Ten behoeve van een accu project:

De bedoeling is een accu te laden en ontladen.
Daarbij stroom en spanning te meten en te loggen voor latere evaluatie. Een meting elke seconde zou ideaal zijn.

Het zou extra leuk zijn als elke meting onmiddellijk via een interface naar een computer gestuurd zou kunnen worden.

Daar ik zelf al lange tijd niet meer actief ben binnen de electronica heb ik de aansluiting met de nieuwste meetinstrumenten verloren. Tips en opmerkingen zijn van harte welkom.

Easylog usb 4-20 ma. (Kostprijs +/- 90 euro) is misschien een oplossing. Je kan instellen hoe vaak je een data capture wil (eens per seconde is mogelijk dacht ik) en achteraf stop je de logger in een usb poort van je laptop en krijg je een Exel bestand met de meetwaarden.

Bestaat ook in de uitvoering 0 tot 30 Vdc.

Let wel elke second een sample geeft veeeeeel data om te verwerken...

* klein controllertje bv. ESP32, Arduino, ...
* stroom meten met bv. ACS712
* spanning meten met ingebouwde A/D converter als die voldoende nauwkeurig wordt bevonden; zoniet een externe A/D-converter, bv. ADS1015

Aandachtspunt: het juiste uur. Logging zonder nauwkeurige timestamps heeft niet zoveel zin. Bv. een ESP32 devkit of een Raspberry PI kunnen eenvoudig worden ingesteld om NTP te raadplegen.

Aandachtspunt: opslagcapaciteit. Een log entry per seconde is natuurlijk mooi, maar het vreet memory. Laat elke entry nu maar eens 32 byte zijn, dan je op een etmaal 32x60x60x24 bytes bij elkaar oftewel dik 2,6 MByte.

Als je enige gebruik het testen van accu's is dan is een dedicated batterij tester wellicht ook te overwegen.

'Offgrid Garage' (YouTube channel) heeft hier een lijst van gebruikte meetapparatuur: https://off-grid-garage.com/measurement-tools-and-analisers/.

Een gerenommeerde site mbt batterijen is de deense Lygte: https://lygte-info.dk/.

Hij heeft ook info mbt multimeters, maar ik zie zo snel niet met welke apparatuur de batterijen getest worden.

Op zondag 13 juli 2025 15:24:19 schreef pamwikkeling:
Easylog usb 4-20 ma.

Leuk, maar het moet een open-source project worden en easylog lijkt alleen voor windows beschikbaar.
Ik zet het op de lijst van mogelijke opties.
Bedankt!

Op zondag 13 juli 2025 15:29:28 schreef Paulinha_B:
* klein controllertje bv. ESP32, Arduino, ...

Dat was ook mijn eerste idee, maar ik moet af van "alles zelf willen doen" volgens mijn raadgevers ;-)
Dus voor dit project moet alles wat niet met de core van het project te doen heeft uitbesteed worden.

Op zondag 13 juli 2025 15:39:33 schreef HarmP:
'Offgrid Garage'

Heel interessant, daar ga ik wat dieper in duiken.
Bedankt!

Op zondag 13 juli 2025 14:29:20 schreef rienvdlugt:
Ten behoeve van een accu project:

De bedoeling is een accu te laden en ontladen.
Daarbij stroom en spanning te meten en te loggen voor latere evaluatie. Een meting elke seconde zou ideaal zijn.

Zelf doe ik zoiets met Profilab-Exper4.0, via een controller (als interface) kun je met de PC communiceren.

Misschien moet je dit eens bekijken, staan veel voorbeelden in.

https://www.circuitsonline.net/downloads/werken_met_profilab_expert_4.…

Boek is gratis te downloaden.

Vanaf Blz-51 gaat het over de microcontroller in combinatie met Profilab-Exper4.0. Als je meer wil weten mag je me ook een mail sturen. Adres staat bij mijn persoonlijke gegevens.

Meeszte moderne powermeters kunnen loggen en via usb met de pc praten. bv https://www.eleshop.nl/gw-instek-gpm-8213.html

Allerlei dataloggers. https://www.eleshop.nl/testen-meten/dataloggers.html?___store=eleshop_…

Bedenk dat multimeters welke dual zijn niet altijd stroom en spanning tegelijk kunnen meten of dat wel kunnen maar dan constant gaan schakelen (via relais welke niet altijd bedoeld zijn voor langdurig gebruik). Volgens mij maakt G&M een handheld meter die dat kan.

Een optie is om te laden via een loggende DMM of datalogger in combinatie met een voeding en dan ontladen mbv een elektronische load waarbij er versies zijn welke het ontladen grafisch en nummeriek kunnen loggen. Mijn eenvoudige Siglent kan dat volgens mij https://www.eleshop.nl/testen-meten/electronic-loads/alle-electronic-l…

Ik heb geen aandelen in Eleshop maar ze hebben veel, ik koop daar zelf regelmatig en ze zijn betrouwbaar.

