Op dit moment heb ik een 3-fase laadpaal, die ik na afkoppelen van 2 fases in de laadkabel, als 1-fase paal gebruik. Ik zou fase-2 in de garage willen gebruiken voor het aansluiten van een thuisaccu. Het betreft een ingegraven vmvk kabel, en ik heb geen mogelijkheid een nieuwe kabel te trekken. Fase-3 wordt dan de nul (ja verkeerde kleur, ik weet het, vloeken in de kerk hier). Thuisaccu zal maximaal 3000w laden / ontladen. Kan wat ik wil, en ben ik er dan met een extra 16A automaat in de meterkast?
Het liefst zou ik beide overgebleven fases gebruiken voor de thuisaccu, maar dan kom ik een kabel tekort voor de extra nul?
Op vrijdag 8 augustus 2025 10:13:38 schreef DK:
Nee, gewoon nee
Onderverdeler hangen zou een optie zijn
Ok en stel ik hang een extra kast in de garage.
Op fase 1 komt de laadpaal, max 3,7kw.
Op fase 2 en 3 komt een 2-fase omvormer, die maximaal 7,4kw kan laden / ontladen (wordt waarschijnlijk veel minder).
Dan blijf ik binnen de 11kw die voorheen ook erdoor ging. Zit ik dan veilig? I.v.m. nulgeleider omdat de stroom nu niet symmetrisch is tussen fase-1 en fase-2-3?
Inderdaad, een onderverdelertje hangen, dan kun je zelfs een eventuele accu 3~ aansluiten. En ook de laadpaal 3~ houden.
Kan je niet net buiten de laadpaal een verdeeldoosje zetten? In een driefasen net mag je de N/nul gemeenschappelijk nemen (en in Nederland beveiligen jullie de nul toch niet) dus fase 1 + N gaan naar de laadpaal, fase 2 en fase 3 diezelfde N gaan naar de batterij. Hoeveel vermogen kan de thuisbatterij leveren? Indien mogelijk zou ik de bestaande driefasige automaat laten zitten, en vlakbij de batterij ook een automaat plaatsen.
Jinny
Golden Member
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Hier klopt iets niet, je gebruikt de laadpaal op 1 fase, dus je hebt een nul.
De snelste manier is dan niet gaan klooien met verkeerde kleur en zo, maar laadpaal afkoppelen en een onderverdeler ophangen en daar je laadpaal op aansluiten.
Heb je nog twee groepen over in je garage ook ipv een geprutste groep.
Als je die accu vast aansluit kun je hem inderdaad gewoon aftakken van de bestaande 3~ groep.
Er gaat niet meer stroom door de nul lopen want 120o verschil tussen fasen
Op vrijdag 8 augustus 2025 10:29:02 schreef KellyDK:
Kan je niet net buiten de laadpaal een verdeeldoosje zetten? In een driefasen net mag je de N/nul gemeenschappelijk nemen (en in Nederland beveiligen jullie de nul toch niet) dus fase 1 + N gaan naar de laadpaal, fase 2 en fase 3 diezelfde N gaan naar de batterij. Hoeveel vermogen kan de thuisbatterij leveren? Indien mogelijk zou ik de bestaande driefasige automaat laten zitten, en vlakbij de batterij ook een automaat plaatsen.
Ok een extra groepenkast in de garage dus. Waarschijnlijk zal de thuisbatterij ergens rond de 2500w gaan zitten, dus 2 fases gebruiken is niet nodig. Dan wordt het:
3-fase kabel -> groepenkast met hoofdschakelaar
-> L1 B16 automaat -> laadpaal
-> L2 B16 automaat -> omvormer
-> L3 B16 automaat -> extra groep
Moet ik nog een speciaal type automaat hebben i.p.v. standaard B16?
Voor algemene eindgroepen een aardlek toepassen.Voor vaste groepen hoeft dat niet,maar is wel aan te bevelen.
3 aardlekautomaten gebruiken, dat is een automaat en aardlek in een.
Als er een uit gaat door bv een aardfout aan de laadpaal blijft de rest gewoon werken.
Advies is een merk zoals ABB, Hager of andere bekende en niet die budget dingen nemen.
Hoe dik is de kabel van meterkast naar garage?
Je zal in de meterkast hoger moeten afzekeren anders hebben die automaten in de schuur weinig zin en gaat de automaat in de meterkast altijd mee.
Het plan met een extra groep op 2 draden mag ook helemaal niet , 2 verschillende groepen in een kabel ( of buis) is niet toegestaan.
En dat is ook logisch omdat de kabel dan niet spanningsloos is als er een groep uit gaat.
Op vrijdag 8 augustus 2025 13:54:36 schreef revado:
3 aardlekautomaten gebruiken, dat is een automaat en aardlek in een.
