Geachte forumleden,
Na een lange onderbreking (ruim 35 jaar) ben ik mijn modelspoorhobby weer aan het oppakken.
Veel is veranderd...
Ik ben vaardig met de soldeerbout en lees basale schema’s zonder problemen. De moderne elektronica is echter nieuw voor mij, en ik zoek gericht naar heldere, praktische feedback en evt uitleg op basisniveau. Ik raak snel de klus kwijt als de materie te "elektrotechnisch wordt.
Vraag over de Schematische Opzet
In de bijgevoegde schets ziet u mijn opzet. Tekening niet volgens de "norm" maar duidelijk denk/hoop ik.
Dit toont een geïsoleerd Blok en de Feeder-lijnen vanaf de Trafo.
Mijn vraag is eenvoudig: Klopt deze schematische weergave van de blokisolatie voor een tweedraadsbaan?
Forumstructuur: Zijn er overigens sowieso hobbyisten met modelspoor actief op dit forum? Of zijn er specifieke sub-topics, afdelingen of draadjes die meer gericht zijn op mijn vragen over de elektronische aansturing van modelspoorbanen?
Alvast bedankt voor de hulp.
Met vriendelijke groet,
Bernard

Er zijn inderdaad enkele modelspoorders hier actief, waaronder ikzelf.
Het schema is erg schematisch, vooral de PWM. Heb je er op elk blok één? En hoe wordt die dan aangestuurd?

Een aparte PWM per blok is zowiezo af te raden, zover ik weet doet niemand dat.

Waarom: Tijdens rijden over de rail-lassen sluit je de blokken even kort met elkaar, als de PWM uit fase is (en dat is zo bij verschillende bronnen) dan fikt je booster/pwm driver uit als je pech hebt.

Vrijwel altijd heb je een centrale PWM (of DCC centrale) en daarachter alle boosters. Die zouden bij voorkeur ook nog hetzelfde merk/type moeten zijn vanwege de vertraging in de eind-torren cq fets.

In 35 jaar is die wereld echt wel op zijn kop gezet.

Eerste vraag die je jezelf eens moet stellen, waar wil ik uiteindelijk naartoe. Is het eindpunt een baan die via computer gestuurd wordt of is het echt de bedoeling op de 'oude' wijze te blijven rijden. Wil je controle over 1 locomotief/trein? Of is het op termijn de bedoeling er meerdere tegelijk te laten rijden?

Neem de tijd voor je begint. Lees veel en bekijk de verschillende mogelijkheden. Zoals henri62 ook al aanhaalt, 2 of meerdere PWM bronnen gaat niet werken. Tenzij ze in fase zijn maar dan heb je weer 1 snelheid op de ganse baan. Wil je wat soepelheid? Kom je bijna zeker bij DCC en digitale besturing uit. Je kan dan meerdere locomotieven apart besturen en eventueel lichten voorzien in je wagons. Nadeel? Elke locomotief moet zijn eigen decoder krijgen. Op openDCC is enorm veel informatie te vinden. Heel veel zelfbouw mogelijkheden. Momenteel ben ik zelf bezig met een ombouw naar BiDiB. Ook alle wissels worden omgebouwd van magnetische aandrijving naar servo (met zelfbouw DCC decoder). In plaats van klak/klak kan je dan een mooie trage sturing van de wissel bekomen. Een servo is spotgoedkoop. Je hebt dan wel een sturing nodig.

Een goedkope controller om te starten, maar wel een computer nodig, DCC-EX op basis van een Arduino.

Een locdecoder of functiedecoder voor in rollend materieel bouw ik niet zelf. Daar zijn goede decoders voor in de handel. Bijvoorbeeld ESU . Je kan deze instellen per locomotief. Zo kan je realistische snelheden verkrijgen en dergelijke meer.

Op woensdag 22 oktober 2025 21:28:47 schreef KlaasZ:
Er zijn inderdaad enkele modelspoorders hier actief, waaronder ikzelf.
Het schema is erg schematisch, vooral de PWM. Heb je er op elk blok één? En hoe wordt die dan aangestuurd?

