Wie weet wat dit is en waar het voor gebruikt kan worden.

-An3s-

Ik vermoed dat het een onderdeel uit een triller-omvormer is.
Daar wordt dus een soort wisselspanning mee opgewekt die te transformeren is.

Bijna.
Het is inderdaad een apparaatje om van gelijkspanning wisselspanning te maken, maar dan met als doel de gemeten spanning/stroom omzetten in wisselspanning. Ik weet even niet meer wat het doel daarvan was. Een vroege vorm van digitalisatie?

Ze zitten in jaren 50-60 geavanceerde meetapparatuur.

Deze zitten in oude autoradio's. Trilveer om de gloeispanning van de andere buizen te kunnen transformeren. Zat ook in mijn eerste bedrijfswagen. (die was al antiek toen ik m in gebruik nam: een Dodge Sierra van '57 met een 6,2 liter 392-V8)

Ik denk dat dit iets anders is. Ik denk dat dit het type chopper is welke in meetapparatuur zoals een radiometer (meten van hele lage RF vermogens maar het heeft dacht ik ook wat met licht te maken) zit. bv in combinatie met een lock-in amp. (de opdruk is ook radiometer)
Ik denk grofweg een RF versies van de neon-choppers. Maar ik weet er niet genoeg van om zeker te zijn. Even op FET wachten :-)

Philips gebruikte choppers in de gevoelige DC micro en millivolt meters om gelijkspanning in wisselspanning om te zetten. Omdat wisselspanning gemakkelijker te versterken is dan gelijkspanning. Na de meetversterker werd het weer gelijkgericht. B.v. GM6020 en de PM2440. Later werden het LDR-choppers en daarna FET choppers (wordt nog wel eens toegepast).

Deze zat in een doos met oude elektronica,welke 'k kreeg van iemand die er mee gestopt is.
Vond op Google nog iets van deze fabriek over gevoelige medische apparatuur.
Meet op de twee dikke pennen alleen een weerstand die oploopt en blijkt met de cap.meter
een capaciteit van 3µF te zijn.De drie onderste pennetjes geven op geen enkel meetbereik uitslag.
Is wel een vrij zwaar ding,zal ,naast de capaciteit, verm.iets van een spoel of trafo in zitten.
Alvast ieder hartelijk dank voor de gegeven info.
-An3s-

Op maandag 1 september 2025 16:05:08 schreef GJ_:
Deze zitten in oude autoradio's. Trilveer om de gloeispanning van de andere buizen te kunnen transformeren. Zat ook in mijn eerste bedrijfswagen. (die was al antiek toen ik m in gebruik nam: een Dodge Sierra van '57 met een 6,2 liter 392-V8)

Niet voor de gloeispanning maar om de annodespanning van 250-300 volt te kunnen maken in oude radio's en legerapparatuur en dergelijke.

Lijkt me inderdaad een chopper voor meetapparatuur, zoals Fred101 al zei.

Kleine DC-signalen zijn lastig te versterken vanwege drift van de versterker. Door het te meten DC-signaal te choppen en in AC om te zetten kunnen AC-gekoppelde versterkers gebruikt worden, waardoor veel minder problemen met drift.

Het principe wordt nog steeds toegepast in sommige opamps: chopper-opamps zoals de ICL7650 die ik ooit in een zelfbouwproject (short-circuit locator) heb gebruikt. En die ik ook moet gaan gebruiken in m'n RF bolometer (10+ GHz), omdat de nu gebruikte schakeling met een gewone opamp teveel drift vertoont op de gevoeligste bereiken.

En ook werden choppers gebouwd met discrete electronica. Herinner me een reparatieproject van Henk PA5HE: http://hvde.nl/radio/meetapparatuur/levell_TM9BP/levell_tm9bp.shtm

Ik denk dat GJ dat ook bedoelt, maar iets anders zegt. Ik lees: 'De gloeispanning van 6,3 Volt transformeren naar de hogere spanning voor de andere buizen'.

