fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Ik heb net een koffer van de stort gered waarin een camera, voeding, modulator en kabels zaten. Het is een Philips LDH8300 camera set. Er hoort nog een monitor bij maar die heb ik niet. Er zit geen opneem mogelijkheid op dus het was geen gewone filmcamera. De zoeker kijkt via, ik denk een prisma, direct door de lens. Best een gaaf ding. Helaas kan ik er verder niets mee maar vond het zonde hem weg te gooien. Er schijnt RF uit te komen dus hij kan op een TV worden aan gesloten? Op deze pagina staat een foto: https://www.transistorforum.nl/forum/index.php?mode=thread&id=7380… van een gelijke set.
Waar werd deze camera voor gebruikt en hoe oud zal hij zijn (ik denk jaren 60/70) ?
(Ik heb het service manual gevonden)
De camera zelf komt me bekend voor want Philips heeft er ooit tv reclame voor gemaakt.
De camera kon op een Philips videorecorder aangesloten worden en door de langere aansluitkabels kon volgens de reclame kon vader door de woonkamer lopend opnames maken.
De aansluitingen stammen nog uit de tijd dat Philips de eerste serie videorecorders verkocht met brede videocassettes die de beelden op namen.
Een heel gedoe met kabels aansluiten maar wel het begin van een nieuw tijdperk.
Wellicht weet Maarten Bakker er nog meer over te vertellen want die is een expert in het achterhalen van de herkomst.
rob040
Golden Member
Die z/w camera komt nog uit de tijd dat er nog geen videocassettes waren, maar spoelen met tape.
De eerste VCR was de N1500 en dat was een kleurenmachine.
Niet helemaal waar want de eerste generatie videorecorders van Philips waren geen kleuren video recorders.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
LDH8 is de categorie PROF. TV -> Diverse app. zw.w.
Kennelijk is dat het typenummer van het setje? De losse camera zou met LDH0 of 8925 0 moeten beginnen.
Ik verwacht niet direct dat er een modulator in zit.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (15%)]
RAAF12
Golden Member
Op maandag 22 september 2025 16:30:59 schreef ronny530:
Niet helemaal waar want de eerste generatie videorecorders van Philips waren geen kleuren video recorders.
EL3402 uit 1964 dat zal een duur dingetje geweest zijn.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Er zit geen label op de camera maar wel op de rest. In het Service manual staan alle onderdelen.
De LDH25 is de camera zelf.
LDH8300 is, denk ik, de hele set (Ik denk incl monitor LDH2100).
De voeding is LDH4430/00 (Met een BD181 tor aan de buitenkant).
LDH4250/00 is de modulator waar een draad met een gewone antenne stekker aan zit.)
Ik heb alles behalve de monitor (helaas heb ik ook geen TV aan board) dus ik kan alleen met de scoop kijken of hij werkt. Lijkt me leuk hem te restaureren (electronisch, mechanisch is hij keurig) Maar dat heeft weinig nut als ik hem nergens op kan aansluiten. Het zou helemaal leuk zijn als ik ook iets zou kunnen opnemen.
Hij heeft geen aan/uit knop, er zit een "groot" rood lampje boven op wat waarschijnlijk aangaat als je hem aanzet. (Qua look zoals bij TV studio camera's, zodat de regisseur ziet welke er actief is)
Ik heb ooit heel lang geleden wel gehoord over camera's die je videorecorder gebruikten maar dit ziet er niet echt als consumenten-grade uit. Er zit een best serieuze lens op. (Fuji Photo optical CO 326154 lens Fujinon-TV Z 1:2/12.5-75 hex125) Diafragma 2.0-18, zoom, scherpte en diafragma zijn handmatig. De super 8 film cameras die mijn moeder en opa vroeger gebruikte, hadden heel eenvoudige lensjes. Je kijkt hier zelfs via een prisma door de lens. De 75mm geeft een heel behoorlijke vergroting. (vergeleken met mijn DSR fotocamera iets van 250mm)
Ik heb ook een Philips microscoopje voor naalden. Waarschijnlijk de AS7004
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
zo'n camera ken ik, die had mn pa eind jaren 70/ begin 80's. de paar z/w films ervan waren al overgezet op VHS, later naar DVD. die films omvatten de huiskamer in die tijd, de bijpassende videorecorder woog net zo veel als de keuken
meen een VCR oid was dat nog. dat was niet bepaald portable maar ok. met een messing din plug 9pins, die kan hier best nog slingeren gezien dat ding al zeker 20-25 jaar terug in onderdelen is omgezet.
de buis was een vidicon dacht ik. je kunt er vrij simpel beeld uitkrijgen, 12VDC en er komt video uit. maar verwacht er weinig van, zwart/wit en de lens is ook niet veel. de vidicon wat op laten warmen kwam het beeld ook wel ten goede. toestel was in 1980 al niet modern meer, maar was n krijgertje meen ik.
[Bericht gewijzigd door testman op (32%)]
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
De camera zal voluit LDH0025 heten.
LDH4 is elektronische toebehoren, dus dat klinkt logisch voor een voeding en modulator.
Het komt uit de groep professionele TV, dus dan is het in principe of voor de studio (zoals deze) of voor CCTV bedoeld.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (48%)]
In de jaren 70 was ik betrokken bij de ontwikkeling van de camera welke bij de set hoort. Ik werkte indertijd op de afdeling CCTV bij Philips ELA Breda. Toevallig kwam ik enkele weken geleden eenzelfde koffer tegen en heb deze uit nostalgische overwegingen gekocht en ook weer werkend gekregen. Er zit echter nog een kraak in. Ik lees dat er een servicemanual beschikbaar is. Deze zou me geweldig op weg helpen om het geheel 100% werkend te krijgen. Hoe kom ik daar aan?
Bert
fred101
Golden Member
is de verkeerdehttps://www.manualslib.com/manual/3689343/Philips-Ldh-0600-00.html?pag…
Ik kan de pdf niet meer op mijn PC vinden, waarschijnlijk weggegooid omdat ik hem kan downloaden als nodig. Ik dacht dat ik hem hier vandaan heb maar ik krijg het op die link nu niet meer voor elkaar. Je krijgt zo'n stomme fotopuzzle die zo klein is dat ik de details niet zie maar misschien lukt het jou wel.
Ik heb de mijne nog en er niks mee gedaan. Als je wilt kun je hem hier ophalen want de kans dat ik er ooit aan ga werken is klein. 
Dat is een mooi aanbod Fred waar ik graag gebruik van maak. Wat kunnen we afspreken? Ik kom vanuit Breda en kan in principe altijd. Ik hoor graag van je, evt via mail.
PC-Rider
Vol st(r)oom er tegenaan!
@Philfan;
Beter je mailadres even weghalen, het staat daar openbaar is wordt gelezen door SPAM-bots.
Je mail adres staat in je profiel en kan Fred101 eenvoudig lezen. In je profiel staat je mailadres afgeschermd tegen bots die je SPAM sturen of zo.
[Bericht gewijzigd door PC-Rider op (24%)]