KGE
Golden Member
Op zondag 10 augustus 2025 10:42:48 schreef Knuppel1983:
Feitelijk verschuif ik nu 1 fase naar de andere laadpaal.
Zoals ik al aangaf verwacht ik dat de auto (merk/type?) op het laadpunt met maar 2 fases een foutmelding gaat geven. Mogelijk geeft het laadpunt zelf ook al een storing aan.
Op zondag 10 augustus 2025 10:42:48 schreef Knuppel1983:
[...]
Die zit op een eigen groep en kabel. Op dit moment zit er ook een 3-fase 11kw laadpaal op. (ik zeg niet dat het goed is, en in had zelf ook nooit 2,5 gebruikt, maar het draait al jaren zo). Feitelijk verschuif ik nu 1 fase naar de andere laadpaal.
Ah, laadpaal 1 heeft ook een eigen kabel, dan is het verhaal anders, accu dus straks op een eigen kabel en automaat, die aparte kabel was niet duidelijk.
In je post van 8 augustus staat dat de 2 fasen lader ook terug kan leveren, dan weer op die nul letten...
Op zondag 10 augustus 2025 11:49:28 schreef revado:
[...]Ah, laadpaal 1 heeft ook een eigen kabel, dan is het verhaal anders, accu dus straks op een eigen kabel en automaat, die aparte kabel was niet duidelijk.
In je post van 8 augustus staat dat de 2 fasen lader ook terug kan leveren, dan weer op die nul letten...
Ja ik ben afgestapt van het idee 2-fase thuisaccu ivm nul 2.5mm2.
Wel gewoon zo dan?
Op zondag 10 augustus 2025 09:38:52 schreef Knuppel1983:
[...]
Dat is dan wat het is. 3,6kw laden/ontladen is al een aardig accu. Ik zal een kleine groepenkast moeten maken die de 3-fase kabel naar de laadpalen opsplitst. Ik wil dan maximaal gebruiken dus een 1-fase paal, en een 2-fase paal. Ik kan dat zelf aansluiten maar heb even iemand nodig die me vertelt wat er precies in de kast moet komen. Ik dacht:1x miniverdeler 10 modules
1x hoofdschakelaar 3P+N
1x B16 aardlekautomaat 1P+N -> laadpaal 1 - fase 1
1x B16 aardlekautomaat 3P+N -> laadpaal 2 - fase 2 naar 3, brug naar 3e poolOp de laatste komt dan de 2-fase paal. De laadpaal kan worden begrensd van 10 tot 16A, maar verwacht wel 3*230v. Ik moet dan als aanvoer naar de automaat alleen fase 2-3 gebruiken en de laadpaal begrenzen op 11A?
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op zondag 10 augustus 2025 09:50:06 schreef KGE:
[...]
Heb je al getest of dat werkt?
Meestal is het 1 of 3 fase laden. Met twee fases heb je kans dat de auto niet gaat laden omdat er een fase ontbreekt.
Op zondag 10 augustus 2025 11:19:18 schreef KGE:
laadpunt met maar 2 fases een foutmelding gaat geven.
Guys, Hij gaat richting 2 laadpalen met ieder 1 fase. 2x 3.7kW om te laden. edit: Oh, 2x dezelfde auteur.
KGE
Golden Member
Op zondag 10 augustus 2025 15:09:54 schreef rew:
[...]
[...]
Guys, Hij gaat richting 2 laadpalen met ieder 1 fase. 2x 3.7kW om te laden. edit: Oh, 2x dezelfde auteur.
Het hele verhaal is nogal verwarrend, er wordt ook gesproken over een 2 fase lader. Dan weer over een 2 fase laadpaal aan een 3+N aardlekautomaat en koppeling/brug van fase 2 aan 3?
1x miniverdeler 10 modules
1x hoofdschakelaar 3P+N
1x B16 aardlekautomaat 3P+N -> laadpaal 2 - fase 2 naar 3, brug naar 3e pool

Op zondag 10 augustus 2025 15:28:52 schreef KGE:
[...]
Het hele verhaal is nogal verwarrend, er wordt ook gesproken over een 2 fase lader. Dan weer over een 2 fase laadpaal aan een 3+N aardlekautomaat en koppeling/brug van fase 2 aan 3?
[...]
Sorry, ik probeer de mogelijkheden en onmogelijkheden te verkennen i.v.m. de verschuivende nul.
Zal het nog een keer uiteen zetten waar we nu staan.
