benleentje
Golden Member
Zachtkoper wordt niet veel gebruikt.
Ik denk nog voornamelijk in bv remsystemen van auto's. Of is dat nu ook met slangen?
Vroeger werden in persluchtsystemen ook koper met flair koppeling gebruikt, dat is nu ook allemaal kunststof slang.
Op vrijdag 3 oktober 2025 23:00:05 schreef benleentje:
[...]Ik denk nog voornamelijk in bv remsystemen van auto's. Of is dat nu ook met slangen?Vroeger werden in persluchtsystemen ook koper met flair koppeling gebruikt, dat is nu ook allemaal kunststof slang.
Remleidingen in een auto zijn meestal van gecoat staal.
Bij reparatie wordt er ook wel koper gebruikt.
En er is een legering van koper/ nikkel voor oldtimers.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
buckfast_beekeeper
Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Op vrijdag 3 oktober 2025 22:31:08 schreef revado:
[...]Niet helemaal correct.
In de koeltechniek was het vroeger gebruikelijk de flair koppelingen er zelf aan te trompen.
Dat lukt je met hard koper niet, dat scheurt kapot.
Tegenwoordig (hard)soldeer je er een complete koppeling aan.
[...]
Hiermee heb ik tientallen moffen geklopt in 5/8 koperbuis. Geen enkele is gescheurd. Wat soldeervet eraan en kloppen. Ik heb ook nog 1 voor 3/4 buis.
Tegenwoordig zie ik nog weinig geschroefde knelkoppelingen. Bijna allemaal geperst zoals deze. Gaat snel, geen soldeerervaring vereist en ook geen vlam of andere hittebron meer nodig. Niks opschuren voor het solderen.
benleentje
Golden Member
Enige nadeel is dat als je de met elektrisch gereedschap wilt doen dat die best wel duur zijn. Maar hydraulische hand perstangen zie ik zo rond de 100,-.
Op vrijdag 3 oktober 2025 20:48:48 schreef nonius:
Voor RVS e.d., en vooral wanneer het dikwandig is, begin ik dan toch al voorzichtig naar m'n hydraulische buigpomp te grijpen,
In m'n tijd bij de brandweer hebben we wat 300 bar leidingen gelegd, dat was dikwandig RVS van denk ik 8mm. Wel allemaal met de hand gebogen, dacht aan het plaatje dat eSe's buigtang daarvoor was. (En één van ons had de noodzakelijke papieren want schijnbaar (gelukkig maar) mag niet elke malloot deze leidingen leggen... een slecht o-ringetje dat eruitklapt bij deze drukken veroorzaakt al bruine vlekken in je broek...)
Hunebedbouwer
De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
Niet alleen het uitgloeien, Ook de zuiverheid bepalen de hardheid. legeer je het met zink (messing) Of met Tin( Brons )krijg je harde materialen. Elektrolitisch is zacht.
benleentje
Golden Member
In m'n tijd bij de brandweer hebben we wat 300 bar leidingen gelegd, dat was dikwandig RVS van denk ik 8mm.
Dat is nog niet echt dikwandig. Ik heb ook 1000 bar hydrauliek op een olieplatvorm in aanbouw gezien waar de binnen dia 15mm was en de wanddikte 20mm. En ook leidingen gezien met nog veel dikkere wanden.
Ik zocht bv naar een 4 duims leiding waar ik dan tracing om moest aanbrengen. Ik kon het ding nergens vind. Ik maar vragen aan iemand en toen bleek het de leiding te zijn waar ik al tijd al op gezeten had. Die was aan buiten kant tot echt 12 duim. Dan heb je het over leiding met binnen dia 4 duim en 4 duim wanddikte, met flenzen van ca 20cm dik.
Volgens tekening moest daar iets van 30 meter tracing op maar daar ging veel meer op. Dus de enegineers bij het tracings bedrijf hadden zich er ook in vergist. Dat er meer op gaat maakt met dit type tracing dan gelukkig niks uit en de extra meters worden ook wel gefactureerd.
[Bericht gewijzigd door benleentje op (18%)]
buckfast_beekeeper
Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Op zaterdag 4 oktober 2025 18:35:38 schreef r-p:
[...]In m'n tijd bij de brandweer hebben we wat 300 bar leidingen gelegd, dat was dikwandig RVS van denk ik 8mm. Wel allemaal met de hand gebogen, dacht aan het plaatje dat eSe's buigtang daarvoor was. (En één van ons had de noodzakelijke papieren want schijnbaar (gelukkig maar) mag niet elke malloot deze leidingen leggen... een slecht o-ringetje dat eruitklapt bij deze drukken veroorzaakt al bruine vlekken in je broek...)
Een o-ringetje valt dan nog mee. Zelfs 200 bar is al kritisch. In ons vulstation, van de duikclub, is ooit de bus van het koolstoffilter gescheurd op het einde van de draad van het schroefdeksel. Het deksel is gelukkig bijna verticaal omhoog gevlogen. Door het dak, hoger dan de het dak (2 verdiepingen), op de straat zagen ze het vliegen. Toen het neerkwam was het gelukkig slechts 1m verwijderd van de vertrek positie. Stel je voor dat dit horizontaal vertrekt. Of dat er iemand toevallig op de plaats aanwezig was. Honderden duikflessen waren ermee gevuld. Als ik me niet vergis is er in NL een dodelijk ongeval gebeurd met een verkeerde kraan op een duikfles. In plaats van een 3/4" BSPP was een M25x2 geplaatst. Bij het vullen is die kraan uit de fles geblazen.
benleentje
Golden Member
Een o-ringetje valt dan nog mee. Zelfs 200 bar is al kritisch. In ons vulstation, van de duikclub,
Met hydrauliek heb je wel het voordeel dat bij een scheur de druk al bijna weg is. Terwijl met gas de druk veel langzamer daalt.
nonius
set SCE to AUX.
Heb hier ook een 40L fles Argon staan onder 200 bar. Toen ik hem pas had werkte ik er toch altijd aan met samengeknepen billetjes....
Een reserve schone onderbroek in de gereedschapskist stoppen is misschien toch niet zo'n heel slecht idee. Better to have it and not need it, than to need it and not have it.... 
benleentje
Golden Member
Nee daar nooit bang voor geweest en er ook niet overdreven zachtzinnig mee om gegaan. Die dingen worden professioneel gevuld en ze vullen geen flessen die niet meer in orde zijn. Ook moeten die flessen regelmatig een druktest op 300 bar ondergaan.
Bij ons hadden we 10 van die grote flessen, en bij de lazersnijmachine van die hele grote pakketten van 16 flessen op een stalen frame. Daar stond argon en zuurstof. Zuurstof word gebruik met wat dikkere staalplaat om extra warmte toe te voeren.