Bedankt voor uw reactie.
Het schema is inderdaad erg schematisch — dat klopt, en dat is ook bewust zo getekend. Ik doe wat ik kan met de middelen en kennis die ik nu heb; het doel was enkel om de opzet van de blokisolatie te tonen, niet de interne werking van de PWM.

Er is één PWM per blok voorzien, elk gevoed via de gemeenschappelijke feeder en geschakeld via het TCO. De regeling gebeurt voorlopig handmatig; automatisering komt eventueel later.

Mijn vraag ging dus niet over de PWM zelf, maar puur of de plaatsing in het schema (tussen feeder en blok) klopt voor een tweedraads analoge baan.

Op donderdag 23 oktober 2025 00:08:24 schreef henri62:

Waarom: Tijdens rijden over de rail-lassen sluit je de blokken even kort met elkaar, als de PWM uit fase is (en dat is zo bij verschillende bronnen) dan fikt je booster/pwm driver uit als je pech hebt.

Vrijwel altijd heb je een centrale PWM (of DCC centrale) en daarachter alle boosters. Die zouden bij voorkeur ook nog hetzelfde merk/type moeten zijn vanwege de vertraging in de eind-torren cq fets.

Aï, dit is slecht nieuws. Ik was tot zover gekomen, met mijn eigen kennisniveau, maar het blijkt dus niet te kunnen....

Op donderdag 23 oktober 2025 06:25:29 schreef buckfast_beekeeper:
In 35 jaar is die wereld echt wel op zijn kop gezet.

Eerste vraag die je jezelf eens moet stellen, waar wil ik uiteindelijk naartoe. Is het eindpunt een baan die via computer gestuurd wordt of is het echt de bedoeling op de 'oude' wijze te blijven rijden. Wil je controle over 1 locomotief/trein? Of is het op termijn de bedoeling er meerdere tegelijk te laten rijden?

Neem de tijd voor je begint. Lees veel en bekijk de verschillende mogelijkheden. Zoals henri62 ook al aanhaalt, 2 of meerdere PWM bronnen gaat niet werken. Tenzij ze in fase zijn maar dan heb je weer 1 snelheid op de ganse baan. Wil je wat soepelheid? Kom je bijna zeker bij DCC en digitale besturing uit. Je kan dan meerdere locomotieven apart besturen en eventueel lichten voorzien in je wagons. Nadeel? Elke locomotief moet zijn eigen decoder krijgen. Op openDCC is enorm veel informatie te vinden. Heel veel zelfbouw mogelijkheden. Momenteel ben ik zelf bezig met een ombouw naar BiDiB. Ook alle wissels worden omgebouwd van magnetische aandrijving naar servo (met zelfbouw DCC decoder). In plaats van klak/klak kan je dan een mooie trage sturing van de wissel bekomen. Een servo is spotgoedkoop. Je hebt dan wel een sturing nodig.

Een goedkope controller om te starten, maar wel een computer nodig, DCC-EX op basis van een Arduino.

Een locdecoder of functiedecoder voor in rollend materieel bouw ik niet zelf. Daar zijn goede decoders voor in de handel. Bijvoorbeeld ESU . Je kan deze instellen per locomotief. Zo kan je realistische snelheden verkrijgen en dergelijke meer.

Op donderdag 23 oktober 2025 09:32:13 schreef BHF58:
[...]

Aï, dit is slecht nieuws. Ik was tot zover gekomen, met mijn eigen kennisniveau, maar het blijkt dus niet te kunnen....

Het kan wel maar dat is niet zo simpel. Zo moet elke PWM doorgeschakeld worden naar het volgende blok. Zodat beide blokken steeds in fase zijn. Als het ware loopt je PWM voor op je trein.

Je hebt ook geen flexibiliteit in de richting.

Bekijk het digitale verhaal eens goed. Met 2 rail is het alleen opletten dat je geen verborgen keerlussen maakt. Dan krijg je kortsluitingen. Het kan wel maar dan zijn er extra zaken nodig. Begin met een goed teken programma. Daar zitten de sporen van vele merken al in. Je ziet ook duidelijk of je een (verborgen) kortsluiting maakt.

Het digitale kan al starten met alleen je locomotieven en een besturingseenheid. De blokvorming zou ik wel vanaf de start meenemen.

