De 3 jaar oude AEG sensidry warmtepompdroger T7DBNP612 van mijn dochter begint ineens onderin links zo nu en dan een soort resonantie te geven en na enige tijd brand het lampje dat de opvangbak vol zit, terwijl de afvoerslang is aangesloten op de afvoerleiding (< 1 m hoogte). Bij het testen met de afvoerslang in een emmer op de grond blijkt het water goed te worden afgevoerd (zonder bijkomende herrie). Ik vermoed nu dat er wat mis is in de buurt van de condensor-bak links onderin, maar wat het kan zijn weet ik nog niet. Vervuiling van die bak is een mogelijkheid, of de vlotter (o.i.d). Heeft iemand ervaring daarmee? Is het toegang krijgen tot die bak een hele klus en zonder risico? Kan je er beter bij van achteren of van onderen?
Helaas is het bij die drogers wel een drama om bij de pomp te komen, pomp zit in bovendeel van warmtewisselaar bak. Een volledige sloopklus is wel noodzakelijk dan. Hoe ziet de verdamper er uit aan voorzijde? goed dicht gestoft? Zolang je de leidingen niet verbuigt is er niets aan de hand. Meestal til ik de compressor compleet met verdamper en condensor er zo uit.
[Bericht gewijzigd door smd op (23%)]
Ik was er al bang voor. Een youtube filmpje liet me dat ook al zien: https://youtu.be/zXCIKkw0-aU
Op dinsdag 26 augustus 2025 18:18:10 schreef smd:
Gelijk een grote schoonmaak in de droger kan ook niet kwaad...
Goed idee... Maar dat is wel een gigantische klus. En als ik het youtube filmpje bezie niet zonder risico. Eerst maar zorgen dat de afvoer het blijft doen (condensor van voren af schoon maken, zonodig met water; pompje daarbij helpen met afvoer laag in emmer hielp; condensor heeft ook last van kalkaanslag waaraan het fijnstof vastkleeft - volgens mij een stevige ontwerpfout door geen extra [sponsachtig] filter voor de condensor te zetten zoals bij andere merken, zo blijf je bezig)
Als je het bewust doet een paar uurtjes de tijd neemt, komt het goed. Ik plaats tegenwoordig BEKO filters er voor de condensor en ze worden niet meer vuil.
Op donderdag 28 augustus 2025 18:07:32 schreef smd:
Als je het bewust doet een paar uurtjes de tijd neemt, komt het goed. Ik plaats tegenwoordig BEKO filters er voor de condensor en ze worden niet meer vuil.
Daar vertrouw ik ook altijd maar op, maar ik blijf het spannend vinden (veel foto's nemen tijdens demontage, helpt een stuk bij twijfel tijdens her-montage).
Bedankt voor de tip (BEKO filter); dat is precies wat ik mis in het functioneel ontwerp, maar wel in andere merken drogers is voorzien. Ik ga het zeker proberen, ook voor die prijs. Het is vooral het fijnstof dat de problemen geeft.
Op donderdag 28 augustus 2025 18:07:32 schreef smd:
Heb je daar een link van, model?
Yup Fabrice, art no wat ErikN geeft gebruik ik ook altijd. Bestel er per droger 2, kunnen ze zo wisselen en weer verder drogen!
EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
@smd. We adviseren de hardnekkige gebruikers (lees:verwaarlozers) om de 2de (de gebruikte vol stof dus) in de wasmachine mee te gooien. Ik vraag me af wat dat op lange termijn geeft. Gaat de filter het lang uit houden? Heb jij daar ervaring? Na een jaar of 2 nog nergens feedback gehoord. Ofwel werkt het te goed en ofwel doet niemand het uit koppigheid.
Ze rekken enorm uit als ze met de was meegaan en worden snel dunner. beste on de de kraan af te spoelen. Onze Miele doe ik met een pannenspons, veeg je het filter zo schoon.