Beste,

Deze wintern weer lekker knutselen en experimenteren: Ventilators, isolatie, ketelafstelling, slimme systemen en etc. Ben er dit jaar nog redelijk vroeg bij en wil mijn best doen. Waardeloos huis en moet toch opknappen, dus dan maar dankbaar gebruik maken van het moment voor testen.

Ik doe het stap voor stap en zou het leuk vinden als ik ook meetwaarden weet te verkrijgen. Gaat leuk worden en heb er zin in. Morgen beginnen met alles opmeten (data verzamelen) en goed zoeken waar tocht vandaan komt of waar straling en etc de mist in gaat.

Per definitie dit jaar ventilatoren onder de verwarming maken, dat is doel nummer 1 naast de rest.

PS: Uiteraard veel foto en video in dit verslag.

Grootste verwarming in de woonkamer; zal het opmeten en even kijken wat de fans nu exact zijn. Dit moet gewoon aangaan boven x temperatuur en weer uitgaan bij verschil in x. Ik heb een 3D printer, maar staat nog niet in elkaar, maar zou daar clips of iets mee kunnen maken.

Thermostaatknop zou ik willen vervangen voor Tuya Wifi ding, zag diverse op internet en kan de valve mogelijk vervangen waardoor het past.

[Bericht gewijzigd door Truffel. op (20%)]

Dat soort ventilatoren met temperatuurschakelaars zijn gewoon te koop. Voorzien van magnetische clips waarmee je ze onder de meeste radiatoren kunt bevestigen.
Bijv. https://www.speedcomfort.com/nl

Klopt, er zijn ook bouwbedrijven welke een nieuwe 100% CO2 neutraal en energie efficiënte woning kunnen bouwen..... ;)

Op dinsdag 4 november 2025 14:27:32 schreef Truffel.:
Grootste verwarming in de woonkamer; zal het opmeten en even kijken wat de fans nu exact zijn. Dit moet gewoon aangaan boven x temperatuur en weer uitgaan bij verschil in x. Ik heb een 3D printer, maar staat nog niet in elkaar, maar zou daar clips of iets mee kunnen maken.

Thermostaatknop zou ik willen vervangen voor Tuya Wifi ding, zag diverse op internet en kan de valve mogelijk vervangen waardoor het past.

[bijlage]

Radiatorfolie is effectief, tenzij het de luchtstroom hindert. Ventilatoren vergroten de warmteafgifte, maar slijten en maken geluid. Een radiator plaatsen met meer oppervlak is ook een optie. Veel keus zei de caféhouder.

Kan ik mijn cv zo maken dat ik alle radiatoren in huis kan afkoppelen maar nog wel warm water heb voor de keuken en douche?

Reden is dat ik ook graag slimme thermostaten op de radiatoren wil.

Edit: Gevonden en het kan.

Ik heb ook zo een stenen overhangende vensterbank boven mijn radiator.

Volgens mij is dat niet echt efficient. Mijn vensterbank wordt onderkant warm en geleid het naar de binnenmuur stenen.

Ik heb vorig jaar radiator folie achter de verwarming en in een bocht onder de onderkant vensterbank geplakt.
Zodat bij omhooggaan van de warme lucht deze via de folie de kamer in werd geleid.

Werd van het resultaat niet echt warm, de vensterbank aan andere kant ook niet :-)

Ik vraag me wel eens af of je met bubbelfolie veel verschil kan maken. Bijvoorbeeld achter je gordijnen of voor een raam waar je toch geen fraai uitzicht hebt of amper gebruikt. Dit vooral voor de koudste maanden.

Op dinsdag 4 november 2025 15:18:55 schreef Andre_avr:
Ik heb ook zo een stenen overhangende vensterbank boven mijn radiator.

Dat was mijn volgende vraag en maak er net letterlijk een foto van, dit is in mijn werkkamer. Hier staat al mijn techniek spul en zit ik te programmeren. Daarom wil ik de boel ook los hebben en aanpassen, maak ik tik de vensterbank gewoon stuk nu.

/me: Pakt een mokertje.

Bloed, zeet en tranen; 1 afgevinkt... 8)7

Op dinsdag 4 november 2025 15:18:55 schreef Andre_avr:
Werd van het resultaat niet echt warm, de vensterbank aan andere kant ook niet :-)

Werkt ook niet echt. HR++ werk wel, maar dat kost iets meer. Voorzet ramen kan ook, heeft een veel beter effect dan die folie.

Op dinsdag 4 november 2025 15:37:41 schreef Truffel.:
Bloed, zeet en tranen;...

Scherp hé die tegels. :)

Zit op een koude muur en bij de deur naar de gang wat koud is, pendelt de ketel dus... Nu besteld:

https://nl.aliexpress.com/item/1005007204901630.html?spm=a2g0o.order_l…

Op dinsdag 4 november 2025 15:42:35 schreef Lambiek:
Scherp hé die tegels. :)

ja.... :) Sprong een stuk omhoog.

[Bericht gewijzigd door Truffel. op (28%)]

Wel lekker hoor dit! Gewoon doen en verstand even op nul denkende dat alles goed komt en wetende dat dit forum de perfecte plek is.