Hartelijk dank aan iedereen voor het meedenken en de reacties. Via het forum was het zeker het proberen waard, en ik stel het zeer op prijs dat u de tijd heeft genomen om uw kennis en tips te delen.

Helaas moet ik erkennen dat het voor mij te ingewikkeld is. Wat ik met zoveel plezier en zorg had bedacht en getekend —een regeling waarmee mijn treinen soepel en gevarieerd zouden rijden— blijkt voor mijn beperkte kennis van elektronica nog buiten bereik. Daarom zal mijn baan jammer genoeg toch ouderwets blijven rijden: gewoon treinen handmatig laten rondgaan, zoals ik altijd heb gedaan.

Desondanks gaat mijn spoorbaan verder zoals gepland: midden jaren ’60, ZW-Frankrijk, met een snelle lijn, een lokaal lijntje en een HOe-lijntje. Misschien niet zo modern als ik had gehoopt, maar het blijft wel mijn eigen stukje spoorwereld, precies zoals ik het voor ogen had.

Nogmaals dank voor uw tijd, geduld en alle uitleg.

Met vriendelijke groet,
Bernard

Ik heb dan zelf geen spoorbaan, maar ik ben samen met een vriend met een spoorbaan de SES-BSS2000 blokken aan het reverse engineeren met als doel er een aantal bij te maken voor de besturing van zijn spoorbaan. https://www.eluke.nl/2025/10/06/treinbaanblokken-deel-2/

Heerlijk, niks digitaals aan. Elegante elektronica, uit een meer geciviliseerd tijdperk ;)

Er bestaat een elektuur (pré EDiTS) boek met allemaal logische schakelingen om de modelbaan te automatiseren. Maar die maakt het in mijn ogen alleen een stuk moeilijker.

Als ik straks thuis ben, zal ik het boek eens opzoeken.

Het boek heet elektronische modelbaanbesturing geschreven door P. De Bra. Uitgave van Elektuur 1985 ISBN 90 70160 28 5

[Bericht gewijzigd door buckfast_beekeeper op (28%)]

Nogmaals hartelijk dank voor alle info, tips en ideeën.
Ik houd dit gesprek in de gaten voor eventuele bruikbare aanvullingen.
Fijn om te zien dat er positieve mensen zijn die informatie willen uitwisselen.
Maar het blijkt dat ik een complete studie zou moeten volgen om verder te komen — iets waar ik geen tijd, energie en capaciteit meer voor heb.
Misschien is praktische hulp tegen een redelijke prijs, betrouwbaar en netjes, een betere optie. Het wordt misschien een nóg moeilijkere opdracht om dat te vinden...

Op donderdag 23 oktober 2025 11:29:34 schreef buckfast_beekeeper:
Het boek heet elektronische modelbaanbesturing geschreven door P. De Bra. Uitgave van Elektuur 1985 ISBN 90 70160 28 5

Die illustratie op de voorkant verdient een offtopic-post uit bewondering, wat een prachtige vonst!

Op donderdag 23 oktober 2025 09:32:13 schreef BHF58:
[...]

Het kan wel, en het is misschien niet ZO danig ingewikkeld.
Voor elk blok een PWM-driver, inderdaad, en voor elk blok kan die aan- of uitgeschakeld worden. MAAR: alle pwm-regelaars voor een bepaald stuk baan worden gestuurd vanuit een enkele oscillator. Nu is het nog juist opletten dat, bij de overgang van een stuk baan naar een ander, de PWM gelijk loopt; dat kan bv. door alle PWM af te leiden uit een enkele masteroscillator.

Met een controllertje zoals een Arduino of RaspBerry is dat gauw gepiept, maar iets zegt me dat programmeren niet uw eerste ambitie is :) ?

Op donderdag 23 oktober 2025 09:52:46 schreef buckfast_beekeeper:
[Het kan wel maar dat is niet zo simpel. Zo moet elke PWM doorgeschakeld worden naar het volgende blok. Zodat beide blokken steeds in fase zijn. Als het ware loopt je PWM voor op je trein.

