De accu (NH1220, 12V/18Ah) van mijn Colombia PA160C84h maaitractor is naar de vaantjes.

Mijn fout, eerste winter naakt onder de pergola doorgebracht zonder bijladen (wel enkele maal gestart ter test).
Tweede winter naakt onder een bijgebouwde luifel aan mijn tuinhuis (en sindsdien wel continu bijgeladen via mijn oude CTEK XS0.8 acculader/onderhoudslader).
Daartoe heb ik parallel aan de accuklemmen de bijgeleverde CTEK acculaadkabel gemonteerd.

Desalniettemin kreeg ik de tractor in de week, na meerdere succesvolle maaisessies dit seizoen, niet meer gestart (enkel ratelen van het startrelais, de accu kan de stroom voor de startmotor niet meer leveren).
Volgens de CTEK lader is de accu geladen (groene LED, los gemeten 12.8V).

Het (nu 32 jaar oude) tuinhuis gaat nog dit jaar vervangen door een groter tuinhuis met dubbele deur zodat de tractor binnen kan gestald worden.

Blijft het probleem dat, voor de levensduur, 's winters best de accu gedemonteerd wordt en bij clementere temperaturen (garage) in conditie gehouden via een geschikte onderhoudslader.

Nu is het monteren/demonteren van de accuklemmen (bouten/moeren) geen sinecure gezien de beperkte vingerruimte (ik heb nochtans geen dikke vingers), dus zoek ik een oplossing om de accu in 'een vingerknip' te kunnen plaatsen/verwijderen.
De accu zelf is niet bevestigd (ligt gewoon op zijn rug in zijn voorziene compartiment onder de zetel).

De accukabels zijn redelijk dik (10mm²?) en kort (weinig speling) en voorzien van oogjes voor M8 boutjes.
Voor mijn 1/8e RC modelauto gebruik ik EC5 connectors (max. 120A) maar de draaddiameter is hierbij beperkt tot 10AWG (ca. 5mm²).
Dus zoek ik een simpele/goedkope/gemakkelijke oplossing.

Ik dacht eveneens aan Anderson connectors maar deze met 7AWG kabel (ca.10mm², 120A) en 8mm oogjes kosten een 20€/stuk (Amazon.be), bijna net zoveel als de nieuwe accu!
Ik zou dan de originele accukabels verlengen (via 8mm boutjes en moeren + krimpkous) en de tweede kabel monteren op de accu samen met de CTEK laadkabel.

Zou ik riskeren om Anderson connectors met 10AWG kabel (ca.5mm², 50A) van 10-15€/2 stuks te gebruiken, de hoge stroom voor de startmotor duurt immers maar een paar seconden?

Of zien jullie nog een andere oplossing (liefst zonder de originele accukabels aan te passen)?

Zou ik riskeren om Anderson connectors met 10AWG kabel (ca.5mm², 50A) van 10-15€/2 stuks te gebruiken, de hoge stroom voor de startmotor duurt immers maar een paar seconden?

IK zou een 30A connector van anderson nog wel durven gebruiken.

IK heb een startbooster met li-ion accu en daar zitten ook maar 2 klein ogende connectoren in. Het is iets van 6mm dia bij 20mm lang en vol koper

Een Anderson 50A connector is gemaakt voor 50A continu en voor eventjes kan het veel meer aan.

Mocht je een gelijkaardige batterij vinden met de 'normale' ronde aansluitingen, dan kan je deze snelkoppelingen gebruiken.

18 Ah heeft schroefgaatjes, die zijn er niet met normale accupolen vrees ik.
Ik zou die anderson 30 ook wel aandurven.
Die grasmaaiers met een briggs en stratton motor hebben vaak een 7Ah met fastons, dat gaat ook goed.
En als je twijfelt toch de 50 versie pakken.
De SB50 heeft soldeercontacten waar max 16mm2 in kan, en die zijn 9 euro per stuk.
Solderen gaat toch prima?

Op vrijdag 29 augustus 2025 16:57:25 schreef revado:
18 Ah heeft schroefgaatjes, die zijn er niet met normale accupolen vrees ik.

Inderdaad.
Daarbij moeten de afmetingen van de accu redelijk overeenkomen met het origineel om te passen.

