Mijn MIELE (correctie) wasmachine gaf vorige zondag een f0050 storing, wat volgens mijn info wijst op een motorstoring, issue met de tachogenerator (heeft mijn model niet) en vaak ook een issue met de printplaat.
ELP270

De storing komt meteen na vollopen machine, de motor draait zelfs niet.
Motor draait niet stroef waardoor ik naar de printplaat ben gaan kijken.
Hier heb ik de instructies van dit filmpje gevolged. https://www.youtube.com/watch?v=RpIRi8sgYxc
MOSFETS geven elk 0,495 ohm.
Diodes werken ook.
R033 geeft 0,2 ohm.

Nadien de driefase aansluiting gecontroleerd en deze geven alledrie 5,6 ohm (A naar B, B naar C, C naar A)

Nu zit ik vast en weet ik niet meer wat de volgende stappen zijn.
Kan ik nog andere zaken controleren in de printplaat?
Of ligt het aan de motor, en kan ik hier nog iets aan doen?
Indien niet meer binnen mijn bereik om het te maken, wat doe je best met de onderdelen?

groet
Johannes

Miele Johannes, Miele. Geen Siemens

0,495 ohm is een kortsluiting. Zeker van wat je schrijft?

De motorwikkelingen meten dan wel goed, alleen heb je ze verkeer gemeten. Je behoort het te meten aan de stekker die in de print plugt. Zo meet je de kabel mee door op onderbreking.

De 3 eindtrappen moeten onderling vergeleken worden op inconsistenties tov elkaar. Zelfs de gate driver.

De brug en dikke elco moet 300vdc meten na motor poging.

Meet allee FETs door, meten die identiek kan het wezen dat het de motor driver processor is, die overlijden nog wel eens..

MOSFETS geven elk 0,495 ohm.

Dat zegt niets.
Ten eerste, was dat in situ of uitgesoldeerd?

Ten tweede heeft een mosfet 3 pootjes dus moet je 3 meetwaarden hebben (gate-drain, gate-source, source-drain) en dat meet je uitgesoldeerd mbv de diode test op je meter waarbij je moet opletten dat je de gate niet oplaadt want dan gaat het kanaal geleiden en lijkt het een kortsluiting.

Ten derde is 0,495 zo ongeveer een kortsluiting en dat soort lage waarden meet je met een vier draad (Kelvin) meting. De weerstand van je draden en probes kunnen dit al zijn en dan meet je dus een short.

Je test ze snel door even de gate aan de source kort te sluiten, dan kun je de bodydiode meten met de diodetest van je meter. Dan kun je ook kijken of er een short is tussen de gate en de source en gate en drain. Dat kan in situ. Meet je geen short dan zullen ze heel zijn, meet je een short dan kunnen ze stuk zijn maar dat hoeft niet. Kwestie van ervaring en het schema kennen.

Zelf test ik ze uitgesoldeerd functioneel, soms gewoon met een DMM diode test maar dat is wat complex om uit te leggen omdat je de gate moet laden en ontladen met de probes op de juiste polariteit. Meestal gebruik ik een componenten tester van Peak.

alvast bedankt voor de uitgebreide hulp.
Het is uiteraard een Miele... ik was voor het posten een thread aan het lezen over Siemens, vandaar dus...

Voor de MOSFETS baseerde ik me op https://www.youtube.com/watch?v=RpIRi8sgYxc
Daar gaf source - drain een gelijkaardige waarde van 0,495 bij een diode test, dus geen ohm... ( en volgens mij in situ?)

Intussen geleerd dat deze test lang niet voldoende is en erop uit gekomen dat 1 van de 6 MOSFETS een afwijkende waarde 1.050 heeft gate - drain terwijl de andere 5 op 1.470 zitten.

Lijkt me dus dat hier de boosdoener zit, alleen is die afwijkende waarde misschien eerder gevolg dan oorzaak? Morgen voer ik de ander tests uit die hier zijn aangeraden.

Hartelijk dank,
groet
Johannes

Gisteren nog verder gekeken en het enige wat ik kan vinden is de afwijkende MOSfet.

Gate driver geeft continuiteit.
Motorwikkeling aan de stekker gemeten maar zeker te zijn.
Verder visueel niets uitgebrand of raars opgemerkt.

Dus ik ga de mosfet vervangen. Verder nog iets waar ik om moet letten?
GB10NC60HD
Advies waar te komen?
Op ebay vind ik ze, dus ben van plan er daar een aantal te kopen. Tenzij iemand hier iets beter kan aanraden.

Alvast bedankt

Je moet ze alle 6 vervangen!!

Op donderdag 4 september 2025 20:06:32 schreef smd:
Je moet ze alle 6 vervangen!!

Goed om te weten. Heb ze vorige week besteld op ebay en vandaag zijn ze aangekomen. 6 stuks dus.
Binnenkort van plan te solderen aangezien ik dit zelf niet kan / heb.

Maar alle 6 dus vervangen is een must?!
goed om te weten.

Ja, want de interne weerstand van de FETs verschillen per batch alsmede je weet nooit of de andere FETs schade hebben opgelopen. Dus het is een must!