Goedenavond,
Ik heb bij mijn Philips NMS9100 pc een Philips 3CM9809 VGA monitor met een klein probleempje.
Bij het aanzetten van de monitor klopt de convergentie niet helemaal. De letters in beeld hebben dan een schaduw van alle kleuren. Na ongeveer 30 seconden is dit bijna geheel weggetrokken en de monitor blijft dan goed werken.
Als ik de monitor 10 seconden uitzet en opnieuw aanzet begint dat hele cyclus opnieuw.
Opzich stoor ik mezelf er niet aan maar ik wil voorkomen dat dit in de toekomst erger gaat worden.
Wat zou dit kunnen zijn? Kan dit met versleten elco’s te maken hebben?
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
is dat geen effect wat de demagnetisering van de buis veroorzaakt? dat heeft elke monitor en tv met buis. veelal een PTC aan primaire zijde welke met aanzetten de demagnetisering rond de buis even triggert. er zijn er ook met een relais, maar dit monitortje van het eerste uur heeft wrs een PTC.
evengoed, gezien de leeftijd kan een soldering die rot is ook de reden zijn. immers een ding van 35+ jaar oud..
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Heb je voor de zekerheid een foto van het foutbeeld?
Aangezien het VGA is verwacht ik opzich wel een relais voor de degaussing.
Een rotte elco zou kunnen, maar eerst eens een schema zoeken.
testman
ik zou denken als de monitor eenmaal goed warm is, dan is het herstarten na 10sec ook goed? anders een ander probleem. enige resolutie konden deze monitoren niet aan, 800x640 was al te veel wrs en verversing meer als 50Hz is helemaal niet haalbaar. als je slechte massa hebt op de kabel had je ook wel vaker kleuren met schaduw, maar dat kan niet bij alle kleuren zo zijn.
Hierbij de foto’s.
De eerste foto is zoals hij begint met aanzetten. De 2e na ongeveer 30 seconden (trekt dan heel langzaam goed).
Dit gebeurt ook als de monitor een uur aangestaan heeft. Als ik hem dan bijvoorbeeld 10 seconden uitzet en dan weer aan begint dit opnieuw
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Standaard VGA is 640x480 @60Hz, deze monitor doet dat en maximaal 640x400 @70Hz dus vaste horizontale frequentie 31,5kHz. 800x600 wordt inderdaad niet ondersteund, maar als je dat toevoert geeft het geen schaduwen of convergentiefouten maar syncproblemen, dus dat zal niet de oorzaak zijn.
Ik heb een servicemanual gevonden bij Tanya: https://elektrotanya.com/philips_3cm9809.pdf/download.html
EDIT: foto's bekeken. Is duidelijk een convergentieprobleem, mogelijk door een extern magneetveld. Testman heeft gelijk dat de PTC zonder relais zit aangesloten, ik vermoed een type 96624. Ik begrijp dat de convergentiefout niet beweegt/trilt maar in een rustige beweging goed trekt? Dat past in mijn beleving niet echt bij een PTC-fout, maar om hier zeker van te zijn zou je de connector van de demagnetiseringsspoel los kunnen nemen en dan kijken wat er gebeurt bij aanzetten. Heel veel andere oorzaken kan ik ook niet echt verzinnen.
Dank je wel voor je reactie.
Het is inderdaad een standaard VGA.
Externe magnetische velden zou ik niet weten waar deze vandaan komen.
Hij doet het op verschillende plaatsen in huis en ook bij andere pc’s.
Het beeld trilt inderdaad niet en het trekt langzaam aan goed.
Ik zal een deze dagen als ik wat tijd heb de monitor eens openmaken en de connector van de demagnetiseringsspoel losmaken.
testman
ik neem aan dat een andere monitor op die pc wel goed werkt? als je pc en monitor steeds samen herstart kan ik me dat nog indenken. soms hadden oude insteek kaarten last van problemen door oxidatie op de vernikkelde contacten van de isa sloten.
anders ga ik denken aan iets in de monitor zelf. de ptc voor demagnetisering ging weleens stuk, zal een 3 poots model zijn wrs.
[Bericht gewijzigd door testman op (21%)]
Ik denk eerder dat het een degauss probleem is.zou het kunnen dat er te lang spanning op de degauss spoel blijft staan?Koppel anders eens dat circuit af, en kijk dan nog eens.
Is geen degauss, demagnetiserings probleem, maar gewoon, zoals al aangegeven, convergentie.
Die is niet stabiel, en verandert met de temperatuur, maar komt wel goed.
Fout moet dus gezocht worden in de convergentie instelling, als eerste in de statische convergentie.
Daarvoor is schema nodig om te zien hoe dat werkt en na te gaan of daar verlopende onderdelen, zoals C's, inzitten.
Foute conv problemen kwamen vaak voor bij oude (buizen) KTV's. maar kon door instellen weer goed worden gezet. Verlopende conv. nooit meegemaakt.
Geen idee of je bj VGA monitoren ook de conv. kan bijstellen, heb nog een aantal van die dingen, maar nooit naar gezocht, noot een probleem mee gehad ook.
Bedankt voor jullie reacties weer.
