Hallo, de ventilator draait veel te langzaam. Waarschijnlijk is de run condensator niet meer goed. De ventilator is inmiddels ruim 25-30 jaar oud, dus dat is niet vreemd. De condensator heeft de volgende eigenschappen: 1,7uF +/-10%, 450V, CBB61 behuizing. Uit de condensator komen drie draden: een rode aan de ene kant en twee witte aan de andere kant. Zie het bijgevoegde plaatje.
Ik vermoed dat de behuizing dus twee stuks bevat waarbij één kant een gezamenlijke draad heeft.
Helaas lukt het me niet om precies zo'n condensator te vinden. Ik heb als alternatief een condensator gekocht bij Ali van 1,8uF met twee keer twee uitgangen, die komt qua capaciteit het meest in de buurt. Maar als ik die aansluit met de ene kant beide aansluitingen gecombineerd (zoals de rode draad bij de originele) dan werkt de motor niet. Bij een andere poging tot aansluiten ging de nieuwe condensator stuk. Ik heb er nog één maar die wil ik liever niet opofferen door te experimenteren...
Dus allereerst de vraag: klopt mijn aanname over de originele condensator?
En dan:
Wat is een goede vervanging? Zou het werken met twee losse 1,8uF condensators? Er zijn heel veel van dit soort condensators te vinden bij Ali, maar helaas dus niet precies de goede. En bij andere leveranciers is de keus heel klein.
Moet het per sé een 450V exemplaar zijn, of mag het ook 250V zijn?
Alvast bedankt, Peter.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
meet eens ohms tussen wit en wit, meten die niet door? zo ja is het maar 1x 1,7uF. dat kun je met een 1,5uF ook vervangen. als de condensator echt slecht is dan haalt deze geen 1/3 meer van de originele capaciteit.
let wel dat je de juiste condensator neemt. een 450V run capacitor is geen X2 condensator. of elco die is voor DC! je hebt echt die 400-500VAC nodig als de motor eenmaal draait staat er ruim 310V over die condensator heen.
Mij lijkt de originele 1 x 1,7 µF met 2 draden per aansluiting
Dus als jij 2 x 1,8µF parallel zet kom je op 3,6µF uit.
En ja deze hoort 450V te zijn.
Edit:
Uit de condensator komen drie draden: een rode aan de ene kant en twee witte aan de andere kant. Zie het bijgevoegde plaatje.
Ik zie 2 rode en 2 witte draden = 4 draden 
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Ik zou dit niet bij aliexpress kopen. Allekabels is betaalbaar en morgen in huis.
https://www.allekabels.nl/230_volt/condensator/20f.html
(Je kan dan 1.5- of 2uF selecteren). Ze kosten 3.69 (voornamelijk handling kosten denk ik).
Maar ik snap niet wat die derde aansluiting zou doen. Zitten er 2x 1.7uF condensatoren in? Dan verwacht ik dat zoiets er op zou staan, maar dat zie ik niet staan.
Ik ben het eens met je "25-30 jaar oud" inschatting, de condensator is waarschijnlijk uit 1996, dus het ding zal in 1996 of 1997 geproduceerd zijn. 28 of 29 jaar oud.
@OXO: het zijn echt drie draden uit de oude condensator, komt door de foto die ik maakte terwijl hij aangesloten is. Ik heb een tweede rode draad gemaakt aan de aansluiting van de fan i.v.m. de nieuwe condensator die vier aansluitingen heeft. Zie het bijgevoegde plaatje van de nieuwe. Als ik deze nieuwe ohms doormeet zie ik dat de polen die dicht bij elkaar zitten vrijwel geen weerstand ertussen hebben. De polen die ver uit elkaar liggen laten geen meetstroom door. Dat zou dus betekenen dat de behuizing één condensator bevat met aan elke kant twee stekkers.
@Testman: meet eens ohms tussen wit en wit, meten die niet door? Zal ik later vandaag ff doen, maar dan moet ik hem eerst weer demonteren. En dank voor de uitleg over de spanning.
@rew: ander model, maar ook run condensator neem ik aan. Wel ook weer vier aansluitingen, is dat ook één condensator met aan elke kant twee stekkers?
