Nee het is niet lekker werken. Hebben bots geen weekend of zo. :?

Op zaterdag 1 november 2025 18:22:59 schreef nonius:
9600 baud?! Stoefer!

Wij ouwetjes moesten ons behelpen met 300 baud.... en 1200/75 Viditel was bliksemsnel voor ons!

off topic

Ik had een MT+ modemkaart in een Tulip met (NEC) derivaat van een 8088 CPU erin. echte 2 slappe floppydrives voor 5 ¼ erin. MFM HD van 20 Megabyte. Geen copro en een EGA kleurenmonitor. Dat ding deed 300/300 baud én 1200/75 baud Viditel. Later een los modem erbij gekregen want dat gratis bij de Postbank. Internetbankieren!!!!

edit: V20 heette die NEC CPU

Gisteren laat thuis gekomen werkte het weer goed.
Nu net weer af en toe enorm lange wachttijden, van 10-20 seconden.
Het wisselt.
Welke verbinding maakt niet uit, Oldenzaal is Vodafone (4G) telefoon Odidinges, thuis KPN glas.

Edit:
Deze post na 30 seconden een timeout van de site.
Na een refresh staat het er wel gewoon.

[Bericht gewijzigd door revado op (18%)]

Hier via Delta glasvezel ook enorm traag: 10-30 seconden per pagina.

1 minuut nadat ik op beantwoorden heb geklikt.AUB Jeroen, doe hier iets aan.

Inderdaad, laden nu ook 30 sec gemiddeld.
Het was eerst alleen posten, nu ook laden.

Hier ook, er is eigenlijk niet mee te werken zo. :(

Jeroen zal zeker zijn best doen, dit zijn enorm lastige problemen om op te lossen.

Ik kan er nu niks aan doen, ik heb Shock Media daarvoor nodig en die werken uiteraard in het weekend niet. Nog even geduld tot morgen dus a.u.b.

FWIW: Laden duurt nu ruim 40 sec, en daarna nog ruim 40 sec. voordat alle plaatjes zijn geladen, niet mee te werken...
We wachten af wat morgen gaat brengen... ;)

Het blijft raar.. minutenlang geen beweging, en nu gaat de site weer als een speer..

Toch raar? Zo een schraper bot wil je toch ook zo efficiënt mogelijk inzetten en die bot heeft er zelf ook niets aan als alles o traag gaat.

/toch raar?

In mijn geval was het zo dat ze hard maar niet helemaal onredelijk hard schraapten, maar dat de databasequeries van de forumsoftware daar niet echt op berekend waren. Een normale pagina met een CMS zou er niets van merken, maar een forum dat meerdere queries per regel gebruikt, gaat over zijn nek.

Nou kan het best dat het in geval van CO weer anders is, maar het blokkeren van onnodig verkeer is alsnog een voordehandliggende oplossing.

Geen idee wat er nu aan de hand is, maar met m'n gebruikelijke browser (Vivaldi) krijg ik nu al urenlang de melding '403 Forbidden you don't have permission to access this resource'.

Ik ging er daarom van uit dat heel de CO-website eruit lag. Maar heb zojuist TOR eventjes aangezwengeld en daarmee krijg ik wel direct contact. Terwijl ik dit repliek schrijf via TOR ook eventjes FireFox uitgeprobeerd, en die leidt ook wel gewoon naar CO.

Voorheen heb ik nooit problemen gehad met Vivaldi (m'n standaard browser).

Klinkt alsof je IP adres geblokkeerd wordt aan de serverkant.

Vanmiddag kwam ik erachter dat veel van de Chinese verzoeken met een bepaalde Chrome versie werden gemaakt. Die specifieke Chrome versie heb ik geblokkeerd. Dat is een beetje een paardenmiddel, want natuurlijk kunnen legitieme bezoekers ook die versie gebruiken. Het is echter een Chrome versie van al dik een half jaar oud en het lijkt ook te helpen, sinds het toevoegen van de blokkade zie ik geen pieken meer in het dataverkeer.

Ik vermoed dat Vivaldi bij nonius ook die Chrome versie gebruikt die nu geblokkeerd is. Als ik de laatste versie van Vivaldi gebruik (7.6) werkt het wel, dus heb je wellicht een oudere versie?

Ik wil de blokkade nog wel even in stand houden tot we met Shock Media morgen een betere oplossing hebben.

[hier stond telefoon en mail]

Nee heb je, ja kan je krijgen. Maar ik doe niet aan de 9-5 mentaliteit :-)

[Bericht gewijzigd door Sine op (28%)]

Geen idee wat je met zo'n post wilt bereiken.

Jeroen weet prima hoe met ze in contact te komen ... waarschijnlijk via wat directere lijntjes.
En een storing als deze hoef je niemand voor uit zijn weekend te halen. Er loopt niet bepaald bloed uit, en geduld is een schone zaak. (hoewel dat nu een beetje getest wordt ;) )

Daarnaast is plain-text email in een forum zelden een goed plan.

Overigens werk ik prima van 9-5, afwijken daarvan kan ... maar dan moet daar toch een verdomd goede reden voor zijn ;)

[Bericht gewijzigd door Sine op (13%)]

Suikerspiegel was wat hoog dan wil ik nog eens hurry up gaan denken en reageren :-)

+1 Sine.

Heeft er dan tegenwoordig niemand meer geduld en moet alles flitsend per milliseconde?
Ooit hadden we 1200/75 modems, daarna Casema docsis met een seriele kabel.
Via dat laatste was begin van de avond niet te werken zo langzaam.

Dat CO nu een probleem heeft in het weekeinde, zo be it.
Jeroen is er volop mee bezig gezien zijn reacties, waarvoor mijn waardering, het is voor hem ook weekeinde...
En anders is er maandag weer een dag om verder te zoeken.
Dat we het melden is goede info zodat te bepalen is of het bij bepaalde providers ligt of centraal.
De downtime van CO is zo laag dat we daar wel wat positiever over mogen zij zo nu en dan ;)

En het "loopt" hier weer normaal nu.

Dank voor de terugkoppeling, Jeroen, dan weet ik waarom m'n browser niet meer werkt nu.

Is verder geen probleem voor mij, met TOR werkt het verder prima.

Blijkbaar is CO een zeer gewaardeerde bron van informatie in Sina.... moet ik nu gaan oppassen met grapjes over Winnie the Pooh?....

Op zondag 2 november 2025 20:19:18 schreef revado:
Dat we het melden is goede info zodat te bepalen is of het bij bepaalde providers ligt of centraal.

Dat is nu wel duidelijk, het ligt aan de grote hoeveelheden verzoeken uit China. Dus niet aan bepaalde providers.

Die zitten natuurlijk alle delen van de "Chinese shops" topics te lezen ;)

Een jaar gelden oid was de site in de avond toen even traag vanwege back-ups die er gedraaid werden en dat heb je toen naar een andere tijd gezet. Dus eerst dacht ik nog het zal wel weer zoiets zijn maar nu wel het niet op steeds in de avond maar meer willekeurig.

Maar blij dat je al weet waar het vandaan komt en nu nog een beter oplossing zien te vinden.

Ik ben toevallig Chinees aan het leren en kende het woord winkel nog niet

Chinese shops = zhongguó shangdiàn = Chinese winkel

Ja ik denk maak het even makkelijker voor ze