Iets dergelijks had ik op mijn vorige spoorbaan. Als een trein aan het eind van een blok kwam werd dat blok omgeschakeld van zijn eigen PWM regelaar naar het volgende blok. Zodra de trein het voorgaande blok had verlaten werd de omschakeling ongedaan gemaakt.
Maar ik vrees dat dat voor Bernhard te hoog gegrepen is.

ik vraag me af waarom je eigenlijk blokken hebt. Rijd je dan met een automatisch bloksysteem?

Op donderdag 23 oktober 2025 21:38:32 schreef Paulinha_B:
[...]

Het kan wel, en het is misschien niet ZO danig ingewikkeld.
Voor elk blok een PWM-driver, inderdaad, en voor elk blok kan die aan- of uitgeschakeld worden. MAAR: alle pwm-regelaars voor een bepaald stuk baan worden gestuurd vanuit een enkele oscillator. Nu is het nog juist opletten dat, bij de overgang van een stuk baan naar een ander, de PWM gelijk loopt; dat kan bv. door alle PWM af te leiden uit een enkele masteroscillator.

Met een controllertje zoals een Arduino of RaspBerry is dat gauw gepiept, maar iets zegt me dat programmeren niet uw eerste ambitie is :) ?

1 masteroscillator is niet voldoende. Bij het rijden van blok naar blok moeten beiden dezelfde pulsverhouding hebben. Dat wil dan ook zeggen dat alle andere treinen aan dezelfde snelheid gaan rijden.

Dat is ook het probleem van DCC bij het gebruik van meerdere boosters.

Op donderdag 23 oktober 2025 00:08:24 schreef henri62:

Bij BiDiB wordt het DCC signaal synchroon gehouden door de master. Als dan het verdere verloop identiek is, met dezelfde H-bruggen, dan is er weinig probleem. Wel altijd zorgen dat er niet wordt stil gestaan op de overgang tussen 2 boosters.

De booster gaat bij 'sluiting' of te hoog verbruik normaal nog wel in storing en wordt afgeschakeld. Een groter probleem is de dunne bedrading in het rijdend materieel. Ook de sleepcontacten zijn niet echt gemaakt om meerdere Ampères te weerstaan.

Op donderdag 23 oktober 2025 09:55:31 schreef BHF58:
Hartelijk dank aan iedereen voor het meedenken en de reacties. Via het forum was het zeker het proberen waard, en ik stel het zeer op prijs dat u de tijd heeft genomen om uw kennis en tips te delen.

Helaas moet ik erkennen dat het voor mij te ingewikkeld is. Wat ik met zoveel plezier en zorg had bedacht en getekend —een regeling waarmee mijn treinen soepel en gevarieerd zouden rijden— blijkt voor mijn beperkte kennis van elektronica nog buiten bereik. Daarom zal mijn baan jammer genoeg toch ouderwets blijven rijden: gewoon treinen handmatig laten rondgaan, zoals ik altijd heb gedaan.

Desondanks gaat mijn spoorbaan verder zoals gepland: midden jaren ’60, ZW-Frankrijk, met een snelle lijn, een lokaal lijntje en een HOe-lijntje. Misschien niet zo modern als ik had gehoopt, maar het blijft wel mijn eigen stukje spoorwereld, precies zoals ik het voor ogen had.

Nogmaals dank voor uw tijd, geduld en alle uitleg.

Met vriendelijke groet,
Bernard

Beste Bernard,

Het hele verhaal hoeft echt niet zo onoverkomelijk te zijn. Misschien is er in je buurt wel iemand die je op weg wil helpen. Je profiel volledig invullen kan dan een eerste stap zijn.

Er ziJn ook twee treinforums daar is heel veel informatie voorhanden,

Ik heb ook nog een Märklin trein al jaren in een doos liggen, nog helemaal zoals het was in de jaren 60 , inclusief de zgn M-rails, die met de metalen bedding, . Het enige wat "modern" is , is HF treinverlichting. Dat was al heel wat.
Ik wil hem ook weer eens optoolen, maar artikelen als dit staan helemaal vol met voor mij nietszeggende afkortingen van bepaalde systemen. Zijn daar lijstjes van?