En in het algemeen: is het beter om een iets lagere of iets hogere capaciteit te nemen?
Als er 2 of 3 C's in 1 behuizing zitten staat dat er toch wel duidelijk op.
Je oude is dus 1x 1,7µF
Waarom die 2 witte heeft?
Mogelijks custom made.
De vlak naast elkaar liggende fastons zijn inwendig gewoon doorverbonden
De 1,8µF 5% is een goede vervanger voor de 1,7µF 10%
Bij veroudering zal de waarde ook enkel afnemen.
Geen vergissing gemaakt bij de eerste poging?
Bij de volgende poging is het me een raadsel hoe je de nieuwe C gesloopt krijgt.
Mogelijks nog wat anders mis dat de ventilator te traag draait?
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Op vrijdag 8 augustus 2025 11:12:23 schreef OXO:
Mogelijks nog wat anders mis dat de ventilator te traag draait?
Komt inderdaad vaak voor dat er wat mechanisch stroef loopt. Dit soort motoren hebben een heel laag koppel (weinig kracht) waardoor ze moeilijker aanlopen bij stroeve (glij)lagers door ingedikt vet, kan ook in de tandwielkast voor het zwenken zitten.
Het ligt niet aan mechanische frictie. Als je de fan vanuit stilstand een zetje geeft blijft hij best wel lang en geluidloos doordraaien.
Voor de twijfelaars heb ik nog even een foto van de oude gemaakt, je ziet nu heel duidelijk dat het drie draden zijn.
Ik heb hem ook nog even doorgemeten: tussen de twee witte draden meet ik een hele lage weerstand, dus die zitten inderdaad aan elkaar. Ik heb meteen van de gelegenheid gebruikgemaakt de tweede nieuwe van 1,8uF nog even te proberen. Dus aan één van de stekkers de rode draad en aan de andere twee stekkers allebei een witte draad. Maar, net zoals ik al eerder constateerde, er gebeurt helemaal niets, behalve een vrijwel onhoorbaar gezoem. Overigens herinner ik me weer hoe ik die ene nieuwe kapot kreeg: ik had beide nieuwe toen parallel gezet.
Dus het gekke is, ik heb twee condensators. Eén van 1,7uF die oud is maar waarbij de motor draait en één van 1,8uF die nieuw is maar die niks doet. Schiet mij maar lek.
Dan maar ff de capaciteit van de nieuwe meten.
Het is tenslotte een Ali ding. 
Mogelijks zelfs helemaal geen 450V ... verklaart mss ook dat je er eentje kon slopen
De originele condensator is een Seika (Taiwan). Op hun site is nog steeds te zien hoe zulke condensatoren vaak aan één kant twee aansluitingen hebben.
Dat is gewoon om het gemakkelijker te maken ze aan te sluiten. Vooral bij de modellen met faston-aansluitingen (die schuifjes) is dat mooi te zien.
Aan de ene kant van de condensator komt een draad van een motorwikkeling en een draad van de fase.
Aan de andere kant van de condensator komt alleen een draad van de andere motorwikkeling.
Vandaar de dubbele aansluiting aan een kant (of soms aan beide kanten, zodat je de condensator ook andersom kunt monteren).
(de letters komen niet overeen met die in het Seika-schemaatje)
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Op vrijdag 8 augustus 2025 20:53:55 schreef OXO:
Dan maar ff de capaciteit van de nieuwe meten.
Het is tenslotte een Ali ding.
Mogelijks zelfs helemaal geen 450V ... verklaart mss ook dat je er eentje kon slopen
Let ook op dat de vermelding op motorcondensatoren altijd in AC is, dus hier 450VAC. Op algemene condensatoren is de vermelding in DC en moet je ruwweg een factor 3 hoger kiezen om ze heel te houden. Beter gewoon een condenator nemen waar de spanning in AC op staat geschreven.
CBB61 is in principe een goed geschikte reeks. Gemetalliseerd polypropyleen. Er staat ook 450VAC op gedrukt.... Dus opzich zou hij geschikt moeten zijn, maar het kan een valse zijn of gewoon een materiaalfoutje.
Robbe de Smet
I'm only responsible for what I write but not for what you understand !
als toevoeging:
Die DB staat voor Dauerbetrieb wat 'continu bedrijf' betekent, dus zo kan je ook zien dat je een bedrijfscondensator of Run Condensator nodig hebt.
