Hallo,

Uit een oude wekker radio heb ik een afstem condensator gesoldeerd om er wat mee te experimenteren. Nu dacht ik deze wel even op te zoeken in verband met een aansluitschema, echter viel me dit wel wat tegen. Of zoek gewoon verkeerd. Ik kon vergelijkbare exemplaren vinden maar net met andere aansluiting of minder aansluitingen. Veel met de aansluitlippen langs de behuizing en dan 3 aansluitingen.

Ik heb wat foto's toegevoegd en kon 1 pootje niet juist aflezen maar vermoed dat het C2 of 3 is. De NCE die er op staat verwijst denk ik naar een type, maar weet het niet zeker. Het is jammer dat ik het merk van de wekker radio niet meer weet.

Wellicht kan iemand me op weg helpen.

Bij voorbaat dank,

Marcel

Heb je geen componenten tester ?
Of multimeter met condensator meting ( wel geschikt voor lage capaciteit waardes.
Via ali kosten die niet de hoofdprijs en dan heb je direct een idee wat het bereik van deze afstem condensator is

Dew capaciteit is enigszins te zien: de cap met het meeste aantal platen is/heeft de grootste capaciteit...

Ik heb een LCR45, gemeten en uitwerking toegevoegd.

Links is volledig uitgedraaid (klok mee) en rechts vica versa.

Marcel

Vaak zit er ook nog iets van een trimmer of meerdere op. Had de wekkerradio alleen FM of ook AM?

In geval van AM zou er ook nog iets van 500pF op moeten zitten.

Ik zou i.i.g. ook even t.a.v. die 'dikke' lip meten. Die zit waarschijnlijk aan de afstemas, die weer een helft van de platen draagt.

Harry64

Volgens mij was het inderdaad AM/FM. Denk dat ik inderdaad nog niet uitgemeten ben en zal het dan ook doen. De dikke aansluiting heb ik niet in het verhaal betrokken en bij de eerste gelegenheid, doe ik een volledige meting.

Bedankt

Marcel.

Oh, deze had ik gemist, maar een antwoord heb ik.

De aansluitingen naast de massa zijn voor FM antenne en oscillator kring.
De aansluitingen aan de andere kant zijn voor AM. Bij ingedraaide "platen", de maximale capaciteit, meet je ten opzichte van de massa pen tussen de 75 en 300 pF, waarbij de laagste capaciteit de oscillator aansluiting is en de hoogste waarde de antennekring.

Brightnoise

Bedankt voor je reactie en opheldering.

Dat ga ik zeker nameten als ik in de gelegenheid ben ( vakantie). Is je verhaal dan ook nog te vertalen icm de C1/C2 etc of is dat niet zo te zeggen.

Bedankt

Marcel

C1 en C2 op je eerste foto zijn misleidend: er zijn 4 secties ten opzichte van aarde, of beter massa. Twee voor AM en twee voor FM. En er zijn 4 trimmers, die per genoemde sectie gewoon parallel staan.

Wanneer je gaat meten: zet de trimmers op de laagste capaciteit en meet 4 waarden (ten opzichte van de massa aansluiting) bij uitgedraaide "platen" en 4 waardes bij ingedraaide "platen". Dan weet je precies wat je hebt.

Ok, duidelijk verhaal. Nieuwsgierigheid is gewekt en zal het checken.

Bedankt

Marcel

Hallo

Inmiddels de connecties gemeten tov van de massa. De maximale waarde die ik kan meten is ~136pF.(C3 en C4)

Hoe ik ook anders meet, tov massa of niet, ingedraaid of uitgedraaid, hoger zal het worden.

Wat kan dit betekenen?

Gr

Marcel

Behalve de platen onder, zie ik ook nog vier trimmers, dat zijn die vier schroefjes. Zijn er toevallig aansluitingen afgebroken?

Lijkt mij ook, 2 voor de MG en 2 FM band, voor ingangstrap en oscillators. Zoiets, tel 7 aansluitingen op deze foto. Als de OP een betere foto plaatst is er meer te zien.

en deze, voor het idee:

Harry64

De vier schroeven heb ik bij de laatste metingen aan gedraaid en moet zeggen dat de waarden wel wijzigen maar niet in tientallen. 136pF werd op zijn hoogst 142pF.

Of er wat is afgebroken is kan ik niet beoordelen.

RAAF12

Op de plaatjes zie ik meer aansluitingen dan de 6 die ik hier heb. De tekening die er naast bij staat is wat ik probeer te bewerkstelligen, maar maar kom niet verder dan de toegevoegde attachment..

Bedankt voor jullie feedback.

Marcel

135 pF voor een AM-afstemcondensator is niet gek. De oude '500 pF' was alleen nodig omdat in de goede oude tijd de minimum-capaciteit niet zo ver onder de 50 pF gehouden kon worden, met al die lange draden en elektronenbuizen.

Zolang je maar een capaciteitsvariatie van 1 op 10 haalt (dus als de minimum-capaciteit klein genoeg gehouden kan worden), kun je vrij kleine capaciteiten als afstemcondensator gebruiken. In portable radiootjes was 135 pF een normale waarde.
(De Sinclar Micromatic had zelfs een 4...40 pF afstemcondensator. De antennespoel was dan ook maar liefst 1600 µH!)

De calculator zegt 6pF --54pF = 1624 -- 541 Khz maar dat zal de bedrading zijn of een trimmertje over de varco.
Met 40 pF kom ik uit op 630 Khz

[Bericht gewijzigd door Hubie op (13%)]

Frederick

Oke, goed om te weten en dat er nog wat mogelijk is. Weer een stapje verder.

Hubie

Bedankt hiervoor. Kende de tool niet en een goede reden om er wat meer in te duiken.

Inmiddels wat niet aanwezige onderdelen besteld en zal wat gaan experimenteren. Iedereen bedankt voor de input. Wat ik er ook zijdelings bij heb is "elektronica echt niet moeilijk 123". Leuk en leerzaam boek en dit onderwerp wordt ook wel besproken maar uiteraard niet alles. Wel de continue aanwezige 500pF in de voorbeeld schakelingen, wat me wellicht ook op het verkeerde been zette omdat ik zoveel lager meet. Daarom ook de inzet in dit forum.

groeten,

Marcel

[Bericht gewijzigd door Marets op (12%)]