Hallo ook Saturnus,
je zit toch niet OOK met ouwe rommel te prutsen he? LOL 
.
Hallo allemaal,
.
tis echt onbegrijpelijk, ik had na dat spoorspoeltje een Ctje van 10nF in plaats 1nF.
ik denk zal eerst eens kijken als ik alleen die 10nF los haal,
en ja hoor met de 2 laatste trimmers ging ik nu over de 1,5Watt heen zit nu op 1,75W.
Heb ook de opstelling iets anders gedaan van die trimmers en dus gelijk omgedraaid zodat –
het met het schema kloppend is.( Trimmers staan nog mooier! ) 
.
Heb nog niet eens die 82pF weg gehaald
en alleen de 10nF tussen de 2 smoorspoeltjes weg/los gehaald.
MAAR als ik het goed deed meten was nu de tweede harmonische sterker aanwezig!
( niet 100% zeker maar ik zal ook nog kijken met een spoel 4,5W in plaats van die eerste smoorspoel)
ben nog niet klaar dus!
MAAR ja, PA0FMY had het wel goed!
.
VrGr Rob
Lastig als je alleen een wattmeter hebt.
Je kan wel meer vermogen hebben maar op welke frequenties dat het allemaal zit is de vraag.
Ik rommel niet veel meer Rob maar zo af en toe.
Wel met buizen alhoewel ook een paar van die bouwpakketjes liggen,6 watt en 15 watt.
Perfect schoon maar dat doet de qqe ook.
HOOWww hebben we misschien dezelfde die van 6W deze:
https://dutchrfshop.nl/nl/kits-printen/524-onderdelenkit-drfs06-v2-fm-…
nog even niet aan begonnen.
Gebruik mijn Dipmeter er bij, waarop ik kijk naar 168,4MHz die gaat omlaag en 84,2 omhoog nu.
De laatste 2 trimmers doen dat.
( je draait 168,4 niet 100% weg! Maar wel enigszins omlaag )
Altijd al een leuke buis gevonden de QQE03/12 ik heb hem achter dit schema:
https://www.hulpnodigmet.nl/wp-content/uploads/2013/06/4tr2_5watt-radi…
ook gehad!
Ik had het toen met grote twijfels gemaakt, ik dacht of de 2N3553 ploft of heb een grote brom –
maar niks van dat alles, het werkte prima en veel leuker dan die sh@t BLY87A.
Ik had TOEN geen centjes, en voor mijn verjaardag centjes een BLY gekocht, jahaaa MIS!
( 1 dag mee gewerkt! ) Ik vergat HEEL eventjes de antenne…
( er kwam gatvers nog niet eens ROOK UIT!!! )
VrGr Rob
ik ben NOG niet helemaal klaar!
MAAR wat het zendertje nu laat zien ben ik wel tevreden.
( heb stiekum een QSO gedraaid kortbij er waren geen klachten! )
Niet verder vertellen he!?
( strakjes/later gaat ie weer in de doos! )
VrGr Rob
HOOWWwww je hebt hier ook geschreven zie ik nu!
Ik ben momenteel aan de buurt om op de kleinkinderen te passen en zal zo voor iedereen koken,
ja ja kan niet alleen met soldeerbout prutsen, maar ook met pannetjes! ( pannetjes veel beter dan met die soldeerbout! )
weet nu vrijwel zeker die transistoren waren nep toen, jammer hoor dat alles uitsterft, MAAR dankzij mensen hier kan ik nog meespelen! ( vandaar ook kijken voor buis, in de hoop daarmee… )
nogmaals weer groetjes voor jou en ieder die…
nonius
set SCE to AUX.
De 2N3553 werkte bij mij nooit lekker. Hoewel er 1.5W uit zou moeten kunnen komen op 3m sneuvelden ze bij mij erg snel. Geen idee wat de reden was - maar ongetwijfeld zal ik ze zelf mishandeld hebben, zonder te weten hoe. Ze raakten al defect bij het proefdraaien van de schakeling op de werkbank. Toch zeker in die tijd (medio jaren '90) kon je de schuld niet schuiven op bogus parts, dus ik wijt het aan mijn eigen incompetentie, ook al weet ik tot op de dag van vandaag niet wat ik fout deed.
De 2N3866 kwam iets minder vermogen uit (ca. 0.9W) dan de 2N3553 maar waren in mijn ervaring wel een stuk robuuster. Vandaar dat dat eigenlijk m'n favoriete RF-torretje is geworden. (en dat ik wat bedenkelijk fronste toen ik hier voor de eerste keer de forum-handle '2N3553' zag
) Ik plaatste altijd een klein koelsterretje op de 2N3866's, dat was voldoende.
Een voordeel was ook dat ik ooit 20 fabriekssamples 2N3866 kon krijgen. Er zijn er ook een paar stuks richting Rob gegaan, dus v.w.b. de 2N3866 kan hij in elk geval niet langer de schuld op bogus parts schuiven, maar zal hij toch echt bij zichzelf te rade moeten gaan wanneer een schakeling niet goed werkt
. Het restant bewaar ik voor evt. toekomstige experimenten op 2m en 70cm, als ik ooit m'n zendamateur-callsign weer ga activeren.