Op vrijdag 24 oktober 2025 09:51:15 schreef buckfast_beekeeper:
Dat is ook het probleem van DCC bij het gebruik van meerdere boosters.

Welk probleem? De boosters worden aangestuurd door dezelfde centrale, dus die lopen vanzelf synchroon.

Overigens denk ik dat voor Bernhard de overstap naar digitaal het handigst is. Verschillende fabrikanten leveren pasklare oplossingen zodat je zelf geen schakelingen hoeft te ontwerpen en bouwen.

EDiTS was een Elektuur kloon van het Märklin besturingssysteem. Ook gekend als Märklin I en was volledig gebaseerd op de Motorola IC's MC145025, MC145026, MC145027, MC145028 en MC145029. Dat was zowat het eerste digitale systeem maar niet direct geschikt voor 2-rail aka DC systemen. Elektuur ontwikkelde hiervoor een 2-railadapter. De wissel decoders waren bijna 1 op 1 klonen.

Later kwam Märklin met Motorola II en MFx die niet compatibel zijn met elkaar.

Momenteel is DCC (Digital Command Control) het meest gebruikte systeem. Dit werd 'uitgevonden' door Lenz om het DC merk van Märklin, Trix, te kunnen digitaliseren. Het werd overgenomen door de NMRA (National Model Railroad Association). DCC is zowel voor AC als DC geschikt. Door het gebruik van gelijke positieve en negatieve periodes is dit ook geschikt om te gebruiken met niet omgebouwde DC treinen. Nochtans is het zeer sterk aan te raden de DC mogelijkheid uit te schakelen in de decoder.

Vele standaarden zijn hier te vinden.

Op vrijdag 24 oktober 2025 10:41:15 schreef KlaasZ:
[...]Welk probleem? De boosters worden aangestuurd door dezelfde centrale, dus die lopen vanzelf synchroon.[...]

Niet alle eindtrappen schakelen even snel. Een booster van TAMS zal een ander schakel gedrag hebben als een booster van ESU. Stel dat je trein stopt met 1 wiel op sectie A en het andere wiel op sectie B, beiden op een andere booster. Hoe loopt dan de stroom? Voor dit probleem wordt meer dan eens gewaarschuwd op het openDCC forum. Wolfgang Kufer en Christoph Schörner weten echt wel waarmee ze bezig zijn. Wolfgang is de maker van zowat alles wat op openDCC te vinden is aan zelfbouw projecten. Met BiDiB als recentste totaal nieuwe ontwikkeling. Christoph Schörner is eigenaar van Fichtelbahn met kant en klare oplossingen maar ook zelfbouw projecten. Pittig om te bouwen maar de moeite waard. 5 stuks volledig opgebouwd en nog een keer 6 terugmeld eenheden.

Op vrijdag 24 oktober 2025 10:41:15 schreef KlaasZ:
[...]
Overigens denk ik dat voor Bernhard de overstap naar digitaal het handigst is. Verschillende fabrikanten leveren pasklare oplossingen zodat je zelf geen schakelingen hoeft te ontwerpen en bouwen.

Daar ben ik het mee eens. Meerdere verdelers hebben ook een service om decoders in te bouwen. Zoals al gezegd is dan een DCC-EX een goedkope startoplossing. Maar dan is er wel een PC met bijvoorbeeld JRMI nodig. Een centrale van ESU, Uhlenbrock, TAMS, ... is direct een stuk prijziger. De BiDiB startkit geeft vele startmogelijkheden maar dan is ook weer een PC met software nodig.

Hallo allemaal, even een toelichting op mijn plannen en een paar vragen.
Ik heb geprobeerd het kort te houden maar hoop dat men zich niet te veel zal storen aan een wat langer verhaal. Voel je vrij om te lezen wat je aanspreekt; niets is verplicht.