Als er een uit gaat door bv een aardfout aan de laadpaal blijft de rest gewoon werken.
Advies is een merk zoals ABB, Hager of andere bekende en niet die budget dingen nemen.Hoe dik is de kabel van meterkast naar garage?
Je zal in de meterkast hoger moeten afzekeren anders hebben die automaten in de schuur weinig zin en gaat de automaat in de meterkast altijd mee.Het plan met een extra groep op 2 draden mag ook helemaal niet , 2 verschillende groepen in een kabel ( of buis) is niet toegestaan.
En dat is ook logisch omdat de kabel dan niet spanningsloos is als er een groep uit gaat.
De automaat in de meterkast is een NB310L B16.
Ik ben bang dat de EV-laadpaal boys zich er weer zo goedkoop mogelijk vanaf hebben gemaakt. Volgens mij is de YVMK kabel 14mm dik, wat neer zou komen op 5 x 4mm2.
De hoofdschakelaar is wellicht wat overdreven, ik kan de kast de meterkast al spanningsloos maken.
Ik heb het niet over een hoofdschakelaar gehad.
14 mm zal eerder een ymvk-as 5x2,5mm2 zijn.
Kijk eerst een op de kabel of in de meterkast wat het nu echt voor kabel is.
5x4mm2 ymvk -as is bijna 18 mm.
Of is het geen grondkabel... en dat zou mij niet eens verbazen gezien die Chint automaat...
Op vrijdag 8 augustus 2025 15:40:27 schreef revado:
Ik heb het niet over een hoofdschakelaar gehad.
14 mm zal eerder een ymvk-as 5x2,5mm2 zijn.
Kijk eerst een op de kabel of in de meterkast wat het nu echt voor kabel is.
5x4mm2 ymvk -as is bijna 18 mm.
Of is het geen grondkabel... en dat zou mij niet eens verbazen gezien die Chint automaat...
Nee maar ik wel. 
Je hebt gelijk 5x2.5mm… Mantel van de afzonderlijke draden gemeten die is 3mm. Kan ik hier een 1-fase laadpaal + 2500w thuisaccu op aansluiten zonder dat de nul overbelast wordt?

De nul kan je normaal gesproken niet overbelasten , de fases zijn bij krachtstroom 400 Volt 120 graden verschoven ten opzichte van elkaar.
Het is niet anders dan wanneer er een auto staat te laden met vol vermogen op 3 fases.
Afhankelijk van de totale lengte van de kabel zou ik hem ook niet veel hoger gaan zekeren en dan die 3P16 in de groepenkast laten zitten.
Op zaterdag 9 augustus 2025 07:50:40 schreef revado:
verschoven ten opzichte van elkaar.
Het is niet anders dan wanneer er een auto staat te laden met vol vermogen op 3 fases.
bij een thuisaccu? 1 fase staat dus vol te leveren i.p.v. trekken
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op vrijdag 8 augustus 2025 10:31:13 schreef Sine:
Er gaat niet meer stroom door de nul lopen want 120o verschil tussen fasen
Jawel, er kan meer stroom dan zeg 16A gaan lopen als er zowel afgenomen als geleverd kan worden. Een batterij heb je niet veel aan als die niet ook kan leveren. En stel je hebt de batterij net opgeladen,
Op fase 2 en 3 komt een 2-fase omvormer, die maximaal 7,4kw kan laden / ontladen
en dan kom je thuis en wil de auto gaan laden op de 3e fase.
Omdat je in je huis ook aan het koken slaat gaat de batterij 7.4kW LEVEREN, 3.7kW voor de auto 3.7kW voor je kookplaat -> 16A stroom door de nul.
En de auto aan de laadpaal gaat 3.7kW lopen laden. Nog eens 16A door de nul: 32A!
Ja, maar fases, dat telt toch op tot nul? Nee, niet in dit geval.
Stel de accu staat zichzelf op te laden met 7.4kW. 16A door de nul.
Nu gaat de auto laden: ook 16A. Weer 16A door de nul, netto precies nul stroom: Die staan in tegenfase!
Maar als nu de accu niet staat te laden maar staat te leveren.... Dan loopt de stroom precies omgekeerd in dezelfde richting als de stroom van de laadpaal/auto.
Je moet echt uitkijken met deze situatie. Overweeg een 3fase automaat te kopen die alle vier de aders beveiligt. Of die bestaan... Ik weet het niet(*). Met dat ding krijg je tenminste terugkoppeling als eea niet kan. Dan kan je er wat aan gaan doen.
(*) zou wel eens kunnen dat ze niet eens mogen in NL.
Als ik jou goed begrijp zit het risico in het tegelijk leveren en trekken van stroom.
Huidige situatie is 2 laadpalen:
- laadpaal 1 zit op een eigen groep
- laadpaal 2 zit op de 3-fase groep, maar gebruikt nu maar 1 fase.
