Ik ga mn domoticasysteem op de schop gooien,het huidige, met oude pc ,s en i/o kaarten, krijgt teveel storing.Nu heb ik met Domotica gespeeld,maar dat is het net niet, vind ik.Het moet een uitbreidbaar modulair systeem worden,maar wel zelf te maken.En eenvoudig te programmeren/bedienen.Ik zie door de bomen het bos niet meer.Wat is een betrouwbaar, uitbreidbaar en niet te duur systeem?En geen PLC ,s ,daar heb ik ook genoeg mee te maken gehad.Elk advies is welkom.Liefst te programmeren met de pc, maar NIET met windows.
marcob
Honourable Member
People tend to overestimate what can be done in one year and to underestimate what can be done in five or ten years
Zelf gebruik ik al jaren Home Assistant. Veel integraties en mogelijkheden. Grote community en ook genoeg gebruikers hier op het forum om te helpen. Werkt op een groot aantal diverse OS platforms. Beheer en configuratie via de webbrowser, dus OS onafhankelijk.
https://www.home-assistant.io/
[Bericht gewijzigd door marcob op (12%)]
Home assistant inderdaad https://www.home-assistant.io/
En als je zelf met hardware wilt gaan stunten: ESPHome https://esphome.io/index.html (onderdeel van home assistant)
Zelf heb ik het draaien op een intel NUC, dat is zuiniger, sneller, en een stuk minder rompslomp dan een raspberry pi met een extra SSD.
Maar in principe kun je het op bijna alle x86-64 hardware draaien.
Een oud(er) NUC-je is meer dan snel genoeg, een i3 GEN7 of 8 is ideaal eigenlijk, die zijn behoorlijk zuinig in verbruik.
Bonus info:
https://www.youtube.com/watch?v=Z4gvkmJ8q48
https://www.youtube.com/watch?v=zr48wGUjle8
Hier ook een home assistant green maar dan vooral gericht op energiebeheer.
Het meest universele en wat kan blijven als je op een dag je huis verkoopt is knx.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Ik gebruik het remote control spul van MiBoxer, heeft heel veel en is niet duur.
(ondersteunt Home assistant, tuya, wifi, bluetooth, zigbee en proprietary remote controls)
Ik gebruik alleen de eigen (proprietary) AB's, omdat ik dat veel handiger vind (HA vind ik niet echt meerwaarde hebben), maar je kunt er dus indien gewenst wel bijna alles mee doen...
knx is aardig aan de prijs, dacht ik. Maar home assisstant, kan je daar ook zelf modules voor maken? is dat compatible met de gangbare protocols?
Op woensdag 16 juli 2025 11:10:13 schreef Arco:
Ik gebruik het remote control spul van MiBoxer, heeft heel veel en is niet duur.
(ondersteunt Home assistant, tuya, wifi, bluetooth, zigbee en proprietary remote controls)Ik gebruik alleen de eigen (proprietary) AB's, omdat ik dat veel handiger vind (HA vind ik niet echt meerwaarde hebben), maar je kunt er dus indien gewenst wel bijna alles mee doen...
wat is een beetje de prijssetting van dat systeem? en is het ook voor een hobbyist zoals ik te doen?
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
https://miboxerstore.nl/collections/collectie-productoverzicht
Als je rechtstreeks bij MiBoxer China bestelt is dat ongeveer nog de helft goedkoper... https://miboxer.com/
Op woensdag 16 juli 2025 10:41:06 schreef evelo:
...Het meest universele en wat kan blijven als je op een dag je huis verkoopt is knx.
En ook meteen het duurste.
Ca 100 euro voor 1 lichtpunt.
Ca 250 voor een dimmer lichtpunt
Geen idee wat de bedieningen kosten.
En je licentie om het te programmeren...
hardbass
PE2BAS
Met home assistant kan je praktisch gratis beginnen. De software kan je zo installeren op alles wat op een computer lijkt. (Oude laptop, raspberry pi)
Als je dan een enkele wifi lamp koopt dan krijg je alvast een beetje een idee hoe het allemaal werkt. Dan kan je gaande weg uitbreiden.
Zelf ben ik begonnen met een heu starter set. Daar zit dan de bridge in en 3 lampen dacht ik.
Op woensdag 16 juli 2025 12:52:58 schreef High met Henk:
[...]En ook meteen het duurste.
Ca 100 euro voor 1 lichtpunt.
Ca 250 voor een dimmer lichtpunt
Geen idee wat de bedieningen kosten.En je licentie om het te programmeren...