Ik heb inmiddels de pagina op Lygte gevonden waar hij uitlegt met welke apparatuur hij zijn metingen doet:

https://lygte-info.dk/info/myLabSetup%20UK.html. Daar staan ook links naar de testmethoden in.

De site is ietsje ouder, wellicht zou er nu voor andere apparatuur gekozen worden.

Op zondag 13 juli 2025 15:24:19 schreef pamwikkeling:
Easylog usb 4-20 ma. (Kostprijs +/- 90 euro) is misschien een oplossing. Je kan instellen hoe vaak je een data capture wil (eens per seconde is mogelijk dacht ik) en achteraf stop je de logger in een usb poort van je laptop en krijg je een Exel bestand met de meetwaarden.

Bestaat ook in de uitvoering 0 tot 30 Vdc.

Let wel elke second een sample geeft veeeeeel data om te verwerken...

Een foto op je smartphone kost meer opslagruimte dan een uur lang (3600 keer) wat getalletjes opslaan.

Op zondag 13 juli 2025 17:50:56 schreef Lambiek:
[...]
Zelf doe ik zoiets met Profilab-Exper4.0,

Mijn voorkeur gaat uit naar linux, maar windows blijft een optie.
Dank je wel.

Op zondag 13 juli 2025 20:40:15 schreef fred101:
Ik heb geen aandelen in Eleshop maar ze hebben veel, ik koop daar zelf regelmatig en ze zijn betrouwbaar.

Ik heb daar de Uberlogger gevonden. Lijkt in eerste instantie een ideale oplossing. Ga ik ook dieper induiken! Bedankt.

Over wat voor accu hebben we het ? Ontladen in een dummyload is zonde. Bij de "grotere"accu's kun je ook een EcoFlow PowerStream gebruiken, heb je gelijk alle monitoring software, ik weet dat forumlid FCapri dat ook doet.

Op maandag 14 juli 2025 07:50:04 schreef Roland van Leusden:
Over wat voor accu hebben we het ?.

Ik wil een zelfbouw recept voor een Nikkel-IJzer accu (Edison accu) maken.
Voor de ontwikkeling gebruik ik slechts 1 cel, dus we kijken naar veel minder dan een kWh aan vermogen die verstookt wordt.

De ueberlogger lijkt een common-ground te hebben voor alle ingangen. Dat is jammer.
Ik ben nu op het spoor van de Dataq DI-1100. Die heeft 4 differentiële ingangen. Nu nog zien of ze die ook in de EU verkopen.

Edit: Ik heb antwoord van de firma, en de uberlogger heeft common-ground voor alle inputs.

[Bericht gewijzigd door rienvdlugt op (18%)]

Dataq DI-1100...

"Redlab" en "LabJack" maakt en verkoopt oor dergelijke apparaatjes.

Verder is er heel veel industrieel spul met b.v. ADC's aan Modbus en module's die op een DIN rails passen, maar die zitten veelal in een wat andere prijs klasse.

Met de combinatie FOSS, klein, goedkoop, zuinig, denk ik snel aan OpenLog. Het is data log software voor een ATMEGA328. Hardware is niet veel meer dan een uC met een uSD kaart connector achterop.

ATMEGA328 heeft een 10-bit ADC, en als dat genoeg is, heb je niet veel extra hardware nodig.

https://github.com/sparkfun/OpenLog

Of iets in de richting van: <b>K16F887 interface met Profilab Expert</b>
https://www.circuitsonline.net/artikelen/view/64

En dat herinnert me aan projecten zoals "ExpEyes" (Uit India) en de "Totoduino Labboard V2.2".

Met een Yokogawa SL1000 kan het ook wel. En (bijna?) elke fabrikant van elektronica lab apparatuur maakt wel dataloggers die hiermee vergelijkbaar zijn. Mooi spul, alleen de prijs is misschien wat moeilijk te verantwoorden.

Maar eigenlijk is het ook helemaal niet zo'n verkeerde optie om 2 standaard multimeters te gebruiken met data uitgang. Bij Eleshop beginnen ze al vanaf EUR 30, en he hebt een Brymen vanaf EUR 80. Bij de meeste meters komt er een seriele ASCII string uit op een lage baudrate. Da's gemakkelijk met een uC te loggen. Brymen is wat moeilijk hier. Die stuurt de display segmenten naar buiten, en die moet je dan zelf decoderen.

https://www.eleshop.nl/testen-meten/multimeters/multimeters-c-64/filte…

Standaard DMM's geeft best veel voordelen:

• Je kunt vanalles loggen: Stroom, spanning, weerstand, temperatuur, capaciteit (vochtigheid sensors).
  • Vrij hoge nauwkeurigheid voor de prijsklasse.
  • Je kunt de DMM's ook voor andere zaken gebruiken.
  • Met meerdere DMM's kun je ze met elkaar vergelijken, b.v. als je er een niet vertrouwt, of als de calibratie mogenlijk is verlopen.
  • Een echte elektronicus heeft toch al minstens drie multimeters nodig.

