets ga maken.
Er komen serieuze stromen bij kijken etc.
Maar super mooi dat het werkt en qua opzet (op de software na) relatief simpel is opgebouwd.