Goedeavond,
Ik ben Kenny en ik hou me bezig met vaste telefonie. Ik ken niets van elektronica maar zou graag het volgende willen bereiken:
Over een telefoonlijn van +/- 48v gelijkspanning zou ik een Led willen laten branden wanneer de lus onderbroken wordt. Een soort van alarm systeem waarbij er een led lamp gaat branden als de kabel bv werd doorgeknipt,... De lijn komt binnen in de technische ruimte en er loopt van daar een kabel naar achteren in de tuin.
a draad --------------telefoontoestel--------------- b draad
In mijn technische ruimte (waar de lijn binnenkomt) zou ik dus een led willen hebben dat wanneer de a en/of b draad in de tuin wordt onderbroken de led aangaat, wanneer de kabel dus goed is moet de led uitblijven. Ik weet niet of ik het zou goed heb uitgelegd.
Is dit mogelijk en hoe moet ik dat juist doen?
Bedankt,
Kenny
Gezien een telefoonlijn in 'haak neer'-toestand niet belast is ... is het tricky om te zien of een lijn onderbroken is zonder draadjes terug. Als je nog een paar hebt in die kabel is er wel wat te fabrieken.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Als je de andere kant niet hoort is de kabel door 
Ik zou de led laten branden als de kabel wel goed is want als de led uit is kan de led of voeding ook kapot zijn. Dan moet je daar weer een led voor plaatsen 
nonius
set SCE to AUX.
Gewoon spanning op een ander aderpaar zetten (bijv. 12V) en aan de andere kant een 12V-relais gebruiken. Lampje/LEDje/bel/... aansluiten op het NC-contact (normally closed). Wanneer de spanning over de lijn verdwijnt (doorgeknipte kabel) valt het relais af naar de ruststand en wordt het NC-contact van het relais doorverbonden met C (common), zodat er een lampje of LEDje kan gaan branden, of een belletje rinkelen, of...
Presto, klaar.
't Is niet moeilijk, 't is gemakkelijk! (met excuses aan Kamiel Spiessens).
(met een 48V-relais zou het misschien ook wel kunnen met de telefoonlijn, maar die lijn kent ook allerlei andere toestanden: rinkelen (ca. 60-90Vac gesuperponeerd op de lijn, bovenop de 48Vdc; of lijn in gebruik, waarbij de spanning flink daalt en het 48V-relais mogelijk ook af valt), waardoor de telefoonlijn-oplossing me erg lastig lijkt.... Nog los van het feit dat het 48V-relais de goede werking van de telefoonlijn mogelijk kan verstoren.)
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
dan heb je nog de kans dat enkele aders beschadigen en niet de meetlus en je dus niet ziet dat er iets mis is. net als dat de tel lijn weg valt bijv. ik zou dan eerder A en B op einde kabel pakken en weer terug laten gaan naar technische ruimte en daarop die detectie maken. evt een tel. toestel erop steken met een display waar je dus meteen kunt zien dat de lijn onderbroken is.
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
Op zondag 21 september 2025 18:31:25 schreef Sine:
Gezien een telefoonlijn in 'haak neer'-toestand niet belast is ... is het tricky om te zien of een lijn onderbroken is zonder draadjes terug.
Tricky als in ‘met AC meten of de bel de lijn belast, maar zonder dat de bel gaat rinkelen, en het moet ook werken bij een modern toestel waar geen echte bel in zit’
Ja, een extra draad/ader gebruiken is praktischer…
Op die telefoonlijn staat in rust 48 volt, als je die met een hele lage belasting meet kan je een detectie maken.
Ik zou ook kiezen voor een led die brand zolang de lijn ok is en uitgaat bij een onderbreking, dan test je de schakeling en voeding daarvan meteen mee.
In menig fax en modem zat ook een lijnbewaking, en de mede "telecom" mensen hier kennen de stronteigenwijze frankeermachines wel de op een iets afwijkende lijn niet meer werkten...
Met deze schakeling kan je het al detecteren.
https://www.circuitsonline.net/schakelingen/23/meten-en-testen/telefoo…
Stel dat ik nu op 2of meerdere plaatsen een detectie lus wil hebben, is het dan dit dat ik moet gebruiken of is dit het verkeerde?Ik vermoed dat die R op het schema een weerstand is voor de led?
benleentje
Golden Member
Dit is enkel een relais printje voor achter een microcontroller.