Indien AB dan is het Aussetzbetrieb of Onderbroken bedrijf maw een start condensator
[Bericht gewijzigd door Robbe de Smet op (19%)]
Allemaal dank voor de informatie, heel nuttig.
Ik ga dus expliciet een DB type zoeken om zeker te zijn dat het een run condensator is. Bij Conrad zag ik ze ook van Seika in CBB61, maar helaas zijn de waarden niet in de buurt van de 1,7uF. Sowieso heeft Conrad alleen 1,5 of 2,0uF. Die cilindrische zijn nogal groot, dat past volgens mij niet in het huis van de fan. Dus toch maar weer een CBB61 behuisde van Ali proberen. Ik zie daar wel een DB type van 1,8uF (https://nl.aliexpress.com/item/1005001704042738.html?spm=a2g0o.product…). Wordt vervolgd...
Robbe de Smet
expliciet een DB erop dan ga je denk ik enkel bij onze Duitse of een stukje van onze Zwitserse vrienden shoppen. Dit staat niet op alle bedrijfscondensatoren.
Een condensator van 450VAC is altijd een bedrijfscondensator (ook zonder DB) en kan ook als aanloopcondensator gebruikt worden.
Misschien deze:
https://www.amazon.nl/DollaTek-stuks-ventilator-stroom-condensator/dp/…
Durf ik alleszins meer vertrouwen dan waar je voorganger van komt. 
Robbe de Smet
Die 450V AC is zoals ik het geleerd heb de maximale werkspanning van de condensator. Hier een voorbeeld uit een ander topic van een oude condensator waarop het nog beter gespecificeerd is. Hier zie je dat als je werkspanning 450V AC is je hem enkel als start condensator kan gebruiken. Dus die 450 AC wil niet altijd zeggen dat het een bedrijfscondensator is.
Ik heb toch ook die suggestie van @rew even overgenomen en die condensator geprobeerd. De ventilator draait er goed op, maar wel harder dan oorspronkelijk is mijn inschatting. Dat lijkt me logisch gezien de 3uF extra die de motor nu heeft. So far, so good!
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Dan loopt er dus wat meer stroom bij die (grotere capaciteit) condensator.
Die wat hogere stroom gaat ook door een wikkeling die daardoor wat warmer wordt.
Of dat langdurig goed blijft gaan zal de tijd uitwijzen.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
3uf extra is wel erg veel. Je had daar toch ook een 2u condensator kunnen selecteren? Dat is een ruime 10% extra dus met veel grotere kans dat hij het tot in de eeuwigheid uithoudt.
Op dinsdag 12 augustus 2025 20:20:51 schreef PMLvanderEls:
Ik heb toch ook die suggestie van @rew even overgenomen en die condensator geprobeerd. De ventilator draait er goed op, maar wel harder dan oorspronkelijk is mijn inschatting. Dat lijkt me logisch gezien de 3uF extra die de motor nu heeft. So far, so good!
Goedemorgen, mag ik vragen hoe u het probleem heeft opgelost?
Ik heb hetzelfde probleem maar ben een leek en weet niet waar ik het probleem moet zoeken, ik heb een exact gelijke condensator via Ali gekocht maar blijf hetzelfde probleem houden, heb helaas geen mogelijkheid om door te meten of deze stuk is (lijkt er wel op).
Of is er misschien iemand in de buurt van Zoetermeer die mij zou kunnen helpen?
M.v.g Tamara
Ik heb nu eindelijk tijd gehad om de definitieve condensator te plaatsen (die van Ali, link die ik 9 augustus plaatste). Dus een 1,8µF 450V in CBB61 behuizing, net als de originele, maar 0,1µF meer. De ventilator doet het daar prima op, dus probleem eindelijk helemaal opgelost.
Dank voor alle hulp!
@Tamara: mocht je probleem nog niet opgelost zijn, maak dan een nieuwe draad aan en geef duidelijk aan wat precies je probleem is. Want bij mijn ventilator bleek ook de schakelaar om de draairichting om te keren niet meer goed te werken, maar dat had ik al eerder verholpen.