Kort overzicht baan
Afmetingen kamerbaan: 2700 x 2200 mm, platform op 1200 mm hoogte dat ik met kabels en katrollen nog een meter kan hijsen zodat eronder werkbank/opslag/werkplek ontstaat; groot gat in het midden. "
Buitenbaan met veel tunnels zodat het effect van "rondjes rijden" vermindert. Ik laat treinen in de tunnels langzamer rijden of stoppen om variatie te krijgen. Nergens meer dan 2% stijging (ook niet in de klimspiraal). Treinen vertragen dus of stoppen uit zicht op de buitenbaan; ik wil ze daar wat langzamer laten rijden, maar ze moeten ook kunnen klimmen met maximale trekkracht en koppel.
Binnenbaan: HO-lijn (lokaal) met veel bochten, tunnels en aftakkingen; deze wordt digitaal met Z21. Alle wissels handaangedreven d.m.v. kabels en stangen; niets digitaal aan.
Pendel HOe-lijntje (ook analoog). Hiervoor heb ik al een pendelregelaar.
Keuze analoog vs digitaal: de buitenbaan blijft analoog uit financiële en nostalgische overwegingen.
Ik wil mijn oude locs niet digitaliseren of wegdoen. Een paar zijn al voorzien van een decoder op de lokale baan.
Wie weet, in de toekomst....?

Elektronica / blokken
Ik dacht stroomverlies te voorkomen en betrouwbaarheid te vergroten; daarom wil ik de buitenbaan in 14 blokken opdelen vanaf de feerder. Ben soms nou eenmaal van de bretelles én broekriem tegelijk...
Vraag voor Paulinha_B en Klaas Z: wanneer een wiel net over de scheiding van 2 blokken rijdt; kortsluiting tussen de 2 blokken toch?

Techniek en automatisering
Arduino / Raspberry Pi etc. is voor mij te ver van mijn comfortzone; dat wordt me helaas te Star Trek.

Via dat nr van Elektuur kwam ik dus bij Mecktronics terecht:
https://www.mecktronics.nl/index.php?item=modelbaanbesturing&actio…

Korte uitleg: detectie per blok; meten of een trein rijdend of stilstaand in een blok aanwezig is en daarop schakelen van voeding/snelheid. Is dit misschien dé oplossing?

Over het forum en profiel
@Buckfast_beekeeper: dat omslag is inderdaad prachtig en voelt erg......1985, bedankt voor de referentie! Niet gewend aan fora: heeft iemand tips wat handig is om aan mijn profiel toe te voegen (interesses, locatie, schaal, ervaring)? buckfast_beekeeper?

Nogmaals dank voor alle hulp tot nu toe. Alle ervaringen met Mecktronics of vergelijkbare, gebruiksvriendelijke blokregelaars zijn welkom. Mocht er vragen zijn over de baanopstelling of interesse in spoorwegen in ZW-Frankrijk midden jaren '60 (HO en 1:1 perspectief), hoor ik het graag.

Op vrijdag 24 oktober 2025 10:57:07 schreef buckfast_beekeeper:
Door het gebruik van gelijke positieve en negatieve periodes is dit ook geschikt om te gebruiken met niet omgebouwde DC treinen. Nochtans is het zeer sterk aan te raden de DC mogelijkheid uit te schakelen in de decoder.

Volgens mij haspel je hier wat dingen door elkaar. De positieve en negatieve pulsen zijn inderdaad in evenwicht en daardoor is de DC balans nul. Door nu aan één kant de lange pulsen te verlengen (zero stretching) kun je de DC balans positief of negatief maken waardoor je ook een analoge loc kunt besturen. Deze optie zat vanaf het begin in DCC ingebakken, maar wordt nu niet meer gepropageerd omdat dit al heel wat verbrande motoren heeft gekost.

Wat het uitschakelen van de DC modus in de decoder hier mee heeft te maken is me niet duidelijk. In een analoge loc zit geen decoder.

Op vrijdag 24 oktober 2025 11:19:13 schreef buckfast_beekeeper:
Niet alle eindtrappen schakelen even snel. Een booster van TAMS zal een ander schakel gedrag hebben als een booster van ESU.

Dat probleem is eenvoudig te omzeilen door uitsluitend identieke boosters te gebruiken.

Op vrijdag 24 oktober 2025 22:24:47 schreef BHF58:
Vraag voor Paulinha_B en Klaas Z: wanneer een wiel net over de scheiding van 2 blokken rijdt; kortsluiting tussen de 2 blokken toch?

Hoeft niet per se. Waarom zou dat kortsluiting geven?