Lekker warm al 17.5 graden. :)

Als ik de verwarming aanzet dan is het meestal 17,5 of als ik wat ziek ben rond de 18,5. Maar ik weet dat het niet klopt omdat de thermostaat op een koude muur zit en pendelt als de pest als de gang deur open gaat. Ik denk dat het eerder 18,5 en 19,5 is. Zet ik de thermostaat op 19+ dan stik ik in de woonkamer van warmte, hoewel elk ander zegt dat het koud is... In de nacht zet ik alles uit en zet de ramen in de ochtend open, dan is het overdag nu gemiddeld 14 graden en redelijk te doen totdat ik stil zit.

@Benleentje. Zag ze in het wit voor 12V en max 2A die pakt de grootste verwarming al en de rest is kleiner. Ik heb 6 radiatoren en bestel er dan 8 voor op 12V vanuit 220 adapter. Dan zou alles moeten werken. In de woonkamer dan een fan aan het plafon erbij en in de pc kamer omdat deze flink warmte blaast en blijft hangen bovenin.

Ik wil zoveel mogelijk via tuya dus even kijken wat ik exact nodig ben.

Denk dat ik morgenvroeg gewoon de ketel afkoppel en fuck it maar, boel leeg laten lopen en door zetten. . las iets van nieuwe inzet valves waar later een slimme thermostaatknop op kan. Verwarmingen moeten gewoon van de muur af voor folie spul en etc. En een enkeling moet even worden gespoten.

Keteltje op elektrisch en kan mijzelf wel wassen voor een aantal dagen.

Vaak ben je te bang, en bij twijfel gewoon doen.

Op dinsdag 4 november 2025 16:16:22 schreef Truffel.:
Als ik de verwarming aanzet dan is het meestal 17,5 of als ik wat ziek ben rond de 18,5. Maar ik weet dat het niet klopt omdat de thermostaat op een koude muur zit en pendelt als de pest als de gang deur open gaat. Ik denk dat het eerder 18,5 en 19,5 is. Zet ik de thermostaat op 19+ dan stik ik in de woonkamer van warmte, hoewel elk ander zegt dat het koud is... In de nacht zet ik alles uit en zet de ramen in de ochtend open, dan is het overdag nu gemiddeld 14 graden en redelijk te doen totdat ik stil zit.

@Benleentje. Zag ze in het wit voor 12V en max 2A die pakt de grootste verwarming al en de rest is kleiner. Ik heb 6 radiatoren en bestel er dan 8 voor op 12V vanuit 220 adapter. Dan zou alles moeten werken. In de woonkamer dan een fan aan het plafon erbij en in de pc kamer omdat deze flink warmte blaast en blijft hangen bovenin.

Ik wil zoveel mogelijk via tuya dus even kijken wat ik exact nodig ben.

Volgens mij ben je van jezelf al aardig geïsoleerd ;-)

Edit: Opmerking verwijderd, humor niet goed gelezen.

[Bericht gewijzigd door Truffel. op (100%)]

gewoon doppen op de ketel draaien, wel drukvat aangesloten laten zitten, dan heb je nog warm tapwater.

overigens werken pc fans wel, heb dat ook zo gedaan. 2 aan een stel pvc pijpen gemaakt en onder de radiator gehangen. 1 centrale dinrail thermostaat schakelt de fans in huis, 12V gestuurd en de pwm regelaar van de co site.

Als je handig ben met een ESP32 programmeren, kun je ook een kant en klare set kopen:
https://www.tinytronics.nl/nl/domotica/sensoren/klimaat/radiatorventil…

Op dinsdag 4 november 2025 17:26:09 schreef testman:
gewoon doppen op de ketel draaien, wel drukvat aangesloten laten zitten, dan heb je nog warm tapwater.

overigens werken pc fans wel, heb dat ook zo gedaan. 2 aan een stel pvc pijpen gemaakt en onder de radiator gehangen. 1 centrale dinrail thermostaat schakelt de fans in huis, 12V gestuurd en de pwm regelaar van de co site.

Hartelijk dank, dan ga ik dit gewoon doen. Ik moet het spul van de muren afhebben i.v.m. isolatie en een aantal wil ik nog stralen en spuiten. Die fans geloof ik wel in, gebruik ze voor allemaal hobby projectjes en heb er goede ervaring mee.

Op dinsdag 4 november 2025 17:27:21 schreef marcob:
Als je handig ben met een ESP32 programmeren, kun je ook een kant en klare set kopen:
https://www.tinytronics.nl/nl/domotica/sensoren/klimaat/radiatorventil…

Dit soort bordjes kan ik alle kanten mee op en gebruik vele soorten. Het is domweg dat ik ook Tuya spul heb en dat lekker snel werkt, maar minder "clean" is.

Op dinsdag 4 november 2025 15:45:46 schreef Truffel.:
Zit op een koude muur en bij de deur naar de gang wat koud is, pendelt de ketel dus... Nu besteld:

https://nl.aliexpress.com/item/1005007204901630.html?spm=a2g0o.order_l…

[...]

ja.... :) Sprong een stuk omhoog.

Je kan beter een thermostaat kopen met opentherm, die laat de ketel moduleren in plaats van aan en uit pendelen.
Die AWB zal vast wel opentherm kunnen.

Of als je home assistant hebt draaien, een Opentherm gateway bouwen / aanschaffen.

Op woensdag 5 november 2025 14:38:05 schreef revado:
[...]

Je kan beter een thermostaat kopen met opentherm, die laat de ketel moduleren in plaats van aan en uit pendelen.
Die AWB zal vast wel opentherm kunnen.

dat kan die ketel, maar je hebt een losse optionele module nodig voor opentherm.