Stel ik zet beide 1-fase laadpalen op de 3-fase aansluiting. Dan trekken ze beide stroom. En ik reserveer de huidige groep van laadpaal 1 voor de thuisaccu? Loop ik dan geen risico dat er meer dan 16A door de nul gaat lopen?
[Bericht gewijzigd door Knuppel1983 op (23%)]
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op zaterdag 9 augustus 2025 13:47:26 schreef rew:
[...]Jawel, er kan meer stroom dan zeg 16A gaan lopen als er zowel afgenomen als geleverd kan worden. Een batterij heb je niet veel aan als die niet ook kan leveren. En stel je hebt de batterij net opgeladen, [...] en dan kom je thuis en wil de auto gaan laden op de 3e fase.Omdat je in je huis ook aan het koken slaat gaat de batterij 7.4kW LEVEREN, 3.7kW voor de auto 3.7kW voor je kookplaat -> 16A stroom door de nul.
En de auto aan de laadpaal gaat 3.7kW lopen laden. Nog eens 16A door de nul: 32A!
Ja, maar fases, dat telt toch op tot nul? Nee, niet in dit geval.
Stel de accu staat zichzelf op te laden met 7.4kW. 16A door de nul.
Nu gaat de auto laden: ook 16A. Weer 16A door de nul, netto precies nul stroom: Die staan in tegenfase!
Maar als nu de accu niet staat te laden maar staat te leveren.... Dan loopt de stroom precies omgekeerd in dezelfde richting als de stroom van de laadpaal/auto.
Je moet echt uitkijken met deze situatie. Overweeg een 3fase automaat te kopen die alle vier de aders beveiligt. Of die bestaan... Ik weet het niet(*). Met dat ding krijg je tenminste terugkoppeling als eea niet kan. Dan kan je er wat aan gaan doen.
(*) zou wel eens kunnen dat ze niet eens mogen in NL.
Hele goede aanvulling REW.
Aan dat leveren niet gedacht inderdaad!
Op zaterdag 9 augustus 2025 22:25:01 schreef rew:
Dat klopt. Maar dan kan je accu niet meer dan 3.6kW trekken/leveren.
Dat is dan wat het is. 3,6kw laden/ontladen is al een aardig accu. Ik zal een kleine groepenkast moeten maken die de 3-fase kabel naar de laadpalen opsplitst. Ik wil dan maximaal gebruiken dus een 1-fase paal, en een 2-fase paal. Ik kan dat zelf aansluiten maar heb even iemand nodig die me vertelt wat er precies in de kast moet komen. Ik dacht:
1x miniverdeler 10 modules
1x hoofdschakelaar 3P+N
1x B16 aardlekautomaat 1P+N
1x B16 aardlekautomaat 3P+N
Op de laatste komt dan de 2-fase paal. De laadpaal kan worden begrensd van 10 tot 16A, maar verwacht wel 3*230v. Ik moet dan als aanvoer naar de automaat alleen fase 2-3 gebruiken en de laadpaal begrenzen op 11A?
[Bericht gewijzigd door Knuppel1983 op (11%)]
KGE
Golden Member
Op zondag 10 augustus 2025 09:38:52 schreef Knuppel1983:
[...]
een 2-fase paal.
Heb je al getest of dat werkt?
Meestal is het 1 of 3 fase laden. Met twee fases heb je kans dat de auto niet gaat laden omdat er een fase ontbreekt.
Op zondag 10 augustus 2025 09:50:06 schreef KGE:
[...]
Heb je al getest of dat werkt?
Meestal is het 1 of 3 fase laden. Met twee fases heb je kans dat de auto niet gaat laden omdat er een fase ontbreekt.
Sorry ik zeg het waarschijnlijk verkeerd. Zie vorige post.
En de accu dan?
Die heeft toch ook een automaat nodig, en die zie ik niet meer.
Wat KGE zegt, die 3 fasen zullen nodig zijn, ook met beperkt laadvermogen.
Ik vrees dat die 5x2,5 ook heel erg dun is voor het hele feest.
Op zondag 10 augustus 2025 10:32:06 schreef revado:
En de accu dan?
Die heeft toch ook een automaat nodig, en die zie ik niet meer.Wat KGE zegt, die 3 fasen zullen nodig zijn, ook met beperkt laadvermogen.
Ik vrees dat die 5x2,5 ook heel erg dun is voor het hele feest.
Die zit op een eigen groep en kabel. Op dit moment zit er ook een 3-fase 11kw laadpaal op. (ik zeg niet dat het goed is, en in had zelf ook nooit 2,5 gebruikt, maar het draait al jaren zo). Feitelijk verschuif ik nu 1 fase naar de andere laadpaal.