Geert111
Golden Member
Goede middag,
Gisterenavond is onze plafondlamp plots uitgevallen.
Vandaag heb ik ze los gemaakt en even doorgemeten.
Op de omvormer moet een uitgangsspannin tussen 80 en 117V gelijkspanning staan en ik meet perfect 117V en toch brandt er geen enkel ledje.
De lamp bestaat uit een aantal kringen die telkens in serie staan.
Is het een goed idee om achter de eerste kring te meten of ik daar nog een spanning heb of kan ik directachteraan de laatste kring meten?
Bedankt voor een reactie.
Met vriendelijke groet,
Geert
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Waarschijnlijk 1 led defect, gebeurt heel vaak.
Zie ook: https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/2455079#2455079
Reflector verwijderen van elke led array, en met een loupe alle leds, stuk voor stuk bekijken. Er zal er eentje zijn waar een zwarte plek op zit.
Alternatief is om telkens een led te overbruggen, maar dat is in mijn ogen gevaarlijk.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Geert111
Golden Member
Oké, allebei bedankt voor de snelle reactie.
1 Probleempje: de doorschijnende vormen over de leds zitten vast geschroefd met '3-kantige' schroefjes en deze schroevendraaier vind ik nu net niet, misschien uitgeleend. ?
Op maandag 25 augustus 2025 18:00:11 schreef Geert111:
Oké, allebei bedankt voor de snelle reactie.
1 Probleempje: de doorschijnende vormen over de leds zitten vast geschroefd met '3-kantige' schroefjes en deze schroevendraaier vind ik nu net niet, misschien uitgeleend. ?
Die bitjes zitten nog wel eens in die goedkope setjes van lidl en zo...
Geert111
Golden Member
Na veel gepriegel met een vlakke schroevendraaier heb ik alle schroefjes er uit gekregen en ik zie, voor zover mijn ervaring reikt, geen defecte ledjes.
En de onderkant van de printjes?
De multimeter zal er bij moeten komen, ledjes meter een voor een als de onderkant van de print ook niks geks laat zien.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Die driekantjes past een spanningszoeker meestal verrassend goed in... 
Zijn ook om-en-om verschillende leds: witte en warm-witte...
[Bericht gewijzigd door Arco op (30%)]
Lijkt een string voor de W (witte leds) en een string voor de Y (gele leds) met de witte draad als common (?)
Ergens slecht contact in stekker of slechte soldering voor de common?
In dat geval kijken waar er spanning valt over de common
[Bericht gewijzigd door OXO op (14%)]
Geert111
Golden Member
Hierbij enkele foto's.
De onderkant van printjes is gewoon een metalen plaat met witte koelpasta op maar op 2 'kringen' heb ik wel beschadigde leds gevonden.
Geert111
Golden Member
@OXO: inderdaad, witte is gemeenschappelijke + en de grijze zijn de -.
[Bericht gewijzigd door Geert111 op (58%)]
Ik denk dat het handigste is om zo'n zelfde lamp te kopen en de oude lamp delen te gebruiken als reserve voor dat de nieuwe weer stuk gaat. Ik weet niet hoelang de lamp het heeft volgehouden.
Op een alu PCB nieuwe ledjes solderen is niet makkelijk, best is om een preheater te gebruiken.
Geert111
Golden Member
Inderdaad, beter een nieuwe lamp kopen.
Ik had aan de verkoper gevraagd of ze nog wisselstukken hebben en ze hebben geantwoord dat de lamp ongeveer 6 jaar oud was en er geen onderdelen meer beschikbaar zijn.
6 jaar! We hadden er destijds 2 gekocht en 1 ervan was net buiten de garantieperiode defect gegaan maar na enig aandringen heb ik toch een nieuwe gekregen.
Dan komt automatisch de vraag: loont het om dergelijke lampen te kopen?? In een gewone plafondlamp vervang je de lamp en klaar is kees. Nu moet ik een volledige nieuwe kopen, duur en niet goed voor het milieu... ?
Het is een keuze die je maakt maar er zou hier ook controle mogen komen op 'geprogrammeerde veroudering' , of hoe noemt men dat?
(bijna) alle plafonnières zijn zo gemaakt tegenwoordig. Je kunt ook losse led units bij Ali kopen en zo je lamp repareren. Zitten magneet pootjes onder, dus verwisselen is gemakkelijk. Ik heb er altijd een op voorraad en dan repareer ik de volgende.
Het hele armatuur weggooien is niet goed voor het milieu, maar bedrijven kan dat niks schelen die willen gewoon verdienen. Ik heb ook al popnagels gezien op de plastic lenzen. Ikea was het geloof ik.
[Bericht gewijzigd door flash2b op (16%)]
Arco
Special Member
Op dinsdag 26 augustus 2025 10:49:48 schreef Geert111:
Inderdaad, beter een nieuwe lamp kopen.
In een gewone plafondlamp vervang je de lamp en klaar is kees. Nu moet ik een volledige nieuwe kopen, duur en niet goed voor het milieu...
Als je de juiste armatuur koopt kan dat met ledlampen ook...
Kies er eentje met GU4, GU5.3, GU10, of G9 sockets... (Er zijn er ook met standaard ledstrips erin)
weardguy
http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Mocht je er vanaf willen, heb ik wel interesse. Een onderwarmer heb ik en ook de rest van de spullen zullen niet snel het probleem zijn. Nieuwe LEDs vinden met de juiste specificaties is vaak het probleem 
@ Geert111: ja en nee wat betreft geplande veroudering. Naar mijn mening is het een slecht ontwerp om alle LEDs in serie te zetten. Op die aantallen komt het sneller voor dat er 1 de pijp aan maarten geeft en dan de rest ook niet meer werkt.
Maar het zit 'm ook in de thermische afhandeling van het geheel: dit ziet er op het oog niet verkeerd uit, met voldoende warmte-afvoer voor de LEDs. Toch zijn er ook genoeg lampen waar dit wél een probleem is en de LEDs (naar mijn mening) veel te warm worden. Dat lijkt hier ook het probleem te zijn.
De driver vervangen door een type dat net wat minder stroom door de LEDs perst helpt vaak al, maar het nadeel is dat veel commercieel verkrijgbare lampen vaak rare spanningen en stromen gebruiken, waardoor je er zelden een 1 op 1 LED-driver voor kan vinden.
Je kan hem ook leeg knippen er en 2 of 3 E14 of E27 fittingen in zetten, dan kunnen er gewone ledlampen in....
Beetje afhankelijk van de kap en de lokatie of dat mooi is wat lichtverdeling betreft.
Ik heb bij een groot schoolgebouw een paar jaar terug een stuk of 120 dubbele PLL armaturen vervangen voor Led wandlampen, die bekende met zo'n bolle plastic kap.
Zeker 60 % is al weer vervangen wegens kapotte drivers of uitgefikte leds... een aantal al na 1,5 jaar en uiteraard net buite de garantie 
Lang leven de vergroening...