Op donderdag 13 november 2025 11:11:00 schreef wim1970:
Oplossing als buiten isolatie een probleem is,
In mijn oude pand 2 jr geleden aan de binnenmuur 1 cm dikke polystyrene platen geplakt met tegel lijm .
glasfaser erover heen , en nog een laag tegel lijm.
doe eerst 1 wand , en meet ,voel met je hand het enorme verschil in temperatuur.
De schimmel is weg hier , geen koude circulatie meer.
En de zogenaamde ademen van de muur heeft sowieso geen effect, ik zie het hier .
Veel succes.

Zoiets ben ik ook van plan. Maar dan krijg je nog koudere (binnen)muren waar in elke (mogelijke koude)kier toch weer vocht kan neerslaan.
In welk land stond dat pand?

Op dinsdag 18 november 2025 15:26:57 schreef Truffel.:
....
Maar echt, dit is een levensverandering nu, ik slaap al drie dagen heel vast en diep. Heb echt immens veel energie
....

Goed te horen! Misschien is dit ook even een moment om pas op de plaats te maken. Je berichten klonken nogal verontrustend en wat obsessief over allerlei meetwaardes en nog veel meer. Je wil je zelf niet in een soort hobby-burnout draaien.

Het klinkt voor jou misschien niet zo dringend, maar er zijn mensen die helemaal van slag raken en bij de huisarts aanbellen als hun nieuwe smartwatch aangeeft dat ze niet goed slapen.
Het is zeker het overwegen waard om nu even te genieten van je nachtrust zoals die nu is zonder verdere laboratoriumopstellingen en alarmen over dauwpunten of snurk-decibellen rond je bed ;)

Ik ben het wel met K7Jz eens, maak het niet te gek.

Ik zou eerst de vensterbank netjes afwerken geloof ik. :)

Maar goed om te horen dat de luchtontvochtiger goed werkt.

Op dinsdag 18 november 2025 23:58:29 schreef K7Jz:
[...]

Goed te horen! Misschien is dit ook even een moment om pas op de plaats te maken. Je berichten klonken nogal verontrustend en wat obsessief over allerlei meetwaardes en nog veel meer. Je wil je zelf niet in een soort hobby-burnout draaien.

Het klinkt voor jou misschien niet zo dringend, maar er zijn mensen die helemaal van slag raken en bij de huisarts aanbellen als hun nieuwe smartwatch aangeeft dat ze niet goed slapen.
Het is zeker het overwegen waard om nu even te genieten van je nachtrust zoals die nu is zonder verdere laboratoriumopstellingen en alarmen over dauwpunten of snurk-decibellen rond je bed ;)

Hahhahaa nee ik kom zo goed als niet bij de huisarts (eens in de paar jaar als het noodgedwongen wel moet, zoals twee jaar geleden dat ik mijn hand had gebroken en dacht dat het wel meeviel) en hoewel ik gek op meetgegevens ben, doe ik er geestelijk niet veel mee. Gewoon leuk om dingen te meten, maar nu ik heerlijk slaap boeit het al weinig meer.

Op woensdag 19 november 2025 09:30:16 schreef Lambiek:
Ik ben het wel met K7Jz eens, maak het niet te gek.

Ik zou eerst de vensterbank netjes afwerken geloof ik. :)

Maar goed om te horen dat de luchtontvochtiger goed werkt.

Ja die moet ik nog even afwerken, maar komt over een aantal dagen wel omdat ik een kist moet maken voor de verwarming waar ventilatoren inkomen.

Vandaag de eerste ventilatoren onder de verwarming gemaakt en dat was schrikken!!! Boven rooster er af (blijft er ook af), grondig schoongemaakt in alle kanalen (20 jaar stof en web), ventilators er onder en ingesteld op 38 aan. Verwarming aan en vervolgens een mega stank van de verwarming alsof die in brand stond. Kamer razendsnel warm dat ik het gevoel had alsof de intense zomerzon recht op mij inscheen, echt immense hitte kwam van de radiator en kamer heel snel warm. CV sloeg ook in no time weer uit. Dit is echt een absurde voordeel in comfort en wellicht in verbruik. Morgen de rest van het huis doen.

Morgen komen eindelijk ook de isolerende rolgordijnen binnen voor het hele huis en ga U profielen plaatsen zodat ze helemaal goed afsluiten rondom. Denk dat ik daar ook wel veel profijt van ga hebben.

