Motor uit de jaren 70.
0.5 HP. Na omrekenen naar elektrisch opgenomen vermogen met 80% rendement zou dit pakembeet 500Watt moeten zijn.
De motor moet worden aangesloten op een 3-fasen net met lijnspanningen van 220V. Er is geen NUL-aansluiting op de motor.
Heel vroeger had men blijkbaar op sommige plekken een afwijkende lijnspanning.
De transformator zal ongeveer 750VA moeten zijn. Met gescheiden wikkelingen?
Heeft iemand toevallig een transformator liggen die 3x400 omzet in 3x220 met 750VA? Prijs is bespreekbaar.
Verdere tips of andere manieren om deze motor aangekoppeld te krijgen op 3x400 Nederlands net zijn ook zeer welkom.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Is een andere motor geen beter plan? (veel motoren zijn in beginsel standaard modellen die uitwisselbaar zijn)
Volgens mij kwamen de motordraden er uit zonder kastje, dus geen klemmenstrook.
Maar er zaten nog wat relais-schakelingen ed VOOR de motor.
Sorry, ik heb niet alle info gegeven. Motor zit IN een machine met relais, schakelaars etc etc.
Voor mij is het dus makkelijk om domweg een trafo aan de netstekker te zetten.
benleentje
Golden Member
Inderdaad wel erg weinig concrete informatie.
Maar een transformator vinden zal denk niet meevallen die zijn er niet zo heel veel.
Bovendien zal je een grotere trafo nodig hebben voor een motor de trafo moet de opstarttijd van de motor ook nog aankunnen.
Een frequentie regelaar voor 500W motor zal al snel veel goedkoper zijn en makkelijk te vinden. En de fo zoals we noemen beveiliging je motor ook nog eens.
Een fo van 500W is voor een motor van 500W en kan ook de opstarttijd van de motor aan.
Met klemmenstroom word het aansluit kastje op de motor bedoeld.
En de motor hoort ook een type plaatje te hebben.
Vaak kan zo motor kn ster of driehoek gezet worden en dan heb je geen trafo nodig.
[Bericht gewijzigd door benleentje op (17%)]
Verdere tips of andere manieren om deze motor aangekoppeld te krijgen op 3x400 Nederlands net zijn ook zeer welkom.
Een 3x400 Nederlands net zal ook wel een N hebben zeker?
Dan maar een FO 1x230 in en 3x230 uit
nonius
set SCE to AUX.
Een 3x400 Nederlands net zal ook wel een N hebben zeker?
Hangt er van af. Ik heb hier in de werkplaats 3*400V zonder nul.
Het ontbreken van een nul heb ik nog nooit als een gemis ervaren, voor mijn gebruik/toepassingen/machines.
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Je kunt een ringkern transformator met een 230/400V wikkeling heeft gebruiken als autotransformator. Voor 500W over 3 fasen heb je het dus over ongeveer 170W per fase, en daarvan gaat 170W/230V*(400V-230V)~=125W door de kern van de transformator. Omdat je in spanning omlaag gaat, moet de wikkeling wel de motor stroom kunnen voeren, dus die moet geschikt zijn voor ~=750mA.
Dat zijn dus 3 betrekkelijk kleine transformators. Omdat er wat blindstroom is, zou ik de transformators wel iets groter kiezen dan 125VA.
Als er 6 draden uit de motor komen, was er waarschijnlijk wel een mogelijkheid om het zonder transformator op te lossen. Het lijkt me onwaarschijnlijk dat zo'n kleine motor een ster-driehoek schakeling heeft.
mvdk
Golden Member
Een FO voor 230 eenfase in, driefase 230 uit was waarschijnlijk goedkoper geweest.
Maarja, hoeft niet meer.
Nouja, zo'n FO is niet blij met relais er achter, en dat is precies wat de TS wilt uitvoeren. De machine intact laten en anders voeden.
Een paar 400/230 ringen zal prima werken.