Ik heb een Sony CRT die wat temperamentvolle potmeters heeft op het nekbord, 5 stuks, R,G,B cut-off en G en B drive. Na wat contactspray doen ze het beter, maar heel af en toe verspringt de R-bias weer waardoor er een rode zweem in het zwart ontstaat.

.
Gekke is, in de service handleiding (KV1100+KV1120) staat het nekbord van de bijlage, maar dat is er een die digitaal via het service-menu is in te regelen, maar deze heeft 5 fysieke pots.

Nu is mijn vraag, welke pots kan ik het beste gebruiken om deze te vervangen. Iemand een idee wat voor waarden die normaal gesproken hebben? Zijn van die witte vierkante potjes, die ook overal in PVM's te vinden zijn.

Gewone huis tuin en keuken potmeters? De plastic trimmers kunnen wel hoor..

Je zou eventueel ook bij correcte instelling de waardes op kunnen meten en vervangen door vaste weerstanden.

zeker weten alleen de potmeter? de buis kon ook z'n nukken hebben, kleurenkanon problemen die bekend waren bij crt toestellen.

Ipv contact spray kan je beter tuner spray gebruiken, dat laat geen vuil achter waardoor, zoals hier, het probleem weer terugkomt.

Op vrijdag 24 oktober 2025 19:17:33 schreef testman:
zeker weten alleen de potmeter? de buis kon ook z'n nukken hebben, kleurenkanon problemen die bekend waren bij crt toestellen.

Als ik m open en draai er wat aan is het steeds weer in orde.
Moet je bij losmaken nekbord nog op hoge spanningen beducht zijn? Kan dat met bijvoorbeeld stoffen handschoen?

Op zaterdag 25 oktober 2025 04:43:12 schreef pararuud:
Ipv contact spray kan je beter tuner spray gebruiken, dat laat geen vuil achter waardoor, zoals hier, het probleem weer terugkomt.

Heb je een bepaald type als advies?
Deze is nu gebruikt
https://www.emma-music.com/Files/132481/Img/16/kontakt60-zx1200.jpg

Dat is de allerslechtste keus voor vrijwel alle potmeters/schakelaars/contacten in consumentenelektronica die niet zwaar tot heel zwaar geoxideerd zijn.

Heb je wel het fabrieksvoorchrift gevolgd? Wegspoelen met ruim Kontakt WL of IPA, en daarna zo nodig smeren met Kontakt 61?

Zo niet, zou je het best achteraf nog even ruimschoots schoon moeten maken. Als het niet meer hoeft voor de potmeters zelf omdat je die gaat vervangen, in elk geval voor de omgeving - dat daar geen restanten achterblijven. Het spul is ook dielectrisch, dus restanten (opgezogen in de PCB of onder onderdelen) zijn niet ideaal bij hoge spanningen en hoge frequenties.

Het probleem met Kontakt 60 en diverse andere traditionele sprays zoals de originele formule van Deoxit, is dat ze werken op basis van oliezuur. Dat lost wel oxides op, maar als het blijft zitten werkt het corroderend. Vandaar dat je soms een apparaat aantreft waar vettige groene drab in zit rond de contacten. Daar is ooit iemand met zo'n bus in tekeer gegaan en het groene komt van opgeloste contacten...

Ik gebruik zelf in schakelaars of potmeters vaak alleen maar IPA of Kontakt WL, gevolgd door Kontakt 61 om ze te smeren en beschermen. Bij fijne contacten en hoogfrequente toepassingen gebruik ik Tuner 600. Dat is een vluchtige reiniger (die pararuud ook noemt).

P.S. Bij Sony is de enige aansluiting op het CRT board die na het uitzetten nog een tijdje hoogspanning kan voeren (maximaal een kwartiertje tot de buis ontladen is), de HSTAT. Die mis ik in jouw schema dus zal mogelijk afwezig zijn of elders aangesloten. In dat geval is het direct na het uitzetten veilig om aan te raken.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (13%)]

Heb het niet zelf gedaan, was bij de reparateurs van een museum, maar ik ga het ze teruggeven. Ik ga even spoelen met ipa.

Beeldbuis print kan je bij uitgeschakeld toestel wel snel verwijderen hoor, staat niet van die enge spanningen op. Wat anders met de HV dop op de buis!!

Bij Sony (deze uitgezonderd, maar wel veel andere wat latere Trinitronmodellen) hangt een van de pennen via een spanningsdeler in de beeldbuis, aan de hoogspanning. Ik weet niet zeker of er naast de spanningsdeler nog een andere ontladingsweerstand aanwezig is, maar bij Trinitron met H-STAT regelaar op de CRT print toch altijd even uitkijken!

Bij alle andere toestellen inderdaad geen enkel probleem.