Beste,

Het bedrijf waar ik werk maakt non woven geotextiel.
Deze week kregen we een klacht van een klant dat er gaten in het doek zaten.
Deze komen uit een oven en dan worden deze met een opwikkelaar opgewikkeld tot rollen.
Nu is mijn vraag, zou er een mogelijkheid zijn om dit te detecteren voor dat de doek gewikkeld wordt?
Het probleem is dat de doek een breedte heeft van 6m. De gaten kunnen eender waar voorkomen op deze 6m.
Het is dus de bedoeling dat ik kan meten over de volledige breedte.

Alvast bedankt

Wat moet de resolutie zijn? Ik zat te denken aan een lat met allemaal leds en aan de andere kant van het doek nog een lat met allemaal lichtdetectors. Maar om er 1 per centimeter te hebben zijn er al 600 nodig, dat is niet niks. En een gat van 3-4 mm kan er dan nog tussendoorglippen.

Volgens mij is dat doek licht doorlatend.

Zou het niet nuttiger zijn om te onderzoeken waar het in het fabricageproces fout gaat ?
Het lijkt me een hele opgave om hiervoor 'even ' een werkend ontwerp te ontwikkelen.

Kwaliteitscontrole is altijd een goede zaak.

Met lucht er doorheen blazen en kijken of je een lek ziet? Soort van buis waar lucht uitkomt en aan de andere kant een soort van buis die het op zou moeten vangen en daar dan weer een stroming sensor achter zetten?

Om een zinvol advies te kunnen geven zal toch wat meer informatie nodig zijn, bijv.:

• Eigenschappen van het non-woven geotextiel, bijv. is het lichtdoorlatend - en bij welke golflengtes?
  • Hoe klein de gaten zijn die nog gedetecteerd moeten kunnen worden?
  • Hoe snel komt die non-woven geotextiel uit de oven / in de opwikkelaar?
  • ...etc.

Ik denk overigens dat het elektronica aspect van deze vraag maar een heel klein deel van het probleem. De uitdaging ligt meer op systeem niveau.

Er zijn camerasystemen die dat kunnen, meerdere camera's op een rij met detectiesoftware erop, wordt o.a. voor koffiebonen gebruikt.
Zo'n systeem kan tot 20.000 bonen per sec. checken op kleur, vorm en gewicht (die bonen komen als een soort 'gordijn' voorbij)

Is in principe natuurlijk ook voor andere doeleinden te gebruiken/programmeren.
Maar dat zal zeker geen goedkoop systeem zijn.

Misschien is het zo simpel als een paar camera's aan één kant en een lichtbron aan de andere, een dan kijken of er groepen pixels zijn met een te hoge lichtintensiteit. Een Raspberry Pi, picam, en een vrij simpel stukje Python code kan het oplossen.

Een goede observatie is dat je niet perse hoeft te weten waar het gat is, alleen dat er een gat is, en dat maakt de perslucht optie misschien ook een haalbaar. Je zou ook iets soortgelijks met ultrasoon kunnen proberen, meten hoeveel geluid er doorheen komt, daar heb je veel minder sensoren en transmitters voor nodig dan wanneer je LEDs zou gebruiken.

Als de stof (zonder gaten ;) ) geen UV doorlaat, kun je dat ook gebruiken... (UV detect -> gat)

Het kan eventueel met een serie capaciteits metingen naast elkaar. Iets dergelijks werd of wordt gebruikt in katoenspinnerijen om pluisjes in het garen detecteren. Het garen wordt hierbij tussen twee plaatjes doorgevoerd, de plaatjes vormen een condensator, een pluisje geeft een capaciteits- (dielectrum) verandering en zet een actie in.
Een opening geeft ook een verandering. Afhankelijk van de breedte van het doek moeten er dus een aantal meetopstellingen met de bijbehorende elektronica gemaakt worden.

Iets met een laser misschien?

Om slechte plekken in lakwerk te detecteren bestaan er zogenaamde 'holiday detectors' daarbij loopt een (zachte) borstel met koperharen over het oppervlak en het metaal onder het lakwerk (bijvoorbeeld een buis) vormt de retour. De borstel wordt onder hoogspanning gezet en zodra er een slechte plek (een 'heilige dag' oftewel een 'holiday') aangetroffen wordt slaat hij daar door en wordt er een alarm gegeven.
De vorm van de borstel kan van alles zijn, ook een tweetal vlakken platen zonder direct contact met het materiaal is mogelijk.