Vraagje van iemand die wel weet dat deze dingen bestaan, maar dat is het dan ook: wat is de mechanische levensduur van die dingen eigenlijk?

Op maandag 1 september 2025 22:36:47 schreef weardguy:
Ik denk dat GJ dat ook bedoelt, maar iets anders zegt. Ik lees: 'De gloeispanning van 6,3 Volt transformeren naar de hogere spanning voor de andere buizen'.

Vraagje van iemand die wel weet dat deze dingen bestaan, maar dat is het dan ook: wat is de mechanische levensduur van die dingen eigenlijk?

Best wel lang.
Ze zaten met pinnen in het chassis om te kunnen wisselen, maar van een oude radioreparateur hoorde ik ooit dat ze het best lang uit konden houden.
Ze zaten ook in oude telefooncentrales met accuvoeding , dan maakten ze de 25 Hz belspanning.
Die draaiden volle dagen en gingen volgens mij zelden kapot.
Dat was een soort relais met een gewichtje er aan.

Er lopen 2 dingen door elkaar. Voedingschoppers (trillers) voor buizenradio´s op 6V of 12V en choppers in meetapparatuur. De trillers voor autoradio's waren 6V of 12V. De mechanische choppers in meetapparatuur zijn vaak 40V, 60V of 120V. Meestal aangestuurd door een wikkeling op de voedingstrafo. De autoradiotrillers worden met gelijkspanning aangestuurd, de meetchoppers met wisselspanning. Deze chopper wil 40V 50Hz hebben. De autoradiotrillers hebben wat stevigere aansluitingen, er lopen flinke stromen.

fred101 'De opdruk is ook radiometer'

Radiometer is een bekend Deens merk in de pro sector, tegenwoordig doen ze andere dingen dan oa. choppers maken.

AI

Heb de 40V~ aangesloten en begint zachtjes te zoemen,is dus een mechanische.
Op de drie vergulde aansluitingen is er geen spoor van enige spanning of signaal
te bespeuren. Ga 'm maar openmaken om de inhoud te bekijken.
--An3s--

Ga 'm maar openmaken om de inhoud te bekijken.

Zou ik niet doen, zou enorm zonde zijn. Tenzij het non-destructief kan.

Op de drie vergulde aansluitingen is er geen spoor van enige spanning of signaal te bespeuren.

Ik verwacht dat het gewoon een C (common) aansluiting is, met een NO (normally open) en een NC (normally closed), net als bij een relais.

Pas op het moment dat er een DC-spanning (zeg, 1.5V uit een batterij) op één van de aansluitingen gezet wordt, zal er een AC-blokgolf uit komen op de NC en/of NO aansluiting op het moment dat de chopper werkt.

Misschien eventjes kijken met de oscilloscoop?

Op dinsdag 2 september 2025 20:18:00 schreef Batavia:
Op de drie vergulde aansluitingen is er geen spoor van enige spanning of signaal
--An3s--

Je moet hem voeden met gelijkspanning (dan maakt hij wat erop vermeld staat) nu heb je wisselspanning aangesloten en dan is hij de weg kwijt!

Op dinsdag 2 september 2025 20:18:00 schreef Batavia:
--An3s--

allicht niet, je zit op een schakelende schakelaar te meten, daar komt als het goed is geen spanning uit. Bedoeling is dat een te meten zeer kleine spanning in mootjes gehakt wordt zodat het verder als een AC signaal kan versterkt worden, zoals andere reeds beschreven. dur de comprenuur :-)

Kris, Nonius en Ledlover, hoe kunnen we het nog beter uitleggen? Ze willen er niet aan!

Hebben jullie die doffe dreun ook gehoord ?
Dat was het kwartje wat hier viel !
Het blijkt dat de 3 pennetjes open zijn en alleen
sluiten op de frequentie van deze chopper.
--------