Dat klopt, het is duur. Allemaal keuzes.
Ik kom ze zelf tegen in hele grote woningen en ook best veel in (nieuwe) scholen, rusthuizen, bedrijven,...
Verlichting dan meestal in combinatie met Dali.
Ik vind home assistant geniaal maar voordat een niet technisch persoon daar iets mee kan moet er nog heel veel gebeuren. Zoals met alle tech werkt het op een dag niet meer en dan begint het.
Arco
Special Member
Ik vind altijd dat je alles ook moet kunnen behappen met een gewone AB (zoals MiBoxer).
Alles via je mobiel besturen is een leuk gizmo, maar voor mij niet echt nodig, duurt veel langer en is lastiger...
Collega van me wil ook alles perse via zijn mobiel kunnen doen.
Als je 'm vraagt "kan deze lamp even aan?" dan duurt het meestal meer als 30 sec voor 'ie dat voor elkaar heeft... 
Ik ben niet zo dat ik iets moet doen omdat 't kan, maar het moet meerwaarde in het gebruik geven...
Mijn zus heeft KNX en als het crasht heeft ze niets meer
Geldt ook voor die wifi/zigbee zooi.
Wat ik mis is een fallback
En daar is NEN1010 echt wel heel duidelijk in:
Bij het uitvallen van 1 veiligheid moet in elke ruimte nog direct of indirect licht zijn.
Nu is een falen van domotica geen veiligheid, maar toch lullig als het licht niet meer werkt!!
Ik miste dat in vrijwel elke domotica en ga het daarom dus zelf bouwen.
Arco
Special Member
Daarom heb ik ook die miboxer, omdat die ook gewoon zonder centrale controller doorwerken op de eigen AB's...
weardguy
http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Op woensdag 16 juli 2025 13:53:36 schreef Arco:
Ik vind altijd dat je alles ook moet kunnen behappen met een gewone AB (zoals MiBoxer).Alles via je mobiel besturen is een leuk gizmo, maar voor mij niet echt nodig, duurt veel langer en is lastiger...
Collega van me wil ook alles perse via zijn mobiel kunnen doen.Als je 'm vraagt "kan deze lamp even aan?" dan duurt het meestal meer als 30 sec voor 'ie dat voor elkaar heeft...
Ik ben niet zo dat ik iets moet doen omdat 't kan, maar het moet meerwaarde in het gebruik geven...
Exact. Vorig jaar woonde ik tijdelijk in het huis van een collega die op vakantie was en die had op meerdere plekken van die wifi-idioterie in z'n woning. Gelukkig hadden die stekkers ook nog een gewoon aan/uit knopje, maar wel op de hoogte van de WCD en (vaak) verborgen achter zaken waardoor ze moeilijk bereikbaar waren.
Ik heb het voor m'n eigen woning ook overwogen omdat de totale installatie daar toch vernieuwd wordt, maar begin er toch maar niet aan. Gewone schakelaars zijn goed genoeg en de renovatiekosten zijn al gigantisch. Daarnaast vind ik dat dat soort basale zaken niet aan het internet horen te hangen.
Ik heb ooit in het appartement van een vriendin in Delft een mooi systeem gezien. Geen schermpjes (op geloof ik alleen een standaard alfanummeriek LCD na) en iets van 10 aanraak-knoppen waarmee je op elke plek van een normale schakelaar elk lichtpunt in de woning aan of uit kon zetten. Werkte fantastisch en was in het donker heel zwakjes verlicht zodat je ook in het donker de schakelaars kon vinden.
Maar ik gok dat zoiets opgevolgd is door [EDIT] iets WiFi-achtigs, want stel je voor dat het eens NIET verbonden is met internet.[/EDIT]
Arco
Special Member
Arco
Special Member
Met de FUT100 kun je tot 100 zones in/uitschakelen, dimmen, en RGB/CCT instellen (indien van toepassing)
Als 100 niet genoeg is kun je gewoon nog eentje bijnemen... 

roadrunner84
Meep! Meep!
Op woensdag 16 juli 2025 14:21:33 schreef High met Henk:
[...]
Bij het uitvallen van 1 veiligheid moet in elke ruimte nog direct of indirect licht zijn.
Nu is een falen van domotica geen veiligheid, maar toch lullig als het licht niet meer werkt!!
Is dat niet op te lossen door een hotelschakeling te maken van een domotica module en een fysieke schakelaar?
