Jinny
Golden Member
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Het probleem met deze constructie is dat je nooit weet of het werkt of niet.
Daarom Schrodinger Diode.
Waardeloze oplossing...
Robbe de Smet
I'm only responsible for what I write but not for what you understand !
Op vrijdag 31 oktober 2025 14:18:07 schreef Jinny:
Waardeloze oplossing...
Daarover ga ik niet in discussie, dat kan goed zijn. Er werd hier door TS (onrechtstreeks) naar de werking gevraagd en daar heb ik mijn steentje toe bijgedragen (los van het feit of het waardeloos is of niet).
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Op vrijdag 31 oktober 2025 12:10:22 schreef Lambiek:
[...]
En net als EricP al zegt, als je kabels smelten zijn ze te dun of de afzekering klopt niet. De hoofd zekering dient op de accu te zitten of er zo dicht mogelijk bij. En vandaar ga je naar je verdeler met iedere groep apart afgezekerd.
De kabels tussen de accus waren niet gesmolten, ze werden erg heet. De hoofdzekering bleef heel omdat de stroom van accu naar accu liep. En er zaten dus geen zekeringen tussen de accus (wat volgen sommige mensen wel moet maar volgens andere (EricP) weer niet). De accu was 80 graden toen ik hem afkoppelde. Dat was de stroom van twee volle dikke 180Ah accus die hun lading in de accu met kortgesloten cel aan het dumpen waren. Als daar zekeringen hadden gezeten dan waren die wel eruit gegaan.
De semi-tractie accus zijn 4 jaar oud. (en ja sorry ik was de h vergeten te typen, het is natuurlijk een 180Ah)
Ik hoorde de spanningbewaking piepen, en ging gelijk kijken en zo vond ik de hete accu. Het zijn gesealde semi-traction accus. Daarna heb ik de 2 resterende zo gezet dat ik er in geval van problemen zo bij kan en ze snel los kunnen. En dat gebeurde een half jaar later toen nummer 2 kortsloot. De accus in die motorfietsen waren de originele accus in een nieuw gekochte motor die nog geen jaar oud waren en dagelijks werden gebruikt voor woon/werk verkeer. Dat ging niet geleidelijk. Bij de Goldwing stopte ik om te tanken, wil weer starten en de accu was dood. Stond ergens tussen de 10 en 11 volt op. De BMW gebeurde toen ik 's-avonds naar huis wilde. Zelfde probleem. ANWB erbij en die zei dat er 1 cel short was.
benleentje
Golden Member
Loodaccu's zelf kunnen niet ontploffen en branden doen ze ook niet zo heel makkelijk.
Er zit veel water en tijdens een kortsluiting in de accu zal eerst het water moet opwarmen dat beperkt de temperatuur al to zo rond de 100 graden. Als het water eenmaal verdampt is dan kan er geen stroom meer lopen.
Ik moest toen een een 450Ah 48V accu uit een heftruck halen voor onderhoud. Het optillen met hijskabels ging goed het neerzetten niet zo goed. Toen kwamen de stalen hijshaken tegen de accupolen aan. Dat geeft veel hevige knallen en opspattend water uit de accu. Veel vuldoppen waren dan ook weg geschoten. Maar ontploffen deed hij verder niet.
Er komt dan tijden het kortsluiten ook veel waterstof vrij maar dat brand ook gelijk op. Maar volgens mij waren het mee de stroom ontwikkelingen die de knallen veroorzaakten.
Ik wil niet zeggen dat een loodaccu heel erg veilig is maar het is toch nog wel een van de meeste veilige accu's. En alles waar heel veel energie in zit is gevaarlijk.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
ontploffen gebeurt wel als de accu eerst een bak knalgas heeft aangemaakt en er komt een vonk bij, waterstof wil wel. dat het gas weg kan is 1, maar met stilstaande lucht rondom de accu's blijft dat gas evengoed hangen.
en idd die kans heb je met loodaccu's en parallel zetten. heb er ook al jaren per accu een zekering tussen gezet want hier staan veel verschillende parallel. ook de sets welke in serie staan en weer parallel hebben een zekering, iets van 5,10,15A doorgaans. 1x gehad dat ik die rotte eierlucht rook en de laadstroom op max stond, was er ook 1 cel in sluiting gevallen van 1 oudere accu. met lood geen probleem, maar bij lithium wil je dat echt niet hebben.
de grotere huisaccu's die bedrijven hebben staan zijn dan ook een zeecontainertje met de brandslang aansluitingen er al op voorbereid. komt er in brand dan gaat de hele bak gewoon vol..
Op vrijdag 31 oktober 2025 20:09:36 schreef testman:
de grotere huisaccu's die bedrijven hebben staan zijn dan ook een zeecontainertje met de brandslang aansluitingen er al op voorbereid. komt er in brand dan gaat de hele bak gewoon vol..
Precies, is ook verplicht.
Jinny
Golden Member
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Mijn hoopje accu staat in een geventileerde kast buiten het dekhuis.
Hier kan dat.
Een keer een ontploffende loodaccu meegemaakt op het werk, ik hoef niet.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Loodaccu's zelf kunnen niet ontploffen
Zoals testman schrijft, daar ben ik het niet mee eens. Ik heb het zelf meegemaakt. Accu van de GL1100 Goldwing was overladen door een kapotte spanningsregelaar. De monteur wilde eerst de pluspool losdraaien. Ik wil net zeggen dat hij eerst de min moet doen en hij sluit de plus met zijn sleutel kort tegen de zadelrail. Geweldige knal en de accu in gruzels. Hij helemaal onder het accuzuur en mijn motorbroek ook.
Met Lithium bedoel ik LiFePO4 accu's. Ik heb er hier een aan board. Zo'n ding met ingebouwde inverter. Die gebruik ik oa om in mijn bijbootje de kaartplotter te voeden, telefoon te laden enz. Zover ik begrijp zijn die wel veilig.
Op vrijdag 31 oktober 2025 23:15:01 schreef fred101:
Zoals testman schrijft, daar ben ik het niet mee eens.
Een accu kan wel degelijk ontploffen.
Met Lithium bedoel ik LiFePO4 accu's. Ik heb er hier een aan board. Zo'n ding met ingebouwde inverter. Die gebruik ik oa om in mijn bijbootje de kaartplotter te voeden, telefoon te laden enz. Zover ik begrijp zijn die wel veilig.
Hier heb je de bepalingen voor accu's. Komt uit het scheepvaart regelement.
Batterijen, accumulatoren en laadapparatuur.docx
Hier een voorbeeld schema voor in de toekomst.