2 laadpalen:
- laadpaal A is 1 fase, hangt aan een eigen groep en kabel naar de meterkast
- laadpaal B 3 fase, hangt aan de 5x2.5mm grondkabel naar de meterkast
Om een thuisaccu te kunnen voorzien, en in het licht van de verschuivende nul, is het hernieuwde inzicht idee nu om laadpaal A en B beiden op de kabel van laadpaal B te zetten, en de thuisaccu zijn eigen kabel te geven. Daarbij zou ik niet 2 * 1-fase laadpalen willen overhouden (ik merk nu al de beperking als 1 van de auto's snel vol moet), maar de overgebleven fase inzetten op laadpaal B, en deze paal software matig beperken tot 10A. Omdat de paal niet werkt op 2 fases moet ik er 3 aansluiten. Om hem toch werkend te krijgen belazer ik hem en sluit 1* fase 2 aan, en 2* fase 3. Softwarematig trek ik niet meer dan bijv 3x10A. Vandaar het idee met de brug op de 3P+N B16 automaat.
Het wordt dan:
- thuisaccu, eigen kabel / groep
- laadpaal A 1 fase, fase 1 in verdeelkast garage
- laadpaal B 3 fase, fase 2 en 3
1x miniverdeler 10 modules
1x hoofdschakelaar 3P+N
1x B16 aardlekautomaat 3P+N -> laadpaal 2 - fase 2 naar 3, brug naar 3e pool (ik roep maar wat geen idee hoe dit normaliter wordt aangesloten)
Ik heb er misschien niet alle kaas van gegeten maar probeer het met jullie hulp in ieder geval goed op een rijtje te krijgen. Dat is mijns inziens al meer dan de meeste prutsers aan mijn meterkast en laadpaal hebben gedaan. Dus be gentle. 
Het verhaal is wel meer duidelijk, maar ik heb nog steeds een vraagteken bij:
Op vrijdag 8 augustus 2025 10:27:11 schreef Knuppel1983:
[...]
Ok en stel ik hang een extra kast in de garage.Op fase 1 komt de laadpaal, max 3,7kw.
Op fase 2 en 3 komt een 2-fase omvormer, die maximaal 7,4kw kan laden / ontladen (wordt waarschijnlijk veel minder).
Dus kan die "2 fasen auto" , ook terugleveren?
Op zondag 10 augustus 2025 16:12:01 schreef revado:
Het verhaal is wel meer duidelijk, maar ik heb nog steeds een vraagteken bij:[...]
Dus kan die "2 fasen auto" , ook terugleveren?
Nee dat kan de laadpaal en auto niet.
KGE
Golden Member
Ah, ja het begint mij ook te dagen 
Maar een fase bruggen zou ik niet doen, mogelijk raakt de 'hebben we nu 1 of 3 fases' detectie van de auto (of laadpaal) daardoor in de war. Mocht je ooit de optie krijgen om ook vanuit de auto terug te leveren (sommige kunnen dat al maar mogen dat nog niet) dan is de fase scheiding absoluut noodzaak.
Wat je misschien zou kunnen doen is de 3-fase laadpaal gewoon 3-fase aansluiten en instellen/begrenzen op 3x10 en de 1-fase laadpaal op 16 met de restrictie dat wanneer er drie-fase geladen wordt dat teruggezet wordt naar 6 Ampere (zgn. load balancing)
Het terugleveren van de accu naar het net is een heel andere pier aan de hengel maar ik denk dat je slimme meter dit wel verrekend. Op één fase blijf je dan energie uit het net trekken maar dat wordt als het goed is verdisconteerd met de energie op de ander fases.
[Bericht gewijzigd door KGE op (10%)]
Op zondag 10 augustus 2025 17:37:28 schreef KGE:
Ah, ja het begint mij ook te dagenMaar een fase bruggen zou ik niet doen, mogelijk raakt de 'hebben we nu 1 of 3 fases' detectie van de auto (of laadpaal) daardoor in de war. Mocht je ooit de optie krijgen om ook vanuit de auto terug te leveren (sommige kunnen dat al maar mogen dat nog niet) dan is de fase scheiding absoluut noodzaak.
Wat je misschien zou kunnen doen is de 3-fase laadpaal gewoon 3-fase aansluiten en instellen/begrenzen op 3x10 en de 1-fase laadpaal op 16 met de restrictie dat wanneer er drie-fase geladen wordt dat teruggezet wordt naar 6 Ampere (zgn. load balancing)
Het terugleveren van de accu naar het net is een heel andere pier aan de hengel maar ik denk dat je slimme meter dit wel verrekend. Op één fase blijf je dan energie uit het net trekken maar dat wordt als het goed is verdisconteerd met de energie op de ander fases.
Dat wordt een gevaarlijke situatie vrees ik. Ik heb geen controle over de laadpaal anders dan dat ik fases kan afkoppelen naar de laadkabel. Ik kan met de auto limiteren maar als dat mis gaat om wat voor reden dan ook, loopt er teveel stroom over de kabel. Ik moet Shell/50five vragen de limitaties op afstand te programmeren, niet iets wat ze vaker gaan aanpassen voor me helaas.
Maar eh, hoe weet mijn redelijk domme laadpaal hoeveel fases ik heb aangesloten? Zolang op alle kabeltjes stroom staat is ie akkoord denk ik?