Ik ben er nog niet aan toegekomen om de demagnetiseringsspoel ff los te gooien.
Er is me nu wel iets anders opgevallen.
Als ik donker beeld met tekst heb (opstartscherm) dan duurt het langer dan dat ik bijvoorbeeld een heel scherm met lichte achtergrond heb (achtergrond van windows). Dan trekt hij in 2, max 3 seconden helemaal goed.
maartenbakker
Golden Member
Bij deze monitor kun je de convergentie alleen instellen met de nekcomponenten. Statisch met voormagnetisering of magneetringen, dynamisch met het afbuigjuk. Verlopen op deze manier van een van deze componenten is zo goed als uitgesloten.
Het vreemde van een degaussingprobleem is dat dit meestal een snel bewegende fout geeft (50Hz veld) in plaats van een statische fout. Toch lijkt dat, naast een defecte beeldbuis die ik hieronder noem, het plausibelst. Dus ben benieuwd wat er uit de test komt. Misschien wel een PTC die een carriereswitch heeft gemaakt naar gelijkrichter...
Door de aanvullende informatie denk ik wel iets meer aan de beeldbuis zelf. Misschien zit het schaduwmasker niet meer helemaal goed vast.
@testman: een fout als deze kan nooit uit de computer komen tenzij de computer een magneetveld opwekt, maar dat is al getest en uitgesloten.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (10%)]
Gezien het vreemde 'reset' gedrag, zou ik ook de voeding eens meten. De +120v moet met contrast en helderheid op minimaal, 120v +/- 0.5v zijn.
Het vreemde reset gedrag, dus na enige tijd op bedrijfstemperatuur gekomen en de afwijking is weg maar na 1x kort aan en uit weer terug, lijkt niet consistent met een temperatuur issue van weerstanden en condensators. Zulk afwijkend gedrag zou ik dan eerder van halfgeleiders als (zener)diodes en transistors verwachten.
Ik weet qua beeldbuisproblemen wel van o.a. IIyama 21" monitoren waar in een in emissie verlopende beeldbuis ook problemen gaf met convergentie. Het begon met convergentie die er langer over deed gevolgd door problemen met helderheid, contrast en springende beeldafmetingen.
maartenbakker
Golden Member
De emissie lijkt hier opzich prima. Voeding meten is zeker nuttig!
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (31%)]
Als het maar 30 sec is , lekker zo laten toch? Het is een oudje, dus mocht het erger worden dan pas wat aan doen..
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Ik ben ook van mening dat het geen degaus probleem is, dan ontstaan namelijk kleurvlekken in het beeld en niet dit (convergentie verschijnsel).
maartenbakker
Golden Member
Ja en nee. Tijdens het degaussen wordt de convergentie net zo goed beïnvloed, ongeveer op deze manier.
De enige reden dat ik meer naar een schaduwmaskerprobleem begin te neigen, is dat het een semi-statisch verschijnsel is. Bij een degaussingprobleem waarbij stroom blijft lopen, verwacht je dat de convergentie "wobbelt" in plaats van netjes bijtrekt.
Een kleurvlek verwacht je als de deguassingstroom halverwege het proces abrupt wegvalt.
Ik zou het misschien ook wel zo laten, maar pas nadat ik weet wat er aan de hand is.
Ik zal er van de week als ik wat tijd heb nog wel eens naar kijken.
Maar in het ergste geval laat ik het lekker zo. In principe is het totaal niet storend dat hij dit de eerste 30 seconden doet (bij fellere beelden trekt het ook veel sneller weg. In ongeveer 3 seconden).
Ik hoop alleen niet dat het heel snel gaat verergeren want dan moet ik terug naar een flatscreen bij de pc, wat goed werkt maar hem niet zijn originele uiterlijk geeft.
Ik zal nog een foto bijvoegen van het geheel.
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Op maandag 27 oktober 2025 19:18:14 schreef maartenbakker:
Bij een degaussingprobleem waarbij stroom blijft lopen, verwacht je dat de convergentie "wobbelt" in plaats van netjes bijtrekt.
Klopt, dat is ook mijn ervaring. Hierboven wordt niet over wobbelen gesproken.
@2N3553
Ze zijn inderdaad lastig te vinden. Ik kwam dit pareltje op marktplaats tegen voor een schappelijke prijs en heb deze ook meteen gekocht.
Veel herinneringen aan mijn jongere kinderjaren.
Deze gaat ook echt niet meer weg.
@smd
Nee, helaas had deze geen hardeschijf meer. In plaats daar van heeft hij nu een CF kaart met xt-ide kaart. Dat werkt ook prima 
Nee klopt, wobbelen doet het beeld niet, je ziet het gewoon rustigaan samen/goed trekken.
Op maandag 27 oktober 2025 23:39:18 schreef henri62:
[...] Klopt, dat is ook mijn ervaring. Hierboven wordt niet over wobbelen gesproken.
Kan wel eens wezen dat er vocht in afbuigjuk zit en de lijm geleidend is en deze afwijking veroorzaakt..
Grappig dat er een stukje moderne techniek inzit om de harde schijf te vervangen! was de oude HDD defect?