Hi allen,

Ik heb een jura e8 2021 waarvan de pomp constant blijft pompen. Machine zit nu vast in ontkalkingsmode.

Heb het probleem gevonden op de printplaat. Gaat om de triac die als bijlage is toegevoegd. Maar kan helaas niks vinden! Kunnen jullie mij hierin helpen?

Dank!

Thnx, maar zou graag willen weten hoe je weet of dit dezelfde is, omdat nummers net niet overeenkomen ?

Ik heb me echt suf gegoogled, maar vam t exacte nummer is helemaal nims te vinden.

[Bericht gewijzigd door Anoniem op (28%)]

Ik zou eerst testen tot je zeker weet dat het de triac zelf is die is kortgesloten (kathode-anode), of dat hij (konstant)foutief wordt aangestuurd door een defect elders.
Anders wordt het vervangen een teleurstelling, en het probleem blijft.

Op zaterdag 23 augustus 2025 22:17:52 schreef amousslih:
Thnx, maar zou graag willen weten hoe je weet of dit dezelfde is, omdat nummers net niet overeenkomen ?

Ik heb me echt suf gegoogled, maar vam t exacte nummer is helemaal nims te vinden.

Het nummer komt zo te zien toch overeen? Ik verwacht als je een datasheet van het nummer dat Aart geeft, opzoekt dat daar ook gewoon ergens in staat wat de eerste regel van de opdruk op de triac moet zijn.

Mee eens, triac is los van het board gehaald en meet een open circuit. Die is dus defect, voor zover mijn kennis reikt, kan ik verder geen defecten elder vinden.

Open circuit tussen M1 en M2 zonder aansturing? Lijkt me goed, je kunt hem met een 9V batterij en een weerstandje en trigger puls geven, naar de stroom van een multimeter is waarschijnlijk niet genoeg om hem in geleiding te houden.

Een motortje dat blijft lopen, hoort bij een kortgesloten triac, niet bij eentje die open meet.

Meten of er spanning op de gate b;ijft staan?
Als de triac niet kortgesloten is dan kan het net zo makkelijk er voor zitten
In het ontkalkingsproces blijven hangen heft mi niets te maken met een kapotte triac?

Op zondag 24 augustus 2025 07:10:30 schreef revado:
Meten of er spanning op de gate b;ijft staan?
Als de triac niet kortgesloten is dan kan het net zo makkelijk er voor zitten
In het ontkalkingsproces blijven hangen heft mi niets te maken met een kapotte triac?

Ik heb 2x dezelfde triac op t board zitten.
1 ervan als ik met multimeter in diode mode t1 en gate test is deze continue. Dit zou niet mogen, bij een goede triac. Die andere doet dat niet, en toont een waarde.

Dit is wat ik via youtube en google in iedergeval heb gevonden.

https://www.circuitsonline.net/schakelingen/148/meten-en-testen/thyris…
Simpele schakeling om een Triac te testen (natuurlijk uitgesoldeerd)
Zelf gebruik ik er eentje die alle 4 de kwadranten test.

Op zondag 24 augustus 2025 17:52:51 schreef amousslih:
[...]
als ik met multimeter in diode mode t1 en gate test is deze continue.

Tsja, je zei eerst "open circuit" en dat is het omgekeerdere van "continu"... Daar komt verwarring van ;-)
Net zoiets verwarrends als "de brug is open", "de brug is dicht", wanneer kun je er nu wel en niet overheen met de auto? ;-)

[Bericht gewijzigd door Roland11 op (18%)]

Op zondag 24 augustus 2025 19:54:42 schreef Roland11:
[...]Tsja, je zei eerst "open circuit" en dat is het omgekeerdere van "continu"... Daar komt verwarring van ;-)
Net zoiets verwarrends als "de brug is open", "de brug is dicht", wanneer kun je er nu wel en niet overheen met de auto? ;-)

Haha, ja idd, fout in de beschrijving ?. Excuus