En koken met de kleinkinderen? Da's toch niet zo moeilijk, slechts één woord: 'pannenkoeken'! En een glas warme chocomelk.
ja ja kan niet alleen met soldeerbout prutsen, maar ook met pannetjes! ( pannetjes veel beter dan met die soldeerbout!
Tsja, en er was een tijd dat zowel het koken als het solderen met dezelfde warmtebron gebeurde: het kolenkacheltje! 
(en moeder-de-vrouw kon haar strijkbout er ook nog prima mee warm krijgen)
Ik koop veel HF spul bij een lokale winkel (Display) hier in de buurt.
Verkoopt bijna alles voor HF zoals folietrimmers, RF transistoren , doorvoer ctjes, HF kernen etc etc.
Ze hebben een groot assortiment met NOS onderdelen zoals de bekende 2N en BF tranistoren.
Een paar weken geleden was ik daar en toen hadden ze net de voorraad van Explorer uit Almelo overgenomen en waren dat aan het invoeren.
Okaphone is ook een goede zaak vanaf 1930 zijn ze actief en sturen kleine dingen per briefpost dat is goedkoper én ze hebben een duidelijke website. Voordeel van een stenen winkel is dat ze ook telefonisch bereikbaar zijn. Ik heb geen aandelen.....
Zou ook wel graag bij/in die winkeltjes willen kijken zoals Display,
Weet ik zeker dan koop ik me gek! ( krijg er ben ik bang de tijd en de kans niet toe! )
.
Trouwens mensen de geruchten gaan dat dit wekend er weer piraatjes actief gaan zijn op KG –
( ik zal er ook wel tussen zitten met mijn lange neus! ) komen jullie ook? Beetje luisteren rond 6300 / 6400KHz – in AM modes.
Durf geen tijdstip te zeggen maar hou het ( ALS JE WILT! ) in de gaten? kom je ook? gezellig?
VrGr Rob
Mogu all! Ben VEEeeel te vroeg wakker, last van kriebelhoest ( naweeën van ziek zijn )
Ha Ha Haaaaaaaa LOL K Muziek ja weet wat je bedoelt maar das ieder zijn smaak natuurlijk,
zelf ben ik ( DENK IK ) van de vlottere muziek.
MAAR je hebt kans dat ik geen muziek draai om het kort te houden, dat draaien laat ik aan die anderen.
Vaak kom ik kort ff retour om te vermelden dat ik ze kon horen in Rotterdam, ik luister veelal.
Ik hoop de oude garde te gaan beluisteren en dan heb ik het al naar mijn zin en ben blij.
( snel tevreden met niet veel! )
ga misschien nog ff terug want… iedereen slaapt hier nog! ( misschien tot strakjes )
6020KHz casanova nu al actief
VrGr Rob
Hallo Pax, jij en natuuuurlijk iedereen goeiemorgen all!
Luister nu ff naar 6270KHz - AM via SDR Wessex.
http://kiwisdr.com/.public/
https://www.abdx.de/newchathtml5.php
Er is nu even een pauze wat betreft Radio verkeer maar komt strakjes weer goed!
VrGr Rob
[Bericht gewijzigd door rob007 op (19%)]
Hallo 2N3553 , Ik heb me potvers verslapen! ( ben EN een ouwe . . . EN gewoon nog niet FIT merk ik nog hier. )
ja die Kiwi ontvangers die weten wat bij mij hoor! http://kiwisdr.com/.public/
.
De SDR Twent ( Google ) http://websdr.ewi.utwente.nl:8901/ moet je eerst even goed instellen:
1: Klik op audio toelaten 2: Klik op: MAX IN 3: klik op: AM 4: Klik in vakje: noise reduction 5: klik in het vakje KHz en tik Frequentie…
.
KG/MG Chat waar ik veel zit: https://linkvalidator.net/warn.php?p=aHR0cHM6Ly93d3cuYWJkeC5kZS9uZXdja…
.
Dit is als ik het goed heb mijn lievelings SDR: http://217.103.122.41:8073/#freq=85500000,mod=wfm,sql=-150
( Met Chat! )
VrGr Rob.
Hoi Rob,
Hoewel zeer vermakelijk en tevens leerzaam om jouw berichten te lezen, zou ik toch gaan denken aan meetapparatuur (een SA is een uitkomst). Doordat dit vrijwel jouw meeste vragen direct kan beantwoorden. Je hebt toch zo'n mooie portable analyzer?
Een 2N3553, deed vroeger (25 jaar geleden) meer dan een 2N4427, maar minder dan een MRF237. Beide transistoren deden nooit raar, tenzij ze stonden te oscilleren. Of je hebt fakes.
Hallo Jeroen,
Die 2N3553 was een neppert is al wel vastgesteld hoor! Ik loop eigenlijk nog door hier op dit Topic maar ben flink off topic dus!
Sorry hoor het is niet mijn bedoeling om er ook maar iemand mee te krenken.
.
ik heb inmiddels wel buisjes en transistortjes gekregen die wel echt zijn ( ERG BLIJ MEE!!! )
maar nog niets mee uitgespookt tot mijn grote spijt! ( er komt steeds wat tussen! ) schande!!!
.
Terug over dat OF TOPIC, niet verder vertellen maar probeer de piratenbanden hier wat aan de man te brengen! SSSSTTTT niet verder vertellen hoor!!! je hebt het niet van mij HE!?

VrGr Rob