Ik heb vandaag een tweedehandse fluke 85 overgenomen. Maar de gele beschermhoes is nogal vuil.
Nu wil ik deze zo goed als het kan schoon gaan maken. Op internet lees ik positieve verhalen over handzeep. Ik heb hiervan ook een beetje meegebracht vanuit mijn werk om het daarmee te proberen.
Maar voordat ik dat doe wil ik eerst hier de vraag eens stellen waar jullie ervaring mee hebben. Wil voorkomen dat straks de beschermhoes zo’n plakkerige laag gaat krijgen. Wat wel eens vaker gebeurd met kunstof/rubberachtige materialen na het schoonmaken.
benleentje
Golden Member
Meestal als rubber plakkerig word dan was het al aan het verouderen. Maar soms kunnen ook agressieve schoonmaakmiddelen het rubber aantasten.
Handzeep is vrij mild dat kan je zeker proberen.
Kan ook als die erg vies is en gewoon soppen en borstelen niet goed gaat. Deze heeft zo te zien een zwaar leven gehad.
Nu ik deze meter weer up en running heb; Paar zaken heb ik nog gedaan naast het schoonmaken. De draaiknop/keuzeknop zat er verkeerd op. In ohm stand ging de meter namelijk uit en diode stand was V~ enz. En wat segmentjes waren minder goed leesbaar. Dus de contacten op de print en de zebra-strip schoongemaakt. En nu weer prima display.
Maar nu alles weer goed lijkt te werken hoort daar natuurlijk nog een goede set meetsnoeren bij.
Buiten het feit dat deze draden soepel moeten zijn, wil ik ook graag dat deze passen in de pennen houder aan de achterkant van de holster.
Nu was ik aan het kijken naar Fluke TL-71. En de Pomona 5898. Qua prijs is de Pomona een stuk interessanter. Echter ben ik niet bekend met dit merk. En daarnaast weet ik dus niet of deze meetpennen in de holster passen.
Of zijn er nog andere/betere suggesties? Ik hoor het graag.
Op donderdag 17 juli 2025 00:54:25 schreef Ricotjuh:
Nu ik deze meter weer up en running heb; Paar zaken heb ik nog gedaan naast het schoonmaken. De draaiknop/keuzeknop zat er verkeerd op. In ohm stand ging de meter namelijk uit en diode stand was V~ enz. En wat segmentjes waren minder goed leesbaar. Dus de contacten op de print en de zebra-strip schoongemaakt. En nu weer prima display.
Maar nu alles weer goed lijkt te werken hoort daar natuurlijk nog een goede set meetsnoeren bij.
Buiten het feit dat deze draden soepel moeten zijn, wil ik ook graag dat deze passen in de pennen houder aan de achterkant van de holster.
Nu was ik aan het kijken naar Fluke TL-71. En de Pomona 5898. Qua prijs is de Pomona een stuk interessanter. Echter ben ik niet bekend met dit merk. En daarnaast weet ik dus niet of deze meetpennen in de holster passen.
Of zijn er nog andere/betere suggesties? Ik hoor het graag.
[bijlage]
[bijlage]
Bij het lezen van de handleiding van de 85V, zie ik dat ze daar verwijzen naar de TL75. Wat zijn de voors en tegens mbt eerder genoemde?
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Het zijn gewoon goede meetsnoeren. Ik heb 2 Fluke sets (kwamen met een meter) maar meestal gebruik ik meetsnoeren met banaanstekkers aan beide kanten. Ik heb een hoop verschillende soorten probes (vooral de punten, bot, scherp, lang en dun, naald punten etc) die daar weer op kunnen. Pomona is een goed merk, net als Hirschman en Probemaster.
Belangrijk is mechanische sterkte (ik krijg ze allemaal kapot, bij breuk kort ik ze in en zet er goede banaanstekkers aan)
Daarnaast de weerstand, (voor weerstand meten en voor de doorpieper)
Persoonlijk houd ik niet van siliconen draad, te stroef (blijft overal achter hangen) en breekt erg snel omdat de buigradius heel klein is. Maar veel mensen zweren erbij.
Originele Fluke snoeren gebruiken die zijn 1000V Cat 3 10A Hou je het ook mooi origineel en die paar euro meer kom je wel overheen.
Die pennen hebben een ril waarachter die kan blijven hangen. Deze meter is ooit nieuw gekocht door mij toen die net op de markt kwam en heeft me nooit in de steek gelaten bij reparaties aan bruin en witgoed, scheepselectronica en meetspul. Succes met deze mooie meter!
En zo wordt de meter in 4.5 digit mode gezet (achterkant van de meter)