De universiteit van Halifax is "heel groot" in het verbeteren van Lithium accus. Het eerste wat ik daarvan hoorde is dat ze precies hadden gemaakt waar jij nu ook mee bezig bent: Een goede laad/ontlaad logger. Toen ze dat eenmaal hadden konden ze aan de werkelijke accus gaan werken.

Jeff Dahn, Dalhousie University in Halifax

Mogelijk kan je hier dan hun artikel over "goede logger" mee terugvinden.

Kijk eens naar waar het CO lid 'miedema' mee bezig is:

TestController definities

Als je een meter hebt die uitleesbaar is via GPIB of andersinds kun je heel veel.

Hi,

Voorbeeldje van mij, van het gebruik van Testcontroler software om meerdere multimeters uit te lezen.

https://www.circuitsonline.net/forum/view/165148#highlight=testcontrol…

Groet,
Bram

En zo lijkt het cirkeltje rond: Testcontroller is zo te zien ontwikkeld door de auteur van Lygte: https://lygte-info.dk/project/TestControllerIntro%20UK.html. Precies voor het doel hier: automatische metingen aan o.a. accu discharge.

Testcontroller kan wel iets meer. Veel voedingen hebben ook GPIB of een andere poort en dan kan je het voedingsdeel ook automatisch laten doen.

Als je bv een HP6653 of een andere uit die serie hebt dan kan die voeding een accu laden als ontladen en ook de metingen doen. Enige nadeel van deze voeding is dat de metingen 12bit zijn dus bij mij is de uitlezing per 0,009V of 0,004A . Maar het meetsysteem heeft wel maar een kleine fout.

En omdat de voeding dan aan testcontroller hangt dan kan die hem ook als de accu onder een bepaalde spanning komt weer laten stoppen met ontladen.

Als je veel met accu's wilt gaan werken is een 2 kwadranten voeding die accu kan opladen en ook ontladen toch wel erg handig.

[Bericht gewijzigd door benleentje op (12%)]

Sigrok kan ook loggen van veel multimeters. Niet met het GUI gedeelte (Pulseview) maar met de command line. En da's vaak toch handiger, en het werkt ook onder Linux. dus een kleine SBC configureren met een redelijke accu pack kan dan ook.

En zo'n Linux PC heb je tegenwoordig al voor EUR20, ook al is tie dan niet zo snel en heeft ie niet zoveel geheugen. Het is genoeg om command line dingen te draaien vanaf een terminal, en je hebt een volwaardig systeem, met updates, file systeem, Python, perl, ruby, Rust, whatever script talen en nog veel meer.

Op donderdag 17 juli 2025 01:52:21 schreef Kortsluiting_Online:
Maar eigenlijk is het ook helemaal niet zo'n verkeerde optie om 2 standaard multimeters te gebruiken met data uitgang.
[/list]

Dat klopt helemaal. Maar het loggen van meerdere data stromen leek me lastig. Is misschien niet zo, maar het loggen met een enkel apparaat met meerdere ingangen leek me dan toch een betere optie. Temeer daar ik heel veel zal moeten testen en meten. Dan is een vaste opstelling toch wel handig. Het geheel moet geautomatiseerd worden om goede onderlinge vergelijken te kunnen maken.

Op donderdag 17 juli 2025 08:17:56 schreef rew:
De universiteit van Halifax is "heel groot" in het verbeteren van Lithium accus. Het eerste wat ik daarvan hoorde is dat ze precies hadden gemaakt waar jij nu ook mee bezig bent: Een goede laad/ontlaad logger. Toen ze dat eenmaal hadden konden ze aan de werkelijke accus gaan werken.

[...]
Mogelijk kan je hier dan hun artikel over "goede logger" mee terugvinden.

Interessant. Wat de vergelijking tussen projecten betreft, ik wil eigenlijk de andere kant op: low tech. Ik zou graag een accu ontwikkelen die zo simpel is dat iedere knutselaar er zelf een kan bouwen. Met name voor stationair thuis gebruik waar afmeting en gewicht er niet toe doen. Dat zal natuurlijk geen super efficiënte accu worden, maar (hopelijk) wel een gemakkelijk te bouwen en gemakkelijk te onderhouden "eeuwig durende" accu.