Al met al ben ik echt blij en een stuk gelukkiger, heb echt vele malen meer energie en kan veel meer doen overdag. Veel meer concentratie door goede slaap en geestelijk ook tig keren lekkerder in mijn vel zonder de constante uitputting.

En die vochtvreter en luchtfilter zijn de beste aankoop ooit!

Even een update:

Huis blijft perfect droog en aangenaam warm, ook heel constant nu en geen pieken of dalen in temperatuur.
Spullen blijver schoner gek genoeg.... Geen vocht en hopen stof in de lucht wat blijft plakken.
Slaap is nog steeds geweldig en spullen blijven goed na wassen, en ik slaap zonder zweten!

Energie is voor mij optimaal, wakker rond 8 en slaap pas weer rond 23.
Ik kan ook tig keer meer doen overdag en ben sociaal zelfs actiever geworden.

Ondertussen ook alle lampen vervangen, een "lichtplan" in huis wat heel veel rust geeft.
Algemene elektronica projecten gaan ook makkelijk nu, ik heb gezonde focus en maak dingen af.

Nogmaals dank aan iedereen, dit heeft mijn leven drastisch verbeterd.

Update:

Slapen als een roosje.
6 kilo afgevallen (uit het niets).
Heerlijke energie overdag.

Philips luchtreiniger moeten inmiddels wel de filters van vervangen worden.
Huis blijft veel droger en de lucht-ontvochtiger staat wellicht een enkele keer per week een beetje te mompelen.
Geen enkele muffe lucht in huis, veel schoner alles, comfort in temperatuur sterk verbetert en stabiel.

Van totale wanhoop (niet slapen), naar een normaal leven gegaan hierdoor.
Bijzonder is dat mijn lichaam temperatuur in de nacht ook stabieler is inmiddels (minder zweetaanvallen/epilepsie).
En scherpte in de geest! https://www.youtube.com/watch?v=T6YE5h2Xtow Technische projecten zijn makkelijker geworden.

Op donderdag 6 november 2025 12:08:30 schreef Truffel.:
[...]

Alles is al dubbelglas HR+ en spouwmuren vorig jaar geïsoleerd, alleen onder de vloer kan ik nog met iets, maar dat levert maar minimaal op volgens alle berekeningen en kan niet echt uit (Houten vloer met lucht onder de woning i.v.m. rotten). Voor in het voorjaar of wellicht nog dit jaar al het laminaat er uit (zit geen folie of isolatie onder het laminaat).

Bij onze vorige woning, eentje uit de begin jaren 70, stond het grondwater na een flinke regenbui in een hoek van de kruipruimte, wat via een muur omhoog trok, de woonkamer in. De oplossing was bodemfolie. Na een paar weken geen vocht meer in de kruipruimte c.q. woning.
Wellicht iets voor jou, als je in de kruipruimte kan komen (en kan kruipen). Het helpt echt.

Naderhand ook de betonnen vloer geïsoleerd, scheelde wel wat, zeg maar dat de kou uit de vloer was.

Hartelijk dank, en i.d.d. dit is heel erg fijn.

----

Uit het niets afvallen heeft te maken met mijn hormonen en heb alles uitgelegd aan de neuroloog waar ik mee bezig ben, binnenkort weer een volledig onderzoek op hormoon gedrag of dit ineens sterk is veranderd. Naar zijn mening helpt goede slaap bij de epilepsie, herstel testosteron, cortisol daling en daardoor ook afvallen omdat ik onbewust veel minder suikerrijk drinken pak. Ik gaf aan dat ik zelf wel graag een slim systeem met sensoren wou maken, en hij is daar letterlijk groot voorstander van (Hij: "Knutsel er op los en maak data aan wat ik kan begrijpen").

Voor aankomende nacht ga ik eerst een fan neerzetten op PWM om te kijken of het helpt om het eerste uur van slaap meer comfortabel te maken. Mijn epilepsie (en interne warmte regeling van het lichaam) zit hem in het begin van slaap en overschakeling van licht naar donker.

Houtje touwtje PoC.

Het doel is een sensor unit maken en eventueel een lichtregeling daarin.
Temperatuur, dag/nacht, vocht en etc. (alles omtrent slaap gegevens).

Zeer geslaagd, maar stevige resonantie zoals het was. Deze blijft stil op de fan na.

PIR er even uit omdat ik geen IRLZ44N heb liggen voor fan via Pico.

[Bericht gewijzigd door Truffel. op (30%)]