Daarnet is onze Bosch afwasmachine SMV50M90EU uitgevallen.(ook weeral 10jaar oud)
Alles wat er inzat is netjes afgewassen maar bij het openen van de deur stond er foutcode E15 op.
Wanneer ik de deur terug dicht deed begon er zo te horen terug een pomp te draaien.
De machine is binnenin volledig droog.
Ik dacht eerst aan de afvoerpomp maar omdat alles droog is twijfe ik hieraan.
Iemand een idee wat het probleem kan zijn ?

In 90% vd gevallen sumplek. Te verhelpen met service kit dichting.

Net de zaak eens opengedaan.
Er stond inderdaad water onder de vlotter.
Alles drooggemaakt en programma van 15 min gestart maar nergens iets van lekkage te zien?

Wat bedoel je met die sumplek?

De plastieken pot die aan de kuip is gemonteerd

Programma van 15 min is afgelopen en wat me nu wel opvalt is dat er onderaan nog wat water in de machine blijft staan.(onder de zeef)
Dit lijkt me niet normaal?

Er blijft altijd wat water staan, dit is normaal. De afvoerpomp kan niet alles volledig wegkrijgen. Op de foto is het voor mij niet helemaal duidelijk waar het water precies staat, maar 1cm water op de bodem (onder de filter) is niet abnormaal. 15 min programma is natuurlijk wel kort en met koud water. Als je een intensief programma laat draaien kan alles wel wat meer op de proef worden gesteld. Mijn advies: als je geen duidelijk lek ziet, gebruik de machine dan gewoon en als E15 toch terugkomt ben je zeker dat het geen eenmalig iets was. Soms kan wat vuil op de deurdichting of een slecht geplaatste pan die wat druk op de deur heeft gezet ook voor een lekkage gezorgd hebben... dan kun je uren testen en zoeken en zal je geen lek vinden.

We gaan verder afwachten ja.
Uurtje geleden zwaar programma gestart en nog steeds niets te zien van lekken.

Lekken ontstaat altijd op heetste programma, is een soort van issue van deze vaatwassers en definitief op te lossen met deze kit: https://fixpart.nl/product/afdichtingsset-voor-bosch-vaatwasser-altpar…

helaas is het met de nieuwe modellen nog niet opgelost...

Ik zag onlangs een sump van beko open liggen. Die ziet er vrij hetzelfde uit dan van bsh. Daar ligt een dikke o-ring in. Iets zachter dan die van bsh. Nog nooit lekkage gehad. En bsh blijft er al het 2de decenia mee sukkelen.

is dit niet de hittepomp welke niet wil aanlopen ivm lager rot?

Intussen al drie cyclussen van 1,5u gedraaid en nergens een druppel water te bespeuren.
Ik laat voorlopig de onderste voorplaat eraf zodat ik het kan blijven opvolgen.
Vreemd.

Het KAN wezen dat de tablet te veel schuimvorming heeft gehad en daar het probleem was ontstaan. lekker zo laten, komt het terug weet wat je te doen staat.