Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Sinds een paar dagen duurt het vaak 6-12 seconden voor er iets gebeurt als je iets aanlkikt. Soms werkt het ook normaal snel.
Hebben meer mensen daar last van? (alle andere sites werken normaal...)
Hubie
Golden Member
S U M M E R T I M E https://youtu.be/zdIqME_JLaU?list=RDzdIqME_JLaU Brainbox:https://youtu.be/s_8AoIpeH_o?list=RDs_8AoIpeH_o
Yep,hier ook,af en toe.Nu dus niet. wel
[Bericht gewijzigd door Hubie op (14%)]
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
Hier geen verschil met vroeger. Soms komt het nieuwe scherm flitssnel, soms duurt het enkele seconden, maar dat is met de meeste sites zo.
Dit is met Firefox op Ubuntu
Misschien komt dat door die AI - shit.
Op elektronicaforum.nl kan je zien hoeveel computers er de site aan het lezen zijn.
Normaal waren dat er altijd anderhalve paardekop.
Sinds een tijdje staan er honderden, soms wel meer dan duizend online.
Nee, dat ligt niet aan de verbinding, gisterenavond was het merkbaar traag ... momenteel heb ik er geen last van.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Ik heb op het NFOR mijn robots.txt aangepast om de paar bots uit te sluiten die het meeste overlast gaven (de bottleneck zat bij mij in de database, niet in de webserver zelf).
Bij mij ziet die er nu zo uit:
User-agent: *
User-agent: GPTBot
Disallow: /
User-agent: Bytespider
User-agent: AhrefsBot
User-agent: SemrushBot
User-agent: barkrowler
Maar je / Jeroen kan het beste even in de logs kijken of dat zin heeft en om welke bots het gaat.
Af en toe heb ik ook even vertraging, maar meestal werkt het gewoon.
Wat mij wel opviel vandaag ( hele dag van huis geweest met een rondje nederland).
Op de mobiel ( samsung en chrome) doet CO niets meer.
Met de Samsung browser doet ie het wel.
Misschien is er een link met Chrome en traag / niet werken?
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
De response is nu weer goed dus is m.i. de voorlopige conclusie dat CO hetzelfde overkwam als andere fora. Schuilen onder de paraplu van Akamai is een dure optie.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Veel gewone hosters bieden ook een DDOS bescherming aan, als het daarom gaat. Bij mijn Leaseweb VPS zit het standaard in.
In geval van het NFOR bestond het uit de combinatie van een aantal robots die te aggressief rond liepen te wroeten in combinatie met code die daar niet voor geoptimaliseerd is, dus in de praktijk vergelijkbaar met een DDOS maar niet op dezelfde manier te bestrijden.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Arco
Special Member
Op zaterdag 1 november 2025 09:07:04 schreef DK:
Niks aan de hand, zit bij jou thuis
Nee,
Hier ook weer traag als stroop... 
(laatste post duurde 18 seconden, andere sites prima...)
[Bericht gewijzigd door Arco op (14%)]
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Hier ook vreselijk traag. Als je via je mobiel op de site wil is het helemaal erg, duurt hier +/- 2 minuten. Dit is sinds de laatste week.
Gisteren was CO met vlagen wel traag ja, trager dan gebruikelijk, maar momenteel loopt het hier weer prima vlot.
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
Gisteravond merkte ik het ook. Afbeeldingen in topics die niet laden/trager verschijnen en soms hele topics die even op zich lieten wachten.
Ik denk dat we uit kunnen sluiten dat het bij iemand thuis ligt, gezien de verschillende ISPs en webbrowsers die iedereen gebruikt.
In mijn geval ziggo en linux mint en firefox.
Ik denk dat Maartenbakker wel eens gelijk kan hebben met de wroetende-robots hypothese, maar alleen ons aller webmaster Jeroen kan het echt weten, en wellicht de Welthers.