Ik zou die anderson 30 ook wel aandurven.
Die grasmaaiers met een briggs en stratton motor hebben vaak een 7Ah met fastons, dat gaat ook goed.
En als je twijfelt toch de 50 versie pakken.
De SB50 heeft soldeercontacten waar max 16mm2 in kan, en die zijn 9 euro per stuk.
Solderen gaat toch prima?

De Colombia maaitractoren (Belgisch merk) worden volledig gemaakt door Stiga in Zweden.
I.p.v. Stiga geel zijn ze Ferrari rood (daarom heb ik er een aantal Ferrari stickers op geplakt (er ontbreekt nog een dubbele uitlaat en de achterspoiler)... :*)
De motor is een 452cc/15Pk Stiga motor, de wielaandrijving gebeurt hydrostatisch, de dubbele messen via riemen en elektromagnetische bekrachtiging dus zou ik dan toch minstens voor de 10AWG/50A versie kabels gaan.

Het solderen stelt inderdaad niks voor maar als het zonder kan.
Dus bvb. originele accukabel met 8mm oogjes naar 8mm oogjes via inox boutjes + krimpkous naar 30cm 10AWG kabel naar 50A Anderson connector.
Anderson 50A connector naar 30cm 10AWG kabel naar 8mm oogjes naar accu + CTEK laadkabel.
Hoef ik niets door te knippen/solderen.
Mijn enige twijfel was het gebruik van de 50A Anderson connectors + de 10AWG kabel.

@Guy.v2: Die laadkabel heb ik en gebruik ik reeds.

Vb. van beoogde (no pun intended ;) ) kabels.

Mijn enige twijfel was het gebruik van de 50A Anderson connectors + de 10AWG kabel.

Die zijn voor 50A continu gemaakt en kunnen kortstondig vel meer aan.

https://asset.conrad.com/media10/add/160267/c1/-/en/001570617DS00/data…

Hier te zien kan 260A gedurende 0,5S. En dat lijkt meer beperkt te zijn door de kabel zelf.

Op zondag 31 augustus 2025 18:04:36 schreef benleentje:
[...]
Hier te zien kan 260A gedurende 0,5S. En dat lijkt meer beperkt te zijn door de kabel zelf.

De Anderson connectors zullen waarschijnlijk geen probleem vormen, ik hoop alleen dat de 60cm bijkomende 10AWG kabel (i.p.v. 7AWG) geen beperking zijn (overmorgen zal ik het weten).

Die accu's kunnen normaal gezien wel wat hebben .. maar daar is enorm veel zooi van in omloop.

Deze "Haijiu" maakt nu niet echt de meest solide indruk.

Ik weet het...
Naast Yuasa, Varta, Bosch ken ik niet veel andere bekende merken accu's.
Ik heb wel goede ervaringen met de citroengele Motobat accu's maar vermits van Amerikaanse oorsprong ben ik voor het ogenblik niet erg geneigd...

Mijn Harley en mijn Suzuki motorfietsen hebben het beiden ca. 10 jaar uitgehouden met de originele accu (Yuasa en ?), beiden hebben daarna een Motobat gekregen.

De meeste (AGM)loodaccu's kunnen het jaren uithouden met de juiste onderhoudslading en temperatuur tijdens de winterstalling maar zelfs een occasionele diepontlading is over het algemeen zeer funest voor de resterende levensduur.

Het wordt nu een 12V/18Ah Greenstar TASHIMA NH1220 accu (volgens reviews een goed accumerk).
We zullen zien...

Accu + kabels zijn geleverd.
Half uurje werk en tractor start weer.
Na het testen direct weer de accu gekoppeld aan de CTEK lader via de nieuwe bekabeling:

Happy Turbokeu!

ik zou die druppel lader niet constant op laten maar en 8 tal uur per maand
en zoals het nu montage is in de winter de batterij binnen s huis

Daar heb ik geen schrik van, de CTEK lader is er speciaal voor voorzien.
Mijn Suzuki SV1000S heeft er 6 jaar continu aan gehangen zonder te rijden, enkel om de maand eens starten.
Toen ik hem verkocht heb verleden jaar (met +6 jaar oude benzine!) startte hij nog steeds binnen de 2 seconden.