Zoek maar eens op 'holiday detector'

De vraag is ook een beetje: wat wil je doen als je gaten detecteert?
Moet er een alarm afgaan? Moet de machine stoppen? Of moet er een SMS-je worden verstuurd naar de client van "uw textiel bevat gaten"?

Eerlijk gezegd klinkt het een beetje als: we hebben al met de fabrikant van de machine gesproken en die hebben ook wel een oplossing maar dat vinden we veeeeeeels te duur. Dus we gaan nu proberen om het probleem met een hobby-bob oplossing te adresseren

Op donderdag 4 september 2025 05:58:33 schreef LuckyStrike:
De vraag is ook een beetje: wat wil je doen als je gaten detecteert?
Moet er een alarm afgaan? Moet de machine stoppen? Of moet er een SMS-je worden verstuurd naar de client van "uw textiel bevat gaten"?

Eerlijk gezegd klinkt het een beetje als: we hebben al met de fabrikant van de machine gesproken en die hebben ook wel een oplossing maar dat vinden we veeeeeeels te duur. Dus we gaan nu proberen om het probleem met een hobby-bob oplossing te adresseren

Nee hoor, als we 1 slechte rol op een half jaar hebben is dit veel. We hebben dus nog niet met de fabrikant gesproken. De machinebouwers van de lijn hebben hier ook niks met te maken. Het probleem kan zowel van de NW lijn, oven of kalander komen. Dit zijn allemaal verschillende fabrikanten. De afwerkingsmachines (accumulator/snijtafel/winder) heeft hier ook niet echt een oplossing voor, ik kan het weten, want ik heb nog voor het bedrijf gewerkt... De machine moet zeker niet stoppen, want dan creër je een soort noodstop. Is nooit goed voor de machines. Gewoon een hoorn laten af gaan zou al iets zijn.

Non woven is niet licht doorlatend. Licht zou dus eventueel een oplossing zijn. Het doek komt aan max 25m per minuut uit de oven. De foto's die ik heb van onze klant, zie ik dat het doek bijna volledig door is. Dit kan natuurlijk ook zijn dat er juist voor de opwinding al een gat in het doek zat, waardoor er door spanning tijdens oprollen een grotere scheur komt.

In verband met kwaliteitscontrolle, we hebben hier een volledig labo. Het gebeurt misschien 1 maal im het half jaar dat we een klacht krijgen.

Een optische herkenning lijkt me dan het makkelijkst. Eventueel kan je met een klep een inkt/verfmarkering aanbrengen op de oprollende rol waar het gat ongeveer zit, zodat je kwaliteitscontrole er voor kan kiezen om dit gat te repareren, ofwel om de rol af te knippen en de resterende stof op een nieuwe rol te wikkelen.

Op woensdag 3 september 2025 19:00:31 schreef SparkyGSX:
Misschien is het zo simpel als een paar camera's aan één kant en een lichtbron aan de andere, een dan kijken of er groepen pixels zijn met een te hoge lichtintensiteit. Een Raspberry Pi, picam, en een vrij simpel stukje Python code kan het oplossen.

Een goede observatie is dat je niet perse hoeft te weten waar het gat is, alleen dat er een gat is, en dat maakt de perslucht optie misschien ook een haalbaar. Je zou ook iets soortgelijks met ultrasoon kunnen proberen, meten hoeveel geluid er doorheen komt, daar heb je veel minder sensoren en transmitters voor nodig dan wanneer je LEDs zou gebruiken.

Hierop voortbordurend: Zou het geluid dusdanig veranderen dat je met 1 microfoon (of je eigen oren) kunt horen "hé, daar is iets mis"? Then again, een productieomgeving is vaak al erg rumoerig.

Met de camera-oplossing is het waarschijnlijk leuk de "deze is afwijkend" foto op te slaan inclusief een indicatie van de locatie in de rol, zodat een mens er (achteraf) naar kan kijken. Dan kan de machine gewoon doordraaien, maar díe specifieke rol kan dan gemarkeerd worden als "is iets mis mee", voorzien van foto "en wel ongeveer dit en het zit op 12 meter vanaf het einde/begin".