De module kan aan en uit schakelen door de stroomafname te meten en al dan niet te schakelen, terwijl de ovveride via een fysieke schakelaar altijd werkt.
Het nadeel is dat de module een relais moet gebruiken i.p.v. een triac, maar dat is an sich niet zo'n probleem.
Op woensdag 16 juli 2025 14:21:33 schreef High met Henk:
Mijn zus heeft KNX en als het crasht heeft ze niets meerGeldt ook voor die wifi/zigbee zooi.
Wat ik mis is een fallback
Zo staat dat niet in de NEN1010, of heb jij in de wc, gang zolder ook allemaal dubbele punten op verschillende groepen.
In NEN1010 staat er wel iets over dat je bv 1 stopcontact in de kamer op een andere groep moet hebben. Moet de gebruiker daar natuurlijk wel een lampje aan hebben hangen.
rudig76
Even iets anders www.echteworst.nl
Op woensdag 16 juli 2025 11:16:03 schreef mel:
[...]wat is een beetje de prijssetting van dat systeem? en is het ook voor een hobbyist zoals ik te doen?
Idee om het om te draaien? Ik lees dat je programmeren wel ok zou vinden, maar hoe ver gaat dat?
Is het zelf flashen van een esp chip wel of niet wenselijk?
(Aan internet koppelen van een esp chip zou ik ook niet doen, ik blokkeer ze via de firewall thuis)
Wat wil je allemaal automatiseren? En op welke protocollen draait dat allemaal?
Homeassistant is natuurlijk een hele mooie flexibele oplossing.
Hier thuis heb ik sonoff apparaten die middels wifi lampen schakelen en de zwembad pomp. Een esp32 die de boiler regelt met een ssr. (Zie ander topic)
Lees zelf mijn zonnepanelen en slimme meter uit. En alles aan elkaar geknoopt met node-red. www.nodered.org dat is een modulair systeem waarbij je data makkelijk kan verwerken maar ook functies in JavaScript zelf kan schrijven. Ik vind het briljant en simpel.
Oh en de meeste vaste schakelaars staat in serie met de sonoff relais modules. Dus zonder wifi werkt de schakelaar nog gewoon. Sonoff modules kosten tussen de 6-8 euro. Espeasy erop flashen en ze draaien hier al jaren.
Ik ben er blij mee, aan jou de vraag wat wil je zelf doen en wat niet, wat wil je uitgeven? En wat wil je allemaal automatiseren? En heb je nog te maken met de WAF-factor?
Op woensdag 16 juli 2025 19:02:40 schreef Peter112:
[...]Zo staat dat niet in de NEN1010, of heb jij in de wc, gang zolder ook allemaal dubbele punten op verschillende groepen.
In NEN1010 staat er wel iets over dat je bv 1 stopcontact in de kamer op een andere groep moet hebben. Moet de gebruiker daar natuurlijk wel een lampje aan hebben hangen.
De truuk zit in indirect:
De aanliggende ruimte moet dus een lichtpunt hebben van een andere groep en andere ALS...
En voor je antwoord;
Mijn licht installatie kent 4 licht groepen en daar kan ik alle lichtpunten over verdelen en daar zit ook niets anders op dan licht...
De buitenverlichting heeft zelfs ook een aparte groep..
Maar ik geef toe dat ik nogal over de top gegaan ben...
[Bericht gewijzigd door High met Henk op (21%)]
Op woensdag 16 juli 2025 19:39:14 schreef High met Henk:
Maar ik geef toe dat ik nogal over de top gegaan ben...
En dat kan eigenlijk alleen bij nieuwbouw of zoals jij gedaan hebt, ook eigenlijk nieuwbouw natuurlijk. Kost wel een paar meter aan installatie buis. 
Dat verwondert me niet eerlijk gezegd, maar als zoiets kan, altijd doen als je wil automatiseren.
Maar als dat niet kan, dan ben je afhankelijk van de boven genoemde producten.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
Op woensdag 16 juli 2025 21:17:20 schreef High met Henk:
Ik denk eerlijk dat je daar wel kilometer van kan maken denk ik.....
ik weet van de grotere huizen met knx installatie dat er vlot 8-10 km buis inzit. ben bezig geweest in huizen als je daar op het bedienpaneel alles aan aantikte ging er 8,5kW aan licht branden
alles dali gestuurd.
philips hue of soortgelijk is zo'n systeem wat je niet moet willen. 1x een update die fout valt ( en daar kun je op gegeven moment niet meer omheen ) en je kunt overal bij gaan klimmen om te resetten.