Als je een externe led wilt laten branden moet daar nog een weerstan bij.
Ook moet er nog een 5V voeding bij.
Voor de led bestaan er een compleet setje, waar dan al draadjes en een weerstand zijn aan elkaar gemaakt.
Deze heb je dan voor verschillende spanningen en voor een 5V voeding heb je dan een 5V setje nodig.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Je mag on-hook in ieder geval totaal niet meer als 0.5mA aan stroom trekken uit de telefoonlijn (voor een 'echte' lijn met 48 volt)
De aanwezigheid van 48v in rust is trouwens maar een beperkte test: het zegt niets over de toestand van de telefoonlijn.
(m.a.w.: al is er 48v aanwezig, dan hoeft het nog lang niet mogelijk te zijn om een telefoonverbinding tot stand te kunnen brengen)
[Bericht gewijzigd door Arco op (46%)]
KGE
Golden Member
Je zou ook de lijn spanning door een gelijkrichter kunnen halen en daarmee een PNP transistor dicht kunnen sturen, zodra de lijnspanning wegvalt kun je die transistor laten geleiden en gekoppeld met een batterij een LED aan sturen. In rust hoeft dat niets te verbruiken van de batterij, je zou zelfs een condensator of supercap heel langzaam op kunnen laden en die als voeding voor de LED kunnen gebruiken.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Op maandag 22 september 2025 11:27:11 schreef Sine:
R is afhankelijk van de voeding.
12V - 2k2
24V - 4k7
48V - 10k
Met een 10k over je telefoonlijn kun je zeker niet meer bellen... 
Nee, en het schema wat ik aanhaalde ( van CO) geeft meer info.
Als er een draad in de ISRA los gaat, of KPN weer eens een verkeerde kruisdraad in de HVD lostrekt, of een kabel in de straat of wijkkast... wil je dat ook weten..
Dat laatste maakt veel meer kans dan een kabelbreuk in de tuin.
Daaron zou ik de lijn monitoren en niet alleen dat stukje kabel.
Op maandag 22 september 2025 14:18:56 schreef Arco:
[...]
Met een 10k over je telefoonlijn kun je zeker niet meer bellen...
Vandaar ook over een "vrij aderpaar"
Op maandag 22 september 2025 15:11:36 schreef Sine:
[...]Vandaar ook over een "vrij aderpaar"
Als je gaat bellen gaat de impedantie juist omlaag. Vandaar de term"600 ohm" 
nonius
set SCE to AUX.
De oplossing van Sine blinkt uit door elegante eenvoud!
Als ik OP was zou ik het op die manier doen (en mijn oplossing met een relais gewoon vergeten).
Op maandag 22 september 2025 11:27:11 schreef Sine:
Als je enkel een led wilt laten branden heb je zelfs geen relais nodig.[bijlage]
R is afhankelijk van de voeding.
12V - 2k2
24V - 4k7
48V - 10kLus onderbroken = ledje aan. Simpeler gaat het niet worden.
Bedankt we gaan dat proberen
Arco
Special Member
Ah,
Dat vrije aderpaar doet dus niks om de telefoonlijn te bewaken, maar alleen om te zien of de kabel kapot is. Is dat wel de bedoeling?
Op maandag 22 september 2025 20:44:43 schreef Arco:
Ah,Dat vrije aderpaar doet dus niks om de telefoonlijn te bewaken, maar alleen om te zien of de kabel kapot is. Is dat wel de bedoeling?
Het is inderdaad de bedoeling om te zien of de kabel kapot is. De kabel loopt van de woning helemaal naar achter in de tuin. Het is niet de eerste keer dat we problemen hebben en dat uiteindelijk na wat zoekweerk de kabel over is. Via een lampje dat gaat branden weten we dadelijk dat er een probleem is met de kabel.
Ik heb dit gevonden op conrad voor de weerstend:
https://www.conrad.be/nl/p/yageo-mf0207f2k2h-mf0207fte52-2k2-metaalfil…
en dit als led:
https://www.conrad.be/nl/p/kingbright-l-7113id-12v-bedrade-led-rood-ro…
Ik heb een voeding gevonden van 12VDC - 4.5VA
Stel dat ik nu een stuk of 10 van die lussen met led wil hebben telkens 1paar uit een kabel. Kan dit dan op dezelfde voeding? De kans is natuurlijk klein dat de 10 led's tegelijk gaan branden.