Op vrijdag 18 juli 2025 18:04:43 schreef benleentje:
Testcontroller.

Op vrijdag 18 juli 2025 17:30:24 schreef HarmP:
Testcontroller.

Op vrijdag 18 juli 2025 16:56:09 schreef blackdog:
Testcontroler.

Op vrijdag 18 juli 2025 13:09:21 schreef henri62:
TestController.

Mijn eerste indruk is dat dit misschien een beetje te veel is voor mij. Maar ik neem jullie suggesties serieus en zal hier wat uitgebreider naar kijken. Ik ben een herintredende electronica hobbyist (30 jaar onderbreking of zo) en heb enkel nog een paar soldeerbouten, wat oude multimeters (zonder interface), en een paar dozen met onderdelen. Als ik de plaatjes zie uit de links rond de Testcontroller dan kan ik daar alleen maar van dromen. De investering zou te groot zijn. Ik moet wat kleiner beginnen en dan zien waar ik uit kom. Ik streef er naar om de opstartkosten voor het gehele project zo laag mogelijk te houden. 3 a 400 euro kan ik nog wel rechtvaardigen, meer wordt lastig. Als het project loopt en ergens heen lijkt te gaan kan ik wel wat meer losmaken.

Op maandag 21 juli 2025 08:18:34 schreef rienvdlugt:
[...]
TestController
[...]
TestController
[...]

Mijn eerste indruk is dat dit misschien een beetje te veel is voor mij. Maar ik neem jullie suggesties serieus en zal hier wat uitgebreider naar kijken.[...] Als ik de plaatjes zie uit de links rond de Testcontroller dan kan ik daar alleen maar van dromen. De investering zou te groot zijn. Ik moet wat kleiner beginnen en dan zien waar ik uit kom.

TestController is gratis, en werkt ook onder Linux. Verwacht wel een leercurve. (hoe remote meter uitlezen, TestController zelf)

Meters waarmee je kunt loggen hoeven niet duur te zijn. Oudere Bench DMM's met RS-232 en/of GPIB zou je moeten kunnen vinden voor 50...150 Euro. Zoek op radiomarkten of wellicht marktplaats. (voorbeeld: Keithley 199 voor €50,- gekocht op een radiomarkt) Zoek naar meters van Fluke, HP of Keithley. Die zijn zeer stabiel, en waarschijnlijk ook na 20..30 jaar nog steeds in kalibratie.

groet & succes, Gertjan.

De meest veelbelovende oplossing is dit: https://www.westmountainradio.com/product_info.php?products_id=cba5

Een complete omgeving voor het testen van batterijen.
Nu eerst vakantie, later meer...

Als je voor een dedicated batterij tester gaat zou je nog een keer kunnen kijken naar de chinese testers, bijvoorbeeld deze (van de offgrid garage site): https://fr.aliexpress.com/item/4000465060713.html?aff_fcid=15ce563636b…

NB zelf geen ervaring mee, dus goed reviews bekijken.

Leuk gevonden. Ziet er aardig uit, maar helaas zit er geen handleiding bij (file not found). Ik zal nog eens naar andere vergelijkbare zoeken.